• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Robert Kiewlicz
23 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju. Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju.

Port w Gdańsku przygotowuje się do wyjścia na zatokę. Port zewnętrzny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.



Czy Trójmiasto jest ważnym punktem na mapie transportu morskiego

W aktualnej "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny.

Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

- Dlatego też nie można przywiązywać przesadnej wagi do kształtu Portu Zewnętrznego, przedstawionego w opublikowanej przez nas wizualizacji. Jest to jedynie jedna z potencjalnych wizji, która po szczegółowych analizach fazy koncepcyjnej może ulec diametralnej zmianie - zastrzega Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Konkretne wizualizacje projektowe pojawią się później.

Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.

Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować.

Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.

Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska, co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno - bytowym.

Urząd Morski w Gdyni rozpoczął już modernizację toru wodnego na Martwej Wiśle.

Projekt obejmuje przebudowę i odbudowę Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, przebudowę Nabrzeży Szyprów zobacz na mapie Gdańska i Motławy. Obecnie prowadzone projekty nie umożliwią jednak realnego rozwoju żeglugi śródlądowej obsługującej ładunki z gdańskiego portu. Barierą jest Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska. Niezbędne jest więc przywrócenie funkcji zwodzonego Mostu Siennickiego i program regulacji Wisły do celów transportowych.

  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.
  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.
  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.


Choć analizy potrwają co najmniej trzy lata, już dziś wiadomo, że możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne. Możliwa jest rozbudowa portu w technologii podobnej do zastosowanej w Porcie Północnym zobacz na mapie Gdańska, czyli usypanie sztucznego lądu i budowa pirsów.

- To bardzo dobrze, że jest strategia budowy Portu Zewnętrznego. Tak powstał Port Północny - jako wyzwanie wyjścia portu w morze. Osobiście jednak uważam, i o tym będziemy jeszcze na pewno dyskutowali, że dobrym pomysłem jest rozwój portu w kierunku ujścia Wisły. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie, o czym - patrząc strategicznie - nie powinno się zapominać - zastrzega Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, który przed objęciem urzędu pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Portu Morskiego ds. Finansowych.

Jego zdaniem powinno się także analizować budowę terminali na głębokowodnych akwenach w pobliżu wyspy Stogi zobacz na mapie Gdańska. To tam mogłyby powstać terminale promowe oraz kolejne kontenerowe.

- Mimo świetnych wyników DCT, to nie jest rozwiązanie ostateczne. Naszą ambicją powinna być budowa jednego z największych portów na Bałtyku, czyli z potencjałem nawet do 12 mln TEU - uważa zastępca prezydenta.

Przypomnijmy, że dziś przez port w Gdańsku przewija się ok. 1 mln kontenerów rocznie.
  • W ocenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne.
  • Tereny obecnie użytkowane przez Port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska.


Każda jednak forma rozwoju portu na wschód od dzisiejszych terenów sprawi, że ZMPG będzie dążył do zmiany funkcji Portu Wewnętrznego. Stara cześć lewobrzeżna portu wewnętrznego jest idealną lokalizacją dla powstania kompleksu miejskiego np. o charakterze mieszkalno - wypoczynkowym. Tereny obecnie użytkowane przez port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska. Chodzi m.in. o tereny pomiędzy Nowym Portem a Brzeźnem.

W chwili obecnej gdański port i działalność biznesowa w nim zlokalizowana generuje dla budżetu państwa przychody z tytułu ceł i podatków na poziomie 5 proc. rocznych dochodów kraju.

- Strategia rozwoju portu ma sprzyjać podniesieniu jego konkurencyjności, co w praktyce przełoży się na zwiększoną ilość obrotu portowo-morskiego, zarówno w relacji burtowej, jak i lądowej, wykorzystaniu lokalizacji geograficznej portu, zwiększeniu jego atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów, którzy lokować tu będą swoją działalność produkcyjną sprzyjającą generowaniu wartości dodanej - przekonuje Dorota Raben.

Miejsca

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • PRZED WOJNĄ KURORT DZIŚ ZAPOMNIANA WYSPA !!!!!!!
    Tylko dlaczego jednak ludzi w sezonie tyle że w czasie remontu mostu Siennickiego w weekendy wyjechać się z wyspy nieda?
    CZYŻBY JEDNAK PODOBAŁY SIĘ LUDZIOM TE "PASKUDNE" STOGI?

    • 5 0

  • Ale Rzeźnia.....

    • 0 0

  • Dot. hejterstwa anty-portowego (2)

    Te pojawiające się co jakiś czas ze strony hejterów związanych z miejską władzą gdyńską zarzuty wobec gdyńskiego portu, jako broniącego się przed wyjściem z nowym terminalem w morze, są bezczelnym fałszywym pijarowskim pitoleniem. W mieście wiedzą, że takie wyjście w morze potrzebuje w bezpośredniej bliskości odpowiedniego zaplecza logistycznego, które powinno być zlokalizowane na terenie obecnego torowiska i okolic, będącego obecnie własnością PKP. Wystarczy przyjrzeć się gdańskiemu terminalowi zewnętrznemu DCT i jego analogicznemu zapleczu lądowemu, aby zdać sobie z tego sprawę.
    A miasto Gdynia roztacza plany zagospodarowania tzw. międzytorza na budownictwo biurowo-mieszkalne (któremu oczywiście działalność portowa będzie przeszkadzała, bo za głośno, bo nieładnie, bo źle pachnie itp.) zaś szczurkowi hejterzy opluwają port za rzekome zacofanie rozwojowe i blokowanie rozwoju miasta. Jednocześnie port jakoś nie może doczekać się decyzji Ministra Infrastruktury o włączeniu tych terenów do obszaru portu, co umożliwiłoby ich pierwokup jako miejsca niezbędnego do ewentualnej realizacji terminala głębokowodnego na zatoce. Tak, jak to wystąpienie portu nie może doczekać się pozytywnej dla niego decyzji, tak, dla kontrastu, wcześniejsze wyłączenie z obszaru portu terenów Dalmoru odbyło się w tempie ekspresowym, pomimo sprzeciwu portu. Nawiasem mówiąc, port również nie otrzymał pozytywnej decyzji o włączeniu do obszaru portu terenu upadłej Stoczni Marynarki Wojennej, który to teren syndyk może obecnie sprzedać komu chce. A ten teren port również mógłby przeznaczyć na większy terminal kontenerowy.
    Hejterskie pitolenie na temat rzekomego wstecznictwa portu gdyńskiego nie ma pokrycia w faktach i, jak podejrzewam, jest celową kampanią dezinformacyjną tych, którym nie zależy na jego rozwoju, a zależy na realizacji swoich nieodpowiedzialnych, bądź szemranych interesów, ze szkodą dla miasta i kraju. Ośrodki decyzyjne tego szkodnictwa gospodarczego nie są trudne do zlokalizowania.

    • 2 5

    • od 10-cu lat tylko PUDRUJECIE ten z takim wysiłkiem wybudowany Port w Gdyni

      na więcej Was po prostu nie stać, macie ograniczenia mentalne, szkoda że cierpimy na tym wszyscy jako Gdynianie. Obecnie przeszkadza Wam pirs SMW bo to jednak kilka m,kw, zabranych morzu, a nawet cała SMW, bo najchętniej podzierżawilibyscie spóleczce i ciągnęli kasę, a spóle czka nawet niech nas truje mat,promieniotwórczymi.

      Jesteście b.słabi, bez polotu i pomysłu na przyszłość co udowodniliście w opracowanej w ub r. "Strategii". Co będziecie robić jak skończą sie pieniądze z Unii a spółeczki stracą płynność.

      Pitolenie to uprawiasz ty kolego"m" a jako wielka niekompetencje próbujesz wmówić ludziom jakiś zielonych ludzików hejterujacych po forum i stawianie zasłon uniemożliwiającej się Wam przebicie.

      Jeszcze parę lat temu Wam wierzyłem, ze możecie coś dobrego zrobić dziś widzę, że były to i moje czcze mrzonki i stawianie na starą szkapę, która nie pociągnie nawet pustego wozu a woźnica ma coś nie za bardzo poukładane w głowie:))

      • 1 2

    • wstecznictwo portu Gdynia czuc w powietrzu - strasznie od was smierdzi.....

      mentalnosc PRLowskiego buca, ktory tlumaczy smrod z portu, ze tak zawsze bylo pokazuje, ze nie dorastasz do obecnych czasow. Port potrzebuje ludzi z wyobraznia, rozumiejacych, ze to co bylo normalne 40 lat temu ( smrod z portu na cale miasto ) w XXI wieku jest zwyczajnie niedopuszczalne. Jesli tego nie rozumiesz - znajdz sobie jakies inne zajecie.

      • 1 4

  • Dlaczego Plazę przy Westerplatte trzeba zniszczyć? (1)

    Mam nadzieję że Ekolodzy sie postarają!
    tam mieszka sobie Mikołajek nadmorski!
    A plaża za Wessterplatte jest najszersza i Najładniejsza w Trojmiescie!
    Nic tylko zalewać wszystko Betonem!
    Mało Wam portu Wewnętrznego.. zasyfiałego i zrujnowanego????

    • 2 2

    • I tak już tego nie zablokujecie śledzie. Trzeba było inwestować w Gdyński port 10 lat temu

      Teraz już po ptokach ;)

      • 1 3

  • Gratuluję Gdańskowi, a Gdynia... cóż... (4)

    w Gdyni o porcie zewnętrznym gada się od dekady (bo nie ma innej opcji dla dalszego rozwoju Portu w jego obecnej formie), a w Gdańsku gadania niewiele; po prostu się go zbuduje.

    • 8 1

    • (2)

      Wtórujesz Marychowi w hejterstwie, czy jesteś jego internetowym klonem?
      A, co do tych zamiarów portu w Gdańsku, to są one tylko ogólną wizją, której do realizacji jeszcze daleko, o ile w ogóle do niej dojdzie. Do ich realizacji potrzebni są bogaci inwestorzy branżowi.
      Póki co, to gdyński port jest bardzo dobrze zarządzany i wszystkie jego samodzielne decyzje inwestycyjne są oparte o rzetelną wiedzę i fachowe analizy, a nie nieracjonalne chciejstwo. O skuteczności jego dotychczasowej działalności świadczą od lat bardzo dobre i coraz lepsze wyniki gospodarcze i finansowe, czym nie może się pochwalić port gdański. Wyniki prywatnego DCT nie są związane z jakością zarządzania Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku, który przedstawił powyższą wizję.

      • 1 5

      • jakos strasznie od was smierdzi

        niezabezpieczone haldy wegla pyla na centrum miasta,
        gora zlomu przy muzeum emigracji odstrasza turystow....
        to co widac w porcie Gdynia to stan kleski - syf i smrod

        • 0 2

      • miasto Gdańsk uzyska 120 ha terenów, a miasto Gdynia

        poprzez szkodliwe działania Portu straci nie tylko 120 ha, ale i mieszkancow w wyniku transportu i przetrzymywaniu smrodliwych produktów z Azji.

        Do tego mało pro-rozwojowo i innowacyjnie opracowana Strategia Portu Gdynia do 2027 roku - już tu na ten temat nie raz pisałem.

        Port zamiast napędzać (jak było to w zamyśle) zaczyna szkodzić Gdyni?

        • 3 1

    • Już port północny w Gdańsku jest portem zewnętrznym

      • 3 0

  • Czeka nas portowa rewolucja? (8)

    Obecna destrukcyjna polityka wobec portu gdyńskiego, zwiększa szanse realizacji przedstawionej wyżej koncepcji. Nie wiem, na ile jest to świadoma i na razie ukryta polityka wobec obydwu trójmiejskich portów, niemniej wygląda na to, że przedstawiona tu wizja zakłada przejęcie obecnej działalności portu gdyńskiego. Ale, sądząc po dotychczasowych działaniach, widać, że ani władze centralne, ani samorządowe nie są zainteresowane rozwojem portu w Gdyni, i może przedstawiona w artykule koncepcja jest tą przyszłą alternatywą dla obecnego modelu dwóch trójmiejskich portów.
    Jednocześnie trzeba mieć na uwadze wszelkie konsekwencje takiego rozwiązania dla miasta Gdyni, które znacznie straci na znaczeniu jako ośrodek gospodarczy.

    • 3 12

    • dosc juz zatruwania Gdyni przez nieudacznikow z portu

      jesli dzialanosc portu Gdynia ma sprowadzac sie dalej do przeladowywania najgorszego g..wna byleby dostac troche kasy ( toksyczne odpady w ameryki pld. przeznaczone do spalarni w PL, gnijaca i smierdzaca na cale miasto biomasa, paliwa do elektrowni atomowych ) to rzeczywiscie trudno znalezc chetnych do popierania tej idiotycznej i destrukcyjnej dla miasta i portu polityki portu Gdynia. Port Gdynia potrzebuje zarzadu, ktory poprowadzi port w przyszlosc, zarzadu z wizja, ktory rozumie, ze sprowadzanie portu do roli skladowiska towarow niebezpiecznych, prowadzenie dzialanosci uciazliwej dla mieszkancow w samym centrum miasta to skrajna glupota.
      Port w Gdyni potrzebuje zmian - kiedy wreszcie powstanie terminal promowy z prawdziwego zdarzenia, rozwoju przeladunkow drobnicowych i kontenerowych. Zrozum to glabie a nie placz tu, ze ktos ci noge podstawia. Zacznij myslec i wyjdz wreszcie z tych smierdzacych oparow smrodu biomasy, ktore uposledzaja twoje zdolnosci do analizy rzeczywistosci.

      • 0 1

    • straci a i owszem prez takich de bili (1)

      jak "m", któremu się próbuje do tego pustego łba przemówić a on swoje i wraz z całym zarządem portu Gdynia nic nie robią, aby wyprowadzić ten Port na zatokę, tylko wołają o tereny, które dalej chcą marnować kosztem przestrzeni publicznej do nabijania i pomnażania kasy swoim kolesiom.

      • 4 4

      • A tu już się, Marych, nie podpisałeś.

        • 1 2

    • Gdynia stawia teraz na ''łaterfronty" ;) (4)

      Gdański port się dynamicznie rozwija i ciężko by miał zwalniać tempo inwestycji tylko dlatego, że inni nie nadążają

      • 9 5

      • (3)

        Trzeba rozróżnić działania zewnętrzne wobec portu od dynamicznych działań modernizacyjnych samego portu w Gdyni, który w ostatnim okresie zmienia się diametralnie, inwestując w unowocześnienie znaczne środki. W przypadku braku proporcjonalnych inwestycji w jego dostępność drogową i kolejową oraz odbierania mu terytorialnych możliwości rozwojowych i jednoczesnej znacznej rozbudowie portu w Gdańsku, ta intensywna modernizacja gdyńskiego portu może być niewykorzystana, gdyby jego działalność przejął port gdański.

        • 2 6

        • czlowieku - budujcie port zewnetrzny i przestancie plakac o Waterfroncie (1)

          to co obecnie sie dzieje w porcie Gdynia to skandal. Port zarzadzany jest w sposob skandaliczny, widac kompletny brak pomyslow na rozwoj. Jedyne na co stac zarzadzajacych to mniej lub bardziej udane proby nasladowania sasiadow z Gdanska. Port Gdynia dusi miasto - smrodem, brudem i zanieczyszczeniami. Port zewnetrzny to pomysl pozwalajacy rozwijac sie portowi i miastu.... do roboty lenie!

          • 6 5

          • X-sie, Marychu, Bezstronny, czy jak ci tam dyletancie w sprawach zarządzania portem! Lepiej już pisz o smrodzie, na czym chyba znasz się najlepiej.

            • 6 3

        • Albo drogi do portu albo lotnisko, muzeum emigracji, szkoła filmowa czy "kolejka" na kamienną górę. Niestety nie można mieć wszystkiego ;)

          • 8 4

  • Głupie snoby zniszczą bezpowrotnie WST!!!!!

    • 0 0

  • Czy firmy zagraniczne, które będą tam przeładowywać towary będą DOTOWANE (7)

    przez Państwo Polskie, tak jak teraz - wszystko na to wskazuje - DCT jest dotowany przez państwowy Zarząd Portu w Gdańsku?

    • 8 8

    • Zawiść i zazdrość Gdynian jest bezinteresowna

      • 0 2

    • Minusujący mogą poczytać pracę fachową, zamiast przyklejać łatki oszołoma każdemu, kgo wypowiedzi psuja ich różowy obraz świata. (3)

      Porównajcie stawki portu Gdańsk dla dużych kontenerowców z innymi portami. Dane są dostępne na ich stronach.

      A g*wniarskie ćwierknięcia w stylu "zapomiałeś o lekach" mogą sobie pisać ludzie nie mający nic merytorycznego do powiedzenia, czyli przyszli beneficjenci układu ZMPG - DCT - Maersk, czyli bezrobotni.

      • 4 6

      • jaki ból w Twojej wypowiedzi (1)

        z perspektywy portu sprawa jest jasna - powyżej 6 tys. TEU kasa z odpraw pudełek wynagradza straty z powodu "rabatu" na obsługę. Koszty portu nie rosną zresztą trzykrotnie przy trzykrotnie większym statku.

        • 3 1

        • Ten rabat jest dotacją pośrednią dla Maerska. Kto wie, ten rozumie.

          Bo niby z kim Gdańsk konkuruje o 6 tys. TEU + ? Jakie to ma uzasadnienie ekonomiczne?

          • 1 1

      • minus łatwiejszy ;)

        • 0 0

    • Zapomniałeś o lekach (1)

      • 4 2

      • standardowa reakcja wynajętego klakiera

        • 1 1

  • TO NIE ĆWICZENIA

    a koedy rozbudowa portu w JELITKOWIE , bo dotychczas istnieje czesc gastronomiczna
    http://www.maritime.com.pl/port/indexp-en.php?p=JELITKOWO

    • 0 0

  • ??? (1)

    Jak znam życie my zapłacimy za rozbudowę portu, a całe zyski z przeładunków przejmą zagraniczne spółki. Taki już mamy mądry rząd, że na to pozwala.

    • 3 2

    • nie znasz życia

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane