• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT Gdańsk. Rekordowy wynik i pierwsze miejsce na Bałtyku

VIK
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

W gdańskim terminalu DCT przeładowano w ub. roku ponad 2,1 mln TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, co stanowi wzrost o ok. 5 proc. i sprawia, że był to rekordowy rok dla największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim. Stało się tak pomimo trwającej pandemii, która utrudnia sprawne działanie transportu.



Rok 2021 był szczególny dla DCT. W kwietniu poinformowano, że terminal od momentu otwarcia w 2007 r. obsłużył już 15 mln TEU, a w lipcu odnotowano rekord liczby TEU obsługiwanych w jednym zawinięciu statku (20 207 TEU). Z kolei w  listopadzie terminal obsłużył rekordową liczbę statków w ciągu miesiąca, było ich aż 70.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19, powodujących zawirowania w globalnej logistyce oraz łańcuchach dostaw, przeładowaliśmy w 2021 r. ponad 2 092 432 TEU. Ten wynik pokazuje raz jeszcze, że jesteśmy prawdziwym bałtyckim hubem transportowym i  bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej - mówi Charles Baker, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Suwnice w DCT.



Wynik 2 mln przeładowanych TEU DCT osiągnął też w grudniu 2019 r., tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Tym samym stał się pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, który przekroczył granicę 2 mln TEU obsłużonych w ciągu jednego roku. W 2020 r. z powodu zakłóceń w łańcuchach dostaw wynik spadł nieznacznie poniżej 2 mln (1,91 mln TEU), ale do końca kwietnia 2020 r. odbicie było już widoczne, a jesienią 2020 r. wolumeny wróciły do poziomów z 2019 r.

Baltic Hub 3, czyli DCT zbuduje trzecie nabrzeże



W lipcu 2021 r. oficjalnie ogłoszono, że DCT Gdańsk zbuduje trzecie nabrzeże głębokowodne, tzw. Baltic Hub 3, co po zakończeniu inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro (ok. 2 mld zł), powstanie nabrzeże (zlokalizowane na wschód od istniejącego nabrzeża T1) o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha, którego otwarcie planowane jest na 2024 r.

- Dzięki tej inwestycji jesteśmy w stanie systematycznie poprawiać nasze wyniki, co nas bardzo cieszy. Ponadto zakończyliśmy rozbudowę bocznicy kolejowej z trzema dodatkowymi torami - DCT ma teraz siedem torów - każdy po 750 m. Będziemy cały czas inwestować w rozwój technologiczny naszego terminalu - mówi Charles Baker.

Zobacz, jak pracuje operator suwnicy bramowej



DCT jest też zainteresowane dzierżawą tzw. Deepwater, czyli 27 ha w głębokowodnej części portu. Terminal jest jednym z dwóch oferentów, którzy zgłosili udział w przetargu. DCT będzie rywalizować z CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze.

DCT Gdańsk jest jedynym głębokowodnym terminalem na Morzu Bałtyckim posiadającym nabrzeże o głębokości 17 m, co umożliwia przyjmowanie największych kontenerów na świecie. Jest też największym terminalem kontenerowym na Bałtyku pod względem przeładunków. DCT jest własnością PSA International (40 proc.), IFM Investors (30 proc.) i Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.).
VIK

Miejsca

Opinie (136) 6 zablokowanych

  • Ciekawe kiedy go zrepolonizują ...

    I doprowadzą do "odpowiedniego poziomu" zatrudnienia swojaków i rozpiżdżu ogólnego.

    • 11 13

  • Cieszcie się póki czas... (4)

    Niedługo, po zakończeniu przekopu, Elbląg wejdzie do gry i pozamiata... Przynajmniej Sasin z Suskim tak mówią ;)

    • 15 21

    • Ale ten przekop boli ruskich troli :)

      • 7 5

    • Podobno maersk już się szykuje na to wielkie wydarzenie... ;) (1)

      • 2 3

      • masz na mysli Maersk

        Drilling?

        To byloby calkiem logiczne...

        • 4 0

    • Ta... Tak samo jak lotnisko w Radomiu przejmie cały ruch czarterowy w Polsce, bo z Radomia najbliżej do ciepłych krajów...

      • 2 2

  • ***?

    Zawsze moga zrobic fuzje z jakims terminalem w Radomiu i wyprowadzic formalnie firme z Gdanska :((

    • 16 10

  • Można? (3)

    Zawsze mogą polaczyc z jakims terminalem w Radomiu i wyprowadzic firme z Gdanska.:((

    • 9 9

    • (2)

      Jo dulkiewicz nawet sprzeda rydwan zeby wpakowac na niego caly port, to projekt w lewackim stylu :)

      • 4 3

      • "Jo"? (1)

        Po jakiemu to?

        • 0 2

        • Na Mazurach tak nie mówią, co?

          • 1 0

  • Gonimy świat. Taki Rotterdam robił kilka lat temu (3)

    450 milionów. Ale na krajowym podwórku idziemy na rekord.

    • 7 11

    • Nie kłam (2)

      Rotterdam 15mln w 2021 wystarczy poszukać!!!

      • 8 2

      • Google-Rotterdam przeładunki port (1)

        Tak to znalazłem a ty?

        • 2 3

        • Tonaż vs teu

          W artykule jest mowa o 2 mln teu (sztuk kontenerów obliczeniowych). Porównanie w komentarzu do rotterdamu z 450 tonami albo ma na celu świadomie prowokować i wprowadzać w błąd albo wynika z niepełnej wiedzy.

          • 10 0

  • rozbudować port w Gdyni i w Gdańsku

    jak najszybciej , a w tym samym czasie , rozbudować/zbudować drogi dojazdowe

    • 14 0

  • I pomyśleć, że gdy w 2007 PiS oddawał ten terminal (7)

    do użytku też była nagonka środowisk PO i wolnych mediów o gigantomanii i marnotrawieniu kasy publicznej skoro jest już Hamburg.

    • 20 15

    • Pytanie do krytyków. Jest tu jakieś przekłamanie?

      Dlaczego tak trudno przyjąć fakty? Za parę lat to samo będą pisać o Elblągu.

      • 5 9

    • (5)

      Ten terminal został wybudowany przez fundusze inwestycyjne z drugiej strony globu, a rząd polski nie miał w trym żadnego udziału.

      • 14 5

      • (2)

        Warto dodać, że w ostatnim czasie PFR kupił chyba 30 % udziałów, ponieważ zarządzane przez Australijczyków fundusze inwestycyjne uznały, że jest dobry moment, żeby sprzedać z dużym zyskiem udziały i wyjść z inwestycji maksymalnie zarobionym. I tutaj dopiero polski PFR zapłacił za 30 % udziału być może kupując "na górce". Zarządzający funduszami inwestycyjnymi mają dobrą wiedzę i doświadczenie, kiedy wystawić do sprzedaży swoje firmy, a PFR mają ekspertów "sasinowych", którzy nie są zbytnio ogarnięci.

        • 8 5

        • W ostatnim czasie, czyli niemal trzy lata temu :)

          • 2 0

        • nie maksymalnie a odpowiednio

          I to ponad 10 lat przed terminem dzierzawy.

          Tym sie roznia dojrzale przedsiewziecia gospodarcze od "polandskiej januszerki".

          • 3 2

      • Polecam przeczytać ustawę o portach morskich

        To są obiekty strategiczne i nie do końca jest tak jak piszesz.

        • 3 1

      • oczywiscie, ze rzad mial w tym udzial

        Problem w tym, ze nie bardzo swiadomy (glupki z AWS i PSL) byl to udzial... Ale przynajmniej nie przeszkadzali.
        Za.to zaszkodzili innym takim miejscom - jak PO w Gdyni. Bo jak widac, chleb znajdzie sie dla wszystkich a obroty nakrecaja potrzeby. Ktore niezaspokojone, pojda gdzie indziej...

        • 2 0

  • Propaganda jak za PRLu 300% normy.

    • 8 7

  • Sytuacja gospodarcza dobra to i rekordowe przeładunki w portach. (2)

    Chroń nas Panie Boże przed powrotem PO-st komuny.Wtedy dowiemy się od wybitnych ekspertów,ze nie potrzebujemy portów w Polsce bo mamy port w Hamburgu..Latem będą masowe wywózki na pola szparagów w Niemczech i do domów opieki.Ktoś przecież musi podcierać tyłki ostatnim ssmanom, a bezowi ani mysla brac sie do roboty.

    • 16 19

    • Im sie marzy powrót ekspertow na miare balcerowicza. Ostatnio mu sie pucowali na twiterku bo mial urodzinki.

      • 5 5

    • Gdzie jest ta "dobra sytuacja gospodarcza? Chyba nie masz nas na myśli?

      Bo jeśli tak, to chyba TVP i ich "ekonomiści" wyznaczają twoje poglądy.

      • 0 0

  • Po wyborach

    wszystko wróci do normy i liderem będą Niemcy. Jak ze stoczniami.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na Uniwersytecie Gdańskim; wcześniej studiował matematykę i ekonomię na Uniwersytecie Gdańskim. Był nauczycielem akademickim na Uniwersytecie Gdańskim, wykładowcą wielu przedmiotów z zakresu ekonomiki usług, handlu, reklamy. ARGO jest firmą handlową działającą w Polsce i Europie Środkowo - Wschodniej od 1990 roku. Działalność handlową firma rozpoczęła w 1991 roku, początkowo jako Biuro Handlu...

Najczęściej czytane