• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański fundusz stawia na ultralekką felgę

erka
11 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ultralekkie felgi trafią do masowej produkcji
  • Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. To pomysł zespołu Fibratech - Michała Smentocha, dr inż. Michała Sobolewskiego oraz dr inż. Clausa Bayrethuera.
  • Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. To pomysł zespołu Fibratech - Michała Smentocha, dr inż. Michała Sobolewskiego oraz dr inż. Clausa Bayrethuera.
  • Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. To pomysł zespołu Fibratech - Michała Smentocha, dr inż. Michała Sobolewskiego oraz dr inż. Clausa Bayrethuera.

W możliwość stworzenia ultralekkiej felgi uwierzył zespół akceleratora i funduszu Alfabeat, który zainwestował w projekt milion złotych. W ramach tej kwoty przeprowadzone zostaną prace badawczo-rozwojowe, które powinny doprowadzić do powstania funkcjonalnego prototypu felgi, opracowanego według wytycznych wybranego producenta aut.


Czym kierujesz się przy wyborze auta?


Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg. Okazuje się, że te różnice mają znaczenie, zwłaszcza dla rozwoju elektromobilności.

Za pomysłem stworzenia ultralekkiej felgi stoi firma Fibratech - Michał Smentoch, dr inż. Michał Sobolewski oraz dr inż. Claus Bayrethuer.

- Szacujemy, że dzięki naszym felgom możliwy będzie 6-proc. wzrost odległości, którą pokonamy w ramach jednego ładowania samochodu elektrycznego - mówi Michał Smentoch. - Może wydawać się, że jest to niewielki odsetek, jednak w zakresie elektromobilności stanowi naprawdę ogromne osiągnięcie.
Obecnie inni producenci korzystają z materiałów kompozytowych, jednak - ze względu na stosowaną technologię - nie są w stanie zredukować wagi felg na tyle, aby stanowiły realną konkurencję dla popularnych obręczy aluminiowych. To skłoniło zespół Fibratech do skorzystania z innej metody łączenia materiałów kompozytowych - nici, którą określają mianem "nici nieskończonej", umożliwiającej "szycie na miarę". W tym procesie konieczne jest wypracowanie, w oparciu o analizę obciążeń występujących w czasie poruszania się, optymalnej struktury dla tworzonej felgi. Następnie na jej podstawie, za pomocą pojedynczego włókna kompozytowego i zgodnie z ustalonymi parametrami, "szyje się" odpowiedni wzór.

- Po przetestowaniu prototypu - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - możliwe stanie się przejście do kolejnego etapu prac, czyli stworzenia kompletnej linii do produkcji felg z wykorzystaniem "nici nieskończonej" - zapowiada Smentoch. - To jednak przedsięwzięcie, które będzie wymagało pozyskania dodatkowych funduszy w ramach kolejnej rundy finansowania.
- Do koncepcji ultralekkiej felgi z entuzjazmem odnoszą się najwięksi producenci felg samochodowych, jak i samych samochodów - dodaje Michał Mysiak, partner zarządzający Alfabeat, opiekun projektu. - Co więcej, to rozwiązanie wpisuje się w ogólnoświatowy trend panujący w motoryzacji, czyli upowszechnianie samochodów elektrycznych. Warto zauważyć, że obecnie również i w Polsce stawia się na rozwój elektromobilności, co potwierdzają założenia Programu Rozwoju Elektromobilności realizowanego w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
erka

Miejsca

Opinie (36) 2 zablokowane

  • ultralekka a musi ją trzymać trzech chłopa

    • 2 0

  • ciekawe -a el skoro 12kg zwiekszy zasieg o 10% to nalezy odchiudzić kadłub (3)

    bo zwykle samochód waży sporo

    inna sprawa to kwestia bezpieczeństwa (lekkie samochody maja mała masę i w zderzeniu maja małe szanse)

    • 6 2

    • też mi się to do końca nie kalkuluje

      W przypadku EV to mniej niż 1% masy (akumulatory swoje ważą). Opory powietrza i toczenia takie same, więc tylko kwestia przyspieszania miałaby dać tak wielkie oszczędności? Elektryczne samochody maja jeszcze odzysk energii przy hamowaniu, więc oszczędność energii będzie jeszcze mniejsza niż w przypadku spalinowych aut.

      • 0 0

    • masa wirująca?

      • 0 0

    • wszyscy jeździjmy kamazami

      • 3 0

  • Taka lekka, że we 3ch muszą trzymać :)

    • 4 0

  • No to trzymamy kciuki! (3)

    • 19 1

    • Niby taka lekka a trzech typów musi ją trzymać. (2)

      • 10 0

      • nie wyglądają na siłaczy... (1)

        • 1 0

        • mają mózgi, a to wiele nie waży.

          • 0 0

  • A gdzie opcja bezawaryjność? (1)

    Mam 12 letnią hondę. Zero korozji. Serwisowana regularnie i zero problemów. Auto zmieniam tylko wtedy gdy chcę nowy model tego samego. Na chwilę obecną nie planuję zmian bo po co zmieniać coś co jest dobre i bezpieczne a na rynku nie ma odpowiedniej alternatywy?

    • 2 0

    • 1886

      Mam konia, nigdy się nie psuje, nie hałasuje, w razie potrzeby zje coś z pobocza, nie trzęsie i nie straszy ludzi. komfort podróży, prędkość, koszty - wszystko przemawia za koniem i nie ma sensu pchać się w ten diabelski wynalazek - samojazd, czy jak on się nazywa.

      • 0 0

  • Mam pytanko: (3)

    Czy zainwestowana banieczka to były własne pieniądze twórców tej felgi?
    Tzn... kto finansuje fundusz Alfabeat?

    • 7 8

    • (1)

      Alfa Bridge NCBiR?

      • 1 0

      • Si

        • 0 0

    • W 80% Unia

      • 4 0

  • Ultralekka a we trzech muszą trzymać....

    • 6 0

  • Bzdura kompletna (3)

    Pomysl tylko pozornie nowatorski - wystarczy zajrzec do literatury tematu by przekonac sie, ze takie badania byly prowadzone od dawna i zupelnie zarzucone. Powod jest bardzo prosty - karbon jest nadal materialem bardzo drogim, a uszkodzona felga nie nadaje sie do naprawy. Musza miec chlopaki niezle wejscia, skoro dostali grancik na milionik, ktory i tak skobczy sie wnioskiem, że "badania powinny byc kontynuowane"

    • 20 8

    • Specjalista od gruszek bergamutek

      się odezwał. Skończ flaszkę i idź spać.

      • 3 1

    • Już 100 lat temu było wiadomo, że człowiek nie może latać...

      Nie ma sensu się tym zajmować.

      • 5 4

    • Grubo, gratulacje!

      • 0 2

  • (1)

    Wytrzymała na nasze studzienki i krawężniki? Czy raz w tygodniu do prostowania będzie za kilka setek?

    • 3 0

    • nie da się tego prostować, tylko wymiana

      No i tygodnia raczej nie wytrzyma.
      Za to ktoś przytuli kasę na badania.

      • 3 0

  • Badania bez sensu

    Masa felg i ich bezwładność w ruchu, bez względu na rozwiązanie konstrukcyjne, są znikome w stosunku do masy samochodu.

    Jakieś znaczenie ma to w przypadku roweru ze względu na zupełnie inny stosunek masy kół do całości.

    • 5 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności Oprogramowanie Maszyn Cyfrowych. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Organizacja i Zarządzanie. Brał udział w wielu specjalistycznych kursach marketingu i sprzedaży organizowanych przez renomowane instytucje. Doświadczenie w zarządzaniu zdobywał od 1992 roku. Był współorganizatorem biura Fundacji Centrum Informacji Gospodarczej przy...

Najczęściej czytane