• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Atrakcyjne dofinansowania dla branży HoReCa/czasu wolnego, czyli szansa na cyfrowy rozwój

5 lutego 2024, godz. 09:00 
  • Zamek Łeba Resort & SPA
  • Bursztynowe Resort Stegna
  • Zamek Łeba Resort & SPA
  • Bursztynowe Resort Stegna
  • Hotel Sopot
  • Hotel Aubrecht
  • Hotel Aubrecht
  • Bursztynowe Resort Stegna
  • Bursztynowe Resort Stegna
  • Joanna Kuźmicka, menedżerka hoteli
  • Hotel Aubrecht
  • Zamek Łeba Resort & SPA
  • Zamek Łeba Resort & SPA
  • Hotel Aubrecht

Na przełomie I i II kwartału zapowiadane jest uruchomienie długo wyczekiwanego konkursu wspierającego branże objęte 20 proc. spadkiem sprzedaży w 2020 lub 2021 roku. PKD dostępności konkursu obejmuje m.in. działalność HoReCa, ale też działalność kulturową, firmy eventowe, firmy z branży czasu wolnego.



Możliwe będzie otrzymania dofinansowania na poziomie 90 proc. (sic!) i max. do kwoty 540 000 zł. Przeznaczeniem mogą być inwestycje w bazę usługową lub produkcyjną, zakup specjalistycznego oprogramowania, zakup usług doradczo-szkoleniowych.

Przedstawiciele branży HoReCa, nadążając za trendami, sięgają od kilku lat po szereg użytecznych rozwiązań cyfrowych jak aplikacje wspierające pobyt gości w hotelu, aplikacje i tablety do zamawiania produktów w restauracjach czy konfiguratory zamówień w działalności cateringowej.

Pomimo zachwiań rynku wynikających z pandemii, narastającej inflacji czy rosnących kosztów prowadzenia działalności liderzy rynku w branży HoReCa nie zredukowali planów rozwojowych, sięgając po coraz nowsze rozwiązania technologiczne wspierające prowadzoną działalność zarówno w wymiarze budowania i utrzymania relacji z gośćmi, jak i w wymiarze operacyjnych procesów.

Jak na tle dużych graczy inwestujących w systemy Internetu Rzeczy czy sztucznej inteligencji, które pozwalają analizować i rozpoznawać potrzeby gości wypadają mniejsze podmioty? Jak pojedynczy restauratorzy albo właściciele małych podmiotów z branży HoReCa powinni nadążać za trendami technologicznymi?

W ocenie ekspertów możliwości rozwoju technologicznego mniejszych podmiotów (zwykle ze względu na koszty) są trudniejsze niż w przypadku dużych sieci hoteli czy restauracji. Jednak dzięki pojawiającym się środkom publicznym, jak zainicjowany program w ramach programu z KPO pn. "Inwestycja w dywersyfikację działalności sektora HoReCa", powinien spowodować przyspieszenie technologizacji małych i średnich firm z branży.

- Branża HoReCa/czasu wolnego, tak istotna dla krajowej gospodarki, stoi niewątpliwie przed wieloma wyzwaniami nie tylko wynikającymi z kryzysu czy inflacji, ale również, a kto wie, czy nie przede wszystkim, ze zmieniających się oczekiwań odbiorców i zwiększania roli technologii informatycznych w realizowanych usługach. Oczekiwania gości restauracji czy hoteli są bardzo mocno skorelowane z postępem technologicznym. Zarówno młodsi, jak i starsi goście coraz częściej chcą użyć tabletu czy smartfona do zamówienia jedzenia w restauracji w miejsce analogowych rozwiązań. Możliwości jakie dają technologie informatyczne pozwalające np. informować o czasie przygotowania posiłku stają się standardem. Coraz bardziej dojrzałe cyfrowo społeczeństwo, świadome możliwości, jakie dają systemy informatyczne, w długim okresie wymuszać będzie nawet na mniejszych podmiotach, pojedynczych hotelach czy restauracjach stosowanie dedykowanych aplikacji mobilnych czy cyfrowych rozwiązań wspierających procesy obsługi gości. Szansa, jaką są dotacje na rozwój i dywersyfikację podmiotów HoReCa, w mojej ocenie powinny zostać ukierunkowane przez właścicieli i zarządzających na rozwój technologiczny zgodny z aktualnymi cyfrowymi trendami - zauważa Dominika Czechowska, prezeska Design and Business sp. z o.o. i jednocześnie ekspertka w zakresie sektora turystycznego pełniąca funkcję menedżera kierunku "Turystyka i Rekreacja" Uniwersytetu WSB Merito.
Jak twierdzi Dominika Czechowska technologizacja małych i średnich firm z branży to nie tylko problem polskich firm.

- Pozdrawiając czytelników z włoskich Alp, dziwię się jednocześnie funkcjonującym tutaj rozwiązaniom. Poniżej, na zdjęciach, możemy zauważyć braki zastosowania nawet prostych narzędzi cyfryzacji. Bo jak wozić tradycyjne, ciężkie klucze wygodnie w kurtce narciarskiej? Lub stosować na narcie zwykłą naklejkę z imieniem i nazwiskiem oraz ukazującą nazwą hotelu, co jest naruszeniem przepisów RODO w sektorze turystycznym. Czasami mam wrażenie, że unijne procedury RODO są przestrzegane przede wszystkim w Polsce! - dodaje.
  •  Ciężkie, hotelowe klucze i papierowe naklejki na nartach naruszające unijne przepisy RODO - przykłady.
  •  Ciężkie, hotelowe klucze i papierowe naklejki na nartach naruszające unijne przepisy RODO - przykłady.

O tym jak ważna jest rola technologii w branży hotelarskiej, mówi też doświadczona menedżerka hoteli, Joanna Kuźmicka.

- Aplikacje i rozwiązania mobilne były kilka lat temu przełomem w komunikacji gości z hotelem, a obecnie wydają się czymś oczywistym, naturalnym i wręcz standardowym. Aplikacje pozwalają na ciągłość komunikacji od przybycia gościa do hotelu, dostarczają kluczowe informacje o zaplanowanych na dany dzień atrakcjach, aktualnym menu, przewidzianych na dany dzień rozrywkach dla dzieci i wiele innych. Ponadto pozwalają dotrzeć szybko z ważnymi komunikatami do wszystkich, a gość (który z reguły ma telefon przy sobie) otrzymuje informacje na bieżąco, w wygodnej i czytelnej formie. Stosowanie aplikacji mobilnych oprócz zaspokajania oczekiwań gości daje również wymierne oszczędności dla hotelu i stanowi rozwiązanie proekologiczne. Czasami drukowanie planu dnia czy menu w kierowanym przeze mnie hotelu wymagało zużycia kilkuset stron papieru dziennie. Użycie aplikacji pozwala znacząco wyeliminować papier z procesu obsługi gości. Ponadto aplikacje ułatwiają pracę naszym pracownikom (np. przy rozliczaniu premii, budowaniu grafików, rozliczaniu godzin itp.) jak również wspomagają tzw. sprzedaż dodatkową - twierdzi Joanna Kuźmicka.
Zarządzana przez Dominikę Czechowską firma Design and Business sp. z o.o. wspiera branżę HoReCa oraz firmy zajmujące się organizacją eventów, dostarczając personalizowane produkty cyfrowe. Firma posiada dedykowane zespoły technologiczne, które pod marką "Design and IT" dostarczają innowacyjne aplikacje i systemy oparte o sztuczną inteligencję. W portfolio projektowym znajdują się systemy wspierające zarządzanie relacjami z gośćmi (tzw. rozwiązania CRM), aplikacje mobilne poprawiające komunikację pomiędzy dostawcami usług HoReCa a ich odbiorcami, systemy Internetu Rzeczy wspierające procesy operacyjne (np. systemy do predykcji awarii maszyn i urządzeń gastronomicznych) oraz funkcjonalne i estetycznie zaprojektowane konfiguratory zamówień i produktów, szczególnie przydatne dla firm cateringowych czy cukierni (np. konfiguratory tortów).

  • Andiamo A Roma Sopot, ul. Kościuszki
  • Andiamo A Roma Sopot, ul. Kościuszki
  • Andiamo A Roma Sopot, ul. Kościuszki
  • Andiamo A Roma Sopot, ul. Kościuszki
  • Andiamo A Roma Sopot, ul. Kościuszki
  • Andiamo A Roma Sopot, ul. Kościuszki
  • Andiamo A Roma Sopot, ul. Kościuszki
  • Andiamo A Roma Sopot, ul. Kościuszki

- Właściciele restauracji czy hoteli muszą liczyć się z tym, że społeczeństwo jest coraz bardziej dojrzałe cyfrowo. Myślenie o biznesie restauracyjnym czy hotelowym musi uwzględniać trendy i zmiany technologiczne. Nie wystarczy dzisiaj posiadanie strony internetowej czy profilu na serwisach społecznościowych, żeby budować relacje z gośćmi. Gości bardzo często zdobywa się i przywiązuje ciekawymi, "wciągającymi", zaprojektowanymi zgodnie z zasadami doświadczeń użytkownika (tzw. UX) rozwiązaniami technologicznymi - użytecznymi aplikacjami, elektronicznymi panelami czy tabletami do zamówień. Ważny jest również zakres prezentowanych informacji, jak np. wyświetlanie czasu realizacji zamówienia. Wszystkie nasze produkty cyfrowe dla branży HoReCa poprzedzamy pogłębioną analizą potrzeb zarówno grupy docelowej odbiorców usług, jak i samych firm, tak aby proponowany produkt był najbardziej dopasowany - podkreśla Marcin Płocki, Menedżer ds. projektowania produktów cyfrowych.
- Nawiązanie współpracy z ekspertami Design and Business pozwoliło mi zmienić myślenie o dotychczasowej działalności. Dzięki analizom potrzeb gości udało się ustalić priorytety do zmian technologicznych. Jednym z planowanych kierunków zmian jest (co wydaje mi się ważne na wielu podobnych do naszych lokali) zapewnienie z poziomu aplikacji podglądu dostępności stolików i umożliwienie dokonania za pośrednictwem aplikacji rezerwacji stolika. Współpraca z Design and Business przygotowuje nasze restauracje do transformacji cyfrowej. Jesteśmy świadomi, że aplikacje mobilne musimy stawiać obecnie w centrum biznesu, aby zaspokoić oczekiwania naszych gości. Przykłady wielu podmiotów, które rozwinęły własne aplikacje, pokazują, że to właśnie technologia może być źródłem przewagi rynkowej oraz skutecznym narzędziem do budowania relacji, zachęcania gości do powrotu, przywiązania do marki czy nawet formą urozmaicenia czasu oczekiwania na zamówienie. Świat cyfrowy daje tak duże możliwości, że trudno sobie wyobrazić działalność gastronomiczną bez użytecznych aplikacji - podkreśla, Dominika Orzeszk z Andiamo a Roma, popularnej włoskiej restauracji z Gdyni i Sopotu.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

 

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane