• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk powinien zbudować buspas do Oliwy i przejąć GPEC?

Ewelina Oleksy
5 kwietnia 2024, godz. 11:00 
Opinie (103)
Buspas miałby się zaczynać na wysokości biblioteki UG i kończyć ok. 150 m przed skrzyżowaniem z Galerią Bałtycką.

Buspas miałby się zaczynać na wysokości biblioteki UG i kończyć ok. 150 m przed skrzyżowaniem z Galerią Bałtycką.

Zapytaliśmy wszystkich kandydatów na prezydentów Gdyni, Gdańska i Sopotu o sprawy ważne dla całego Trójmiasta, a także poszczególnych miast. Publikujemy odpowiedzi, które mogą pomóc poznać poglądy polityków oraz ułatwić podjęcie decyzji, na kogo głosować. Dziś sprawdzamy, co kandydaci na prezydenta Gdańska myślą o budowie buspasa między Wrzeszczem a Oliwą oraz czy chcieliby, żeby miasto przejęło w całości spółkę GPEC. Wczoraj pisaliśmy o ich pomysłach na zmniejszenie fetoru z Szadółek i zwiększenie liczby mieszkań komunalnych, a jeszcze wcześniej o tym, gdzie chcieliby szukać oszczędności w miejskim budżecie.



Wszystko o wyborach samorządowych: listy kandydatów, programy - sprawdź w naszym serwisie



Wszystkim kandydatom na prezydenta Gdańska zadaliśmy to samo pytanie, które znajduje się też w jednej z dołączonych do tekstu ankiet:

Czy na GrunwaldzkiejMapka, między Oliwą i Wrzeszczem, powinien powstać buspas?

Do wyboru były 2 odpowiedzi:
a) tak
b) nie

Odpowiedzieli wszyscy kandydaci na prezydenta Gdańska, czyli w sumie 7 osób.

Kandydaci mogli też doprecyzować swoją odpowiedź w formie komentarza, ale nie dłuższego niż 2-3 zdania. Odpowiedzi kandydatów prezentujemy w kolejności alfabetycznej.



Buspas na Grunwaldzkiej - tak czy nie?



Mariusz Andrzejczak Mariusz Andrzejczak
Mariusz Andrzejczak z własnego komitetu Dla Gdańska nie zaznaczył żadnej z odpowiedzi. Zamiast tego napisał:

- W pierwszej kolejności buspas powinien powstać na ul. Spacerowej. Miasto Gdańsk buspas na wskazanym odcinku miało wprowadzić już kilka miesięcy temu, nie wiem skąd opóźnienie. Buspas miał zaczynać się od ul. Bażyńskiego.

Aleksandra Dulkiewicz Aleksandra Dulkiewicz
Aleksandra Dulkiewicz, kandydatka z list KO, nie opowiedziała się za konkretną odpowiedzią. Wyjaśniła dlaczego:

- Odpowiedź a lub b, bo rozwiązanie to zostanie wprowadzone na próbę. Jeśli się nie sprawdzi, to zostanie przywrócony poprzedni układ. W ten sposób prototypowaliśmy np. rozwiązanie organizacji ruchu na Trakcie Konnym, które ostatecznie życzliwie zostało przyjęte przez użytkowników.

Andrzej Pecka Andrzej Pecka
Andrzej Pecka, kandydat Gdańskiej Wspólnej Drogi 2050, zaznaczył odpowiedź a.

- Ale nie na całej długości - buspasy powinny być tylko tam, gdzie istnieje rzeczywiście
duże natężenie ruchu autobusów, i tam, gdzie dane wykazują opóźnienia. Miejsca, gdzie konieczna
jest wysoka częstotliwość kursowania autobusów, powinny być docelowo obsługiwane tramwajami na
wydzielonych torowiskach, ale zdajemy sobie sprawę z kosztów z tym związanych - nie jest to zadanie
na jedną kadencję - dodał.

Tomasz Rakowski Tomasz Rakowski
Tomasz Rakowski, kandydat PiS, wybrał odpowiedź b - nie.

- Definitywnie nie. Jest to element walki z kierowcami, należy opierać się na zdrowym rozsądku, buspas w tamtym miejscu jest nieuzasadniony i przyczyni się do zwiększenia korków na i tak zakorkowanej w godzinach szczytu Grunwaldzkiej.

Adam Szczepański Adam Szczepański
Adam Szczepański, kandydat komitetu Społeczny Gdańsk, zaznaczył odpowiedź a.

- Powinien być buspas, ale jednocześnie należy zwiększyć gęstość kursowania linii autobusowych tak, żeby stanowiły realną alternatywę dla indywidualnej jazdy samochodem.

Artur Szostak Artur Szostak
Artur Szostak, kandydat komitetu Kocham Gdańsk, zaznaczył odpowiedź a - tak.

Szostak nie dodał komentarza przy tym pytaniu.

Michał Urbaniak Michał Urbaniak
Michał Urbaniak, kandydat komitetu Konfederaci Bezpartyjni Polska jest Jedna dla Pomorza, wybrał odpowiedź b.

- Między Oliwą a Wrzeszczem z jednej strony Grunwaldzkiej biegnie linia kolejowa z SKM, z drugiej - linia tramwajowa (a częściowo po Grunwaldzkiej). Po co w takim wypadku zabierać pas z jezdni na buspas? Jeśli już usprawnić w tym miejscu komunikację zbiorową, to tylko poprzez ulepszenie SKM/linii tramwajowych - jestem przeciwnikiem zabierania kierowcom kolejnych pasów ruchu czy niebudowania zatoczek autobusowych w celu uspokajania ruchu.


Zapytaliśmy kandydatów na prezydenta Gdańska, czy popierają przejęcie GPEC przez miasto. Zapytaliśmy kandydatów na prezydenta Gdańska, czy popierają przejęcie GPEC przez miasto.

Czy miasto powinno wykupić udziały i przejąć GPEC?



Kandydatom zadaliśmy także pytanie dotyczące przejęcia przez miasto spółki GPEC. Brzmiało ono identycznie jak druga z dołączonych do tego tekstu ankiet:

Czy miasto powinno odkupić udziały w GPEC, jak to zrobiło z Saur Neptun Gdańsk?

Czy miasto powinno odkupić udziały w GPEC, jak to zrobiło z Saur Neptun Gdańsk?

Do wyboru były 2 odpowiedzi:
a) nie, nie ma sensu wydawać pieniędzy, skoro system działa dobrze
b) tak, ale to są dodatkowe wydatki

Kandydaci mogli też doprecyzować swoją odpowiedź w formie komentarza, ale nie dłuższego niż 2-3 zdania. Odpowiedzi kandydatów prezentujemy w kolejności alfabetycznej.



Mariusz Andrzejczak Mariusz Andrzejczak
Mariusz Andrzejczak z własnego komitetu Dla Gdańska zaznaczył odpowiedź b.

- GPEC to naturalny monopolista, więc musi być komunalny, a docelowo połączony z Portem Czystej Energii. Operacja odkupu udziałów nie obciąży budżetu miasta. Wykup udziałów może odbywać się dwustopniowo przy udziale funduszy rządowych, a także partycypacji miast korzystających z naszej sieci ciepłowniczej, m.in Sopot, Tczew, Starogard Gdański.

Aleksandra Dulkiewicz Aleksandra Dulkiewicz
Aleksandra Dulkiewicz, kandydatka z list KO, nie zaznaczyła żadnej odpowiedzi, ale napisała własną.

- Nie wykluczam takiej decyzji w przyszłości, ale w tej chwili jest wiele pilniejszych wydatków w mieście. Trzeba mieć świadomość, że ewentualny odkup łączyłby się z wydatkiem na poziomie kilkuset milionów złotych - zaznaczyła.

Andrzej Pecka Andrzej Pecka
Andrzej Pecka, kandydat Gdańskiej Wspólnej Drogi 2050, zaznaczył odpowiedź b.

- Tak, ale musielibyśmy otrzymać naprawdę dobrą ofertę kupna - niestety nie otrzymamy jej od właściciela, mówiąc głośno: "miasto musi obowiązkowo wykupić GPEC" - dodał.

Tomasz Rakowski Tomasz Rakowski
Tomasz Rakowski, kandydat PiS, wybrał odpowiedź b.

- Fatalna decyzja sprzed 20 lat o sprzedaniu strategicznej spółki ciepłowniczej GPEC ma swoje odczuwalne konsekwencje dziś. Jedna z energetycznych spółek Skarbu Państwa oferowała odkupienie GPEC-u za 800 mln zł, jednak Lipsk nie chciał sprzedać, gdyż jest to kura znosząca złote jajka. Niemniej uważam, że miasto Gdańsk musi odkupić GPEC, a w przyszłości powinniśmy kupić infrastrukturę ciepłowniczą np. we wspomnianym Lipsku - dodał.

Adam Szczepański Adam Szczepański
Adam Szczepański, kandydat komitetu Społeczny Gdańsk, zaznaczył odpowiedź b - tak, ale to są dodatkowe wydatki.

Szczepański nie uzasadnił swojego wyboru.

Artur Szostak Artur Szostak
Artur Szostak, kandydat komitetu Kocham Gdańsk zaznaczył odpowiedź a- nie, nie ma sensu wydawać pieniędzy, skoro system działa dobrze.

Szostak nie uzasadnił swojego wyboru.

Michał Urbaniak Michał Urbaniak
Michał Urbaniak, kandydat komitetu Konfederaci Bezpartyjni Polska jest Jedna dla Pomorza, wybrał odpowiedź b.

- Jestem absolutnym zwolennikiem możliwie najwyższego poziomu samowystarczalności w produkcji ciepła w Gdańsku! Dziś za pieniądze z kieszeni Gdańskich rodzin Lipsk prowadzi sobie politykę społeczną, a płacąc za ciepło, gdańszczanie finansują dobrobyt mieszkańców Saksonii. Zamiast wykupywać GPEC za bajońską sumę, rozważyłbym jednak zasilanie południowej części Gdańska z alternatywnego źródła - w końcu na Szadółkach powstaje spalarnia i warto to wykorzystać.


Miejsca

  • GPEC Gdańsk, Juliusza Słowackiego 159B

Opinie (103) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    Buspas na tym odcinku nie ma sensu !!! Mała ilość pasażerów. W dodatku 150 m. niczego nie zmieni poza długością korków i przeklinaniem kierowców!

    • 40 4

    • zgoda, autobus chyba raz na pół godziny tam jedzie

      • 8 2

    • Niech dodadzą więcej linii do Oliwy, dlaeczego większość kończy bieg we Wrzeszczu ? Dobrze by móc bezpośrednio dojechać np z Matarni do Oliwy

      • 1 1

    • Niech najpierw poszerzą Bażyńskiego, żeby się autobusy mieściły.

      Oczywiście na koszt urzędników, którzy to zwężenie wymyślili. Ilość autobusów na Grunwaldzkiej zmniejszy się wtedy o połowę, bo nie będą musiały jeździć objazdem przez Abrahama..

      • 2 0

  • (2)

    Rano nie usłyszałem dokładnie,ale Dulkiewicz coś mówiła o jakichś sześciu minutach z pętli Lostowice? Dokąd? Chyba do Cebertowicza...no może do Cieszyńskiego. Są jeszcze możliwości . Jeszcze coś się da wymyśleć . Jednak nie walką z kierowcami a tak jak oni lubią mówić: zrównoważonym rozwojem heheh. Uwierzcie mi. Gdybym miał transport miejski mniej awaryjny i trochę szybszy to bym ciepłym moczem samochód...

    • 22 0

    • (1)

      i tańszy

      • 2 0

      • I z większą liczbą połączeń !!! Bo jak mam jechać do pracy z 3 przesiadkami to podziękuję Pani co zakorkowała miasto najbardziej w historii.

        • 2 1

  • Ci wszyscy kandydaci "leją wodę" jak na maturze (1)

    Ewidentnie widać, że szukają odpowiedzi pod pytania. Zero pomysłów, zero wyobraźni, zero planu.

    • 18 4

    • nie masz racji. Urbaniak sensownie odpowiedzial na oba pytania, bez populizmow jak pozostali. realne spojrzenie na temat

      • 4 1

  • Jak to zbudować buspas?! Chybać zająć jeden pas ruchu

    Nazywajcie rzeczy po imieniu. Tak samo jak nie buduje się ścieżek rowerowych tylko zabiera pieszym albo kierowcom. Zbudować bus pas można było , ale trzeba to było wcześniej zaplanować, a z planowaniem przestrzeni miejskiej to Panna Dulkiewicz ma problem. Dlatego południe Gdanska stoi w korkach. I o tym pamiętajmy przy wyborach!

    • 29 3

  • Opinia wyróżniona

    (9)

    Komunikacja miejska musi być znacznie częstsza, gęstsza i szybsza żeby zrezygnować z samochodu.

    • 47 4

    • I znacznie bardziej komfortowa

      Bo jak i tak mam stać w korku, to wolę to robić siedząc we własnym aucie, a nie ściskając się z przepoconym tłumem

      • 8 4

    • no właśnie, a żeby była szybsza potrzebny jest buspas (4)

      co do częstotliwości to 199 jeżdżący co 10 minut w szczycie jest całkiem niezły aczkolwiek powinno być 7,5 w szczycie jak skm i 10 poza szczytem

      • 6 9

      • Ale nie wzdłuż torów tramwajowych i SKM (3)

        • 9 3

        • tez tak uwazam

          dlatego odpada wiekszosc kandydatow :]

          • 1 1

        • Dopóki nie mamy SKM na Południe, brakuje bezpośredniego, szybkiego połączenia sypialni z biurowcami.

          • 2 0

        • Bo torowiska tramwajowe trzeba zastepowac buspasami proste

          • 0 7

    • Dulkiewicz otoczona ochroniarzami wozi się limuzyną z kierowcą (1)

      mieszkańcy zaś mają śmigać zimą rowerkami lub fatalną komunikacją

      • 6 0

      • No przecież

        po to, by limuzyna nie stała w korkach.

        • 1 0

    • Mamy największy przyrost starych prywatnych aut w Polsce dzieki tej beznadziejnej komunikacji i jednoczesnie najdrozszej!

      • 3 1

  • BUs pas powinien byc wszedzie i powienien zastąpic wszystkie torowiska tramwajowe!! Wiec nie zajmował by wiecej miejsca (4)

    I prezydentka jak zawsze klamie bo gdyby chciała to by dawno odkupili GPEC a teraz zasłania sie kosztami.Przypomnijmy ze Powcy rzadzacy Gdańskiem najpierw oddali te kure znoszące złote jajka praktycznie za darmo celowo tak samo jak wodociągi miejskie francuzom .

    • 14 4

    • To fakt - torowiska powinny być jednocześnie bus pasami

      • 0 1

    • Znowu przedawkowałeś leki?

      • 3 2

    • Tyle że w Gdańsku nie zastępuje

      zamiast tego jest budowany równolegle do torów tramwajowych i często też SKM. Przecież wystarczyłoby zbudować w kluczowych punktach przesiadkowych przystanki tak, by ułatwić przesiadkę z autobusu na tramwaj czy kolej i ominąć nimi korki.

      • 1 0

    • POkemony nie maja nic do napisania poza głupotą bo sa bezrozumnymi wyborcami nic nowego to przez tramwaj mamy najgorsza

      o to przez tramwaj mamy najgorsza komunikacje w Polsce i jednoczesnie najdrozsza .
      Śmieją sie z nas w Gdyni i Sopocie bo gdyby inich władze miasta chcialy likiwdowac linie autobusowe zastępując jak w Gdańsku torowiskami to by władze miasta szybko zmienili na inne

      • 0 1

  • GPEC to interes życia ale dla Budynia a nie dla Gdańska (3)

    Udziały wiekszosciowe sprzedane za kilka milionów PLN teraz warte pewnie kilkaset o ile Niemcy bedą chcieli odsprzedać.
    Tzw prywatyzacja polegała na tym, że udziały kupiła niemiecka spółka komunalna, która przez lata inkasowała swoją część dywidendy dzięki czemu dopłacali do lokalnej spółki ciepłonniczej i basenu miejskiego. De facto to my dopłacaliśmy Niemcom bo GPEC jako monopolista został sprzedany z kilkudziesiecioma tysiącami klientów podłączonych do sieci miejskiej. Budyń za to przez wiele lat zasiadał w radzie nadzorczej gdzie za pozorowany nadzór inkasował pieniadze większe niż gaża za stołek prezydenta miasta. A potem już były opiowieści o łamaniu demokracji, o złym pisie. No i "spontaniczne " załozenie ugrupowania o jakże kpiącej przewrotnej nazwie Wszystko dla Gdańska (przez złośliwców nazywane czasem Wszystko doimy z Gdańska - dlatego że PO wykopała Budynia gdy ośmielił sie kandydować wbrew partyjnej górze, która chciał posadzić na stołku młodego Bolka.
    Takie to historie prawdziwe przez wielu zapomniane więc niech teraz ta kobieta nie opowiada bajek o wykupie bo ani nie ma na to wpływu ani pomysłu kto ma za to zapłacić (najprościej żebyśmy to my zapłacili)

    • 41 1

    • W ogóle co to był za pomysł niech ktos powie! To się w pale nie mieści!

      • 11 0

    • To hasło to szydera dekady

      • 9 0

    • Sama prawda.

      • 6 0

  • (6)

    Szczerze Wam powiem,że ja się dziwie niektórym pomysłom naszej gdańskiej wladzy. No bo spójrzmy. Dulkoewicz i jej świta to ludzie w sile wieku. Żadne leśne dziadki przysłowiowe. Wydawałoby się,że ogarnieci bo...o ile sie nie mylę to nie piecioletnie słoiki tylko od urodzenia w naszym miescie. Więc powinni doskonale "czuć" potrzeby Gdańszczan. Może doradcą od komunikacji jest ktos kto nia wogóle nie jeździ? A może drogami i sygnalizacja zarządza ktoś kto jeździ tylko binbajem i chodzi pieszo? Przecież zawsze da się znaleźć kompromis. Kompromis a nie kij,który wsze ma... pozdrawia Was wszystkich Gdańszczanin z urodzenia.

    • 21 2

    • O! To jest konkretny i merytoryczny wpis . Czuć,że ktoś czyta grę. Czuję pismo nosem itp . Tak myślących osób trzeba.

      • 6 1

    • Naiwny czy ty sie choinki urwałes niema kompromisu z kims kto go nie chce!!Tu jest tylko dyktat oparty by jak najwiecej kasy

      kasy dla swoich kolesiów i znajomych z pieniędzy mieszkańców .tak jest w Gdańsku nie licza sie z kosztami.
      A dla mieszkanców na potrzeby i projekty pieniędzy niema i nie bedzie !!

      • 4 0

    • wczoraj przechodziłem pieszo przez światła przy operze (1)

      mój wniosek z cyrku który się tam wyczynia jest taki że człowiek zarządzający sygnalizacją w Gdańsku jeździ tylko samochodem bo o potrzebach pieszych albo tramwajów nie ma pojęcia, jak w ogóle może w takim miejscu być sygnalizacja, której nawet biegnąc nie da się pokonać na raz? skandal po prostu, niby jak nakłonić ludzi do korzystania z skm jeśli w drodze na nią będą stać dwa razy na jednych światłach? nie dziwcie się potem że miasto w korkach całe

      • 3 3

      • raczej samochodem nie jeździ

        bo nie da się w zielonej fali przejechać tego skrzyżowania. Żeby przejechać w zielonej fali trzebaby ruszyć, gdy przy Traugutta jest czerwone światło.

        Wniosek jest jeden - światła są programowane pod komunikację, miejską, która nawet z zieloną falą będzie powolna, bo musi zatrzymać się co 300 metrów na przystanku

        • 3 2

    • Ale to nie chodzi o dobro miasta i obywateli. A o swoje dobro( kieszeni) i znajomych. Od lat tak jest. Gdyby była jednokadencyjnosc i rozliczanie indywidualne, może by cos się zmieniło. A tak - nigdy.

      • 4 0

    • Dokładnie tak! Ja mieszkam tu ledwo 20 lat (przyjechałem na studia i zostałem) a wiem lepiej OCB w tym mieście niż ona ale ja przez pierwszych 6-7 lat poruszałem się z buta i zbiorkomem, kolejne lata samochodem, znam miasto lepiej niż niejeden Gdańszczanin z urodzenia (może dlatego, że większość moich znajomych jest z Gdańska) i generalnie aż mnie trzęsie co ona wygaduje. Chyba oprócz centrum to nigdzie nie bywa albo ją wożą wieczorami.

      • 2 0

  • Aleksandra Dulkiewicz (2)

    jest najlepszą Prezydentką.
    A P. Grzelak i P, Borawski najlepszymi wiceprezydentami

    • 1 36

    • (1)

      Pani korki w mieście to najgorsza prezydent w historii !!!!

      • 6 1

      • Dno jakich mało powiedziane

        • 2 0

  • Buspas gdzie kursują 2 autobusy na godzine (2)

    I dulkiewicz która nagle przed wyborami nie chce opowiedzieć się za swoim pomysłem. Chore miasto, a Ci którzy narzekają na straty czasu i głosują na nią brak słów.

    • 38 3

    • 199 nawet w niedzielę kursuje częściej niż 2 razy na godzinę, w szczycie jest 6 razy na godzinę

      a że powinien jechać jeszcze częściej to inna kwestia

      • 2 2

    • Dwa autobusy na godzinę?

      W szczycie 8, poza szczytem 4. Takie to kierowczyki mają pojęcie na temat komunikacji xD

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności Oprogramowanie Maszyn Cyfrowych. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Organizacja i Zarządzanie. Brał udział w wielu specjalistycznych kursach marketingu i sprzedaży organizowanych przez renomowane instytucje. Doświadczenie w zarządzaniu zdobywał od 1992 roku. Był współorganizatorem biura Fundacji Centrum Informacji Gospodarczej przy...

Najczęściej czytane