• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Baza PERN w Porcie Północnym zaszkodzi Lotosowi?

Robert Kiewlicz
2 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim
PERN ma zamiar za 1 mld zł wybudować w Gdańsku, do 2013 r. bazę ze zbiornikami o pojemności ok. 700 tys. m sześc., z czego 400 tys. na ropę naftową, a 300 tys. na produkty ropopochodne. PERN ma zamiar za 1 mld zł wybudować w Gdańsku, do 2013 r. bazę ze zbiornikami o pojemności ok. 700 tys. m sześc., z czego 400 tys. na ropę naftową, a 300 tys. na produkty ropopochodne.

Baza jaką w gdańskim Porcie Północnym ma zamiar wybudować Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń zwiększy konkurencję na polskim rynku paliw - twierdzą eksperci. Inwestycja ta może uderzyć w plany biznesowe Grupy Lotos, która kończy właśnie program 10+.



Inwestycja PERN jest obecnie na etapie konsultacji w Ministerstwie Skarbu. Uczestniczą w nim przedstawiciele innych spółek paliwowych, czyli PKN Orlen i Grupy Lotos. Ta ostatnia dzięki programowi 10+ zwiększyła właśnie swój potencjał. Moce produkcyjne Lotosu mają wzrosnąć z obecnych 6 do ponad 10 mln ton ropy rocznie.

- Lotos posiada w pełni rozbudowaną infrastrukturę magazynową pod kątem przechowywania paliw płynnych i innych produktów naftowych. W ramach Programu 10+ rozbudowaliśmy park zbiorników, który jest w stanie zmagazynować dodatkowe 300 tys. ton produktów. W tym zakresie jesteśmy samowystarczalni - mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos.

W Polsce i na Pomorzu cały czas brakuje powierzchni magazynowych służących przechowywaniu ropy naftowej. Jest to o tyle ważne, że zarówno Lotos, jak i Orlen zwiększają swoje zdolności przerobowe, potrzebna jest zatem większa ilość surowca, stale rosną także zapasy obowiązkowe. Dodatkowo Lotos stawia na dywersyfikację dostaw ropy i własne wydobycie, co również pociąga za sobą konieczność wykorzystania dodatkowych powierzchni magazynowych.

- Jestem spokojny o naszą pozycję rynkową. W okresie styczeń - maj nasz udział w ogólnej sprzedaży paliw wzrósł o 2,2 punkty procentowe i uplasował się na poziomie 29,6 proc. - dodaje Olechnowicz. - To bardzo blisko 30-procentowego udziału w rynku, jaki założyliśmy w strategii do 2012 roku. Nie wystarczy zbudować bazę przeładunkowo - magazynową. By zdobyć rynek trzeba być elastycznym i konkurencyjnym, a przede wszystkim mieć ugruntowaną pozycję i sprzedawać najwyższej jakości produkty. Lotos posiada wszystkie te atuty.

Innego zdania są eksperci. Twierdzą oni, że nowa baza może zmienić pozycję na rynku zarówno Lotosu, jak i Orlenu i umożliwić wejście na rynek polski światowym koncernom z branży naftowej. Obecnie na rynku hurtowym paliw w Polsce dominuje PKN Orlen. Posiada on ponad 40 proc. rynku. Reszta rynku podzielona jest pomiędzy gdański Lotos oraz paliwa importowane.

PERN ma zamiar za 1 mld zł wybudować do 2013 r. bazę ze zbiornikami o pojemności ok. 700 tys. m sześc., z czego 400 tys. na ropę naftową, a 300 tys. na produkty ropopochodne. Partnerem polskiej spółki ma być holenderską firmą Royal Vopak N.V. Holenderska spółka to światowa potęga na rynku magazynowania produktów naftowych. Jej klientami są największe przedsiębiorstwa naftowe, oraz spółki zajmujące się obrotem i sprzedażą paliw.

- Jesteśmy na ostatnim etapie uzgadniania umowy z naszym zagranicznym partnerem. Obecnie trwają analizy prawne tekstu umowy, jeśli zakończą się pomyślnie wystąpimy o zgody korporacyjne, umożliwiające rozpoczęcie inwestycji - twierdzi Robert Soszyński prezes PERN.

Realizacja projektu oznacza wejście grupy kapitałowej PERN w obszar nowej działalności międzynarodowej logistyki naftowej i paliw płynnych. Baza ma powstać na terenie portu najpóźniej do 2013 roku. Władze PERN nie chcą jednak komentować wpływu inwestycji w Porcie Północnym na Grupę Lotos oraz sytuację na rynku paliw.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (6) 1 zablokowana

  • a jak wpłynie na konkurencję na Polskim

    rynku , bo jak wszyscy klienci wiedza czym większa i bardziej groźna konkurencja tym normalniejsza cena , pomijam pijawki z rządu które mają w każdym litrze 2-2,5 pln podatków akcyz itp...

    • 9 1

  • bardzo dobrze! przepłacamy za paliwo, a już najdroższe jest pod samym nosem Lotosu. konkurencja się przyda :)

    • 10 0

  • Ale temu"rządowi"na konkułencji NIE ZALEŻY!Przyświeca mu j e d e n cel: dojenie

    nałodu!!! To ich POlityka! POpatrzcie na ceny, POlitykę rzekomo PROrodzinną, POdatki, POdwyżki gdzie tylko się da! To wynaradawianie Polski!!!

    • 10 3

  • PERN

    to dopiero absurd ; strach przed konkurencją jeszcze zablokuje inwestycję przecież i tak Lotos zostanie sprzedany i nie ma co płakać a sobie i całej reszcie Polaków życzę prawdziwej konkurencji w branzy paliw i obniżki cen

    • 4 0

  • "Taniej" będzie tak samo jak za jakiś czas będzie tańszy prąd z PGE.

    Rząd PO-PSL wszytko robi mądrze i w przemyślany sposób.

    Ma duże szanse zarżnąć Lotos. I będzie okazja wymienić niezależnego Prezesa na swojaka.

    • 0 0

  • Lotos

    Lotos i Orlen zablokują konkurencję .KASE się robi jak się jest MONOPOLEM .Obaj są bankrutami a trzeba doić szaraczków a przy konkurencji to jest bardzo trudne.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane