- 1 Enterprise Investors inwestują w Sescom (4 opinie)
- 2 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (87 opinii)
- 3 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (83 opinie)
- 4 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (86 opinii)
- 5 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (78 opinii)
- 6 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (115 opinii)
Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej
Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.
Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.
O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Planowany przekop w trzech miejscach
Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.
Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu
Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.
- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.
Miejsca
Opinie (279) 3 zablokowane
-
2016-11-22 20:13
Mniej wiecej....
...taka sama glupota jak budowa lotniska w Gdyni.
- 7 7
-
2016-11-22 20:16
Panie Naskręt, a dlaczego "kontrowersyjna"?
Kontrowersyjna z punktu widzenia Rosji czy bardziej Niemiec? Proszę wyjaśnić.
- 11 3
-
2016-11-22 20:46
ja
ze szwagrem mamy już szpadle idziemy kopać
- 4 1
-
2016-11-22 20:55
Ten 1 mld lepiej wpompować w już istniejące porty
ale w Zatoce Gdańskiej , a nie w tym podelbląskim bajorze !!!!
- 5 5
-
2016-11-22 21:09
gdzie jest kolejka
W początkowych planach była kolejka wąskotorowa do Krynicy Morskiej. I co się stało?
- 3 1
-
2016-11-22 21:16
jest jeszcze trzecia opcja- NIE PRZEKOPYWAĆ
- 4 7
-
2016-11-22 21:18
nie bedzie rusek plul nam w twarz
i przeplywow nam blokowal
- 8 1
-
2016-11-22 21:33
(1)
W/g planów pis-u ten przekop ma ożywić port w Elblągu?Jakie to statki mają wpływać tym kanalikiem, Chyba tylko jachty polityków chociaz i to będzie trudne ze względu na ten most chyba ze wszystkie jachty żaglowe mają składane maszty.Ale pis ma wspaniałych ekspertów od wszystkiego.
- 4 5
-
2016-11-25 10:28
Mikołaj
Ten typ wypowiedzi okraślam w ten sposób:
Ot cymbał brzmiący i rozum niepełny- tak bez urazy oczywiście Mikołaju.- 0 0
-
2016-11-22 22:49
A co bedzie? (2)
Jezeli inwestycja nie wypali i do Elblaga (jak w jednym z komentarzy ktos napisal) beda plywaly dwa statki w roku, czy ktos za to beknie? Czy bedzie jak zwykle?
- 6 3
-
2016-11-22 23:53
Beknie za to jakby co.... Suweren (1)
- 2 1
-
2016-11-23 00:04
beknie za to bolszewik z folkszdojczem
- 0 1
-
2016-11-22 23:31
Przepraszam - ile czasu jedzie samochód z kontenerem z Elbląga do Gdańska?
..... ile czasu oszczędzać będzie spedytor korzystając z Elbląga i przekopu ?
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.