• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Branża morska coraz ważniejsza dla gospodarki kraju

erka
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej odbyła się już trzecia edycja wręczania nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska mającej na celu kreowanie pozytywnego wizerunku przemysłu stoczniowego i innych przemysłów morskich. Na zdjęciu laureaci, organizatorzy Forum oraz goście specjalni.
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Statuetki nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Jerzy Litwin, Andrzej Wojtkiewicz i Piotr Soyka.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Jerzy Litwin. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Jerzy Litwin.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Andrzej Rutkowski i Piotr Soyka. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Andrzej Rutkowski. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Andrzej Rutkowski.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Adam Ruszkowski i Piotr Soyka.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Adam Ruszkowski. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Laureaci nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Robert Ruszkowski 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Panel dyskusyjny Porty Morskie 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia

Gospodarka Morska - filar polskiej przedsiębiorczości, była głównym tematem zakończonego w piątek Forum Gospodarki Morskiej. Forum to od 2015 roku nowa nazwa gdyńskiego wydarzenia znanego wcześniej jako Międzynarodowe Forum Gospodarcze w Gdyni. Forum miało w tym roku formę otwartych paneli dyskusyjnych, w które zaangażowani byli praktycy biznesu z poszczególnych branż morskich, a także przedsiębiorcy i naukowcy. Wręczono też nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska.



Jak oceniasz polską gospodarkę morską?

Zagadnienia poruszane podczas Forum skoncentrowane zostały bezpośrednio na kwestiach związanych z konkurencyjnością sektora oraz na perspektywach, jakie stwarza efektywne wykorzystanie potencjału tkwiącego w naszym regionie. Gościem specjalnym Forum była prof. dr hab. Dorota Pyć, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Uczestnicy tegorocznego Forum mogli też wziąć udział w czterech panelach: "Przemysły Morskie", "Porty Morskie", "Logistyka Morska", oraz "Ship Management".

Motto panelu "Przemysły Morskie", brzmiało "Siłą sektora są nie tylko duże firmy". Uczestnicy panelu skupili się na kondycji polskiego przemysłu okrętowego, przewadze konkurencyjnej firm odnoszących sukcesy na rynkach europejskich i światowych, a także istotnych czynnikach budowania sukcesu przemysłów morskich w Polsce. Liderem panelu jest Jerzy Czuczman, prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB oraz dyrektor Biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe.

Podczas panelu "Porty Morskie" rozmowy dotyczyły głównie czynników wspierających, a także hamujących rozwój polskich portów morskich. Głównymi zagadnieniami były problemy aktualnej sytuacji w portach morskich oraz w ich otoczeniu gospodarczym, prawnym, politycznym i ekonomicznym. Liderem panelu był Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia.

W trakcie panelu "Logistyka Morska", którego liderem był Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Turystyki, poruszone zostały m.in. tematy odnoszące się do perspektyw rozwoju portów morskich, akumulacji kapitału w łańcuchu usług logistycznych oraz globalizacji systemów informacyjnych.

Istotnymi zagadnieniami panelu "Ship Management" były kwestie związanie z rozwojem tej działalności w Polsce, wyzwaniami oraz korzyściami płynącymi dla gospodarki i rynku pracy. Liderem Panelu był Piotr Masny, członek zarządu Polskiego Związku Zarządców Statków.

- Dzięki tym dorocznym spotkaniom możemy porozmawiać o rzeczach ważnych dla naszej branży. Cieszymy się z coraz większego zainteresowania i wsparcia dla branży morskiej ze strony rządowej. Jednak to przede wszystkim w firmach musi być chęć do zmian i aktywnego działania na rynku. Jak pokazuje Forum jest coraz więcej powodów do zadowolenia i nagradzania kolejnych firm. Powstaje coraz więcej statków i produktów, które zasługują na wyróżnienie - stwierdził Piotr Soyka, prezes remontowa Holding.
W 2015 roku odbyła się już trzecia edycja wręczania nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska mającej na celu kreowanie pozytywnego wizerunku przemysłu stoczniowego i innych przemysłów morskich. W tym roku nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska przyznano w trzech kategoriach.

W kategorii "Osobowość" wyróżniono Jerzego Litwina - dyrektora Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku - za wieloletnią działalność na rzecz gospodarki morskiej i wystawę "Statki. Nasza pasja" w Ośrodku Kultury Morskiej w Gdańsku.

W kategorii "Produkt" nagroda przypadła spółce Salt Ship Design za opracowanie projektu specjalistycznego statku. W kategorii "Przedsięwzięcie Organizacyjne" nagroda trafiła do Gdańskiej Stoczni Remontowa za przeprowadzenie licznych projektów przebudowy jednostek typu FPSO i FSO.

- Na Wybrzeżu i w Trójmieście dzieje się bardzo dużo pozytywnych rzeczy jeśli chodzi o gospodarkę morską. Jako Trójmiasto stajemy się jednym z czołowych ośrodków przemysłu morskiego i coraz ważniejszym elementem gospodarki kraju. Dobrym przykładem może być to co dzieje się obecnie w spółkach Remontowa Holding. Równocześnie budowanych jest 19 rożnego rodzaju statków, a wartość poszczególnych kontraktów waha się od 20 do ponad 100 mln euro - powiedział Andrzej Wojtkiewicz, prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe i Remontowa Shipbuilding.
Rozwojowi branży morskiej sprzyja polska gospodarka, która znajduje się obecnie w fazie ożywienia, a w najbliższym czasie może wejść w fazę ekspansji. Wskazuje na to przygotowywany przez Bank Zachodni WBK tzw. zegar koniunktury. Utrzymujemy solidny wzrost gospodarczy na poziomie ponad 3 proc.

- Mamy do czynienia z solidnym wzrostem inwestycji, zarówno jeśli chodzi o inwestycje prywatne (czemu sprzyja wysoki poziom wykorzystania mocy wytwórczych), jak i publiczne (czemu sprzyjają środki unijne). Następuje Kontynuacja poprawy na rynku pracy. Od początku 2014 roku obserwujemy dynamiczny wzrost liczby ofert przypadających na 100 bezrobotnych. Wskaźnik ten stale rośnie. Stopa bezrobocia kontynuuje trend spadkowy, a wzrost polskiego eksportu wciąż znajduje się na solidnym poziomie - podsumował Maciej Reluga, główny ekonomista Banku Zachodniego WBK.
erka

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (56) 1 zablokowana

  • (3)

    Jakie to śmieszne i smutne zarazem jest. Jaka gospodarka? Ludzie!
    Na cały świecie sa armatorzy, ludzie kształcą się i pływają u Swoich (mają taką możliwość) a to coś innego niż pływanie z filipińczykami, arabami i rumunami z przymusu - marynarze mnie zrozumieją

    Oczywiście nie chodzi mi o narodowość ale o to że w Polsce Nie ma armatorów a jak są resztki to jakieś Maltańskie Bandery !

    Pytam się
    - dlaczego nikt nic nie robi żeby odbudować flotę
    - dlaczego każdy to uznaje za temat zakazany

    Plebiscyt czego? Przeszłości? Potęgi Morskiej Polski? I nie opowiadajcie mi że to nie opłacalne że czasy się zmieniły. W tej chwili najbardziej korzystnym transportem jest transport Morski oraz rzeczny
    A dlaczego
    - Niemcy mają armatorów, Norwedzy Stocznie itd itd

    Polacy nic

    W jakim ja kraju żyje? Robią spotkanka i przyznają nagrody za co? Za kpinę?
    PYtam sie

    Kto jest najemcą portu w Gdyni? Jakiś Filipińczyk czy jak?
    Bo co?

    A ludzie którzy budowali Port Gdynia wywozili urobek konikami w grobach się przewracają. Walczyli o dostęp do Morza a tutaj w pip sprzedali wszystko
    taka jest prawda i tyle

    Brak gospodarki produkcji -= bezrobocie

    Proponuje zaorać i zbudować parę markecików wiadomo jakich

    Ręce opadają , wszystko na pokaz i takie bez celowe gadaniel
    Polityka jest taka że statek należy rejestrować na malcie bo taniej jest bo Polskie bandery są drogie.

    Nie mają pojęcia jak Gdynia , Gdańsk by żyły gdyby normalny prawdziwy i duży ruch statków by się odbywał tutaj.
    PRZYPOMNE
    OK 176 STATKÓW POSIADAŁO SAMO PLO
    Zostały ochłapy jakieś
    pozdrawiam

    Pozdrawiam

    • 25 11

    • Prawda

      Niestety to 100% prawdy.
      DCT Gdańsk odebrało Gdyni klientów-armatorów i sukces.
      W Gdyni brak jakichkolwiek inwestycji portowych w tym pogłębienia basenu celem zwiększenia możliwości wpływania większych statków i potanienia kosztów jak w Gdańsku.
      Ten temat ożywa tylko przed wyborami samorządowymi ,ale dla Pana Prezydenta to tylko hasło.

      • 0 0

    • W pełni zgoda.. Kwiatkowski się w grobie przewraca

      W pełni zgoda, to dobre jest ,że są ludzie myślący podobnie, a dodam ,że przepływy towarowe w hz ikmport-export kontrolowane są w większości przez firmy obce korzystające z MEGA odogodnień, pięknie, pokażcie jedna firme polska która ma dostęp do takich informacji w porcie duńskim , niemieckim, australijskim czy jakimkolwiek innym

      • 0 0

    • Za to ze statki plywaja pod obca bandera podziekuj pazernym zwiazkowcom

      • 1 2

  • nepotyzm

    W remontowej shipbuilding zjawisko nepotyzmu czy kumoterstwa jest na porządku dziennym i to na najwyższych szczeblach.
    Pozdrawiam.

    • 0 0

  • byla zanim po zniszczylo i sprzedalo (2)

    Flotę, zlikwidowalo rybaków, zamknęli stocznie..... ! Wiec nie gadajcie glupot.... ! Teraz sie odrodzi jak tych nierobiw wywalimy!

    • 15 21

    • Co wy macie do wywalania

      w prywatnych firmach. Dostaniecie kopa w zad jak Kacperki z solidarności. Ale pomarzyć zawsze można.

      • 0 0

    • najwięcej zniszczeń dokonało aws pod koniec kadencji a

      dokończyło sld

      • 4 2

  • Polak nigdy nie doceni! (8)

    Dzieje się w gospodarce morskiej naprawdę dobrze. Ktoś kto tego nie widzi jak dla mnie jest debilem. Firmy transportowe mają pełno zamówień, porty śmigają, terminale kontenerowe się rozbudowują. Stocznie? Sprawdźcie ile ludzi zatrudnia Remontowa. Owszem jest wiele do zrobienia ale już sporo udało się osiągnąć! Ci co narzekają to sa widocznie nieudacznicy, którzy nie potrafią docenić koniunktury!

    • 24 16

    • deiblem to jestes sam ponieważ! (3)

      gdybys pomyslał troche w skali makro a nie regionu to wpadłbyś na pomysł, ze w kontenerach przypływają do nas w 95% badziewia z chin- ktore rownie dobrze mogibysmy sami sobie wyprodukowac gdyby podczas przemian pod koniec lat 80 ktos troche pomyslał i wykazał odrobinę chęci

      zatrudnia sie ludzi za smiesznie niskie pieniądze, pracujac ponad normy, wypadki sie ukrywa, straszy zwolnieniami, wszędzie obecny jest mobbing, wyscig szczurów.. o taki przemysł CI chodzi czy piszesz to jako jakas tłusta biurwa czy koleżka, ktory bez kompetencji dostał robote po znajomosci??

      • 12 7

      • Chyba jednak TY jesteś debilem :(

        http://www.gospodarkamorska.pl/Porty,Transport/pierwsza-bedzie-armia-krajowa-wyposazenie-dostarcza-polskie-firm.html

        • 0 0

      • Przypominam Ci, ze nie mamy lat 80 i liczy się to co jest teraz.

        Obecnie podnosimy się z letargu i nie ma co ukrywać, że rządy PO i UE w tym pomagają. I przestań mówić nam co mogłoby być gdyby 20 lat temu ktoś coś zrobił tylko zacznij pracować na siebie i na Polskę bo praca jest i to dobrze płatna w branży morskiej.

        • 1 0

      • Czyli Twoim zdaniem mamy odmawiać przyjmowania ładunków!

        • 1 0

    • Smutna prawda (1)

      Popieram w 100%! Skończcie wreszcie z tym wiecznym malkontenctwem i zobaczcie jak się zmienia Trójmiasto!

      • 11 12

      • Ty chyba nie wystawiasz nosa poza biurko urzędu skoro tak twierdzisz ;)

        szanowny doszukiwaczu rozwoju.. tu wszystko budowane jest na KREDYT!!!

        nie ma zadnych pieniedzy ktore UNIA dała- są to haracze płacone z naszych podatków!

        dlatego mamy tak drogie paliwo, jedzenie, energię, mieszkania etc.. oczywiscie jakosc tych produktów pozostawia wiele do zyczenia bo na polske wysyłane/ produkowane są produkty najgorszej kategorii..
        chcesz przykład? powiedz dlaczego kupuje sie niemiecka chemie, slodycze? dlaczego ubrania są lepsze gatunkowo i mają NIŻSZE ceny niz u nas??? dlaczego polscy rolnicy muszą walczyc z jakimis smiesznymi limitami zamiast produkowac tyle ile chca i konkurować wolnorynkowo w konsekwencji obnizając cene produktów spozywczych?!

        wez sie ogarnij bo łykasz wszystko razem z tą swoją marną pensyjką i nacierasz sie nadziają na lepsze jutro ogladajac swoich przełożonych d*polizów

        • 2 4

    • 1700 na reke miesiecznie.Reszta na umowe zlecenie,czyli 2 miesiace w miesiac.I cztery tysiaki sa.

      • 4 0

    • Wróćmy na ziemi

      Popatrz realnie, cieszmy sie z tego co idzie dobrze, ale nie ma tego wiele. Chodzi o rzeczywista ocenę sytuacji, a ta odbiega od tego cudu, o którym piszesz.

      • 3 3

  • Prof. Pyć (4)

    Brawo prof. Pyć! Będę na Panią głosować w wyborach!:)

    • 11 21

    • Popieram! Dorota masz mój głos!!!

      • 2 0

    • Precz z PO

      • 4 11

    • No tak. Ela Bieńkowska na taśmach prawdy powiedziała trochę o pani Pyć. "Że za 6 tys. to złodziej albo idiota pracuje". (1)

      • 12 6

      • No coś było, a Ty młotku się już tym podnieciłeś? :D

        • 5 5

  • Ciekawe (3)

    co tam robił Szczurek który niszczy gdyński port i działa na jego szkodę wpychając na siłę developerów w tereny wybitnie portowe. Niekorzystne uchwały Rady Miasta ograniczają możliwości rozwojowe portu.

    • 14 6

    • ciekawe co aki głupi jak yurobi na tym forum ? (2)

      poczytaj materiały fachowe a zobaczysz jak rozsądnie i po gospodarsku z ogromną wiedzą zarządza prezydent Gdyni na styku Port/Miasto !!

      Nikt ci nie broni przeprowadzić się do wzorcowego miasta Gdańska gdzie prezydent Adamowicz jest także Przewodniczącym Rady Nadzorczej Portu Gdańsk, a i innych przedsiębiorstw :)))

      • 2 4

      • chyba bredzisz

        takich debili i wazeliniarzy i tylowlazow trzeba prostowac. Szczurek dba i zarzadza na styku port/miasto? Widac ze zyjemy w innych miastach. Tendencja jest wkraczanie miasta na tereny portowe i później zamkniecie terminali portowych bo nie wypada aby w miescie był port i przemysl przeszkadzający mieszkańcom.

        • 1 0

      • Czasem, aż oczy bolą patrzeć jak się przemęcza, dla naszego miasta, prezydent Szczurek Wojciech, naszego miasta Gdynia. Ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy wtykają mu szpilki. To nie ludzie - to wilki!

        • 4 0

  • PISIL ma cos wspolnego z turystyka???

    Marek Tarczyński jest przewodniczącym Rady Polskiej Izby Spedycji i Turystyki ??? To chyba jakiś nowy potwor???

    • 0 0

  • debeściaki (1)

    Pierwszą nagrodę powinny otrzymać agencje zatrudniające marynarzy u obcych armatorów.Dzięki ich pracy zmalało bezrobocie w gospodarce morskiej.

    • 16 2

    • za grosze..bo reszte oni biora

      • 1 0

  • Ale Szczurek to hipokryta

    • 7 0

  • Kryzys ? (8)

    Czy Ktoś moze powiedzieć jaka jest prawdziwa sytuacja w branży, ja osobiście mam Kolegów w kilku Biurach projektowych, którzy stracili prace, nie dostają wypłat, albo czekają na ogłoszenie redukcji w składzie osobowym załogi.
    Chyba ten cały przemysł jest bardzo niestabilny. Chyba dobrze byłoby pokazać całościowo sytuacje, a nie tylko pozytywy, bo to mocno zniekształca cały obraz polskiego przemysłu. Bo mam odczucie, ze Ktoś tu pisze bajkę, taka propaganda sukcesu.

    • 47 14

    • słaby okres (1)

      Tak teraz jest słabo w RMDC, TTS, MTE, BTT i innych biurach związanych z rynkiem norweskim. Nasz skromny przemysł nie generuje wystarczającej ilości pracy. A na zewnątrz trochę się osłabiło. Forum bardzo udane.

      • 4 2

      • MTE już nie ma.

        • 2 0

    • Kryzys w okrętówce to norma co pare lat.

      Nie ma co trząść gaciami. Za rok się skończy.

      • 6 4

    • ten Miś chyba nie potrafi pływać (1)

      Ten Miś na miarę naszych możliwości tonie. Branża jest mocno powiązana ze Skandynawią, a tam problemy, zwolnienia itd. związane z ceną ropy naftowej. A u Nas jest mało rodzimego kapitału i do tego jest bardzo słaby, dużo pracy pochodziło właśnie z tamtego rynku i teraz tego najwyraźniej brakuje. Trzeba szukać nowych rynków na usługi. To chwilę potrwa, nie wszyscy przetrwają.
      Odnosząc się do powyższego artykuły, wydaj mi się, że rynek okrętowy faluje inaczej niż koniunktura krajowa, ktoś może mówić że w kraju jest coraz lepiej, mniejsze bezrobocie, a w przemyśle stoczniowym może być akurat odwrotnie. Inne impulsy na niego działają.

      • 22 0

      • zgoda

        100 % racji... w Norwegii same zwolnienia w przemyśle, platformy na postojach ... a to dopiero początek. ...

        • 11 1

    • Dlatego dla większej stabilności nie potrzeba nam zmiany w rządach.

      • 6 5

    • Sama prawda.

      To nie zmierza w dobrym kierunku.

      • 10 1

    • Dobre

      • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane