- 1 Tanio nie jest, ale bez "paragonów grozy" (128 opinii)
- 2 W Porcie Gdańsk powstał terminal dla wojska (82 opinie)
- 3 Samochodowiec pracujący dla wojska w Gdyni (142 opinie)
- 4 Dźwiedźma - introligatorka z powołania (37 opinii)
- 5 Spółka Mondry pozostanie w "zbożowym" (23 opinie)
- 6 Terminal instalacyjny. Budowa w tym roku (63 opinie)
Stocznia Crist rozpoczęła budowę kolejnego statku do obsługi farm wiatrowych dla norweskiego armatora. Jednostka będzie napędzana elektrycznie, wspomagana bateryjnie. Hybrydowy napęd akumulatorowy oraz paliwo metanolowe umożliwi zerową emisję.
W stoczni Crist odbyła się ceremonia cięcia blach nowego jednokadłubowego statku o numerze roboczym NB320, przeznaczonego dla armatora Ulstein Verft. Jednostka będzie miała 89,6 m długości całkowitej oraz 19,2 m szerokości, będzie posiadała 91 kabin i pomieści maksymalnie 126 osób. Statek będzie służył do obsługi farm wiatrowych.
Dlaczego ARP ma budować statki dla Petrobalticu?
- Współpraca między nami a tym armatorem rozpoczęła się w roku 2013 od projektu NB301 i razem ukończyliśmy już 16 projektów - poinformowała Anita Dymarkowska ze stoczni Crist.
Statek ten został zaprojektowany tak, aby spełnić ogólne wymagania branży wiatrowej, umożliwiając przewóz personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków pod i na pokładach otwartych. Jego napęd będzie elektryczny, wspomagany energią bateryjną, co pozwoli na osiągnięcie zerowej emisji dzięki hybrydowemu napędowi akumulatorowemu i wykorzystaniu paliwa metanolowego. System ładunkowy został starannie zaprojektowany, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz sprawną operację załadunku i rozładunku statku.
- Kształt kadłuba został zoptymalizowany pod kątem osiągnięcia doskonałych wyników w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii. Wykorzystuje on technologię Ulstein Twin X-Stern, która obejmuje ostrzejsze linie kadłuba i eliminację płyty pawęży, poprawiając funkcjonalność poprzez lepsze utrzymanie położenia statku, redukcję wpływu fal, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa w trudnych warunkach dzięki zmniejszeniu wpływu fal, wilgotności pokładu i rozprysku - poinformowano w komunikacie.
Ulstein Verft ma patent na wyjątkowy kształt dziobu i rufy.
Miejsca
Opinie (49) 1 zablokowana
-
2023-11-06 11:05
Opinia wyróżniona
Zero emisyjność podobna jak przy wodorze. (6)
Będzie zero emisyjny bo będzie produkowany poza UE. A tam nie obowiązują Europejskie normy emisyjności.
Przecież do wytworzenia wodoru czy innych "nowoczesnych" paliw nadal trzeba wykorzystywać paliwa kopalne typu węgiel czy gaz.
To taka sama brednia jak opowieści o ekologicznych samochodach elektrycznych posiadających baterieBędzie zero emisyjny bo będzie produkowany poza UE. A tam nie obowiązują Europejskie normy emisyjności.
Przecież do wytworzenia wodoru czy innych "nowoczesnych" paliw nadal trzeba wykorzystywać paliwa kopalne typu węgiel czy gaz.
To taka sama brednia jak opowieści o ekologicznych samochodach elektrycznych posiadających baterie litowe.
Wydobycie litu pustoszy środowisko naturalne tylko nie w UE tylko w Afryce.
Zanieczyszczenia i wprost zniszczenia środowiska przenosi się tylko poza UE i udaje się że to czysta technologia.
Nic bardziej mylnego tylko zanieczyszczenia są poza UE.- 40 12
-
2023-11-07 12:14
Wodór możesz zrobić z elektrolizy wody (1)
Czyli potrzebujesz wiatrak, PV, elektrownię wodną (Norwegia)... i masz wodór. Gdzie w tym węgiel albo gaz?
- 0 1
-
2023-11-07 19:21
teoretycznie tak...
W praktyce jest to kompletnie nieoplacalne.
- 0 0
-
2023-11-06 18:12
(2)
Średnie zużycie energii elektrycznej w pojeździe to 17kwh/100km co odpowiada 2l paliwa. Gdyby policzyć całą emisję od wytworzenia energii do zużycia w aucie, to elektryk i tak emituje mniej. W przypadku benzyny to samo wydobycie, przetworzenie i wreszcie dystrybucja 1l benzyny to zużycie 7kwh energii. Dodając do tego emisję samego auta wychodzi grubo.
- 1 2
-
2023-11-07 12:16
To powiedz jeszcze (1)
Ile emisji wymaga wytworzenie i utylizacja beteeii w tym elektryku i jaki jest jego czas życia, w porównaniu ze spalinówką jak już tak chcesz porównywać.
- 1 1
-
2023-11-08 06:36
100000 (milion kilometrów)
- 0 1
-
2023-11-06 13:19
a
- 0 0
Wszystkie opinie
-
2023-11-06 10:00
Na czym polega zerowa emisyjność napędu na metanol? (5)
Będą go pic zamiast spalać, czy zasady chemii się zmieniły na przestrzeni ostatnich lat?...
- 32 3
-
2023-11-06 10:42
Wraca nowe
Metanolem będą pojeni galernicy żeby zaoszczędzić na ogrzewaniu pokładu wioślarzy a na morzach wikingów jest mroźnie. Metanol da również niesamowite oszczędności ponieważ po pierwsze primo: dykta jest tańsza od gorzoły, drugie primo oszczędzi się na oświetleniu bo jak galernik oślepnie to po co mu oświetlenie miejsca niewolniczej pracy?
- 18 1
-
2023-11-06 13:22
Też nie rozumiem jaki on zeroemisyjny mimo że metanol się bardzo czysto spala (3)
bo pozostaje po nim tylko woda i CO2. Niemniej to na temat tego CO2 ciągle piłują puchę jakie to szkodliwe. Przydałaby się jakaś konsekwencja.
- 6 0
-
2023-11-06 16:02
To ściema wszystko (2)
Jedna erupcja wulkanu wywala więcej CO2, tlenków i pyłów niż cały przemysł przez kilka lat. Kilka lat temu były badania w Japonii prowadzone co emituje najwięcej zanieczyszczeń i wprost wskazali wulkany oraz rolnictwo krajów wysoko uprzemysłowionych i nie chodzi o sam metan od zwierząt jak eko matały mówią a o gnicie i procesy glebotwórcze oraz skażenie cieków i zbiorników nawozami sztucznymi i naturalnymi oraz zakwity w tych wodach.
- 3 2
-
2023-11-06 16:25
chyba jednak nie do końca (1)
średnio wulkany produkują tylko 300 mln ton CO2. To jest prawie nic w skali świata.
- 1 2
-
2023-11-06 23:44
wulkany prawie nic nie emitują
przemysł produkuje 30 mld ton CO2 czyli ze 100 razy więcej niż wulkany. Abstrahując od tego że to też nic nie zmienia w środowisku to zarówno ekolodzy paranoizują jak i przeciwnicy ograniczania CO2. I jedni i drudzy to jakaś gimbaza która nie sprawdza danych a łyka jak pelikany to co im ich guru akurat opowiadają. Totalnie spolaryzowani ale w równym stopniu zidiocenia.
- 1 0
-
2023-11-06 11:05
Opinia wyróżniona
Zero emisyjność podobna jak przy wodorze. (6)
Będzie zero emisyjny bo będzie produkowany poza UE. A tam nie obowiązują Europejskie normy emisyjności.
Przecież do wytworzenia wodoru czy innych "nowoczesnych" paliw nadal trzeba wykorzystywać paliwa kopalne typu węgiel czy gaz.
To taka sama brednia jak opowieści o ekologicznych samochodach elektrycznych posiadających baterie litowe.
Wydobycie litu pustoszy środowisko naturalne tylko nie w UE tylko w Afryce.
Zanieczyszczenia i wprost zniszczenia środowiska przenosi się tylko poza UE i udaje się że to czysta technologia.
Nic bardziej mylnego tylko zanieczyszczenia są poza UE.- 40 12
-
2023-11-06 13:19
a
- 0 0
-
2023-11-06 18:12
(2)
Średnie zużycie energii elektrycznej w pojeździe to 17kwh/100km co odpowiada 2l paliwa. Gdyby policzyć całą emisję od wytworzenia energii do zużycia w aucie, to elektryk i tak emituje mniej. W przypadku benzyny to samo wydobycie, przetworzenie i wreszcie dystrybucja 1l benzyny to zużycie 7kwh energii. Dodając do tego emisję samego auta wychodzi grubo.
- 1 2
-
2023-11-07 12:16
To powiedz jeszcze (1)
Ile emisji wymaga wytworzenie i utylizacja beteeii w tym elektryku i jaki jest jego czas życia, w porównaniu ze spalinówką jak już tak chcesz porównywać.
- 1 1
-
2023-11-08 06:36
100000 (milion kilometrów)
- 0 1
-
2023-11-07 12:14
Wodór możesz zrobić z elektrolizy wody (1)
Czyli potrzebujesz wiatrak, PV, elektrownię wodną (Norwegia)... i masz wodór. Gdzie w tym węgiel albo gaz?
- 0 1
-
2023-11-07 19:21
teoretycznie tak...
W praktyce jest to kompletnie nieoplacalne.
- 0 0
-
2023-11-06 12:37
Coraz brzydsze te statki . (2)
A utylizacja baterii też będzie bez emisyjna . Emisja spalin ma niewielkie znaczenie w dużych aglomeracjach miejskich ale czy na morzu lub oceanie ????
- 11 3
-
2023-11-06 13:00
Ja je wyrzucą za burtę, to nie będzie emisji ;)
- 4 0
-
2023-11-06 16:13
Statek jest przeznaczony do obsługi farm wiatrowych, a nie do wożenia pasażerów. Dlatego konstrukcja kadłuba taka, a nie inna. To tak jakbyś koparkę czy ciężarówkę porównywał do limuzyny i twierdził że brzydka taka jakaś.
- 2 1
-
2023-11-06 12:39
Bernhard Schulte Shipmanagement (2)
Bsm to armator Niemiecki a nie norweski, statek będzie wyposażany w norweskiej stoczni Ulstein.
Kadłub dla norweskiego armatora został już zwodowany wcześniej,- 12 1
-
2023-11-06 13:16
Nie został zwodowany (1)
Bo poprzednie dwie, podobne jednostki ( NB318, NB319 ) są budowane dla armatora Olympic Ocean. Ten ma numer roboczy NB320.
- 4 0
-
2023-11-06 20:51
Olimpic subsea asa
, statki
W stoczni Crist zwodowano kolejny częściowo wyposażony statek do obsługi morskich farm wiatrowych dla stoczni norweskiej
09 września 2023 | pbs
W gdyńskiej stoczni Crist wydokowano kolejny statek budowany tam w podwykonawstwie dla stoczni norweskiej. Jest to, również nie pierwszy z tej stoczni, statek do obsługi morskich farm wiatrowych, który - jako częściowo wyposażony - zostanie przekazany stoczni Ulstein, będącej od dawna jednym z najważniejszych klientów stoczni Crist.
Zwodowano i wydokowano w sobotę po południu jednostkę o długości 89,60 m i szerokości 19,20 m, o stoczniowym symbolu budowy Ulstein 318 - pierwszą z dwóch takich zamówionych w stoczni Crist.
Reprezentuje ona typ (projekt) Ulstein SX222, którego najbardziej rzucającą się w oczy cechą zewnętrzną jest konfirguracja kadłuba Ulstein Twin X-Stern. Taki kształt kadłuba zapewnia doskonałe osiągi w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii. Koncepcja Twin X-Stern charakteryzuje się m.in. eliminacją pawęży, symetrycznością kształu dziobu i rufy oraz urządzeń sterowo-napędowych i ich mocy, zwiększeniem funkcjonalności poprzez pozytywny wpływ na utrzymanie pozycji statku, reakcję na fale, komfort i bezpieczeństwo w trudnych warunkach, zmniejszenie zalewania pokładu i redukcję rozprysku (tzw. white water).
Są to jednostki typu CSOV (construction service operation vessels). Nowo budowany statek służy m.in. do transportu personelu na morskie farmy wiatrowe, ładunków, paliwa olejowego, wody w biornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod i na pokładach otwartych. Statek będzie posiadał 91 kabin, pomieści maksymalnie 126 osób. Będzie mógł pozostawać przez dłuższy czas na morskiej farmie wiatrowej i służyć jako hotelowiec dla ekip uruchamiających lub konserwujących i naprawiających morskie turbiny wiatrowe. Technicy będą się dostawali na turbiny bezpośrednio ze statku przez pomost komunikacyjny z kompensacją ruchu statku.
S- 0 0
-
2023-11-06 13:05
Przekręty b2b, sam opłacam uop
Przecież on prawie gotowy jest. I to właśnie ten olympic.
- 8 1
-
2023-11-06 13:13
Och, jakie sukcesy odnosi ten crist (5)
Ciekawe tylko, kiedy zaczną zatrudniać ludzi na normalnych zasadach i za godne stawki.
- 30 5
-
2023-11-06 14:19
wtedy (2)
kiedy Państwo nie będzie pobierać haraczów w postaci podatków
- 3 9
-
2023-11-06 15:57
czyli nigdy
- 8 0
-
2023-11-06 17:08
Inne firmy też płacą podatki
a jakoś potrafią dać umowę o pracę.
- 10 1
-
2023-11-06 23:34
Już to robią. W Polsce to normalne stawki.
- 0 1
-
2023-11-07 09:52
Raczej..
Raczej nigdy bo by nie mieli na kim żerować
- 1 0
-
2023-11-06 14:46
a gdzie te promy kaczyńskiego? (1)
pisbolszewicka mafia szalbierców rozkradła pieniądze i ostała się zardzewiała stępka?
- 11 10
-
2023-11-06 16:07
Kilka dni temu pierwszy został zwodowany w GSR.
- 6 0
-
2023-11-06 14:57
zerową emisję czego?
wypadałoby wiedzieć o czym się pisze
- 4 1
-
2023-11-06 15:02
wydaje mi się.. (3)
- 0 0
-
2023-11-06 15:07
wydaje mi się (2)
że terminami używanymi w produkcji stoczniowej było..lub jest.
palenie blach ( np. na stępkę .. a nie cięcie blach ....
a w trakcie budowy..używa się ." .montuje " a nie scala..
niby podobnie..- 1 1
-
2023-11-06 23:37
a także (1)
k...a - jako termin podkreślający frustrację
k...a - określenie kobiety negocjowalnego afektu
k...a - jak stoczniowiec uderzył się młotkiem w palec- 1 0
-
2023-11-07 19:31
dodaj jeszcze j....ac i pi....ic
I wraz z formami przymiotnikowymi i rzeczownikowymi masz szlownictwo stoczniowe na poziome b2.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.