- 1 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (176 opinii)
- 2 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 3 Złoty polski ma już 100 lat (136 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (102 opinie)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (250 opinii)
Gdański port szuka oszczędności, a portowi strażacy szykują się do protestu
Od 1 marca port gdański może zostać pozbawiony ochrony przeciwpożarowej. Likwidacja grozi spółce Morska Straż Pożarniczo - Ratownicza w Gdańsku, która zabezpiecza przed pożarami, skutkami eksplozji i rozlewami olejowymi wody portowe oraz redy. O połowę ma być też ograniczone zatrudnienie w Portowej Straży Pożarnej Florian. Zarząd portu twierdzi, że obydwie spółki działają samodzielnie i świadczą usługi kilkunastu podmiotom. Port nie jest więc odpowiedzialny za ich trudną sytuację ekonomiczną.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA wypowiedział spółce Morska Straż Pożarniczo - Ratownicza umowę z 2003 roku. Zadania strażackiej spółki ma przejąć firma Straż Ochrony Portu Gdańsk, pilnująca bram i obiektów na terenie portu.
- Od 20 lat, bez rewaloryzacji, spółka otrzymywała miesięcznie ryczałtem z zarządu portu po 185 tys. zł. Dziś kwota ta straciła na wartości i stanowi jedynie niewielką część funduszu płac czy składek ZUS oraz innych wydatków - mówi Andrzej Bukowski, dyrektor MSP-R. - Ale spółka płaci też podatki, a ZMPG pobiera opłaty za wynajmowanie nabrzeża, przy którym cumują statki pożarnicze i za energię elektryczną. Jej przychodami są opłaty za asysty i różne usługi, w tym prace podwodne. Zarząd uznał więc, że to nie zarząd portu powinien dopłacać MSP-R, a straż portowi.
Zarząd portu ogłosił też przetarg na usługi pożarnicze. - Startować w nich miały spółki zagraniczne - z Rotterdamu i Amsterdamu - dodaje Bukowski. - Przetarg szybko odwołano, choć nasza spółka chciała w nim uczestniczyć. Okazało się, że spółki zagraniczne zaoferowały za swoje usługi ok. 600 tys. zł miesięcznie.
Rezultatów nie przyniosły także próby negocjacji z ZMPG. - Mimo obowiązywania do 29 lutego umowy z 2003 roku, spółka nie otrzymuje już opłaty ryczałtowej, co uniemożliwia wypłacenie odpraw jej 86 pracownikom - dodaje Bukowski. - Marynarze z Morskiej Straży Pożarniczo - Ratowniczej nie otrzymują też wypłat od początku 2012 roku.
W podobnej sytuacji są strażacy z Portowej Straży Pożarnej Florian. Jej załoga ma być ograniczona o połowę. Obecnie w jednostce pracuje ok. 100 strażaków. Wyremontowana została remiza. Florian dysponuje też dziewięcioma specjalistycznymi wozami. - Port każdego roku informuje, że ma coraz większe przeładunki i w tym roku wypracował ok. 40 mln zysku. W czasach kryzysu są to bardzo dobre wyniki - mówi Konrad Rozwadowski, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność" Portowej Straży Pożarnej Florian w Gdańsku. - Nie stać go jednak na utrzymanie straży pożarnej. Koszty jakie ponosi zarząd z tego tytułu wynoszą ok. 100 tys. miesięcznie.
Jak twierdzi Rozwadowski ograniczenie załogi portowych strażaków odbije się na bezpieczeństwie nie tylko w porcie, ale także w pobliskich dzielnicach. - Nie wyobrażam sobie, że nad bezpieczeństwem ładunków niebezpiecznych w Naftoporcie i Porcie Północnym będą czuwać niewyszkoleni pracownicy - dodaje Rozwadowski. - Strażacy to twardzi ludzie, ale kiedy pojawiła się informacja o zwolnieniach to wielu z nich płakało.
Co na to Zarząd Morskiego Portu Gdańsk? - Morska Straż Pożarniczo - Ratownicza oraz Portowa Straż Pożarna Florian działają jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. I zarząd i obydwie spółki muszą działać na zasadach przewidzianych przez Kodeks Spółek Handlowych - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Jako firma nie możemy sobie pozwolić na dotowanie działalności innych spółek.
Jak twierdzi Kasprowicz, MSP-R od 2003 roku świadczy usługi nie tylko portowi, ale także kilkunastu innym podmiotom. Wykorzystuje do tego statki będące własnością Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Po analizie stwierdziliśmy, że musimy dostosować usługi nam świadczone do naszych potrzeb - twierdzi Kasprowicz. - Stąd decyzja o zmniejszeniu zapotrzebowania na usługi Floriana i MSP-R. Obowiązki tego ostatniego przejmie z dniem 1 marca Straż Ochrony Portu Gdańsk. Pracę zachowają zapewne marynarze pracujący dotychczas na statkach obsługiwanych przez MSP-R.
Na wyjaśnienie konfliktu pomiędzy strażakami, a zarządem czeka też Naftoport. Spółka zarządzająca Bazą Paliw Płynnych oczekuje na odpowiedź na pismo skierowane do ZMPG SA w sprawie wyjaśnienia, jak ma być rozwiązany problem zabezpieczenia przeciwpożarowego bazy.
Zgodnie z konwencjami międzynarodowymi zbiornikowce z ropą i paliwami muszą mieć asystę statków pożarniczych już na redzie, a później w porcie, podczas przeładunków. Przez 20 lat zadania te wykonywała MSP -R. Nie można ich powierzyć z dnia na dzień innej spółce, która tylko dysponuje statkami pożarniczymi, a nie posiada wymaganych przepisami uprawnień.
Trojmiasto.pl dotarło do pisma jakie w sprawie zmian w jednostkach straży pożarnej w porcie przesłał do zarządu portu pomorski komendant Państwowej Straży Pożarnej. W piśmie przypomniano, że MSP-R działa w oparciu o decyzję ministra spraw wewnętrznych i administracji z 2005 roku. Morska straż stanowi więc integralny element Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego na terenie województwa pomorskiego. Brak tej formacji naruszy stan ochrony przeciwpożarowej na Pomorzu. Tym bardziej, że jednostki PSP nie są przygotowane do prowadzenia działań na wodach portowych. Obszarem zabezpieczanym przez straż państwową są wyłącznie tereny lądowe kraju, do morskiej linii brzegowej i wody śródlądowe.
Teraz statki dzierżawione przez MSP-R mają być przekazane SOPG, która nie posiada uprawnień jednostki gaśniczej, upoważnionej do działań na wodnym obszarze portu. Uzyskanie takich uprawnień jest długotrwałe i wymaga uzyskania zgody ministerstwa i pomorskiego wojewódzkiego komendanta Państwowej Straży Pożarnej.
- W rezultacie bez nas, od 29 lutego, wody portowe pozostaną bez osłony przeciwpożarowej. Ma to szczególne znaczenie wobec zbliżających się mistrzostw Euro 2012, które odbywać się będą praktycznie obok wód portowych - dodaje Bukowski. - Na wodach tych niewątpliwie nastąpi wzmożony ruch statków pasażerskich i związany z tym wzrost zagrożenia pożarowego i życia ludzkiego. W tej sytuacji manipulowanie w służbach ratowniczych na pewno nie przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa.
Portowi strażacy przygotowują się do manifestacji pod Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Odbędzie się ona w piątek 2 marca o godzinie 9.
Miejsca
Opinie (222) 1 zablokowana
-
2012-02-27 14:14
(1)
ZMPG sprzeda wszystko zlikwiduje wiele i bedzie brał pieniądze z dzierżaw nie martwiąc się o nic.... czysty zysk... Jak coś się stanie to nie będzie odpowiedzialnych napewno nie z ramienia ZMPG
- 20 0
-
2012-02-27 19:27
Nic nie długo nie będzie
Całą Polskę wysprzedają, bo wiedzą, że więcej nie będą u władzy. Trzeba więc się nachapać. A może im zrobić referendum albo powołać czarną brygadę.
- 1 1
-
2012-02-27 14:12
no kto to widział żeby straż w porcie była, no kto to widział (3)
- 0 13
-
2012-02-27 19:25
te czerwone samochody to nie pogotowie, czy straż ochrony, to straż pożarna
- 0 0
-
2012-02-27 14:51
bardzo dużo osób wiedziało ale gdzie ty się uchowałeś to też nikt nie wiedział
- 0 0
-
2012-02-27 14:16
hmm...
no kto widział straż w Pernie, Lotosie,Olpp,Górnictwie,zakładach chemicznych i na mieście.... po co oni w/g potrzebni??
- 0 1
-
2012-02-27 14:02
zmpg (1)
nie ma w całym województwie gorzej zarządzanego przedsiębiorstwa jak ZMPG I PGE a teraz chca zlikwidowac jednostke ratownictwa pożarowego i chemicznego , absurd niesamowity i wręcz kuriozalna decyzja , ciekawe co zrobi gdy wybuchnie pożar np na siarkowcu ? w magazynach CPN bez możliwego dojazdu od strony lądu ? może emeryci z sopg będa z wiaderkami biegali ? bardziej debilnej decyzji nie mogli podjąć
- 33 0
-
2012-02-27 19:19
Won
przecież jest PZU. Szkoda że zniknęła komuna, bo za takie szkodliwe działania stawiała przed plutonem egzekucyjnym
- 1 1
-
2012-02-27 13:50
Ciekawostka (1)
Teraz ciekawi mnie fakt czy solidarność braci strażackiej jest prawdziwa.
Mając na uwadze bezpieczeństwo nas mieszkańców Gdańska Komendant Miejski ,wojewódzki... i Główny powinien dobrać się do tyłka mocodawcom ZMPG widzącym tylko swoje finansowe wzbogacanie się. Powinno się ich pozwalniać i zatrudnić prawdziwych menadzerów którzy nie zapomną że morze to nie tylko statki ale też my mieszkańcy Gdańska.... chcemy żyć bezpiecznie i z czystymi plażami. Zostawcie strażaków z Portu ... i dzielcie się zyskami bo to wy jako właściciele portu powinniście go zabezpieczać przez utrzymanie jednostek w gotowości do działań- 24 1
-
2012-02-27 19:17
do kogo to mówisz?
komu to mówisz? Im? nie zrozumieją bo są zadufani w sobie
- 1 0
-
2012-02-27 13:19
(1)
Do władz
Pytam sie gdzie jest Przewodniczacy Rady Nadzorczej ZMPG SA ? gdzie jest Minister Gosp. Morskiej??? Gdzie jest Minister MON ???? Jak długo jeszcze portowcy bedą czekać na wywalenie tych "........" z portu ??? co musza jeszcze zrobic złego abyscie sie PRZEBUDZILI PANOWIE ????????- 52 0
-
2012-02-27 19:16
kasa, kasa
swoją kasę wzięli a jak prezesi zlikwidują port to będą jeszcze bardzie j happy bo więcej spadnie nagród i kasy dla nich
- 2 0
-
2012-02-27 13:14
zwolnienia (2)
bezpieczeństwo
Jeśli ZMPG pobiera pieniądze z dzierżawionych terenów i obiektów portowych od firm tam funkcjonujących to chyba obowiązkiem ZMPG jest zapewnienie bezpieczeństwa.Nie mogę pojąć jak można oszczędzać na bezpieczeństwie przez niedofinansowanie straży albo też zwalnianie wyszkolonych ludzi. Ciekawe czym chcą zabezpieczyć powstające nowe inwestycje jak nowe zbiorniki PERN-U Siarkopol Spalarnie mat.nieb. Centrum logistyczne,powstające mag.mat.sypkich itp.- 36 1
-
2012-02-27 19:12
za co biorą pieniądze?
dobrze napisałeś pobiera kasę za dzierżawę i nic więcej! ni ściągają żadnych przeładunków ale za to szczycą się cudzą robotą: "port" przeładował tyle towaru. ale to nie jest ich zasługą, jednak za to wzieli nagrodę!
- 4 0
-
2012-02-27 16:34
A przeładunek gazu LPG...
...będą zabezpieczali emeryci ze straży portowej. Koszt wybuchu gigantyczny.
Przy okazji dlaczego PSP za nasze podatki ma jeździć na "asysty" do gazowców.- 5 0
-
2012-02-27 13:08
Ciekawe kto z właściciela Zarządu Portu czyli Miasta Gdańsk działa (1)
Działa na rzecz likwidacji straży
do wyboru
Lisicki i Bojanowski
niech Żyje PO- 49 1
-
2012-02-27 19:09
nie licz na pseudopolityków
Na rzecz portu to działa prezydent miasta, bo jak inaczej będzie brał kasę za byciem przewodniczącym rady nadzorczej? A może takie działanie rozkladajace port jest mu na rękę?
- 2 0
-
2012-02-27 19:09
ZMPG
PANIE PSEUDO PREZESIE SPRZEDAJ PAN SWOJE LIZMUZYNY MARKI VOLVO A POTEM DOPIERO ZWALNIAJ PAN LUDZI..POZA TYM KTO PANU PODPOWIEDZIAL POLACZENIE SOPG I MORSKIEJ STRAZY?CHYBA JAKIS MATOL PO ZAWODOWCE,CZY ODPOWIEDZIALNI MINISTROWIE WIEDZA O PANA PORONIONYCH POMYSLACH?KONCZ WASC WSTYDU OSZCZEDZ!!!!!!!!!1ODEJDZ PAN SAM BO LUDZIE Z PODLEGLYCH SPOLEK SZYKUJA TACZKE DLA PANA I TO JEST ODPOWIEDNIA FURA DLA PANA,PSUJOKU!!!!!!!!
- 13 0
-
2012-02-27 19:02
nieznajomy
PAN PREZES ROZBIJA SIE NOWYMI VOLVO A OBOK ZWALNIA LUDZI A MOZE BY TAK SAM SIE ZWOLNIL?PANIE PSEUDO PREZESIE KONCZ WASC WSTYDU OSZCZEDZ!!!!!!POZA TYM KTO PANU DORADZIL POLACZENIE SOPG I MORSKIEJ STRAZY POZARNEJ?A GDZIE PRAWO I PRZEPISY?CIEKAWE CZY O TYCH PORONIONYCH POMYSLACH PREZIA WIEDZA ODPOWIEDZIALNI MINISTROWIE?NAPRAWDE PANIE PSEUDO PREZESIE CZAS NA PANA BO MAM TAKIE WRZENIE ZE PRACOWNICY PODLEGLYCH SPOLEK SZYKUJA WIELKA TACZKE DLA PANA!!!!!!!!!!!!!
- 16 0
-
2012-02-27 18:55
cypisp
prezes
pgg
z
pocaluj
mnie
wiesz
gdzie
zwolniony- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.