• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • Trochę przetrzebią zarząd Lotosu.Będzie trzeba szukać roboty.

    Dobrze że Orlen ich wchłonie bo Lotos to pazerota.Firma na miejscu a paliwa najdroższe w Polsce właśnie w Gdańsku.Chytry dwa razy traci.

    • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Moja racja jest najmojsza (9)

    Na potrzebę chwili, partykularny interes, aktualny trend w gospodarce, czy wreszcie "drugie dno". jestem w stanie przedstawić każdemu z obecnych na tej konferencji, piękną listę szans i korzyści jakie dać może połączenie dwóch firm. Równie sprawnie i obrazowo, przedstawię podobną listę zagrożeń, które stworzy ta fuzja. Każdy, nawet mało sprawny student marketingu i zarządzania zna te metody. Proszę zwrócić uwagę, ile razy pojawiały się pomysły na sprzedaż Lotosu i fuzję z Orlenem, chyba nawet wcześniej z węgierskim Molem. Nie pomylę się, jeżeli pomysły te wypływały za rządów delikatnie mówiąc, niezbyt przychylnych kolebce liberałów, jakim jest Gdańsk. Pomysły te pojawiały się w czasie różnych uwarunkowań zewnętrznych w gospodarce. Bez względu na recesję czy koniunkturę. Zawsze słyszeliśmy podobne argumenty, tylko dostosowane do aktualnie panującej sytuacji. Odkąd w Polsce ustanowiono prawo do wolnej działalności gospodarczej, prowadzę takie przedsięwzięcie. Czyli od blisko 30 lat. Czyli jestem małym trybikiem w tym mechanizmie zwanej gospodarką. Przez ten czas nauczyłem się wielu rzeczy, nie jak Pan Obajtek, który został postawiony w Orlenie jak komunistyczny nominat w teczce, za czasów słusznie minionych. Ale mniejsza z tym. Jaka wiedza i doświadczenie, podpowiadają Obajtkowi, że fuzja Lotosu jest strategicznie dobrym pomysłem ? Ja mogę podpowiedzieć, że nie ma powodów do wyzbywania się udziałów w firmie, która ma ugruntowaną pozycję na rynku, jest jedną z najlepszych w Europie w swoim fachu, posiada zaplecze techniczne i kadrę pozwalającą na ugruntowanie lub zwiększenie swojej pozycji. Porównuję tą sytuację do swojego podwórka, swojej firmy, i zastanawiam się : jaką korzyść odniosę gdy oddam swoją firmę bratu, ale wcześniej mu zaszkodzę ( choć nie chcę) , bo musze sprzedać naszej konkurencji część swojej firmy ? Jeżeli ktoś jest w stanie obronić słuszność tej układanki, i przekonać mnie że to ma sens, to jestem otwarty do dyskusji. Ja, mieszkaniec Gdańska.

    • 247 63

    • Czy aby na pewno skonsolidowany zysk tych 3 spolek będzie większy?

      Zastanawiam się czy skonsolidowany zysk 3 społek (lotos, orlen, Energa), który trafia też do udziałowców np: w postaci dywidend, w tym do Skarbu Państwa będzie większy niż zyski poszczególnych spółek przed przejęciem? Ani razu nie słyszałam o żadnych danych liczbowych, tylko propagandowe wywody, które nawet nie otarły się o ekonomię.

      • 0 0

    • "niezbyt przychylnych kolebce liberałów" (3)

      Przecież to właśnie liberalne (a raczej libertyńskie) pomysły (KLD/UG/PG) polegające na:
      a. zaprzeczeniu funkcji społecznych podmiotu gospodarczego (bogactwo regionu) na rzecz partykularnego interesu własciciela.
      b. odchudzeniu i uelastycznieniu podmiotu poprzez pozbywanie się działalności "pomocniczej i dodatkowej", jako zbędnych kosztów i rozproszenia kapitału a skupienie się na "core business" dającym największe korzyści przy najmniejszym wysiłku. Zastąpienie funkcji zaplecza synergią z partnerami gospodarczymi, wyspecjalizowanymi w konkretnych działaniach i związanych prawnymi umowami ze zdefiniowanym zbiorami KPI.
      c. zastąpienie pracowników "ciałami" do wynajęcia, wykonujących zlecony zakres czynności w określonym czasie. Redukcja kosztów osobowych, dzięki odpowiedniemu raportowaniu i "agresywnym politykom optymalizacji", staje się narzędziem kształtowania wskaźniaków i premii zarządu.

      Proszę się zapoznać z opiniami ekonomicznego mentora "kolebki liberałów", niejakiego Lewandowskiego a lepiej, prześledzić jego "chlubne" działania "na niwie", zamim bryknął na euro-synekurę.

      Jednak metody zostały i w końcu dotknęły też "kolebkę".
      Ale dymać to my a nie nas...?

      • 10 6

      • (2)

        Zapomnijmy na chwilę o PO czy PIS, Lotos był i mam nadzieję że będzie, gdy o tych formacjach pamięć zaginie. Lotos był "odporny" na polityczną koniunkturę. Na ile mógł być. Ilekroć wchodziła do niego polityka, słyszeliśmy podobne argumenty na rzecz pozbycia się tej firmy. Biznesem mają zajmować się biznesmeni ( bezpartyjni fachowcy, wyłonieni na drodze konkursów) , a nie politycy. Bez względu kto jest u steru władzy. To o czym Pan pisze, jak oddawanie części swojej działalności zewnętrznym podmiotom, jest niczym innym jak odpowiednio uzasadnioną argumentacją ekonomiczną, wynikającą z danej "mody" i koniunktury. Wydaje mi się że Pan, podobnie jak i ja, nie jesteśmy fanami biznespolityki. Tam gdzie politycy chcą sterować biznesem, kierując się nie racjonalnymi przesłankami, robi się problem. Mam z tym do czynienia pośrednio w swoim biznesie. Sprzedaję towary do wielu zakątków świata, i widzę że tam gdzie polityka wkracza ze swoimi regulacjami, tam mój biznes zamiera.

        • 7 1

        • to nie bardzo polityka... (1)

          Dobra konstatacja, to moda.
          A po prawdzie, to przemysł, który zarabia na kreowaniu mód gospodarczych, które tłumy i zastępy "menażerii" łykają bezkrytycznie i uporem i derminacją wynikającą z posiadanej władzy, wdrażają bez względnie i bez oglądania się na skutki...

          Bo przecież kupił książkę i tam było opisane wszystko dokładnie...

          Politycy są najczęściej jeszcze mniej kompetentni, za to bardziej łakną sukcesu, w związku pogonią za efektem "wow" i rozpowszechnieniem "metod" marketingu politycznego opartego o "celebrity".

          Racją jest oderwanie się od "właściwości" stron politycznych na naszej scenie politycznej, bo stosują one pełen arsenał narzędzi, które łączy tylko jeden element, mają być skuteczne. Takie oderwanie pozwala ocenić intencje i przewidywane skutki.
          Jednak nie można się od tych "własciwości" oderwać, gdy trzeba przeanalizować realny program (o ile jest! ;) ) i opracować strategię działania.
          Zdecydowanie nie jestem zwolennikiem kapitalizmu biurokratycznego, jak nazywam mieszankę powstającą na styku interesów i władzy ustawodawczej, czy braku odpowiedzialności powstającego na styku "manażerii" podmiotów państwowych i będącej jej nadzorcą władzy ustawodawczej. Nie rozumiem bowiem, dlaczego jakość tego nadzoru jest tak rażaco niska w stosunku do innych form własności.
          Nie mam złudzeń co do tzw. "pańskiego oka" bo w dużych organizacjach o rozproszonym akcjonariacie tego "pana" jest trudno nawet zidentyfikować a rządzą "dyktatorzy do wynajęcia". I równie dobrze, jesli cele tych "dyktatorów" są odmienne od organizacji, ma ona spore problemy. Ale "jakoś" to działa.
          Ma świadomość różnic państwa od organizacji gospodarczej i znacząco większej rozbieżności i komplikacji celów realizowanych przez państwo. Jednak ułomość jego funkcjonowania w sferze gospodarczej upatruję w koncentracji organów państwowego nadzoru właścicielskiego na zdobyciu i zachowaniu status quo politycznego a nie na celach gospodarczych. I tak za dużo napisałem ale dobrym podsumowaniem może

          • 3 0

          • może być

            anegdota różnicująca wchodnie i zachodnie podejście do gospodarki:
            Na Zachodzie uważa się, ze jak będę miał pieniądze, to będzę kimś w polityce.
            Na Wschodzie (tym nam blizszym ;) ) że jak będę kimś w polityce, to będę miał pieniądze... ;)
            Stąd też dwa modele gospodarcze się u nas sprawdzają. Sprawy posuwają się do przodu gdy istnieje dyktatorski "parasol" nad przedsięwzięciem lub gdy aparatczycy państwowi o takim przedsięwzięciu "zapomną".
            Bo dzięki polityce się zarabia (patologia) a polityka też zarobić chce (również tragedia).

            • 4 0

    • (1)

      Niestety, PO rzeczywiście chciało opylić Lotos Rosjanom. W tym kontekście ten protest wygląda słabo.

      • 11 10

      • A co to wogóle za różnica - PO czy PIS?

        Wszyscy jednym wujem podszyci, po prostu władza, która zwęszyła dobrą kasę nie dbając o to, o co powinni dbać - dobro kraju, regionu itp. Nachapać się

        • 4 0

    • a ja mieszkaniec Gdyni zgadzam się z niewyobrażalną szkodliwościa tego pomysłu - fuzji na badyckich warunkach KE (1)

      ale daleki jestem od dorabiania do tego jakiejkolwiek ideologii antypisowskiej - tak jak piszesz ten pomysł tli się od dawna (jeszcze nie było tej "odmiany" PiS-u) - tu zwyczajnie chodzi o kasę, wielka kasę, i nie zdziwiłbym się gdyby za tym stali kolesie "pogrobowcy" układu który rozwalił i sprzedał majątek narodowy po(!) 1989r

      • 12 18

      • te warunki zgłosił Unii sam Bezmajtek z Pcimia - drogi pisowski trollu

        to on, nie UE nastaje no rozgrabienie firmy. To co "sprywatyzują" trafi do kolesiów Bezmajtka i Zera oraz do Narodowych Socjalistów z Węgier, umocowanych w koncernie MOL

        • 27 13

  • Opinia wyróżniona

    paliwo na stacjach Lotosu zawsze bylo najdrozsze.... zegnam bez zalu te spolke (41)

    byl taki dowcip - dlaczego w Gdansku paliwo na stacjach Lotosu jest najdrozsze? Bo swieze.....
    Podzial na Lotos i Orlen to sztuczny podzial - wykreowal jedynie dublowanie biurokracji i armii prezesow. Polska to maly kraj i dwa koncerny paliwowe to kompletny absurd. Nie dziwie sie, ze placza po nim POlitycy - zawsze mozna bylo kogos w tym Lotosie ulokowac albo kase dostac..... a teraz skonczy sie.....

    • 316 310

    • zapomnij o PO i PIS (15)

      Lotos miał szczęście do prezesów. Tylko nieliczni byli nominatami partyjnymi. Dzięki takim menagerom jak Dyrka, Olechnowski, rządzącym trudno było dobrać się tam do obsadzenia foteli swoimi nominatami. Popatrz szerzej. To nie wielkość kraju czy liczba mieszkańców stanowi o liczbie silnych firm w nim działającym. Patrz przez pryzmat wspólnego rynku. Gdyby tak było jak piszesz, to Niderlandom należał by się jeden koncern paliwowy i jeden port. Mówiąc o biurokracji i armii prezesów, zapominamy że KAŻDA firma to miejsca pracy dla NAS, dla Twojej żony, syna córki. Nie jest celem samym w sobie, by tworzyć firmy zatrudniające parę osób nadzorujących komputery i roboty przemysłowe. Jest to do zrobienia. Zastanówmy się jednak, kto i za co kupi te towary przez nie wyprodukowane, gdy zatrudnieni tam wcześniej ludzie, pójdą na bezrobocie. Gospodarka musi opierać się nie tylko na czystym rachunku ekonomicznym ( jak najwięcej za jak najmniej i dla najmniej zatrudnionych). Trzeba dbać o klientów, by mieli za co kupować towary.

      • 37 4

      • szczęście to miał do Woroneckiego i do Dyrki

        Nawet nie wiesz, jaki dwór miał Olechnowicz, pościągał znajomych z Elbląga, wkupił się w łaski PO i PSL zatrudniając m.in. rodzinę Aziewicza, rodzinę kolegi Sławka Nowaka (tego od zegarków), córkę wiceszefa ABW, rodziny i znajomych polityków z SLD.
        Jego regularnym gościem był Waldemar Pawlak. Płacił haracz każdemu. Po co Lotos miał sponsorować klub lekkoatletyczny w Sopocie? Bo to był pupilek Jana Kozłowskiego, byłego marszałka z nadania Platformy Obywatelskiej. Takich przykładów są dziesiątki.

        • 0 0

      • Czyli jak najwieksze rozdrobnienie firm - bedzie masa nowych stanowisk do obsadzenia (1)

        Lotos powstal nie na skutek dzialania wolnego rynku a na skutek decyzji biurokratow. Nie ma uzasadnienia rynkowego by popierac rozdrobnienie tego typu firm w Polsce

        • 5 18

        • Jak i dlaczego powstał Lotos

          Zachęcam do sięgnięcia do historii, jak i dlaczego powstał Lotos. Natomiast chcę zwrócić uwagę, że z wolnym rynkiem nie ma nic wspólnego tworzenie jednej firmy i to w dodatku kosztem osłabienia swojej pozycji na rynku na rzecz zewnętrznej konkurencji ( patrz warunki postawione przez KE). Dla przeciętnego użytkownika produktów Lotosu czy Orlenu, czyli kierowców tankujących paliwo, nie bez znaczenia będzie to, że ubędzie 80% stacji benzynowych z pakietu Lotosu. Będą tankowali na tych stacjach ( pod innym logo), ale już zysk z tej operacji nie zasili budżetu polskiego państwa, które w 53% było ich właścicielem.

          • 8 1

      • (7)

        Od tego jest właśnie 500+ czyli strzał popytowy, ale Janusze od pop-ekonomii i "Polzki na to nie stać111!!1" nie wytłumaczysz.

        • 4 20

        • strzał popytowy czyli ja to bandyto finansuję? (4)

          ja i wszyscy inny, którzy nie dostają koryta, płacą w inflacji.

          • 20 2

          • Inflacja jest immamentna cecha kazdego systemu ekonomicznego (1)

            To wyscig kosztu z zyskiem, ktorego sumarycznie nikt nie wygrywa.
            Bo to faktycznie jest entropia a dynamike zapewniaja jedynie chwilowe gradienty.

            • 1 5

            • Gęste gradienty POPiSu

              • 2 0

          • (1)

            Czyli jak to w końcu jest. Raz mówicie że z podatków a raz, że dodrukowuja pieniądze...

            • 6 3

            • dodrukowywanie pieniędzy generuje inflację

              inflacja jest formą podnoszenia podatków w sposób ukryty, ale tak samo dotkliwy dla podatników w dłuższym okresie.

              • 12 2

        • Spójrzcie, dzieci, to powyżej to tzw strzał głupotowy.

          • 10 3

        • Nie tylko "strzal popytowy" ale i nacisk na rynek pracy

          I "podsiebiorcow", placacych "po uwazaniu", bez ogladania sie na koszty utrzymania.
          Czlowiek sprowadzony do poziomu biologicznego jest podatny i nieobliczalny.
          Wiec, "drodzy" liberalowie z PO, obecna sytuacja i obecne rzady to wasza, ciezko i systematycznie wypracowana zasluga.

          • 5 6

      • (2)

        Ale Holandia ma jeden koncern paliwowy: Royal Dutch Shell...

        • 7 1

        • Za to portow

          Wiele..

          • 5 0

        • No ale u nas lepiej jak jest 5 małych, żeby przypadkiem nie konkurować z Shell... POlitycy zawsze dbali o polskie firmy. Pamiętacie co chcieli zrobić z LOTem? Już nawet w 2014 roku ustawę pod lufthanse komor podpisał

          • 13 11

      • Idea i konstatacja sluszna

        Problem w tym, ze to co nam sie sprzedaje jako "liberalizm" dziala wlasnie odwrotnie.
        Maksymalizacja zysku wlasciciela a reszta za brama ze slina u pyska.

        • 5 0

    • boś głupi-żegnam bez żalu

      • 0 0

    • Ceny paliwa Lotos

      Zgadzam się z informacją o cenach paliw.
      Pamiętam kilka lat temu tankowałem paliwo w centrum Zakopanego taniej niż w Gdańsku! Podróżując w kierunku południowym ceny paliwa z naszego koncernu spadaly. Przestałem tankować u nich!

      • 1 0

    • jak na razie to wszyscy "lokowani " to byli ludzie Pisu i Obajtka

      • 1 0

    • Co ty za głupoty wygadujesz z TVPis to czerpiesz? W Niemczech jest ponad 50 niezależnych producentów produktów ropopochodnych (3)

      Chodzi tylko i wyłącznie o wyciągnięcie kasy z fuzji, nic więcej.

      • 19 6

      • bredzisz intencjonalnie czy nie potrafisz czytac? (2)

        toz zwolennicy lotosu pisza otwartym tekstem, ze wartosc utrzymania lotosu to setki dobrze platnych miejsc pracy dla krewnych z PO

        • 8 7

        • (1)

          od 6 lat to synekura PIS, gdyby lokalni działacze mieli poukładene w głowach też by z tego tortu skorzystali, ale oni na kolanach przez kulawym karłem....

          • 11 5

          • a może, po prostu

            nie mogą?

            • 1 1

    • Twoja znajomość świata i ekonomii jest na poziomie przedszkolaka (2)

      Na cenę paliw na stacji w większosci skladaja sie podatki (podziekuj rzadzacym), spadki cen ropy ma gieldach nie od razu odbijaja sie na cenach paliw.dwa koncerty paliwowe nie sa absurdem, istnieje wtedy cos takiego jak konkurencja (ale co Ty,czekajacy na 500+i gospodarke centralnie sterowana mozesz o tym wiedziec). Pakiet wiekszosciowy w Lotosie ma skarb panstwa,czyli nie POlitycy (ohhh jak to Ciebie boli), spolka podlega ministrowi aktywowo panstwowych (i tu zadanie dla Ciebie,sprawdz kto to,to moze choc czegos sie dowiesz)

      • 19 8

      • bredzisz jak prawdziwy liberal bez kapitalu.... (1)

        powtorze to co napisalem na poczatku - na stacjach Lotos regula bylo/jest, ze ceny paliw byly tam najwyzsze - mimo, ze rafineria jest tuz obok. Inne sieci mialy/maja nizsze ceny. PO i ci tak zwani liberalowie nie maja i nigdy nie mieli pojecia o prawdziwej gospodarce i ekonomii - rzeczywistosc, ktora nas otacza jest tego zywym dowodem.
        Ktos jeszcze pamieta te bajki dla lemingow o tanim panstwie, podatki 3x15, podatek liniowy itp - to wszystko byly bajki - ci ludzie nie potrafili wprowadzic w zycie swoich teorii bo to po prostu nie dziala. Lewandowski co najwyzej potrafil robic garage sell - po taniosci wyprzedawac wszystko jak leci.

        • 11 13

        • "wszystko jak leci"

          Nie zupełnie.
          Stoczni nie udało mu się sprzedać, bo inwestor uciekł, jak zobaczył te głodne zegarków ręce... ;)

          • 3 0

    • Chodzi o to, żeby wyszarpać jakiś pakiet osłonowy dla Gdańska

      Dziura w budżecie będzie ogromna.

      • 2 0

    • płaczą po nim politycy PO ?

      Tu się akurat bardzo mylisz . Plany fuzji były przerabiane już po 2010 r . Najpierw się proponuje dokształcić , a potem wylewać pomyje . Zaczynając od własnej głowy .

      • 0 1

    • Dokładnie

      Zresztą jakoś nie przypominam sobie kwiku UE przy fuzji Shella kilka lat temu

      • 0 1

    • Wyrejestrują spółkę z Gdańska i odetną od kasy... (1)

      ...a będzie kasa dla kaczki dziwaczki i Pinokia...
      Biurokracja szeregowa będzie bez zmian - koś robić musi, o jednego prezesa będzie mniej ale na pewno pojawi się całe stado vice-prezesów, pełniących obowiązki i dyrektorów do wszystkiego, łącznie z podcieraniem tyłka panu bez majtek i kolejnych słupów. Wszyscy zostaną wyznaczeni z partyjnego rozdzielnika w nagrodę za wierność i zasługi....

      • 7 1

      • Niech sie martwia w Gdansku, Gdynia z gdanskiego lotosu nic nie ma

        • 3 5

    • Czy Ty umiesz czytać? (1)

      Orlen, w którym skarb państwa ma ledwie 27,5 procent udziałów, nie ma prawa tak po prostu przejąć Lotosu. Najpierw skarb państwa musi sprzedać 30% swoich udziałów, później lotos musi sprzedać swoje stacje, dopiero wówczas mogą się połączyć. Czyli Orlen może przejąć Lotos, ale dopiero po jego upadku.

      • 11 2

      • Co skumali w KE i opisali to w warunku.
        Polska musi uważać z monopolami bo ma za dużo wrogów.

        • 1 1

    • Szok

      Przecież masz zatrzęsienie różnych innych stacji więc po co ten wrzask?

      • 1 0

    • jak nie będzie Lotosu, to wszystko w Trójmieście będzie droższe, gorsze oraz głupsze (odpływ specjalistów) (6)

      • 24 30

      • wlasnie teraz jest drozsze, glupsze i gorsze - popatrz na Lewandowskiego czy Dulkiewicz i ceny na stacjach Lotosu (5)

        • 38 28

        • Ceny na stacjach lotosu są zupełnie normalne.

          • 7 6

        • Dzięki monopolowi Narodowych Socjalistów z PIS, Zera i Bezmajtka (3)

          na pewno będzie taniej. Jak jest monopol, to zawsze jest taniej, prawda pisowski trollu, opłacany z mojej kasy czy bezpośrednio z funduszu propagandowego Orlen?

          • 38 13

          • Gorzej nie bedzie (2)

            • 9 18

            • Troche optymizmu

              Bedzie, bedzie...

              • 4 2

            • Gdańszczanie

              Z tobą i twoim kwiczeniem kacperku chyba gorzej byc nie może

              • 13 10

  • Gdzie jest w tym interes Polski? (16)

    Czy to jest sukces. Orlen (27%udziału Skarbu Państa) przejmie Lotos (Sk. Państwa53%) i PGNIG (71,88). To jest granda i działanie przeciw interesowi Polski, Pomorza i Gdańska. Gdzie są związki zawodowe z Lotosu? Solidarnośc już spdzedała Lotos Obajtkowi i nie wiadomo komu?

    • 245 141

    • Jak to jest z tymi akcjami? (7)

      Ciekawa sprawa z tymi akcjami: w firmie LPP dwóch głównych udziałowców, założycieli firmy, ma tylko 29,45 % akcji - czyżby utracili kontrolę nad firmą? Otóż nie, okazuje się, że ich uprzywilejowane akcje dają im 59,82 % na WZA, czyli absolutną przewagę nad innymi akcjonariuszami.

      Warto poczytać, zanim zacznie się lamentować, jaką pozycję Skarbowi Państwa zapewnia statut Orlenu.

      • 6 14

      • Maja kontrole, bo maja głosy, ale już zyski dzielone są równo wedle akcji. (1)

        • 7 0

        • Potrzebowali kasy to sprzedali akcje, w czym problem?

          • 0 0

      • Niebezpieczeństwo Energetyczne (3)

        polega na tym ,że SP nie jest w Orlenie uprzywilejowany - tylko błędnie liczy na to że rozproszony akcjonariat nie jest przejmowany przez rozproszonych rosyjskich "śpiochów"
        , którzy czekają jeszcze na prezent dla Gaspromu w postaci PGNIG.

        • 1 2

        • (2)

          No i pała. Nie przeczytało się statutu.

          • 1 0

          • (1)

            Podaj gdzie w statucie jest uprzywilejowanie (choć nie zaprzeczam że pewnie jest a przynajmniej powinno być)

            • 0 0

            • §7 Walne Zgromadzenie, ustęp 11, punkt 1

              • 0 0

      • I co z tego że mają kontrolę skoro sprzedają udziały?? wyprzedają państwowy majątek.

        • 10 7

    • I skarb panstwa nie ma i nie bedzie mial pakietu wiekszosciowego (1)

      W jedynym (po fuzji) producencie paliw w kraju. Spolki nie sa zobligowane do ujawnienia,kto posiada ich akcje....tym samym moze byc to kazdy

      • 2 4

      • Sprawdź sobie w KRSie...

        • 0 0

    • Solid.tez Energe sprzedała już, wszystko za bezcen

      • 0 0

    • Dokładnie! Gdzie tu linia partyjna PiSu i repolonizacja?? Sprzedają kluczowe państwowe firmy, zabezpieczenie energetyczne Polski. Gdzie jest lepszy sort i dlaczego nie ma nic do powiedzenia w tej sprawie? Co Tusk sprzedał to klepią na pamięć.

      • 14 11

    • Napisał profesor ekonomii (2)

      • 6 15

      • Gdyby firmy zagraniczne nie miały na tym zarobić nie wydały by zgody (1)

        • 10 3

        • zagranica czyli Rosja ora MOL narodowego socjalisty

          Orbana (nie mylić z Urbanem)

          • 7 4

    • przecięz Duxpa1 poparł Duxpę2

      Związek z Partią, Paria ze Związkiem. Za komuny Solidarność nazywała się OPZZ.

      • 17 8

  • Moje rozliczenia powyborcze

    Moje rozliczenie powyborcze: Moja inteligencja szpagatowa.
    Pewnie większość Polaków dokonuje rozliczenia - swojego wyboru - powyborczego, dlatego ja też to zrobiłem. Proszę o ewentualną recenzję poniższych słów: Moja inteligencja szpagatowa
    Powiem wam jedno, teraz nie będę kupował jagód, ani jabłek, ani kartofli ze wsi bo je produkowali ci z podstawowym, albo zawodowym wykształceniem.
    Powiem wam, że nie będę kupował żadnego mięsa, ani mleka, bo są od tych z podstawowym albo zawodowym wykształceniem.
    Powiem wam więcej, nie będę rozmawiał z żadnym człowiekiem z podstawowym albo zawodowym wykształceniem bo na to nie zasługują.
    O cholera, chyba poszedłem mocno po bandzie. Przecież nie jestem czubkiem i coś chyba przesadziłem.
    Powiem Wam, że rozmyśliłem się i Pomyślałem, że chyba jesteśmy sobie wszyscy nawzajem potrzebni od poczęcia do śmierci.
    Pozdrawiam Wszystkich.

    • 2 2

  • Nic tylko patrzeć do przodu

    Mamy jedną wielką firmę z branży paliwowej zamiast dwóch mniejszych, pozwala nam to na większe możliwości. Teraz kluczowe najbliższe miesiące aby z głową przygotować proces przejęcia oraz umiejętnie zrealizować postanowienia KE, które każdy widzi, że są mimo wszystko spore ale innej możliwości do stworzenia molocha jak na nasze warunki nie było.
    Czas już myśleć o kolejnych etapach rozwoju, które są pewnie większe niż przed fuzją, a przynajmniej mam taką nadzieję i pewnie nie tylko ja ale większość kraju.

    • 2 3

  • szefa mafii zatłukli ale cała reszt ma się dobrze

    • 1 0

  • szkoda lotosu (4)

    przykre i szkoda bo dużo tam włożyłem serca

    • 119 114

    • szkoda to by była jakby ona no wiecie co za ona wpadła do studni

      • 0 0

    • Wielu z nas zostawiło tam kawał siebie.
      Niestety ale czasy sie zmieniaja i same firmy także. COś co było dobre 20 layt temu może się już nie sprawdzać. Zgadzam się z argumentem, że to połącznie sie może wyjść na korzyść. Lotos zostanie w Gdańsku i nadal będzie płacił tu podatki ale jednocześnie zdobędzie dużego partnera.
      Może to jest sposób na to by sie rozwinąć? Popatrzmy też szeroko, Lotos to nie tylko gdańska marka ale przede wszystkim Polska. Mi też żal że lotos jaki znam się zmieni ale widze szanse na rozwój.

      • 0 2

    • E Tam (1)

      Jak Domek chciał sprzedać Lotos ruskim to było ok. Tutaj jest komasacja spolek i już nie jest ok :D

      • 17 11

      • Zwróć uwagę na strukturę właścicielską jak już będzie pozamiatane

        • 3 0

  • Lewandowsko (1)

    POwinien odpowiedzieć za prywatyzację na bankructwo jaką uprawiał uPOdobaniem za co teraz spija śmietankę w UE
    PLO, stocznie, to jego robota

    • 5 2

    • wincyj betonu

      stary, stocznie to się same wykończyły. Wiem bo tam miałem znajomych. Prywatne spółki swoją działkę robiły i czekały na odbiór a te lenie z SG nawet nie zaczęli. BTW to nie wina robotników stoczniowych bo ci potrafili robić szybko także w prywatnej spółce. Kwestia złego zarządzania od samej góry do kierowników brygad.

      • 0 0

  • Czy dulkiewicz ma wogóle jakieś pojecie o ekonomii i gospodarce ?? (3)

    • 30 3

    • Złe pytanie.

      Czy ta pani ma pojęcie o czymkolwiek ?

      • 1 0

    • Poszukajcie w necie 30 lat samorządów w Tychach

      ile jadu żmija potrafi z siebie wydzielić

      • 2 0

    • tak.

      jak jej powiedzieli ze pisuar dla psów bedzie kosztowal tylko 8 tys.to szybko podpisala bo to promocja byla

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane