• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gazowce PGNiG w Gdańsku. Transport LNG do pływającego terminala FSRU

Robert Kiewlicz
15 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Gazowiec "Lech Kaczyński" zbudowany dla PGNiG będzie już wkrótce transportował skroplony gaz do Polski. W najbliższych latach powstanie osiem takich jednostek.
  • Gazowiec "Lech Kaczyński" zbudowany dla PGNiG będzie już wkrótce transportował skroplony gaz do Polski. W najbliższych latach powstanie osiem takich jednostek.

Trwają intensywne prace przy budowie dwóch pierwszych gazowców zamówionych przez Grupę Kapitałową PGNiG. W sumie zamówiono osiem takich jednostek. Niezależnie od tego GK PGNiG zdecydowała się w 2022 r. na czarter krótkoterminowy trzech już używanych gazowców. Na razie obsługują one transporty gazu do terminala LNG w Świnoujściu, jednak w niedalekiej przyszłości będą także zawijać do pływającego terminala gazowego w Gdańsku.



Rekordowe ceny gazu. Nawet pięć razy więcej niż w 2021 r.



Jak oceniasz państwowe inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne kraju?

W południowokoreańskiej stoczni położono stępkę pod budowę drugiego z zamówionych przez PGNiG statków do przewozu LNG, który będzie nosił imię "Grażyna Gęsicka". Wcześniej odbyło się wodowanie pierwszej jednostki o nazwie "Lech Kaczyński".

Gazowce "Lech Kaczyński" i "Grażyna Gęsicka", które wejdą do użytku w 2023 r., to pierwsze statki do przewozu LNG budowane specjalnie na potrzeby PGNiG. W sumie Grupa PGNiG zamówiła osiem takich jednostek. Dwie kolejne rozpoczną służbę w 2024 r., a w 2025 r. zostaną oddane do użytku aż cztery nowe gazowce.

Lech Kaczyński i Grażyna Gęsicka przypłyną także do Gdańska



Wszystkie statki zamówione przez GK PGNiG będą miały pojemność 174 tys. m sześc. gazu skroplonego. Taka ilość LNG odpowiada 100 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym. PGNiG będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarterowych zawartych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping i Maran Gas Maritime.

Mamy terminal LNG, czy możemy zbudować polskie gazowce?



- Gazowce wyczarterowane przez PGNiG posłużą przede wszystkim do obsługi kontraktów długoterminowych na dostawy LNG zawartych w formule free-on-board (FOB). Formuła FOB oznacza, że to kupujący jest odpowiedzialny za odbiór LNG w terminalu skraplającym oraz jego późniejszy transport. To również kupujący decyduje o porcie przeznaczenia. PGNiG będzie więc mogło skierować statki z gazem skroplonym również do pływającego terminalu na Zatoce Gdańskiej - informuje biuro prasowe PGNiG. - Spółka jest zainteresowana wykorzystaniem tej (na razie planowanej) instalacji, dlatego w marcu złożyła zamówienie w ramach fazy pierwszej procedury Open Season dla FSRU, prowadzonej przez operatora systemu przesyłowego gazu, spółkę Gaz-System. (W uproszczeniu procedura Open Season służy ustaleniu popytu na usługi terminala).

Gaz ze Stanów Zjednoczonych w nowym terminalu FSRU



Aktualnie PGNiG posiada długoterminowe umowy w formule FOB ze spółkami z amerykańskiej grupy Venture Global. Wolumen tych umów to 5,5 mln ton LNG rocznie, a więc ok. 7 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym (po regazyfikacji).

Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy



- Ponadto w maju 2022 r. PGNiG podpisało z amerykańską spółką Sempra Infrastructure porozumienie określające główne postanowienia ewentualnej długoterminowej umowy kupna-sprzedaży LNG o wolumenie 3 mln ton rocznie (ok. 4 mld m sześc. po regazyfikacji). Przewidziany termin rozpoczęcia realizacji kontraktu to 2027 r., co zostało określone z uwzględnieniem m.in. planowanego terminu oddania do użytku terminalu na Zatoce Gdańskiej - informuje spółka.

Pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej



Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to pływający tankowiec, wyposażony w urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Polska planuje zwiększyć planowaną przepustowość pływającego terminalu gazu skroplonego w rejonie GdańskaMapka do co najmniej 12 mld m sześc. z planowanych pierwotnie 6 mld m sześc. Pływający terminal LNG w Gdańsku i dodatkowe odcinki gazociągów, które wyprowadzą pochodzący z niego gaz do polskiego systemu, będą gotowe w 2025 r. Początkowo oddanie inwestycji do użytkowania było planowane w perspektywie 2027/2028 r.

Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol



Niedawno Gaz-System - spółka odpowiedzialna za budowę terminalu - uzyskał decyzje środowiskowe dla wszystkich trzech gazociągów lądowych, projektowanych w ramach programu FSRU. Projektowane w ramach programu FSRU gazociągi mają zapewnić możliwość rozprowadzenia dodatkowego wolumenu gazu pochodzącego z pływającego terminalu FSRU, który zlokalizowany będzie w rejonie Gdańska. Gazociąg relacji Kolnik-Gdańsk o długości ok. 35 km przebiegać będzie przez teren województwa pomorskiego, podobnie jak gazociąg Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km. Natomiast gazociąg Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km planowany jest na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Polska zabezpieczona na wypadek braku dostaw ropy ze Wschodu



Bezpieczeństwo energetyczne Polski



Program FSRU, obok programu Baltic Pipe oraz rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu, stanowi istotny element tzw. Bramy Północnej. Głównym celem tych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez stworzenie nowych punktów wejścia do krajowego systemu przesyłowego oraz zwiększenia zdolności transportowych gazu ziemnego do odbiorców w całej Polsce. Ta inwestycja ma także duże znaczenie dla powstania konkurencyjnego rynku gazu ziemnego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, więc została uwzględniona na czwartej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (PCI).

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (18)

    "W południowokoreańskiej stoczni..."

    Przypomnijcie od ilu lat wstajemy z kolan i od ilu lat koniec z niszczeniem polskich stoczni?

    • 15 5

    • twój komentarz świadczy najlepiej że nie masz pojęcia o czym piszesz (16)

      Postąpili najlepiej jak się tylko dało, czyli kupili tam gdzie przy spełnieniu warunków cena jest najkorzystniejsza i realizacja najszybsza. Tak powinni myśleć wszyscy politycy. Mam w poważaniu naszych januszy biznesu, jeśli nie potrafią dostosować się do warunków rynkowych niech upadają. To nie PRL i nikt nie będzie ich dotować od tak i bulić 3 razy więcej nie mając gwarancji że sprzęt zostanie dostarczony na czas i połowa nie zostanie rozkradziona przez na*nych Mirków z Kartuz.

      • 12 13

      • "przy spełnieniu warunków cena jest najkorzystniejsza" (8)

        A te warunki to "teraz i natychmiast, bo nam po nogach cieknie".

        Czyli cztery, pięć razy drożej i to co akurat jest pod ręką.
        Ale i tak taniej, niż utrzymanie przemysłu i związków gospodarczych, które byłyby w stanie wytworzyć takie dobra. Przy tak rozumianej "optymalizacji" w tym kraju nie utrzyma się żadna orkiestra symfoniczna.
        Co zresztą się dzieje i co widać...

        • 5 8

        • Przypomnij sobie ile budowano ORP Ślązak (7)

          i ile kosztował, za tą kasę można było kupić 3 statki o podobnych parametrach i zajęło by to max 5 lat od daty zamówienia a nie 20.

          • 8 5

          • Opinia wyróżniona

            Przypomnij sobie o praktycznej likwidacji "Conoradinum", TME i OiO (5)

            Czy wcześniejszych likwidacjach okrętowych ZSZ.

            Resztki oddano "manażerii" aby zrobiła sobie żerowisko z działań będących w obowiązkach państwa. I jeśli myślisz, że jest to specyfika tylko kraju nad Wisłą, obejrzyj sobie "Wojny Waszyngtonu".
            Trep jest trepem, niezależnie od sztandarów...
            W latach '90 budowaliśmy gazowce. Nie było łatwo, ale do dzisiaj pływają.
            Tylko ludzi, którzy je budowali, już nie ma.

            • 46 4

            • Chyba chodzi tu o Conradinum ...

              • 0 0

            • (3)

              Moglbys podac nazwy tych gazowcow?

              • 4 1

              • poszukaj sobie produkcję (2)

                Gdyni i Szczecina.
                To nie boli.
                Oczywiście, były to LPG a nie LNG. Ale od czegoś trzeba zacząć.
                Ogólnie LNG to do obecnych czasów raczej egzotyka, choć konstrukcje są znane od bardzo wielu lat. Ale dużego zapotrzebowania nie było.

                • 2 2

              • To zupełnie inna technologia (1)

                Zakup w Korei jest optymalnym rozwiązaniem

                • 3 0

              • na musiku, to zawsze jest optymalnie

                i to tygrysy lubią najbardziej...
                Również te od "Gawrona" vel "Ślązaka"...
                Jest musik, nie trzeba myśleć.

                • 3 0

          • A co ma do tego ORP Ślązak?

            Winne są kolejne rządy, które co chwila zmieniały (czyt. zmniejszały) wielkość zamówienia i które nie przelewały pieniędzy w terminie. Fakt, że każda zachodnia stocznia w takiej sytuacji zerwałaby umowę i zażądała zapłaty kar umownych.

            • 8 2

      • A na (6)

        ch...j na gazowce jak mamy działające rurociągi. Trzeba tylko dobrze żyć z sąsiadami, handlować z nimi i nie wpie*rzać się w ich wewnętrzne sprawy. Tylko tyle. Teraz rozwiązujemy problemy, których sobie sami narobiliśmy bo mamy sprzedajnych rządzących.

        • 4 24

        • (3)

          Donald nie będzie żadnych interesów z ruskimi, nie placz już.

          • 13 9

          • za ryżego waha E95 kosztowała ok 5,5 za litr (2)

            gdy kurs dolara był w granicach 2,4, wtedy też nagrali go jak mówił po wygranych wyborach "że teraz to k.. paliwo może być i po 7 ziko".

            • 10 11

            • No i jest po 9. (1)

              PiS - spadkobiercy Tuska.

              • 6 17

              • Mamy wojnę pod bokiem i Putina

                Chyba jest różnica

                • 2 1

        • Opinia wyróżniona

          To nie my odcięliśmy się od gazu z Rosji (1)

          tylko Rosja odcięła nas za to, ze nie płacimy w rublach. Celem nord stream było ostatecznie i tak wyeliminowanie transportu na zachód przez Polskę i Ukrainę aby nie bulić dodatkowych opłat przesyłowych. Oni sobie ze szkopami wcześniej zaplanowali, że Niemcy będą hubem przesyłowym na całą Europę i że będą na tym zarabiać krocie. Po to wprowadzają te zielone pseudo reformy na które powinniśmy mieć wywalone na całego. O sprzedajnych rządzących masz 100% racji, patrz Pawlak i jego umowy z 4liter gdzie sami przedstawiciele Gazpromu dziwili się kiedyś z propozycją ceny i czasu trwania, co pisali w ruskich gazetach jak to opisywali jako niebywały sukces...Powinniśmy być na maksa uniezależnieni od jednego źródła i dodatkowo korzystać z węgla który mamy u siebie i sprowadzać go dalej z Australii, Afryki, Ameryki Południowej i Rosji zależnie gdzie taniej.

          • 65 19

          • Pal gumę

            • 0 2

    • Na razie wstaliśmy do połowy, tak żeby wypiąć tyłek.

      • 10 7

  • PiS który miał ratować polskie stocznie zamawia okręty w Korei.

    PiS który miał ratować polskie stocznie zamawia okręty w Korei.

    • 0 0

  • Polak

    26 % ruskich trolow w badaniu wzielo udzial i isprzedawczykow z opozycji.

    • 0 0

  • Zapomniano o jednej ważnej rzeczy (7)

    NIkt nie poinformował czy PGNiG wynegocjowalo obowiazek zatrudnienia jakis ludzi z PL.

    • 14 5

    • Nic takiego nie mialo miejsca. (2)

      Kolega bedacy oficerem na LNG pytal sie o prace na tych statkach, wszystko bedzie zalatwial norweski (chyba) armator.

      • 0 1

      • Knutsen nie zatrudnia

        Polaków. Tak bardzo dbają o nasze interesy

        • 0 0

      • Knutsen jest w managemencie

        • 0 0

    • (1)

      Zatrudnią tanich marynarzy z Filipin.

      • 4 2

      • Tanich? he he...

        • 1 0

    • Doprecyzuje

      Miałem na myśli polskich marynarzy/oficerow.

      Załoga szeregowa jak ktoś wcześniej wspomniał to prawie zawsze wszyscy są z Filipin

      • 1 0

    • Znajomych obmajtka? Suskiego?

      Nepotyzm +

      • 1 5

  • Jak to możliwe (1)

    że nikt nie wiedział że PGNiG buduje statki??.Według mnie jest inaczej ,statki buduje Knutsen OAS Shipping i Maran Gas Maritime i wydzierżawia PGNiG.Jeżeli było by tak napisane jest w/w to dlaczego statków nie buduje PŻM jako polski armator i później je obsługuje??.

    • 3 0

    • "dlaczego statków nie buduje PŻM jako polski armator i później je obsługuje"

      Bo PiS stocznie zlikwidowal

      "i później je obsługuje"- bo w partii nie ma milosnikow statkow tak jak koni w Janowie... a efekt byl by ten sam.

      • 1 0

  • Mając stocznie

    Mając stocznie budują za granicą mając huty ściągają stał a my glodujemy

    • 2 0

  • skandaliczne rzady pisu ludzie zaczynaja glodowac to jest skandal (1)

    • 4 1

    • Operacja specjalna "miska ryżu" przebiega planowo

      Pinokio & Jastrzomp

      • 0 0

  • pis do dymisji za te wszystkie oszustwa

    • 4 1

  • polski rzad rzadzi wiec rozliczajmy ich z ich decyzj,i niech zaczna myslec o polakach a nie tylko o ukrainie

    a polacy dostaja po d...pie co to za rzady same straty zachod sie bogaci naszym kosztem to skandal.

    • 3 1

  • Chciałbym usłyszeć jak (4)

    statek "Grażyna Gęsicka" jest wywoływany na radiu np w porcie w Katarze albo w USA. Następny nazwijcie "Grzegorz Brzęczyszczykiewicz".

    • 11 1

    • Kto by z pis mingów o tym pomyslał? (3)

      Ich horyzont kończy sie na zalewie.

      • 5 2

      • (2)

        Póki co o " zalew" bija się i zgłaszają różne firmy ze świata a horyzonty totalnych zaczynają się i kończą na lewackich spedach i szczuciu na Polskę. Czasami szarpnięcie się na jakiś rydwan czy macdonalda i to tyle jeśli chodzi o totalny program który jest cytowany jedynie w Rosji.

        • 1 3

        • Tak, Maersk i MSC będą budować JaroMax, aby obsługiwać port w Elblągu

          Jak tam horyzonty promu, miliona aut elektrycznych, 100tyś mieszkań...elektrowni w Ostrołęce.?
          A fakt, nie wyszło... ale kasa partii się zgadza.

          • 2 1

        • Póki co o " zalew" bija się i zgłaszają różne firmy ze świata

          Piłes nie PiSz.

          Orban i Kaczyszenko słupy Moskwy

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane