• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera

Robert Kiewlicz
24 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów. Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów.

Nawet o 70 proc. mają zostać podwyższone opłaty pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej od linii lotniczych. Branża ostrzega, że podwyżki zostaną przerzucone na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Nowe daniny pozbawią polskie regionalne porty lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszą w ogóle konkurencyjność lokalnego rynku lotniczego.



Ceny biletów lotniczych są:

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

Rośnie liczba pasażerów na lotnisku. Podsumowanie I półrocza



Zaproponowano podwyższenie taryf od 1 stycznia 2022 r.:

  • terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej): dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł - wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 proc.);
  • terminalowej dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1347,76 zł - wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc.);
  • trasowej - z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł - wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc.).

Konsekwencje podwyżek poniosą pasażerowie



Branża lotnicza jest oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych.

Łatwiejsze podróżowanie po UE. Rozpoczęto wydawanie certyfikatów COVID



- Pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego - czytamy w liście otwartym. - Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo "opodatkować" pasażerów polskich portów regionalnych?

Polskie lotniska stracą na konkurencyjności



Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych - ostrzegają przedstawiciele branży.

Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku



- To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19 - czytamy w liście. - Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 euro, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 euro, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 euro.
Podpisani pod listem prezesi spółek związanych z rynkiem lotniczym zwracają również uwagę, że dominującym w Europie jest system jednej strefy poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83 proc. państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych - Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych.

Rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (147) 2 zablokowane

  • dokładnie ten sam artykułu pojawił sie na stronach GW (1)

    Piszecie na dwie ręce ?
    https://next.gazeta.pl/next/7,151003,27496098,szykuje-sie-drastyczna-podwyzka-oplat-lotniskowych-ceny-biletow.html
    Czy nazwy są inne ale za treścią artykułów stoi jedna i tam sama osoba ?

    • 2 0

    • Kaska wpada dwa razy. ;)

      • 0 0

  • i dobrze (2)

    burżuje z klasy średniej, którzy w ostatnich latach zaczeli tyle podróżować co niedawno jeszcze milionerzy nie podróżowali przestaną się tak "wozić". Wyjdzie to tylko na dobre środowisku.

    • 11 32

    • Żal ci D*pe ściska że zamiast odłożyć 100zl miesięcznie na wycieczkę raz w roku to gnasz po żołądkową żeby mieć swój odlot kilka razy w miesiącu?

      • 0 0

    • Burak od kartofla.

      • 2 0

  • Manipulacje autora tekstu

    Gdzie stanowisko prezesa Pażp? w nawiasie nominowanego przez PO?

    • 1 0

  • Gdańskie lotnisko

    Jestem w stanie przełknąć każda podwyżkę byleby w koncu było więcej sensownych połączeń z gdańskiego lotniska. Inna sprawa ze jak już są loty, to jest ryzyko ze nie zdążysz, bo branki się nie wyrabiają

    • 0 0

  • (2)

    Cóż,więcej osób będzie do Norków promem i autem jechać.Do UK emigranty też pojadą autem i będą tylko latać turyści do Hurghady czy innych Szarm El Szejków.Chytry 2 razy traci.

    • 62 17

    • Stena Line

      Spójrz na ceny promów, już nawet to paskudne żarcie jest obowiązkowe. Stena od dawna prowadzi tę samą politykę co linie lotnicze, ale teraz już całkiem poszaleli, mimo iż na pandemii nie stracili zbyt wiele

      • 2 0

    • I tak każdy jedzie autem bo zabiera żarcia

      Na pół roku. Koszty sie bardzo szybko zwracają.

      • 4 3

  • (15)

    Za kilka lat energia elektryczna będzie dobrem luksusowym a latanie będzie tym samym czym obecnie latanie w kosmos. Nowy zielony eko ład czyli powrót do średniowiecza.

    • 106 27

    • Coś w tym jest. (5)

      16 lat temu, nie mając energooszczędnego sprzętu AGD, na zwykłych żarówkach 60/75/100W płaciłem miesięcznie za prąd jakieś 45zł. Teraz - sprzęt eco, LEDy, miesięczny rachunek 300zł. Muszę zaznaczyć, że w domu nie mam gazu, więc cała kuchnia na prąd. Mam też dość mocne audio, dwa komputery, 2 drukarki 3D chodzące po kilka godzin dziennie, więc gdybym rozliczył ten sam sprzęt, co 16 lat temu, rachunek wynosiłby 200zł (a nie 300). Co jednak nie zmienia faktu, że rachunki wzrosły o 400% a pensje o może 100% za te 16 lat.

      • 20 2

      • 200 zł 16 lat temu ? (2)

        Biorąc pod uwage inflacje to na dzisiejsze 321 zł. Masz swoje zaginione 100 zł.

        • 2 1

        • 16 lat temu 45zł miesięcznie

          Naucz się czytać.

          • 1 0

        • Masz poważne problemy ze zrozumieniem

          tekstu pisanego. Gość jak wół napisał, że gdyby przyjął do kalkulacji ten sam sprzęt, co miał 16 lat temu w dniu dzisiejszym, to dzisiejszy rachunek wynosiłby 200zł miesięcznie. Teraz ma tego sprzętu więcej, dlatego płaci 300zł, a nie 200.

          • 0 2

      • cos w tym jest

        16 lat temu...
        miales 2 kompy z zasilaczami 1000W na ktorych chodzil DOS3.1 nie zapomnij napisac
        2 drukarki 3D i jeszcze stacja dyskow 5.25"
        To byl dopiero kawal zlomu
        i tak to sie nam w glowie miesza

        • 1 0

      • 5 lat temu moj fryzjer kosztował 18zł teraz 35....

        • 11 1

    • (5)

      Jesteś taki głupi, czy tylko udajesz? Rozumiem, że ty będziesz ochoczo dopłacał do nierentownych kopalń i ściągania węgla od.... Ruskich? Niestety, ale my wszyscy będziemy za to płacić w rachunkach;) Zobowiązaliśmy się do modernizacji sektora energetycznego, a oczywiście wygrało rozkradanie spółek państwowych, przejadanie zysków a jak mowa o inwestycjach to wygrał...... blok weglowy na Ostrołęce. A potem dziwota, że będą coraz wyższe rachunki. No, ale klany rodzinne ze spółek państwowych muszą za coś żyć;)

      • 18 29

      • (2)

        Węgiel od ruskich wytworzona energia elektryczna za niedługo od Niemiec co to za różnica. A ty dalej łykaj plemienna propagandę dla wyznawców sekt, obu sekt

        • 22 3

        • Ja wolę robić biznes z Niemcami niż z ruskimi, bandą zamordystycznych podgryzaczy Europy i dzikusów ze stepów (1)

          Którzy robią ćwiczenia wojskowe pod polską granicą celowo kończąc je 17 września

          • 11 7

          • No, tamci robią ćwiczenia bo maja chrapkę na truchło

            a niemcy nie robią ćwiczeń bo właśnie eksploatują wasala.

            Nie ma to jak żyć w dychotomicznym postrzeganiu możliwych do urządzenia się sempitern.

            • 7 3

      • Głupi jesteś wierzysz we wszystko co w tv i wirusa grypy tez uwierzyłeś pewnie

        • 8 2

      • będziesz płacił id..to za paranoję paru głupich brukselskich komuchów którzy kosztem gospodarek będą walczyć o setną promila redukcję CO2

        • 23 5

    • chyba pomyliłeś tematy

      bo ten artykuł jest o opłatach stosowanych przez PAŻP

      • 1 2

    • Za kilka lat

      będziemy żyli jak beduini na pustyni i będziemy walczyć o wodę.

      • 17 0

    • oby

      • 1 1

  • Szkoda ze drozsze

    a nie bardziej dostępne dla podróżujących. Dobry system jest w Japonii,np. bilet z Nagasaki do Tokio (ok.1h lotu) kosztuje ok.350 zł zawsze w automacie biletowym,bilety dostępne codziennie jak na autobus lini międzymiastowych, a w Polsce 1500 a nawet 3tys za bilet z Gdańska do Wa-wy,samoloty tak rzadko latają bo za drogo i to nie popularne. 150 lat za człowiekiem cywilizowanym jesteśmy nadal mimo postępu który trwa i braku jedności (nie jednolitości).

    • 0 0

  • głosujcie dalej na PISbraci

    cofają Polskę do Mieszka

    • 0 1

  • Pis i rozdawnictwo socjalne zaczyna zbierać swoje żniwo...

    • 0 0

  • Wrócimy do lat 90' (6)

    kiedy żeby gdzieś polecieć trzeba było wyjechać najpierw za granicę :)
    I ciekawe jak to się ma do idei centralnego portu komunikacyjnego haha

    • 58 5

    • pandemia to gwóźdź do trumny CPK (2)

      ale te nowe tory kolejowe mogliby zrobić - przydadzą się

      • 4 0

      • oczywiscie ze tory, lotniska moze nie bedzie i tak bedzie super, ale tez to jest bardzo dobre miejsce na lotniski (1)

        centrum Polski, skrzyzowanie a2 z a1, pomiedzy aglomeracjami Lodz, Warszawa

        CPK to super pomysł, ale "żebybylcy-takjakbylcy" musza kwęczec bo im dziure vatowska zabrali
        dochodziaże pasywni rownież tęsknią za najmem i flipowaniem...

        • 0 4

        • Dziury to szukaj w dudzie a nie w wacie.

          • 0 0

    • Cała północno-zachodnia Polska ze Szczecinem na czele, jeździ do Berlina.

      Lotnisko Szczecin-Goleniów.

      Tablica przylotów z dziś:
      08:22 Warszawa
      11:50 Oslo Torp
      19:15 Warszawa
      21:50 Londyn Stansted

      Tablica odlotów z dziś:
      09:10 Warszawa
      12:30 Oslo Torp
      20:00 Warszawa
      22:20 Londyn Stansted

      • 9 2

    • Nadal jest to bardziej opłacalne.

      Pomijam jakieś biedaloty do Wielkiej Brytanii czy na tanie greckie wyspy.

      • 6 8

    • gdyby wrocilo to stare lotnisko i zasady.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane