• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT Gdańsk. Rekordowy wynik i pierwsze miejsce na Bałtyku

VIK
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. Terminal DCT obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

W gdańskim terminalu DCT przeładowano w ub. roku ponad 2,1 mln TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, co stanowi wzrost o ok. 5 proc. i sprawia, że był to rekordowy rok dla największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim. Stało się tak pomimo trwającej pandemii, która utrudnia sprawne działanie transportu.



Rok 2021 był szczególny dla DCT. W kwietniu poinformowano, że terminal od momentu otwarcia w 2007 r. obsłużył już 15 mln TEU, a w lipcu odnotowano rekord liczby TEU obsługiwanych w jednym zawinięciu statku (20 207 TEU). Z kolei w  listopadzie terminal obsłużył rekordową liczbę statków w ciągu miesiąca, było ich aż 70.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19, powodujących zawirowania w globalnej logistyce oraz łańcuchach dostaw, przeładowaliśmy w 2021 r. ponad 2 092 432 TEU. Ten wynik pokazuje raz jeszcze, że jesteśmy prawdziwym bałtyckim hubem transportowym i  bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej - mówi Charles Baker, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Suwnice w DCT.



Wynik 2 mln przeładowanych TEU DCT osiągnął też w grudniu 2019 r., tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Tym samym stał się pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, który przekroczył granicę 2 mln TEU obsłużonych w ciągu jednego roku. W 2020 r. z powodu zakłóceń w łańcuchach dostaw wynik spadł nieznacznie poniżej 2 mln (1,91 mln TEU), ale do końca kwietnia 2020 r. odbicie było już widoczne, a jesienią 2020 r. wolumeny wróciły do poziomów z 2019 r.

Baltic Hub 3, czyli DCT zbuduje trzecie nabrzeże



W lipcu 2021 r. oficjalnie ogłoszono, że DCT Gdańsk zbuduje trzecie nabrzeże głębokowodne, tzw. Baltic Hub 3, co po zakończeniu inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro (ok. 2 mld zł), powstanie nabrzeże (zlokalizowane na wschód od istniejącego nabrzeża T1) o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha, którego otwarcie planowane jest na 2024 r.

- Dzięki tej inwestycji jesteśmy w stanie systematycznie poprawiać nasze wyniki, co nas bardzo cieszy. Ponadto zakończyliśmy rozbudowę bocznicy kolejowej z trzema dodatkowymi torami - DCT ma teraz siedem torów - każdy po 750 m. Będziemy cały czas inwestować w rozwój technologiczny naszego terminalu - mówi Charles Baker.

Zobacz, jak pracuje operator suwnicy bramowej



DCT jest też zainteresowane dzierżawą tzw. Deepwater, czyli 27 ha w głębokowodnej części portu. Terminal jest jednym z dwóch oferentów, którzy zgłosili udział w przetargu. DCT będzie rywalizować z CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze.

DCT Gdańsk jest jedynym głębokowodnym terminalem na Morzu Bałtyckim posiadającym nabrzeże o głębokości 17 m, co umożliwia przyjmowanie największych kontenerów na świecie. Jest też największym terminalem kontenerowym na Bałtyku pod względem przeładunków. DCT jest własnością PSA International (40 proc.), IFM Investors (30 proc.) i Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.).
VIK

Miejsca

Opinie (136) 6 zablokowanych

  • Kiedy?

    Ciekawe Kiedy zamierzają gadać ze związkami, bo ciągle terminy tylko zmieniają. Nic z tego nie wynika

    • 24 3

  • (1)

    Wejdzie tam polski nieład i się skończy rumakowanie

    • 12 7

    • już jest

      od dwóch lat.

      • 3 2

  • najlepsi na Bałtyku... w czym? (2)

    50% obrotów na Bałtyku to Rosja
    25% obrotów na Bałtyku to Szwecja
    a resztę, reszta...

    Jeśli będziemy mieli takie ze cztery porty, spięte liniami komunikacyjnymi z południem, to może pojawimy w statystykach...

    • 5 13

    • Rosja ? Co Ty bredzisz ? (1)

      DCT to skrót z ang.glebokowodny terminal kontenerowy . Glebokowodny czyli jesteśmy ostatnim portem na Bałtyku gdzie mogą wpłynąć duże kontenerowce . Rosjanie przypływają swoimi małymi stateczkami i u nas przeładowują .

      • 1 0

      • i co to zmienia?

        Pomimo tego to nadal połowa strumienia towarów przepływających przez Bałtyk należy do Rosji.
        I to raczej Rosjanie na tym zarabiają niż "przestawiacz pudełek"...

        Zarabia się na łańcuchu dostaw i do tego należy dążyć. Zamiast tego "zawrót głowy", bo wielka balia po taniości przywozi/zabiera masówkę... I te plemienne wojenki pod papierowymi totemami...
        Rozwój handlu to powód do zadowolenia, problem w tym, że niewielka w tym zasługa tego miejsca na ziemi. Po prostu szczęśliwy zbieg okoliczności i koniunktury, ale jesteśmy tylko oczkiem w tej sieci. Pewnie, dają zarobić (po uważaniu)...

        Jednak to tani biznes i w razie kłopotów, co za problem. 2-4 mld i stanie wyspa, gdzie potrzeba.
        Głębokowodna.

        • 2 0

  • Pensje

    A wypłaty śmiechu warte

    • 28 6

  • I to napewno projekty i inwestycje spowodowaly

    A nie Covid ... I restart po lockdown, gdzie w portach ze względu na ogromy popyt brakuje kontenerów ma wysyłki ... Zobaczymy jaki wynik będzie za i rok i dwa lata.

    • 9 2

  • zegnaj najpiekniejsza plazo (1)

    W Polsce...

    • 13 4

    • a tego, co obiecywal jej pozostawienie

      Nie mozna juz wytarzac w smole i pierzu...
      A moze ktos podjal "dziedzictwo"?
      Bo spadki to nie tylko aktywa, ale i dlugi...

      • 1 1

  • co my mieszkancy z tego mamy ?

    skoro jest tak dobrze to czemu jest tak zle

    • 17 3

  • Pracownik (7)

    Może jakiś artykuł ktoś napisze na temat firm które świadczą usługi mocowanie i rozmocowanie i cumowanie tych rekordowych wyników kontenerowych ile ci ludzie zarabiaja i jak pracują???? To dopiero bedzie rekord nie tylko na Bałtyku

    • 30 3

    • Całe 18 zł na godzinę (5)

      Netto na rękę za rozwożenie kontenerów po placu jako podwykonawca w zewnętrznej firmie, na umowę zlecenie. Dno!

      • 22 0

      • Ktoś Cię przywiązał do ciągnika ? (4)

        Masz umowę z lojalką na piętnaście lat czy co ?

        • 11 9

        • nie, na szczęście nie przywiązał (3)

          dlatego mogę spokojnie rozglądać się za inną pracą.
          a myślałem że ten cały DCT to taka światowa firma, na poziomie. a tymczasem stare, niewygodne, rozlatujące się IMV, dziury w nawierzchniach. trzęsię to wszystko, buja, rzuca..a idź w p....u! Przerost formy nad treścią. A jeszcze co jakiś czas mówią Ci że jutro wolne bo nie ma pracy, albo zwalniają szybciej do domu. i weź tu zarób. Tylko zysk się dla nich liczy, a najbradziej oszczędzają na ludziach

          • 6 0

          • W chinach osoba bez kwalifikacji idąc do pierwszej lepszej fabryki

            dostaje wyżywienie, zakwaterowanie, minimum 13 zł na rękę i nieograniczoną możliwość targania nadgodzin 7 dni w tygodniu. Uwzględniając bardzo niskie koszty życia to taki łepek świeżo po szkole zarabia lepiej niż niejeden Polak po studiach. I kto tu robi za miskę ryżu ?

            • 2 0

          • To idź gdzie indziej, droga wolna :) zobaczymy czy będziesz zadowolony, (1)

            • 1 2

            • rozumiem , że Ty to jeden z tych którym dobrze się żyje kosztem ciękiej pracy innych?

              pewnie gdybys mógł to jeszcze zaniżyłbyś stawki o połowę? pewnie taka Twoja mentalność? żerowanie na innych, żeby samemu się wzbogacić

              • 2 0

    • Zawsze możesz wracać do siebie

      nikt cię tu nie trzyma i tylko zaniżasz stawki

      • 2 2

  • Pracownicy

    Szkoda że nie przekłada się to na zarobki dla pracowników którzy te rekordy biją a którymi się tak chętnie zarząd chwili

    • 29 1

  • Harry Potter - portowa czara goryczy

    Harry Potter znowu wymachuje różdżką? Wow, propaganda sukcesu godna jednej słusznej partii. Gratuluję panie prezesie.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre. największego centrum biznesowego i biurowego tej klasy w Polsce poza Warszawą. Ta kluczowa inwestycja na rynku Real Estate na Pomorzu, zmienia oblicze Gdańska i całej gdańskiej Metropolii. Inwestycja powstaje w kilku etapach, aby ostatecznie osiągnąć 120 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej o najwyższym standardzie – klasa AA, na działce o powierzchni 3,5 ha. Na sąsiednich działkach...

Najczęściej czytane