• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

EFRA ze sporym opóźnieniem. Włoski wykonawca ma problemy?

Robert Kiewlicz
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zaawansowanie Projekt EFRA na koniec czerwca 2018 roku wyniosło 95,5 proc. Zaawansowanie Projekt EFRA na koniec czerwca 2018 roku wyniosło 95,5 proc.

Jeden z największych projektów inwestycyjnych Grupy Lotos miał działać w drugim kwartale 2018. Teraz spółka szacuje, że efekty ekonomiczno-finansowe, wynikające z eksploatacji wszystkich instalacji projektu będą widoczne w wynikach Lotosu nie wcześniej niż w drugim kwartale, ale 2019 roku. Spółka podkreśla, że opóźnienia powstały z przyczyn od niej niezależnych.



- Zarząd Lotosu informuje, na podstawie prowadzonych uzgodnień pomiędzy spółką zależną, Lotos Asfalt oraz KT - Kinetics Technology (głównym wykonawcą projektu EFRA), iż trwa ustalanie ostatecznego terminu uzyskania statusu gotowości do uruchamiania instalacji opóźnionego koksowania - DCU. Zarząd podkreśla, że przyczyny opóźnień w realizacji projektu EFRA są niezależne od spółki oraz Lotos Asfalt - informuje Grupa Lotos.
Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć, problemy z zakończeniem inwestycji ma włoska firma Kinetics Technology. Cześć poważnych prac w ramach EFRA spółka wykonuje po raz pierwszy i nie ma potrzebnego doświadczenia. Dlatego też prawdopodobnie do końca roku instalacja opóźnionego koksowania DCU nie zostanie uruchomiona.

Dzięki Projektowi EFRA zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej. Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji Projektu ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji prac został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. Wartość projektu to 2,3 mld zł.

W styczniu 2018 roku spółka poinformowała, że inwestycja nie zakończy się w terminie. Jednocześnie spółka twierdziła, że przesunięcie w czasie zakończenia Projektu EFRA nie wpłynie w negatywny sposób na bieżącą kondycję finansową Lotosu. Lotos nie podał jednak, jak duże jest opóźnienie i jaki jest przewidywany termin zakończenia prac.

Głównym celem Projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje Projektu EFRA umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych. Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nieekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego. Powstanie również nowy produkt - koks naftowy.

Zakłada się, że po uruchomieniu instalacji Projektu EFRA marża przerobowa gdańskiej rafinerii zwiększy się o ok. 2 dolarów na baryłce.

Miejsca

Opinie (93) 6 zablokowanych

  • Brawo

    Brawo MB
    Brawo JK

    Ktoś ten temat rozliczy!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane