• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy "Kinga" z gdyńskiej stoczni oczaruje włodarzy?

Wioletta Kakowska-Mehring
1 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednostka przeznaczona jest przede wszystkim do żeglugi śródlądowej. Może zabrać na pokład maksymalnie 56 pasażerów. Jednostka przeznaczona jest przede wszystkim do żeglugi śródlądowej. Może zabrać na pokład maksymalnie 56 pasażerów.

Remontowa Shipbuilding ma swoje statki PSV, stocznia Crist statki do stawiania wież wiatrowych, Galeon piękne jachty motorowe, Sunreef Yachts luksusowe katamarany, a firma Alumilex Gdynia ma... tramwaj wodny. Czy statek o imieniu "Kinga" dołączy do sztandarowych produktów trójmiejskich stoczni?


Czy płynąłeś kiedyś tramwajem wodnym?


Firma Alumilex Gdynia istnieje na rynku od 1994 roku, jednak produkcją rzecznych katamaranów zajmuje się dopiero od początku 2006 roku. Zaczęło się od konstrukcji aluminiowych i stalowych w szerokim zakresie, m.in. oranżerii, fasad systemowych, ścianek działowych, zadaszeń, boksów kasowych, barierek i poręczy nierdzewnych. Potem przyszedł czas na barki mieszkalne (houseboat), kadłuby aluminiowe i właśnie tramwaje wodne.

Ostatnim produktem gdyńskiej firmy jest prawie piętnastometrowy tramwaj wodny TW15M. Statek ma dwa kadłuby wykonane ze stopów aluminium i dwa silniki diesla pozwalające mu rozwinąć maksymalną prędkość 16 km/h. Jednostka przeznaczona jest przede wszystkim do żeglugi śródlądowej. Obsługuje go dwuosobowa załoga. Tramwaj może zabrać na pokład maksymalnie 56 pasażerów. Wszystkie miejsca w całkowicie krytej kabinie pasażerskiej są siedzące. Przewidziano też specjalną przestrzeń dla dwóch wózków - dziecięcych lub inwalidzkich. Na komfort rejsu, oprócz wygodnych foteli, wpływa też wielkość okien, przez które pasażerowie mogą obserwować zmieniający się krajobraz.

Pierwszy z serii został już zwodowany i ochrzczony. Nadano mu imię "Kinga", na cześć matki chrzestnej Kingi Sikorskiej, małżonki właściciela firmy.

- Uznaliśmy, że żeńskie imię przyniesie szczęście naszym statkom. Pierwszy nosi imię żony, ale mam jeszcze dwie córki Dominikę i Natalię, więc mamy już imiona dla kolejnych statków - śmieje się Andrzej Sikorski, właściciel Alumilex Gdynia.

Statek przeszedł pomyślenie próby na wodzie. Teraz stoi jeszcze w gdyńskiej marinie w Basenie Prezydenta (obok Sea Towers), zobacz na mapie Gdyniale lada dzień wyruszy w rejs Wisłą z przystankami we wszystkich miastach po drodze.

- Teraz zajmiemy się promocją naszego produktu - specjalne rejsy, zagraniczne imprezy targowe. Nie ukrywamy, że mamy ambicje zaistnieć nie tylko na polskim rynku. Choć ten jest dla nas również bardzo interesujący. Nie tylko takie miasta jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, ale także Toruń, Tczew, czy Gniew powinny zainteresować się naszym produktem - mówi Andrzej Sikorski.

A Trójmiasto?

- Jak najbardziej. Nasz tramwaj świetnie sprawdziłby się w Gdańsku, ale także mógłby pływać z Gdyni do Helu, ponieważ ma uprawnienia do pływania po Zatoce Puckiej. Zresztą naszym tramwajem już zainteresował się Puck, który rozważa uruchomienie rejsów do Kuźnicy. Naszą ofertę kierujemy głównie do miast, czyli miejskich zakładów komunikacji, ale nie wykluczamy też zainteresowania armatorów prywatnych - mówi Sikorski.

Transport rzeczny to nie wszystko. TW15M świetnie poradzi sobie też na jeziorach, zwłaszcza że można wyposażyć go w różny napęd, hybrydowy czy całkowicie elektryczny lub solarowy. Na razie z własnych środków gdyńska firma wybudowała jeden 15 m statek, ale na zamówienie może zbudować wersję większą, bo aż 19,5 m, która będzie mogła zabrać na pokład 88 pasażerów.

Jak zapewnia Andrzej Sikorski, tramwaj ma wiele zalet, przede wszystkim jest tani w stosunku do oferty konkurencji i tanie jest jego utrzymanie.

- Klasyczna jednostka tego typu, zwykle stalowa kosztuje ok. 2 mln zł. Nasz tramwaj jest aluminiowy. Koszt budowy to zaledwie 1,3 mln zł, a czas realizacji nie przekracza 6 miesięcy - zachwala Sikorski. - Przede wszystkim jednak jest tani w utrzymaniu. Przeliczyliśmy, że koszt przewozu jednego pasażera z Gdyni do Helu, to 54 grosze. Klasyczną jednostką wychodzi to ok. 5 zł. Liczę więc na to, że włodarze wezmą do ręki kalkulatory i... podejmą słuszną decyzję - dodaje Sikorski.

Wodowanie i chrzest tramwaju wodnego.

Miejsca

Opinie (76)

  • jak w konserwie

    wszystko w kabinie ... co to za przyjemność . konkurencja ma kabinę i przestrzeń otwartą ... jakoś Puck nie wybrał Kingi

    • 0 0

  • A czy to ot ma toalete ? (11)

    Bo 56 osób na pokładzie bez toalety to słabo ;- )

    PS
    "Transport rzeczy to nie wszystko."
    chyba chodziło o transport rzeczny ?

    • 6 9

    • 1,3 mln PLN? To jakiś żart, za tyle można zbudować 18 metrowy jacht żaglowy (aluminiowy) (6)

      Koszt kadłuba takiego katamaranu 120-180 K PLN
      Silniki 2x 65 k PLN
      Elektronika 30 - 50 k PLN
      pozostałe wyposażenie maks 100 k PLN
      Takie są ceny w Polsce.

      Gdzie się podzał milion?
      Kolejny mały przekręcik.

      • 6 6

      • No właśnie jaki jest koszt projektu??? Ile bierze projektant???

        • 0 0

      • (2)

        A np koszt jednostkowego projektu i prób wodnych to klops?

        • 5 2

        • (1)

          Zajmuję się profesjonalnie projektowaniem jachtów i wiem ile kosztuje projekt, wiem też jakie certyfikaty są potrzebne i jaki jest ich koszt i gwarantuję swoim dobrym imieniem, że 1,3 mln PLN, to o około 1 milion za dużo za tą wydmuszkę. Ale dla szanownych krytyków mojej wypowiedzi kwoty rzędu 1 MILIONA złotych to pewnie drobniaki. Albo może łykacie to, co "autorytety" piszą bez żadnych pytań. Pewnie nie macie bladego pojęcia ile to jest pieniędzy 1 mln PLN, bo tylko w wiadomościach i przy okazji takich newsów z tej wielkości kwotami się stykacie.
          Poza tym certyfikat na co przepraszam bardzo został wydany? jezeli tam nie ma rzeczywiście ubikacji, to ta jednostka nie spełnia wymagań norm ISO, a taki certyfikat musiała dostać, żeby być dopuszczona do użytku jako jednostka komercyjna. Swoją drogą koszt takiego certyfikatu to tylko kilka tysięcy PLN.

          • 3 5

          • co ty projektujesz toalety ? czy jachty w butelkach ? Bo na pewno nie prawdziwe jachty.
            Projekt małego statku pasażerskiego do 50osób to koszt około 250tys zł, a uznanie i nadzór z certyfikacją zaczyna się od 50tys złotych w prs do 500tys w DNV lub GL
            normy ISO ? ty wiesz co to jest ? chyba nie
            jestes dureń i tyle

            • 4 1

      • gdzie jest milion (1)

        Wydano na certyfikaty.

        • 2 0

        • Stempel masz rację, w wyszczególnieniu kosztów to pewnie była największa kwota :) Bo co innego tam może kosztować?

          • 2 1

    • (2)

      W tramwajach miejskich tez masz toalety? A jeździ więcej niż 60 osób i jakoś wytrzymują.

      • 6 2

      • (1)

        Taaa. Tyle, że z tramwaju miejskiego, to możesz wysiąść na najbliższym przystanku i skoczyć w desperacji nawet w krzaki.

        • 1 0

        • A tu można za burtę, i nikt nie wdepnie później

          • 0 1

    • W tramwaju jest toaleta....

      ...i nawet można ręce wymyć bo jest umywalka :)

      • 10 1

  • Piękny i funkcjonalny tramwaj wodny.

    Nareszcie ktoś z Gdyni spróbował zbudować taki funkcjonalny tramwaj wodny.
    Ja miałem okazję, w sobotę 6 sierpnia popłynąć za darmo tym tramwajem w Pucku po Zatoce Puckiej.Przejażdżka była wspaniała,pogoda piękna,komplet ciekawskich pasażerów,którzy przy wysiadaniu byli bardzo zadowoleni.Jest tam toaleta i umywalka z ciepłą wodą.Polecam wszystkim,którzy krytykują a sami nic w życiu nie zbudowali ,żeby przepłynęli się tym tramwajem.Widziałem tratwy ratunkowe na wyposażeniu{ktoś napisał ,że nie ma }.Gratulacje dla właściciela ,za pomysł i realizację.Tak trzymać dalej i nie czytać tych komentarzy zazdrośników.

    • 4 2

  • a ma to tratwy ratunkowe na 56 osób???

    aaa, ma - pomarańczowe deski ze styropianu....

    • 2 2

  • jaki mały brzydki "piard"! ;)))

    ma coś z Poloneza w sobie

    • 3 2

  • (4)

    No a Gdańsk kupił wielkie trupy w Rosji jarające tony paliwa i psujące się co parę dni.

    • 15 1

    • ta tyle że ten barak to kopia tych trupów :-) (3)

      • 1 6

      • Kopia nietrafiona z kiepskim łatwym do uszkodzenia kadłubem i tak jak radziecka konstrukcja bez wc (2)

        dodatkowo radziecka konstrukcja ma miękkie siedzenia a to coś najtańsze fotele autobusowe

        • 1 5

        • (1)

          Przy odrobinie dobrej woli znajdziesz w necie specyfikację tej jednostki. Czarno na białym napisano, że tramwaj wodny "Kinga" posiada toaletę.

          • 1 1

          • radziecka konstrukcja równiez posiada WC

            • 1 0

  • Ładna to ona nie jest ,

    szkoda , bo mamy sporo utalentowanych dizajnerów . Zwłaszcza od nadbudówek okrętowych .

    • 3 2

  • Projekt jest ciekawy ale wymaga jeszcze dopracowania, pazura i miejsc siedzących na dachu ;-)

    Cieszy mnie to, że pojawiła się w końcu ta inicjatywa. Spójrzcie co pływa po Tamizie, Sekwanie - może to okazać się inspirujące ;-)
    Obecnej Kindze brakuje pazura :-( jakaś taka nijaka, nieatrakcyjna ;-)

    • 2 0

  • toaleta

    TOALETA JEST !!!!

    • 1 1

  • analfabeci albo zawistni nieudacznicy (2)

    Trzeba być słabo rozgarniętym aby pisać dyrdymaly o toaletach, ekierkach czy pudlach. Wystarczy wejść na stronę lub poczytać inne artykuły aby dowiedzieć się np. że:
    - toaleta jest i to duża dla niepełnosprawnych
    - jest nawet umywalka i ciepła woda
    -producent pisze że znalazło się miejsce na klimatyzację
    - są 3 wyjścia awaryjne.
    - a statek został zbudowany pod nadzorem i otrzymał unijne świadectwo czy jakoś tam i ma uznania unijne a nie lokalnego prs u
    Nie umiecie czytać czy jesteście idiotami?
    A trójmiasto.pl nie jest folderem technicznym tylko podaje wiadomości.
    Jak chcecie komentować zasiegnijcie wiedzy i piszcie z sensem.
    Znajdźcie w Polsce tramwaj tak wyposażony albo taki który zatrzymuje się pomiędzy przestankami bo komos chce się siku.

    • 10 2

    • gdyby miał nawet toaletę i klimę i złoty kibel to i tak wygląda jak tandeta gdyby chciał wybudować to mój tata to bym go do tego zniechęcił i kropka.i wydaje mi się że to jakiś film do rodzinnej kinoteki

      • 0 2

    • co sie cisnieniujesz ?

      nikt nie pyta o folder techniczny !
      ale jak pisze sie o samochodzie to pisza ze zamontowano taki a nie inny silnik ze jest klimatyzacja i to samo sie pisze o lodziach motorowych czy zaglowych. tak samo te informacje ktorych domagaja sie uczestnicy tej dyskusji ktore nie zostaly zawarte w tym artykule sa bardzo istotne nawet dla zwyklego czytelnika portalu !

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane