- 1 Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia (16 opinii)
- 2 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (57 opinii)
- 3 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (110 opinii)
- 4 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (43 opinie)
- 5 Energa z zyskiem za 2023 r. (67 opinii)
- 6 Jest umowa na czarter FSRU (17 opinii)
Czereśnie za 49 zł, pietruszka za 20 zł. Wiosenna drożyzna
Tegoroczny debiut czereśni na straganach z powodu ceny chyba zapamiętamy. Dziś trzeba zapłacić 49 zł za kilogram, ale jeszcze w ub. tygodniu cena sięgnęła nawet 65 zł. I powie ktoś, że cóż... bo to z Grecji czy Hiszpanii, ale banany też nie są nasze, a kosztują tylko 4,50 zł. W tym sezonie nie tylko ceny owoców straszą. Pietruszka za 20 zł za kilogram też nie spodobała się klientom.
W tym roku czereśnie szybko pojawiły się na straganach. Są to jednak owoce importowane z Grecji i Hiszpanii. W ubiegły piątek na hali targowej w Gdańsku cena za kilogram wahała się od 50 do nawet 65 zł. Wczoraj już było taniej. Cena spadła do 49 zł. Jednak to i tak wciąż bardzo dużo. Pytanie, w jakiej cenie będą owoce z naszych sadów. Od kilku lat cena czereśni jest raczej dwucyfrowa i chyba się to nie zmieni. Sadownicy już narzekają na pogodę, bo w niektórych rejonach kraju była susza, w innych było znów zbyt mokro, a niemal wszędzie długo występowały przymrozki. Do tego doszły jeszcze wyższe koszty pracy. Nie ma chętnych do pracy w sadach, trzeba więcej zapłacić za ich pracę, a to odbija się na cenie produktu. To nie wróży dobrze. Zapowiada się, że w sezonie te owoce również będą sporo kosztowały.
Bo susza, bo przymrozki
Debiut truskawek też słono kosztuje. Za kilogram trzeba zapłacić nawet 19 zł. I co ciekawe tańsze - nawet o 3 zł - są te importowane np. z Grecji czy Hiszpanii. Polskie truskawki to na razie te ze szklarni czy włókniny przyspieszającej dojrzewanie. Jednak w sezonie ceny też raczej będą wysokie, bo plantatorzy twierdzą, że późne przymrozki przyczyniły się do utraty sporej części upraw. Ich jakość też nie będzie najlepsza, więc większość trafi do przetwórstwa. Z innymi owocami nie jest lepiej. Za kilogram borówek amerykańskich trzeba zapłacić od 30 do 40 zł, za polskie maliny nawet 50 zł za kilogram, a za te z importu 40 zł, za morele 25 zł za kilogram a za kilogram arbuza od 4 do 5,50 zł. W tej sytuacji pozostają nam zeszłoroczne jabłka i... banany.
20 zł za kilogram pietruszki
Nie lepiej jest też z warzywami. Za młodą kapustę trzeba zapłacić 5 zł za kilogram, za kalafior 8 zł za sztukę, za ziemniaki 3,50 zł za kilogram, za kilogram buraków 3,50 zł, za fasolkę szparagową trzeba zapłacić od 35 do 38 zł, a za bób nawet 50 zł. Jednak tej wiosny najbardziej zaskoczyła klientów cena korzenia pietruszki. W sklepach nawet 20 zł za kilogram. Dlaczego? Jak twierdzą eksperci, wszystko przez suszę, która spowodowała, że pietruszka nieprawidłowo kiełkuje, a samo warzywo w późniejszym okresie słabo wzrasta. Pokłosiem zeszłorocznej suchej wiosny były nie tylko późniejsze niskie plony, ale i słabej jakości nasiona.
Opinie (328) ponad 10 zablokowanych
-
2019-05-21 13:48
Opinia wyróżniona
Nie chce być złym prorokiem, ale do takich cen należy zacząć się przyzwyczajać. (17)
Chociaż może się mylę, nie należy się przyzwyczajać, bo bardzo prawdopodobne, że w przyszłości będą dużo wyższe. To jest właśnie to, o czym stale mówią klimatolodzy, chociaż nikt ich nie słucha: więcej CO2=gorętszy klimat=więcej pogodowych zjawisk ekstremalnych: susz, ulew (i powodzi), gradobić i (paradoksalnie) przymrozków=gorsze zbiory. Ale spoko, olewajmy dalej.
- 125 82
-
2019-05-22 17:53
Przerazajace
jest to, ze az tyle ludzi to neguje
- 0 0
-
2019-05-22 11:32
jakim d**ilem trzeba być...
żeby minusować ten post?
W głowie się nie mieści.... :(- 0 0
-
2019-05-22 08:18
Bzdura, jeszcze będą plantatorzy płakać jak to mało im płacą za plony. (1)
Czereśnie drogie bo ile może kosztować czereśnia w środku maja, przecież nasze czereśnie jeszcze parę dni temu miały kwiaty na drzewach... Ceny będą wyższe niż rok temu, ale nieznacznie , bo ceny zawsze z roku na rok idą do góry, więcej zarabiamy to też i więcej wydajemy, tak jest, było i będzie, ale bez przesady
- 2 3
-
2019-05-22 15:32
chyba wy więcej zarabiacie bo zwykli pracodawcy mówią o zwiększonych kosztach które rosną z roku na rok mimo zgoła odmiennych obietnic rządu PiS i że podwyżek plac nie będzie
- 2 2
-
2019-05-21 20:16
mozna byc az tak głupim zeby napisac takie bzdury? nawet nie komentuje bo to poniżej poziomu rozumu
- 0 1
-
2019-05-21 17:46
Proroku za dychę, do wyższych (nie tak ekstremalnych jak teraz) cen należy się przyzwyczaić z powodu inflacji (1)
Ogarnij, że to nie takie proste jak "więcej CO2=gorętszy klimat=..."
- 8 6
-
2019-05-22 17:34
Ale co ci nie pasi?
Prawo zachowania energii, prawo Stefana boltzmana?
Może pomiary radiacyjne z satelity, albo zależności paleohistoryczne?
Może modele klimatyczne są układane pod tezę?
Jakiś spisek naukowców trwający 200 lat?
W sumie Ziemia jest płaska, a Księżyc z sera, wystarczy dobrze pogooglać, ale w szkole ci tego nie powiedzą, w Science ani jednego artykułu na ten temat, spisek, panie.- 3 1
-
2019-05-21 16:12
Płacą Ci za pisanie takich głupot? (4)
CO2 to pikuś przy herbicydach, pestycydach, skażeniu wód gruntowych, skażeniu pierwiastkami promieniotwórczymi, przebiegunowaniu ziemi, burzach słonecznych, tysiącu ton zanieczyszczeń w atmosferze, plastiku w każdym miejscu na ziemi, wycinaniu lasów pod palmy olejowe... A Ty nadal jak w podstawówce będziesz powtarzać, że to wina CO2?
- 19 8
-
2019-05-22 00:26
Jakiś głupi jesteś?
To co wymieniłeś, to rzeczywiście poważne problemy (nie licząc przebiegunowania ziemi i burz słonecznych - widać nie bardzo rozumiesz na czym te zjawiska polegają), ale nawet nie w połowie tak poważne jak globalne ocieplenie, czyli realna i rychła droga do końca życia na ziemi takiego jakie znamy. Polecam zapoznać się z zeszłorocznym specjalnym raportem IPCC.
- 7 3
-
2019-05-21 16:56
yhm (2)
a wzrost CO2 w atmosferze to także szybszy wzrost roślin.. także ten..
- 8 4
-
2019-05-22 00:22
Aha, a więcej tlenu to się dzieci wiecej urodzi
I jeszcze mu głąby plusują...
- 2 2
-
2019-05-21 17:25
tak szybki, że aż nie wykiełkują z powodu suszy lub nie zaowocują z powodów przymrozków
- 7 4
-
2019-05-21 15:18
(4)
niech dalej płacą w skupie grosze to faktycznie rolnicy wolą zaorać niż wydać na pracowników i zbierać ... mam nadzieję że nie będzie tak jak z truskawkami i malinami w zeszłym roku 1zł//kg za truskawki, 2 zł za kilogram malin , cena skupowa nie pokrywała kosztów i owoce zgniły na krzakach... może ktoś by się wziął za ten łańcuszek szczęścia w
niech dalej płacą w skupie grosze to faktycznie rolnicy wolą zaorać niż wydać na pracowników i zbierać ... mam nadzieję że nie będzie tak jak z truskawkami i malinami w zeszłym roku 1zł//kg za truskawki, 2 zł za kilogram malin , cena skupowa nie pokrywała kosztów i owoce zgniły na krzakach... może ktoś by się wziął za ten łańcuszek szczęścia w postaci pośredników skoro w skupie 2 zł a w sprzedaży po 20 zł, tyle mamy swojego dobrego ale taniej sprowadzać nafaszerowane chemią ładnie wyglądając owoce i warzywa z południa - Ziemniaki z Turcji ??Egiptu ??Szkocji ? a polskich nie znajdziesz , albo nalepka "produkt polski " naklejona na prawdziwy kraj pochodzenia ? niech PiS skończy tylko pie..lić i coś z tym zrobi , w końcu jest u władzy i może ... no chyba że kolejny "morawiecki" zbija na tym swój majątek o czym dowiemy się w niedalekiej przyszłości
- 30 4
-
2019-05-21 17:37
Tak to jest jak się skupy sprywatyzowało w zagraniczne ręce to teraz trzeba się godzić
na absurdalny dyktat cenowy
- 11 0
-
2019-05-21 17:01
Gdzie masz stragan ?
Czy stragany?
- 1 2
-
2019-05-21 16:34
(1)
Oni czyli ci z sejmu wolą zajmować się głupotami.Oderwani od rzeczywistości zwyklego Polaka,nawet się cieszą że więcej ludzi nie doczeka emerytury bo nie stać nas na zwykłe warzywa,mamy żreć biały chleb i mąkę najgorszego sortu żeby szybciej umierać.A rządzącym to na rękę no bo przecież ZUS inaczej zbankrutuje
- 15 4
-
2019-05-22 08:14
dlatego nic nie robią z kolejkami do specjalistów - jest gorzej niż było bo limity mniejsze a czas oczekiwania dwa razy dłuższy niż był do tej pory
- 3 0
-
2019-05-21 11:57
Opinia wyróżniona
Jedzmy owoce i warzywa sezonowe, gdy przychodzi na nie właściwa pora. (21)
Nie rozumiem jak można cały rok się katować pomidorami i jabłkami bez smaku. Jakąś importowaną belgijską maliną, ziemniakami z Cypru... Mnóstwo jest tego na sklepowych, jak również halowych półkach. Truskawkę zjem za parę tygodni i nie będę sobie psuł smaku tym co teraz oferują.
Sam kupuję tylko okresie, gdy wszystko naturalnie dojrzewa w swoim środowisku. Oczywiście też się natnę na jakieś pędzone w szklarniach sztuki, ale znacznie rzadziej.- 212 31
-
2019-05-22 11:33
Akurat jabłka mają fantastyczny smak cały rok. jakimś cudem ?
- 2 0
-
2019-05-22 06:50
(1)
Nie jadlam naszego dobrego pomidora ogorka od lat. Rzodkiewka to samo. Bez smaku
- 3 2
-
2019-05-22 08:03
Sobie posiej to zjesz dobre.
Bez złośliwości, też tak miałem zainwestowalem w małą szklarnie i warzywniak i sporo warzyw mam swoich w tym te które najbardziej są chrzczone przez producentów jak rzodkiewki czy pomidory. Pozdrawiam
- 11 0
-
2019-05-21 20:15
nec (2)
czy ktoś wie dlaczego ziemniaki są w środku czarne?
- 3 1
-
2019-05-22 23:24
bo dostały za dużo nawozów/oprysków
- 2 0
-
2019-05-22 19:45
Bo zostaly
Za bardzo zamrożone i gnija od środka
- 2 0
-
2019-05-21 15:29
(4)
Masz rację, ale z tym importem nie rozumiem. Skoro w innym kraju mają sezon na jakieś owoce i warzywa, to czemu nie mielibyśmy importować ich. Lepiej zjeść pomidora z kraju w którym jest sezon niż ze szklarni.
- 20 1
-
2019-05-22 17:18
Bo transport wymaga owoców niedojrzałych
Zarówno gatunki, jak i sposób dojrzewania są przystosowane do dalekich podróży i przechowywania, inaczej nic by na półki nie dotarło. Najlepszym sposobem jeść to co wyrosło w promieniu 50 km, kupować w dniu zbioru. Ciężka, czasami niemożliwe. Co z tego, że przemysłowe owoce są równiutkie, gładziutkie i pięknie wyglądają. Jeszcze śliczniejsze byłyby te z drewna pomalowane farbą olejną.
- 2 0
-
2019-05-21 16:58
Taki był mój zamysł pisząc posta. (2)
"Sam kupuję tylko okresie, gdy wszystko naturalnie dojrzewa w swoim środowisku." Nie ograniczam się do naszego kraju ;)
Pomidora to lepiej zjeść z małej polskiej uprawy. Polecam przeczytać odkrycie naukowców (prawdziwych, nie takich z tabloidów), odnośnie selektywnej uprawy tych warzyw. W skrócie: z powodu wieloletniego wyboru odmian"Sam kupuję tylko okresie, gdy wszystko naturalnie dojrzewa w swoim środowisku." Nie ograniczam się do naszego kraju ;)
Pomidora to lepiej zjeść z małej polskiej uprawy. Polecam przeczytać odkrycie naukowców (prawdziwych, nie takich z tabloidów), odnośnie selektywnej uprawy tych warzyw. W skrócie: z powodu wieloletniego wyboru odmian mających śliczny czerwony kolor, zanikł gen dający smak. Obejmuje to ponad 90% sprzedawanych pomidorów na świecie.
Wyjaśniła się moja zagwozdka, czemu pomidory nie smakują tak jak 30 lat temu. Tutaj akurat nie jest winą tylko całoroczna, naświetlana szklarnia, ale wybór producentów, którzy chcą kusić klienta jedynie wyglądem swoich warzyw.
Wspomniany gen to TomloxC (dla zainteresowanych dalszą, już stricte naukową lekturą.- 18 0
-
2019-05-22 17:25
acha
też sobie myślałem, że na stare lata tracę smak, albo żywiołowy zapał do pomidorów. I tak nie tykam ich poza sezonem, ale dawniej to te w sezonie (innych nie było) były lepsze.
To samo jest z mięsem. Nie tylko pojenie przed ubojem, nie tylko nastrzykiwanie, ale po prostu gatunki bydła są teraz takie z mniej smacznym mięsem. Liczy się trwałośćteż sobie myślałem, że na stare lata tracę smak, albo żywiołowy zapał do pomidorów. I tak nie tykam ich poza sezonem, ale dawniej to te w sezonie (innych nie było) były lepsze.
To samo jest z mięsem. Nie tylko pojenie przed ubojem, nie tylko nastrzykiwanie, ale po prostu gatunki bydła są teraz takie z mniej smacznym mięsem. Liczy się trwałość ( cięcie kosztów) i wygląd ( kupuje, wybiera się niestety oczami, a potem zawód dla smaku) Ewolucyjnie wykształcony sposób wyboru owocu za pomocą wzroku (węch u człowieka ma drugorzędną rolę) jest bezwzględnie wykorzystywany w marketingu (czyt. w nabieraniu klienta)- 4 1
-
2019-05-21 17:14
u nas zima
naturalnie dojzewa bigos...
- 11 1
-
2019-05-21 15:24
ta grecka truskawka (3)
tez jest sezonowa a do tego smaczna i słodka bo dojrzewała w słońcu a nie w deszczu
- 27 1
-
2019-05-22 17:13
one dojrzewają w dojrzewalni, nie na słońcu
Greckie truskawki najlepiej kupować i jeść w Grecji. Wiadomo, że na banany i pomarańcze u nas nie ma klomatu, ale akurat truskawki kaszubskie są najlepsze, tyle, że krótko, chyba, że na straganie przy drodze spytasz czy to kaszubskie, odpowiedż zawsze twierdząca. Tak więc truskawek i pomidorów od lat nie jadam poza sezonem i mam z nich przyjemność.
- 5 0
-
2019-05-21 15:30
(1)
Tak, zdziwiłam się, myślałam, że będą kwaśne - a one są bardzo słodkie!
- 7 1
-
2019-05-22 15:35
a wiesz czym to było podlewane - ja wiem bo widziałem ... jest taki preparat który dodaje się do wody do podlewania wraz z pestycydami i innymi "ubogacającymi " skład truskawki dodatkami , ten preparat powoduje opóźnienie pleśnienia truskawki tak by przetrwała transport ... on się nie rozkłada - ty go zjadasz - smacznego i słodkiego zycia... idzie rak nieborak
- 2 2
-
2019-05-21 12:22
(5)
A w zime jesz sezonowy śnieg. Żółty czy zwykły?
- 40 10
-
2019-05-21 17:00
ale kretyński wpis...
- 4 4
-
2019-05-21 12:57
Cytrusy? Już nie tylko na Batorym do nas przypływają. (3)
Co do śniegu, to co kto lubi...
- 20 0
-
2019-05-21 17:12
tak samo jak ziemniaki z Cypru...
- 3 0
-
2019-05-21 13:16
(1)
Najlepszy żółty
- 2 2
-
2019-05-21 14:46
To smacznego.
- 5 0
Wszystkie opinie
-
2019-05-21 11:31
poczekam, wytrzymam, kupie po realnej cenie (15)
- 348 6
-
2019-05-21 11:43
(12)
Dokładnie, ten motyw z fasolą za 40 ziemniakami za 3,50 powtarza się co roku. Za niecały miesiąc podejrzewam, że będą standardowo kosztować odpowiednio 7-8 i 1-1,20 za kilogram. No ale cóż, widocznie znajdują się amatorzy takich atrakcji i dzięki temu pośrednicy ciągle mogą grać w ...
- 51 1
-
2019-05-21 12:41
Dokładnie. Cały czas pitolą jak im źle i niedobrze. (11)
Albo klęska, albo klęska urodzaju itp.
- 39 1
-
2019-05-21 13:37
(6)
ale to nie rolnicy jęczą tylko handlowcy, pośrednicy
- 24 2
-
2019-05-22 06:21
Niemieckie firmy dyktują ceny (2)
- 6 2
-
2019-05-22 15:37
(1)
tak by niemcy te same produkty miały za połowę polskiej ceny - tak to prawda - tak postępuje Lidl a w niemieckim lidelu - większe opakowanie niższa cena i mniej wypełniaczy a ty polaku do lidela do lidela kup więcej pomóż helmutowi i jego islamskim nowym kolegom
- 7 2
-
2019-05-31 14:08
Brawo Ty
Dobree brawo Ty za ten komentarz
- 0 0
-
2019-05-22 06:22
Ale czego się spodziewacie w mieście PO ? (2)
- 8 14
-
2019-05-22 07:59
Po ile pietruszka w mieście pis (1)
- 11 4
-
2019-05-22 08:21
Ja za 4,5 kupowałem , ale nie w markecie miejskim , tylko sklepie wiejskim
...a to pewnie już bardziej pisowskie niż pełowskie ?
- 5 5
-
2019-05-21 15:22
(2)
rolnik za pietruszkę dostaje 50 groszy i jest w szoku po ile ją sprzedają w sklepach
- 29 0
-
2019-05-22 09:30
No ale on ją sprzedaje w lipcu i sierpniu (1)
A za 20zl jest w maju
Spoleczeństwo ułomków umysłowych- 7 2
-
2019-05-22 15:38
hmm ułomku - pierwsze zbiory pietruszki są na jesieni, chyba nigdy działki rodzice nie mieli
- 4 0
-
2019-05-22 06:20
Niech jeszcze poziomki z Nowej Zelandii wystawia po 270 złotych za kilogram
- 9 0
-
2019-05-22 07:51
Jestem za.. niech sami jedzą w tej cenie. Jak przez miesiąc będą iść w straty to ceny nagle się unormalizują
- 6 0
-
2019-05-21 19:30
Też poczekam
Na obiad będzie mięso z surówką bo ziemniaki drogie ;)
- 15 0
-
2019-05-28 06:26
Tlumacza sie winni (1)
Lapiej powiedziec prawde- ceny takie sa bo ukraincy chca wiecej zarabiac a ksiezniczki wiejskie za 500 + rzucily prace a ich mezowie z niemczech lub norwegii pracuja
- 0 0
-
2019-05-28 12:14
Oni sobie moga chciec. Polak w niemczeche czy w angli tez chce wiecej zarabiac. To towar z zagranicy dlatego takie ceny. Kiedys nie miales czeresni z hiszpabi czy gracji to tez bylo zle
- 0 0
-
2019-05-26 16:45
Tak właśnie wygląda sukces naszej współpracy z UE? (1)
Nasze rolnictwo upada bo staje się nierentowne a w to miejsce wchodzą obce produkty. I jak to rozumieć skoro koszty pracy u nas jednak niższe niz tam? Co zawiodło? Czy Ktos nas sprzedal za "lepsze drogi " i inne "dofinansowania"?
Czy rzeczywiście jesteśmy na tym udziale wygrani czy raczej wykorzystani w bialych rękawiczkach?
Przykro patrzeć jak zniszczono nasz potencjał jako państwa rolniczego, karmiącego niegdyś inne kraje.- 0 0
-
2019-05-28 12:12
Jesteśmy krajem kolonialnym wiec skad to zdziwienie. Leppera tu trza
- 0 0
-
2019-05-23 07:36
(1)
A skąd chcieliście pieniądze na te wszystkie "pincet", cudów ni ma .
- 4 2
-
2019-05-28 12:10
Z pietruszki hahaj
- 0 0
-
2019-05-22 23:08
Warzywa i owoce. (1)
Na polskich polach i w sadach nie ma jeszcze owoców i warzyw. To co jest w sklepach nafaszerowane jest chemią i za nią trzeba słono płacić.
- 1 1
-
2019-05-28 12:09
GMO
- 0 0
-
2019-05-22 21:26
(1)
Jprd.... w Gdyni na Palcu Górnośląskim truskawki w cenie 12,5 zł (Polskie), czeresnie 42, pietruszka 16-16
- 0 0
-
2019-05-28 12:08
To dla mariniarzy ceny. Idz do lidla pozdrawiam Angela m.
- 0 0
-
2019-05-22 19:04
P I S (1)
Dobra zmiana
- 1 2
-
2019-05-28 12:07
Dobra bo ja wole jablka a one tanie. A czeresnie to gmo
- 0 0
-
2019-05-22 14:25
(2)
Były już w tym roku nawet po 70 zł
Nigdy nie było takiej drożyzny jak za PiS- 10 3
-
2019-05-23 08:19
(1)
Chciałeś " pincet" oddasz tysiąc.
- 1 2
-
2019-05-28 12:06
Tak bo ja tylko czeresnie jem i pietruche
- 0 0
-
2019-05-22 11:20
Chcieliście 500+ to macie z czegośs to 500 muszą brać. A to jeszcze nie koniec. (3)
- 9 2
-
2019-05-28 12:04
A co ty bys nie brał kasy.... Aha
- 0 0
-
2019-05-28 12:03
Hahha. Na 500 + z zysku pietruszki. Za duzo tv
- 0 0
-
2019-05-22 19:56
Elektorat jest zachwycony
Tylko nie wiedzą że jak jednemu dasz to musisz zabrać drugiemu.
- 2 0
-
2019-05-28 12:01
GMO niemiec mowil jak kupowalem. Tylko pszczół szkoda. A czlowiek....
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.