• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy pływający terminal FSRU będzie zakontraktowany jeszcze w 2023 r.

Robert Kiewlicz
7 września 2023, godz. 08:00 
Opinie (71)
Dwa pływające terminale na Zatoce Gdańskiej. Pierwszy będzie miał na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski, drugi będzie mógł wspierać partnerów w Europie Środkowo-Wschodniej. Dwa pływające terminale na Zatoce Gdańskiej. Pierwszy będzie miał na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski, drugi będzie mógł wspierać partnerów w Europie Środkowo-Wschodniej.

Nie tylko Czesi, ale także Słowacy, Węgrzy i Rumuni są zainteresowani dostawami gazu przez pływający terminal FSRU, jaki ma stanąć na wodach Zatoki Gdańskiej. Pierwszy statek FSRU ma być zakontraktowany na przełomie września i października 2023 r.




Orlen zarezerwował już całość mocy, jaką ma mieć pływający terminal gazowy, czyli 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Do końca września 2023 r. trwa procedura Open Season dla FSRU 2, czyli zbieranie ofert zainteresowanych dostawami gazu partnerów. Wówczas zapadnie decyzja o postawieniu drugiej jednostki, zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG na poziomie 4,5 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.



Pierwsza jednostka FSRU będzie zakontraktowana w 2023 r.



Jednostki FSRU, jakie mają stanąć na wodach Zatoki Gdańskiej, nie będą własnością spółki Gaz-System. Wiadomo już, że będą one czarterowane. Spółka ma sobie jednak zapewnić możliwość wykupu jednostek. Ogłoszony został już przetarg na świadczenie tego typu usług.

- Postawiliśmy sobie ambicję, żeby na przełomie września i października pierwsza jednostka została zakontraktowana. Jesteśmy w procesie wyboru. Zgłosiło się wiele podmiotów - powiedział podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu, Marcin Chludziński, prezes Gaz-System.


Gaz-System chce czarterować jednostki FSRU. W planach jest wykup



- Docelowa przepustowość w Zatoce Gdańskiej pozwala na ustawienie obok siebie dwóch jednostek. Pierwsza będzie miała na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski, natomiast drugą będziemy mogli wspierać naszych partnerów w Europie Środkowo-Wschodniej, którzy nie mają dostępu do morza - powiedziała pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska. - Wydaje się, że popyt na ten gaz jest nawet większy od naszych oczekiwań. Wiele wskazuje na to, że koszty regazyfikacji będą porównywalne z tymi, które są oferowane przez niemieckie firmy, które także dysponują pływającymi gazoportami. Już jesienią powinien zostać przedstawiony terminarz dostaw statków do magazynowania i regazyfikacji FSRU.


Orlen rezerwuje całą przepustowość pływającego terminala



W sierpniu 2023 r. Orlen zarezerwował całość mocy, jaką ma mieć pływający terminal gazowy FSRU na Zatoce Gdańskiej. Umowa rezerwacji mocy przyszłego terminala została zawarta na 15 lat. Rezerwacja usługi odbyła się w ramach procedury Open Season FSRU zorganizowanej przez Gaz-System. Dzięki temu Orlen będzie mógł odebrać nawet 58 dostaw skroplonego gazu ziemnego rocznie. Zgodnie z zapowiedziami uruchomienie terminala planowane jest na 1 stycznia 2028 r.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (71) 5 zablokowanych

  • Co na to politycy opozycji którzy głośno zawodzili: po co nam port skoro jest w Hamburgu? (8)

    • 17 52

    • Prawda w oczy kole (3)

      Minusują osoby, którym nie zależy na interesie Polski lecz innego kraju .

      • 8 17

      • to wyborcy platformy (2)

        • 9 12

        • trolle rusofile brykają za ostatnie taniejące ruble (1)

          • 4 12

          • Dlatego trzeba natychmiast zdelgalizowac Peło jak PZPR i deportować Rudego

            • 3 11

    • to co zwykle, będą pieprzyć farmazony o ruskim PiS

      jeden dzień, jeden dzień półtora roku temu wystarczył na ten zwrot narracji o 180 stopni :D

      • 6 8

    • To nie byli politycy to Pelowscy donosiciele

      • 1 8

    • Dobrze mówisz (1)

      Tu same oślepione Tuski. Gdyby Kaczyński nie istniał nikt nie myślałby o tej śmiesznej opozycji proniemieckiej.

      • 1 2

      • Dlatego trzeba pilnować Polski Ryże wróciło

        • 0 2

  • Orlen, porty czy lasy wszystko powinno zostać sprzedane, sprywatyzowane (6)

    kapitał nie ma narodowości. Głosuję na opozycję.

    • 7 35

    • Niemiec jak ma do wyboru produkt własny lub zagraniczny, to wybiera własny (2)

      Dlatego ich gospodarka wygląda lepiej od naszej, bo kapitał miewa narodowość.

      • 14 1

      • tia

        akurat. Mało który produkt dowolnej branży jest dziś wyprodukowany w Niemczech. Niemieckie jest co najwyżej opakowanie i metka. produkty spożywcze z Polski, Hiszpanii czy z Włoch. Wnętrze maszyn czy elektroniki chińszczyzna itd.

        • 1 10

      • Niemiec również mądrze inwestuje i z chęcią przytuli Orlen

        • 5 0

    • Wojsko też sprywatyzować

      To tylko zawód

      • 2 10

    • Lotos już sprzedaliście Arabom (1)

      kolego Kacper

      • 17 8

      • Lotos został połączony z Orlenem

        koleżanko Agnieszko P

        • 6 12

  • (6)

    skoro będzie pływał po wodach należących do Gdańska stosowne wpłaty będą zasilać budżet Gdańska?

    • 30 9

    • kasować myto w maksymalnie możliwych stawkach

      • 5 0

    • Na wodach należących do Gdyni.

      Do tego Urząd Morski jest w Gdyni.

      • 3 11

    • Chyba tak . Przecież niedawno przybrzeżne wody Zatoki Gdańskiej zostały włączone do terenów miasta .

      • 9 1

    • Koniecznie!

      Potrzebna kasa na owce I rydwan.

      • 2 2

    • Gdańsk nie radzi sobie z zarządzaniem budżetem. (1)

      Trwoniąc pieniądze na głupoty. W związku z tym pieniądze odkładane będą na specjalnym koncie, do którego Gdańsk otrzyma dostęp, jak dorośnie.

      • 6 17

      • pis nie radzi sobie z zarządzaniem krajem

        Rozdaje pieniądze na bzdury. Czas odciąć te miernoty od koryta!

        • 6 2

  • WMG!

    to życie w zatoce zupełnie umrze........tego juz nie piszą...............specjalisci z łorlenu!!!!!!!!!

    • 8 20

  • (1)

    Praca na takim statku do pierwszego papierosa:)

    • 1 7

    • Palenie tylko w smoking roomie w nadbudówce.

      • 4 0

  • Ktoś przespał tą sprawę (1)

    Dlaczego pierwszy z tych morskich terminali zacznie działać dopiero w 2028 roku ? Przecież potrzebny jest już teraz. Najwyraźniej komuś zabrakło perspektywicznego myślenia. Na Litwie w Kłajpedzie taki terminal działa już od wielu lat.

    • 13 4

    • Polakom wystarczy Świnoujście

      • 1 1

  • A LNG będzie pochodził od Saudyjczyków którzy nie tylko (6)

    współpracują z Rosją ale także sami wymordowali w ostatnich latach prawie pół miliona Jemeńczyków.

    • 47 40

    • Patrz też, a może zwłaszcza, na swoją moralność.

      • 12 4

    • Rudy podpisał skrajnie niekorzystny kontrakt gazowy z ruskim a ty nadał na niego głosujesz

      • 17 26

    • Może podasz wiarygodne źródło tych "sensacyjnych" tzw. wiadomości?

      • 8 0

    • no i ? bo nie kumam zależności

      czy to my mamy problem z Rosją ?

      • 2 0

    • w polityce nie ma miejsca na sentymenty

      są tylko interesy

      • 5 0

    • oj tam oj tam - na takie rzeczy świat nie lubi patrzeć - ile to już lat temu izraelici pobudowali palestyńczykom getta w ich własnym kraju i traktują ich tak samo jak ich traktowano albo i gorzej i co ? I NIC - bo przewcierz oni przezyli holokaust wiec mają prawo być takimi samymi wujami bo są lepszą rasą niż palestyńczycy

      • 5 0

  • Fsru (4)

    Ciekawe czy będzie zapis w umowie o Polskich załogach czy wyłożą lage tak jak z gazowcami, że praktycznie nie ma Polaków

    • 6 4

    • Znając życie, trzech załogantów na najwyższych stanowiskach z Norwegii, reszta załogi z Filipin i Ukrainy z kwitami z Odessy. Z Polaków to ewentualnie fitter będzie.

      Kiedyś pracowałem na norweskich shuttle tankerach. Załogi były norwesko-polskie. Polaków wymienili na Filipińczyków. Teraz to tam tylko kapitan, c/o, c/e ze Skalniakowa.

      Na pokładzie od 2 oficera do OS'a Filipino.
      W maszynie od 2 mechanika do motorka Filipino.
      Kuchnia Filipino.

      Od dawna na offshore siedzę i teraz ogromny napływ Ukrainy.
      Ostatnio na pokładzie byłem sam z "fachowcami" z Odessy.

      Ledwo co przyjechali na 4 tygodnie i już maile do filmy, że chcą siedzieć po 3-4 miesiące.
      Rynek rozwalony.

      • 4 3

    • (1)

      A sprawa jest strategiczna bo załoga takiego czegoś liczy coś około 8 osób. konstytucja!!!!

      • 1 2

      • Około 13 osób i 13 osób na drugiej zmianie.
        Razem 26.

        • 1 0

    • polacy to nadają się do zbierania szparagów i zamiatania niemieckich ulic

      • 0 6

  • Ktos tam na gorze dal mocno w gaz.

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach menedżerskich w firmach z branży utilities. Od 2010 roku związany z GPEC. Karierę w Grupie rozpoczął zarządzając obszarem dyspozycji, a następnie jako dyrektor ds. finansowych Grupy GPEC zajmował się m.in. organizacją struktury grupy kapitałowej, modelem biznesowym oraz nadzorem właścicielskim spółek zależnych. Przez ponad rok pełnił funkcję prezesa zarządu spółki Unikom (włączonej do struktury GPEC...

Najczęściej czytane