• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Crist buduje statek dla Norwegów

VIK
6 listopada 2023, godz. 09:45 
Opinie (49)
  • Ulstein Verft ma patent na wyjątkowy kształt dziobu i rufy.
  • Ceremonia cięcia blach w stoczni Crist.

Stocznia Crist rozpoczęła budowę kolejnego statku do obsługi farm wiatrowych dla norweskiego armatora. Jednostka będzie napędzana elektrycznie, wspomagana bateryjnie. Hybrydowy napęd akumulatorowy oraz paliwo metanolowe umożliwi zerową emisję.



W stoczni Crist odbyła się ceremonia cięcia blach nowego jednokadłubowego statku o numerze roboczym NB320, przeznaczonego dla armatora Ulstein Verft. Jednostka będzie miała 89,6 m długości całkowitej oraz 19,2 m szerokości, będzie posiadała 91 kabin i pomieści maksymalnie 126 osób. Statek będzie służył do obsługi farm wiatrowych.

Dlaczego ARP ma budować statki dla Petrobalticu? Dlaczego ARP ma budować statki dla Petrobalticu?

- Współpraca między nami a tym armatorem rozpoczęła się w roku 2013 od projektu NB301 i razem ukończyliśmy już 16 projektów - poinformowała Anita Dymarkowska ze stoczni Crist.


Statek ten został zaprojektowany tak, aby spełnić ogólne wymagania branży wiatrowej, umożliwiając przewóz personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków pod i na pokładach otwartych. Jego napęd będzie elektryczny, wspomagany energią bateryjną, co pozwoli na osiągnięcie zerowej emisji dzięki hybrydowemu napędowi akumulatorowemu i wykorzystaniu paliwa metanolowego. System ładunkowy został starannie zaprojektowany, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz sprawną operację załadunku i rozładunku statku.



- Kształt kadłuba został zoptymalizowany pod kątem osiągnięcia doskonałych wyników w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii. Wykorzystuje on technologię Ulstein Twin X-Stern, która obejmuje ostrzejsze linie kadłuba i eliminację płyty pawęży, poprawiając funkcjonalność poprzez lepsze utrzymanie położenia statku, redukcję wpływu fal, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa w trudnych warunkach dzięki zmniejszeniu wpływu fal, wilgotności pokładu i rozprysku - poinformowano w komunikacie.
Ulstein Verft ma patent na wyjątkowy kształt dziobu i rufy.
VIK

Miejsca

Opinie (49) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Na czym polega zerowa emisyjność napędu na metanol? (5)

    Będą go pic zamiast spalać, czy zasady chemii się zmieniły na przestrzeni ostatnich lat?...

    • 32 3

    • Wraca nowe

      Metanolem będą pojeni galernicy żeby zaoszczędzić na ogrzewaniu pokładu wioślarzy a na morzach wikingów jest mroźnie. Metanol da również niesamowite oszczędności ponieważ po pierwsze primo: dykta jest tańsza od gorzoły, drugie primo oszczędzi się na oświetleniu bo jak galernik oślepnie to po co mu oświetlenie miejsca niewolniczej pracy?

      • 18 1

    • Też nie rozumiem jaki on zeroemisyjny mimo że metanol się bardzo czysto spala (3)

      bo pozostaje po nim tylko woda i CO2. Niemniej to na temat tego CO2 ciągle piłują puchę jakie to szkodliwe. Przydałaby się jakaś konsekwencja.

      • 6 0

      • To ściema wszystko (2)

        Jedna erupcja wulkanu wywala więcej CO2, tlenków i pyłów niż cały przemysł przez kilka lat. Kilka lat temu były badania w Japonii prowadzone co emituje najwięcej zanieczyszczeń i wprost wskazali wulkany oraz rolnictwo krajów wysoko uprzemysłowionych i nie chodzi o sam metan od zwierząt jak eko matały mówią a o gnicie i procesy glebotwórcze oraz skażenie cieków i zbiorników nawozami sztucznymi i naturalnymi oraz zakwity w tych wodach.

        • 3 2

        • chyba jednak nie do końca (1)

          średnio wulkany produkują tylko 300 mln ton CO2. To jest prawie nic w skali świata.

          • 1 2

          • wulkany prawie nic nie emitują

            przemysł produkuje 30 mld ton CO2 czyli ze 100 razy więcej niż wulkany. Abstrahując od tego że to też nic nie zmienia w środowisku to zarówno ekolodzy paranoizują jak i przeciwnicy ograniczania CO2. I jedni i drudzy to jakaś gimbaza która nie sprawdza danych a łyka jak pelikany to co im ich guru akurat opowiadają. Totalnie spolaryzowani ale w równym stopniu zidiocenia.

            • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Zero emisyjność podobna jak przy wodorze. (6)

    Będzie zero emisyjny bo będzie produkowany poza UE. A tam nie obowiązują Europejskie normy emisyjności.
    Przecież do wytworzenia wodoru czy innych "nowoczesnych" paliw nadal trzeba wykorzystywać paliwa kopalne typu węgiel czy gaz.
    To taka sama brednia jak opowieści o ekologicznych samochodach elektrycznych posiadających baterie litowe.
    Wydobycie litu pustoszy środowisko naturalne tylko nie w UE tylko w Afryce.
    Zanieczyszczenia i wprost zniszczenia środowiska przenosi się tylko poza UE i udaje się że to czysta technologia.
    Nic bardziej mylnego tylko zanieczyszczenia są poza UE.

    • 40 12

    • a

      • 0 0

    • (2)

      Średnie zużycie energii elektrycznej w pojeździe to 17kwh/100km co odpowiada 2l paliwa. Gdyby policzyć całą emisję od wytworzenia energii do zużycia w aucie, to elektryk i tak emituje mniej. W przypadku benzyny to samo wydobycie, przetworzenie i wreszcie dystrybucja 1l benzyny to zużycie 7kwh energii. Dodając do tego emisję samego auta wychodzi grubo.

      • 1 2

      • To powiedz jeszcze (1)

        Ile emisji wymaga wytworzenie i utylizacja beteeii w tym elektryku i jaki jest jego czas życia, w porównaniu ze spalinówką jak już tak chcesz porównywać.

        • 1 1

        • 100000 (milion kilometrów)

          • 0 1

    • Wodór możesz zrobić z elektrolizy wody (1)

      Czyli potrzebujesz wiatrak, PV, elektrownię wodną (Norwegia)... i masz wodór. Gdzie w tym węgiel albo gaz?

      • 0 1

      • teoretycznie tak...

        W praktyce jest to kompletnie nieoplacalne.

        • 0 0

  • Coraz brzydsze te statki . (2)

    A utylizacja baterii też będzie bez emisyjna . Emisja spalin ma niewielkie znaczenie w dużych aglomeracjach miejskich ale czy na morzu lub oceanie ????

    • 11 3

    • Ja je wyrzucą za burtę, to nie będzie emisji ;)

      • 4 0

    • Statek jest przeznaczony do obsługi farm wiatrowych, a nie do wożenia pasażerów. Dlatego konstrukcja kadłuba taka, a nie inna. To tak jakbyś koparkę czy ciężarówkę porównywał do limuzyny i twierdził że brzydka taka jakaś.

      • 2 1

  • Bernhard Schulte Shipmanagement (2)

    Bsm to armator Niemiecki a nie norweski, statek będzie wyposażany w norweskiej stoczni Ulstein.
    Kadłub dla norweskiego armatora został już zwodowany wcześniej,

    • 12 1

    • Nie został zwodowany (1)

      Bo poprzednie dwie, podobne jednostki ( NB318, NB319 ) są budowane dla armatora Olympic Ocean. Ten ma numer roboczy NB320.

      • 4 0

      • Olimpic subsea asa

        , statki
        W stoczni Crist zwodowano kolejny częściowo wyposażony statek do obsługi morskich farm wiatrowych dla stoczni norweskiej
        09 września 2023 | pbs

        W gdyńskiej stoczni Crist wydokowano kolejny statek budowany tam w podwykonawstwie dla stoczni norweskiej. Jest to, również nie pierwszy z tej stoczni, statek do obsługi morskich farm wiatrowych, który - jako częściowo wyposażony - zostanie przekazany stoczni Ulstein, będącej od dawna jednym z najważniejszych klientów stoczni Crist.

        Zwodowano i wydokowano w sobotę po południu jednostkę o długości 89,60 m i szerokości 19,20 m, o stoczniowym symbolu budowy Ulstein 318 - pierwszą z dwóch takich zamówionych w stoczni Crist.

        Reprezentuje ona typ (projekt) Ulstein SX222, którego najbardziej rzucającą się w oczy cechą zewnętrzną jest konfirguracja kadłuba Ulstein Twin X-Stern. Taki kształt kadłuba zapewnia doskonałe osiągi w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii. Koncepcja Twin X-Stern charakteryzuje się m.in. eliminacją pawęży, symetrycznością kształu dziobu i rufy oraz urządzeń sterowo-napędowych i ich mocy, zwiększeniem funkcjonalności poprzez pozytywny wpływ na utrzymanie pozycji statku, reakcję na fale, komfort i bezpieczeństwo w trudnych warunkach, zmniejszenie zalewania pokładu i redukcję rozprysku (tzw. white water).

        Są to jednostki typu CSOV (construction service operation vessels). Nowo budowany statek służy m.in. do transportu personelu na morskie farmy wiatrowe, ładunków, paliwa olejowego, wody w biornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod i na pokładach otwartych. Statek będzie posiadał 91 kabin, pomieści maksymalnie 126 osób. Będzie mógł pozostawać przez dłuższy czas na morskiej farmie wiatrowej i służyć jako hotelowiec dla ekip uruchamiających lub konserwujących i naprawiających morskie turbiny wiatrowe. Technicy będą się dostawali na turbiny bezpośrednio ze statku przez pomost komunikacyjny z kompensacją ruchu statku.

        S

        • 0 0

  • Przekręty b2b, sam opłacam uop

    Przecież on prawie gotowy jest. I to właśnie ten olympic.

    • 8 1

  • Och, jakie sukcesy odnosi ten crist (5)

    Ciekawe tylko, kiedy zaczną zatrudniać ludzi na normalnych zasadach i za godne stawki.

    • 30 5

    • wtedy (2)

      kiedy Państwo nie będzie pobierać haraczów w postaci podatków

      • 3 9

      • czyli nigdy

        • 8 0

      • Inne firmy też płacą podatki

        a jakoś potrafią dać umowę o pracę.

        • 10 1

    • Już to robią. W Polsce to normalne stawki.

      • 0 1

    • Raczej..

      Raczej nigdy bo by nie mieli na kim żerować

      • 1 0

  • a gdzie te promy kaczyńskiego? (1)

    pisbolszewicka mafia szalbierców rozkradła pieniądze i ostała się zardzewiała stępka?

    • 11 10

    • Kilka dni temu pierwszy został zwodowany w GSR.

      • 6 0

  • zerową emisję czego?

    wypadałoby wiedzieć o czym się pisze

    • 4 1

  • wydaje mi się.. (3)

    • 0 0

    • wydaje mi się (2)

      że terminami używanymi w produkcji stoczniowej było..lub jest.

      palenie blach ( np. na stępkę .. a nie cięcie blach ....

      a w trakcie budowy..używa się ." .montuje " a nie scala..

      niby podobnie..

      • 1 1

      • a także (1)

        k...a - jako termin podkreślający frustrację
        k...a - określenie kobiety negocjowalnego afektu
        k...a - jak stoczniowiec uderzył się młotkiem w palec

        • 1 0

        • dodaj jeszcze j....ac i pi....ic

          I wraz z formami przymiotnikowymi i rzeczownikowymi masz szlownictwo stoczniowe na poziome b2.

          • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane