• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Energa poprawia wyniki finansowe

erka
11 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wynik netto Grupy Energa w I kwartale 2017 roku wyniósł 313 mln zł, co stanowi wzrost o 302 mln zł wobec analogicznego okresu roku ubiegłego. Wynik netto Grupy Energa w I kwartale 2017 roku wyniósł 313 mln zł, co stanowi wzrost o 302 mln zł wobec analogicznego okresu roku ubiegłego.

Ponad 300 mln zł zysku netto, wyższe przychody ze sprzedaży oraz wzrost wyników Segmentu Dystrybucji. To główne rezultaty działalności Grupy Energa w I kwartale 2017 roku.



Przychody Grupy Energa ze sprzedaży wyniosły w I kwartale tego roku 2 710 mln zł i były wyższe w stosunku do I kwartału 2016 roku o 3 proc., tj. o 89 mln zł. Grupa zawdzięcza to głównie większym o 65 mln zł (wzrost o 6 proc.) niż rok temu przychodom w segmencie dystrybucji. Wynik netto Grupy w I kwartale 2017 roku wyniósł 313 mln zł, co stanowi wzrost o 302 mln zł wobec analogicznego okresu roku ubiegłego.

- Na segment dystrybucji, który odpowiada za blisko 90 proc. naszej EBITDA pozytywnie wpłynął wzrost marży na sprzedaży usług, przy zbliżonej wielkości dystrybuowanej energii. W segmencie sprzedaży i wytwarzania odnotowaliśmy gorsze wyniki spowodowane wzrostem obciążeń regulacyjnych, spadającymi cenami zielonych certyfikatów i zmianami legislacyjnymi. Te ostatnie nie przeszkodziły nam jednak w wypracowaniu zarówno wyższych przychodów, jak i zysku netto na początku 2017 roku - tłumaczy Jacek Kościelniak, wiceprezes Energa SA ds. finansowych.
EBITDA Grupy w I kwartale tego roku wyniosła 601 mln zł. Była o 7 proc. niższa w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy 2016 r. ze względu na obniżenie poziomu EBITDA segmentów sprzedaży - o 38 mln zł  oraz wytwarzania - o 29 mln zł. Wzrost EBITDA segmentu dystrybucji o 31 mln zł częściowo skompensował powyższe spadki. 
- Chcemy bardzo uprościć strukturę Grupy. To pozwoli wygenerować duże oszczędności, ale także szybciej podejmować dobre decyzje. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej jeszcze w tym roku - twierdzi Jacek Kościelniak, wiceprezes Energa SA ds. finansowych. - Chcemy bardzo uprościć strukturę Grupy. To pozwoli wygenerować duże oszczędności, ale także szybciej podejmować dobre decyzje. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej jeszcze w tym roku - twierdzi Jacek Kościelniak, wiceprezes Energa SA ds. finansowych.

W I kwartale 2017 roku na wynik brutto Grupy pozytywny wpływ miała wycena opcji na akcje spółki Polimex-Mostostal. Wycena uwzględniła kurs akcji spółki wg stanu na 31 marca 2017 roku. Podwyższyła ona przychody Grupy z działalności finansowej o 53 mln zł.

Czy kolejne kwartały będą równie udane?

- Co do zasady unikamy takich prognoz. Mogę jedynie zapewnić, że ciężko pracujemy, aby wyniki Grupy były jak najlepsze - mówi Kościelniak. - W bieżącym otoczeniu niesprzyjające mogą być dla nas niskie ceny zielonych certyfikatów, rosnące koszty węgla, duża konkurencja na rynku energii elektrycznej i gazu czy czynniki regulacyjne, jak efekt "Sprzedawcy Zobowiązanego". Z drugiej strony patrząc w dłuższej perspektywie otwierają się przed nami możliwości rozwoju w nowych obszarach. Jesteśmy w kraju niekwestionowanym liderem w zarządzaniu popytem na energię elektryczną, czyli usługach DSR. A widzimy, że w Polsce zaczyna się o nich mówić równie poważnie, co o nowych elektrowniach. Od kilku lat przygotowujemy się także na przyspieszenie rynku elektromobilności. Tu też mamy doświadczenie nieporównywalne z innymi grupami. Żeby lepiej wykorzystać te i inne szanse rysujące się na horyzoncie, chcemy bardzo uprościć strukturę Grupy. To pozwoli wygenerować duże oszczędności, ale także szybciej podejmować dobre decyzje. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej jeszcze w tym roku.
erka

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Zobacz także

Opinie (87) 2 zablokowane

  • Żerowanie na ludziach. (8)

    Energa poprawia wyniki skoro zmusza pracowników do pracy w nad godzinach za które im nie płaci.

    Proszę se porównać listy płac i czas zalogowania do systemu.

    U Pani kierownik Katarzyny P. Jest to nagminne.

    Nie trzeba daleko szukać.

    • 26 2

    • wypracowała zysk.. (1)

      w ciągu ostatnich dwóch lat wymieniłem oświetlenie na LED, urządzenia AGD na energooszczędne A++, a rachunki dalej tak samo wysokie :(
      zysk wypracowali q..w.a. jego taka mać

      • 1 1

      • No cos Ty, a ja podobnie i mam rachunki wiecej niz o polowe nizsze

        • 0 0

    • a my płacimy wyższe rachunki

      • 0 0

    • (4)

      Żeby jeszcze tylko u niej tak było...

      Firma jest beznadziejnie zarządzana, a szkoda. Jak najbardziej rozumiem klientów, którzy wkurzają się na to, że mają zawyżone faktury albo zupełnie ich nie dostają. Niestety tak się kończy wprowadzanie nowych, niesprawdzonych systemów za grube pieniądze i zatrudnianie ludzi przez Agencję Pracy Tymczasowej. Dzięki temu w momencie kiedy ktoś ma już spore doświadczenie w danym stanowisku, Energa mówi mu "papa" bo etaty są dla wybranych.

      I nie ma tu znaczenia, że dobra zmiana, czy że wina Tuska. Ta sytuacja ciągnie się tam od lat, bez względu na aktualnie rządzącą partię.

      Ot, szkoda klientów i pracowników.

      • 8 0

      • Idźcie grupowo do PIPu, pokażcie czas pracy i pensje

        Utrzyjcie nosa Enerdze.

        To, że firma jest źle zarządzana widać po fatalnym systemie, który kupili ,
        nie znają się na tym , kupili bubel, są gospodarstwa domowe, które w ogóle nie otrzymują faktur!

        • 1 0

      • a od kiedy zauważyłeś to fatalne zarządzanie Energą? od miesiąca? od roku? czy od dwóch lat? (2)

        a może dużo wcześniej była źle zarządzana ale się wtedy nie wypowiadałeś bo rządziły tam trutnie z lokalnej sitwy PO ?

        • 4 7

        • Ale o co te nerwy?

          Toć napisałem, że "Ta sytuacja ciągnie się tam od lat, bez względu na aktualnie rządzącą partię". Właśnie dlatego uważam, że zarządzanie jest tam fatalne.

          • 4 0

        • Trutniem to jesteś ty! Miód który przekazujesz ma smak trucizny. Zastanów się nad sobą!!

          • 5 2

  • Dziwne... (5)

    A faktur to nie umieją wystawić ;/

    • 19 2

    • dodatkowo

      Wcześniej, odsetki za opóźnienie w zapłacie były umieszczone na fakturze za następny miesiąc. Teraz przesłali odrębnym listem i pismem do zapłaty 0,25 zł. a ile kosztuje przesyłka i pytanie będzie z tego zysk.

      • 0 0

    • przypomnij sobie, że tzw afera z niewystawianiem faktur zaczęła się na początku 2015 roku (2)

      jeszcze za poprzedniej władzy, jeśli już mamy być precyzyjni

      później było prostowanie i odkręcanie tego sabotażowego bałaganu
      no ale w końcu się jakoś udało i od roku dostajemy normalne faktury
      więc wyluzuj platformersie nawiedzony

      • 0 7

      • (1)

        Ja do tej pory nie mogę się nadziwić, skąd takie zyski skoro Energa nie fakturuje sprzedanego produktu, czyli mnie kredytuje. Ten kuriozalny przypadek gospodarczy jest ewenementem. Nie prawdą jest, że przyczyną trwającego do dziś bałaganu w fakturowaniu jest poprzednia ekipa. W 2015 r modernizowano system informatyczny w firmie i prawdą jest, że były problemy. Ale big problem pojawił się dopiero po nadejściu "dobrej zmiany". Prezesów wymienia się jak chińskie rękawiczki robocze. Cóż, należy entuzjastyczne przyjmować pomysły stolicy i wypracowane zyski przekazywać na utrzymanie spokoju w deficytowym górnictwie, zamiast inwestować we własną infrastrukturę. Nadmieniam, że mimo iż zgodziłem się na rozliczenia elektronicznie, faktur brak. Taka jest prawda na dziś!

        • 2 1

        • Nie masz racji, mam bliską koleżankę w Enerdze "wyżej"

          to był zakup fatalnego systemu na pewno w 2015 a przymiarki do jego zakupu trwały wcześniej.
          Czy ktoś posmarował komuś...?
          jak można wydać grube miliony na tak słaby system informatyczny, w którym nie można "przenosić" danych odbiorców?
          to podobna skucha jak z systemem ZUSu od Prokomu kiedyś.

          • 0 0

    • zarąbiste

      tez tak uważam, tacy decyzyjni a jakoś fakture za cały 2016!!! otrzymałem dopiero teraz, nic więc dziwnego że nagle taki zysk

      • 4 1

  • Dno

    Totalne dno a nie firma efekty widać na gildie obsługa zerowa ważne wskaźniki

    • 1 1

  • Brak rachunku

    Od dwóch lat brak rachunków osiedle zieleńsza ul janki bryła mimo monitowania nadal brak efektów totalny burdel po zmianie systemu i końca nie widac

    • 0 0

  • cud nie- gospodarności

    • 0 0

  • zawsze niezadowoleni (1)

    jak firma państwowa zarabia pieniądze to źle, jak nie zarabia - też źle. To kiedy w/g was będzie dobrze? Adamowicz oddał GPEC państwowej spółce niemieckiej i teraz odprowadzają ok. 40mln. do Lipska. Cena ogrzewania szła w górę nawet gdy paliwa mocno taniały a spółka obniżała zatrudnienie. To jest dopiero skandal. Niemcy upiększają własne miasta za pieniądze wycyganiane od gdańszczan.

    • 6 3

    • to ten co Niemcom dal firmę, powinien być zgłoszony do prokuratury za wyprowadzanie pieniędzy z Gdańska

      • 0 0

  • bałagan (1)

    Czekam na fakturę od września 2016 r. Tłumaczą się wdrażaniem nowego systemu informatycznego. Tak samo było na początku 2016 r. Z tego wynika, że mają do du...y informatyków albo totalny bałagan

    • 1 0

    • Oba. Od znajomego, który tam pracował wiem, że zamiast jednego są 3 różne systemy, które zbierają odczyty

      I o ile w większości wypadków jest ok, to z niektórymi odbiorcami pojawiają się problemy, głównie dlatego, że dane w systemach są różne, co przy synchronizacji baz w systemach powoduje błędy, które musi ręcznie zweryfikować i poprawić jeden z pracowników jednego z działów, a że takie przypadki idą w dziesiątki tysięcy... no to trochę trwa.

      A informatycy sami ledwo sieć informatyczną w firmie ogarniają, bo tak jest rozbudowana i na tylu różnych programach się opiera, że szkoda gadać szczególnie, że obok programów komercyjnych, które mają wsparcie są programy komercyjne, do których wsparcia producenta już nie ma i programiki czy skrypty będące autorskim dziełem informatyków, z których część już dawno w Enerdze nie pracuje.

      • 1 0

  • Niech poprawią dział reklamacji (8)

    Jak źle naliczą zużycie i chce się to wyjaśnić to trzeba przejść drogę przez mękę... Wyniki finansowe poprawiają kosztem klientów!

    • 41 0

    • Proponował bym odrazu pisać do URE. (5)

      • 0 0

      • URE się tym nie zajmuje, sprawdziłem na wlasnej skórze :D (4)

        Mi też źle naliczyli zużycie (żeby nie było niedomówień - licznik działa dobrze tylko inkasent źle odczytał zużycie). Wystawili fakturę na 2k i kamień w wodę. Brak jakiejkolwiek reakcji na reklamację. A żeby zgłosić reklamację trzeba tą fakturę zapłacić. Po dwóch miesiącach kolejna faktura na 2k. I oczywiście dalej brak reakcji na reklamację, ale tym razem już nie płaciłem. Potem trzecia faktura na 2k i - uwaga - odsetki od poprzedniej :d. Z ure odpowiedzieli, że nie zajmują się niepoprawnie wystawionymi fakturami. Powiatowy rzecznik konsumentów jest zawalony skargami. Mam całą teczkę korespondencji na wypadek gdyby sprawa skończyła się w sądzie. Ale fakt jest faktem - nie ma na nich bata. Niby są przepisy regulujące działanie dostawców energii, ale jedynym sposobem walki o swoje są sądy. A klienci kredytują ...

        • 1 0

        • Zgłoś do prokuratury podejrzenie popełnienia przestępstwa z art. 286 kk (1)

          • 1 0

          • Też na to wpadłem.

            Ale prawnik wyprowadził mnie z błędu. Jego zdaniem musiałbym uprawdopodobnić, że Energa zawierając ze mną umowę od razu miała w planie mnie oszukać. I że najprawdopodobniej prokuratura zawiadomienie odrzuci (chociaż "najprawdopodobniej" nie oznacza "na pewno") . I że zasadniczo pozostaje tylko droga cywilno-prawna. Która oczywiście kosztuje. Opinię taką dostałem z dwóch różnych kancelarii i od firmowego prawnika, wiec pewnikiem coś w tym jest...

            • 0 0

        • (1)

          To dziwne, bo miałem taki sam problem w Lutym i akurat URE pomogło to wszystko załatwić. Może coś się zmieniło albo trafiłeś na nieogarniętą osobę...

          • 1 0

          • URE przysłało pismo....

            ... z listą tego, czym się zajmuje zgodnie z przepisami. Gdyby Energa odcięła mi prąd pod pretekstem niepłacenia za te faktury - to tak, to by się tym zajęli. Ale sam fakt wystawienia błędnej faktury i nie rozpatrywania reklamacji nie lezy w ich kompetencjach. Zgodnie z ich pismem - w tej sprawie cokolwiek do powiedzenia ma tylko Rzecznik Praw Konsumentow

            • 0 0

    • upomnieć się o swoje (1)

      Jeśli przez swoje niedopatrzenie i bałagan Energa wydłuża odpowiedz na reklamację,a ma na to 14 dni trzeba samemu złożyć wniosek o nie dotrzymany termin i od 15 stego dnia po terminie przysługuje bonifikata!

      • 0 0

      • Tak jest w przepisach :D

        Ale przepisów trzeba przestrzegać. Problem polega na tym ze Energa zasadniczo NIE ODPOWIADA na moje pisma. A jak już to formułką, ze sprawa wymaga rozpatrzenia. Poza tym próbują mi wmówić, że zwłoka jest od nich niezależna, bo spisywaniem liczników zajmuje się inna firma :D
        BTW - WIEM, że należy mi się bonifikata. Ale Energa nie odpowiada również na moje wnioski o przyznanie bonifikaty. A w przepisach jest że bonifikatę przyznaje ... właśnie Energa :D Nie mogę jej sobie sam przyznać. I nie mogę w żaden sposób zmusić do tego Energii. No chyba że wytoczę im sprawę w sadzie. Zastanawiam się, czy jednak nie naliczyć sobie tej bonifikaty samemu. A następnie doprowadzić do sytuacji, kiedy Energa będzie mi chciała odłączyć prąd. Bo wtedy to już będzie w kompetencjach URE

        • 0 0

  • cud nad Bałtykiem

    A wszyscy się śmiali z zawierzenia Energi Matce Boskiej.
    I co - już działa!
    Trzeba wierzyć, nie myśleć, bo Pan Bóg jak dopuści to i z kija wypuści.

    • 1 0

  • Sprawdzajcie dane z liczników z danymi na f-rach, są pomyłki....zawsze na korzyść Energii

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane