• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdański Eksploatacja. Lebal wypadł z gry o portową spółkę

Wioletta Kakowska-Mehring
28 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (49)
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
W ciągu 11 miesięcy 2022 r. Port Gdański Eksploatacja przeładował łącznie 3,6 mln ton węgla, co stanowi 295 proc. wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku. W ciągu 11 miesięcy 2022 r. Port Gdański Eksploatacja przeładował łącznie 3,6 mln ton węgla, co stanowi 295 proc. wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku.

Zakończono procedurę sprzedaży akcji spółki Port Gdański Eksploatacja bez wyboru oferty. Jak poinformowano, oferta firmy dopuszczonej do negocjacji okazała się "niesatysfakcjonująca". Wyłączność na negocjacje do końca roku miała poznańska firma Lebal.



- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA podjął decyzję o zakończeniu procedury sprzedaży akcji spółki Port Gdański Eksploatacja SA bez wyboru oferty. Wynika ona z niestabilnej sytuacji geopolitycznej, znacznego wzrostu wartości rynkowej spółki PGE, a także niesatysfakcjonujących właściciela ofert podmiotów dopuszczonych do etapu negocjacji - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Na początku marca ubiegłego roku Port Gdańsk oficjalnie rozpoczął procedurę poszukiwania inwestora dla spółki Port Gdański Eksploatacja. Jest to największy, uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części portu i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu. Ostatecznie zgłosiło się siedem podmiotów. Od czerwca tego roku wyłączność na negocjacje miała już tylko jedna z firm, a była to spółka Lebal z Poznania.

Prywatyzacja w Porcie Gdańsk. Na Prywatyzacja w Porcie Gdańsk. Na "ostatniej prostej" firma z Poznania?

Niestety jej dotychczasowy profil działalności nie wskazywał na doświadczenie w branży portowej lub przeładunkowej. Firma zajmuje się przede wszystkim sprzedażą wyrobów hutniczych i skupem złomu stalowego oraz żeliwnego. Dlatego związkowcy z PG Eksploatacji wyrazili swój niepokój w liście otwartym skierowanym do prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego i premiera Mateusza Morawieckiego. Według związkowców "sprzedaż ostatniego terminalu portowego, gdzie 100 proc. akcji posiada Skarb Państwa, prywatnemu podmiotowi w obecnej sytuacji geopolitycznej budzi niepokój". Port Gdański Eksploatacja jest chyba jedyną spółką, która może przeładować nie tylko surowce, ale też towary "wrażliwe", ważne dla naszych sojuszników.

Związkowcy z portowej spółki piszą do prezesa PiS i premiera Związkowcy z portowej spółki piszą do prezesa PiS i premiera

Ostatnie miesiące były bardzo intensywne dla firmy Port Gdański Eksploatacja. To ona była jedną z kluczowych spółek w procesie przeładowywanie węgla. Kilka dni temu władze Portu chwaliły się rekordowymi wynikami swojej spółki, która ma szansę zakończyć ten rok na poziomie 6,5 mln ton przeładunków, czyli z ponad dwukrotnie wyższym wynikiem w porównaniu z zeszłym rokiem. Wpływ na wynik ma wojna na Ukrainie i embargo na surowce energetyczne.

- W ciągu 11 miesięcy 2022 r. spółka przeładowała łącznie 6 mln ton ładunków, w tym m.in. drewno, (200 tys. ton), drobnicę (1,2 mln ton), zboża (416 tys. ton), węgiel i koks (3,6 mln ton), rudę żelaza (170 tys. ton). Największe wzrosty zanotowano w węglu (wzrost o 295 proc. ) i drewnie (wzrost o 902 proc.). Spółka rozpoczynała ten rok z przeładunkami na poziomie 150 tys. ton miesięcznie, a zakończy go, osiągając wynik blisko 950 tys. ton miesięcznie. Łącznie przeładowano w spółce ponad 650 tys. ton towarów z Ukrainy, w tym blachę w kęsach, kęsy, rudę żelaza i surówkę - podano w komunikacie.

Wzrost przeładunków wymusił inwestycje



W lutym br. na terenie Dworca Drzewnego rozpoczął pracę pierwszy z trzech żurawi portowych, zakupionych przez PGE - Liebherr LHM - 550. W czerwcu i sierpniu 2023 na nabrzeże trafią kolejne dwa żurawie LHM - 550. Inwestycje w sprzęt przeładunkowy znacząco zwiększyły i zwiększą w przyszłości możliwości przeładunkowe spółki. Na terenie, gdzie operuje PGE, wykonano utwardzenia dodatkowych powierzchni pod place składowe o łącznej powierzchni 100 000,00 m kw., jak również modernizację istniejącej infrastruktury kolejowej o łącznej długości 1367,00 m.b. W ramach współpracy ZMPG i PGE aktualnie trwają prace mające na celu utwardzenie kolejnych 42 000,00 m kw. terenów. Łączna wartość inwestycji spółki w place składowe to 11,7 mln zł.

- Blokada portów ukraińskich, wprowadzone embargo na surowce energetyczne sprowadzane z Rosji przy jednoczesnej potrzebie zapewnienia ciągłości dostaw surowców z innych kierunków drogą morską sprawiły, że PGE SA przyjęła na siebie ciężar obsługi wzmożonego potoku ładunków 24h/ 7 dni w tygodniu. W ciągu 11 miesięcy 2022 r. spółka przeładowała łącznie 3,6 mln ton węgla, co stanowi 295 proc. wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku. Absolutnie rekordowy był listopad, w którym przeładowano ponad 750 tys. ton tego surowca - podano w komunikacie.

Co dalej ze spółką Port Gdański Eksploatacja?



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zwrócił się do inwestora o uwzględnienie nowej sytuacji spółki i poprawienie oferty w terminie do 15 grudnia 2022 r. Niestety oferta, która wpłynęła, jest poniżej wartości rynkowej przedsiębiorstwa. Jednocześnie inwestor nie dokonał zmiany założeń w zakresie pierwotnie planowanych do przeprowadzenia inwestycji, do których zrealizowania byłby zobowiązany po zawarciu umowy, choć potrzeby spółki w tym zakresie uległy znaczącej zmianie.

- Złożone oferty nie spełniają naszych oczekiwań z kilku względów. Sytuacja spółki jest znacząco inna niż w dniu, w którym ogłaszaliśmy postępowanie. Aktualna wycena spółki jest wyższa niż w momencie rozpoczęcia postępowania w 2021 r. W wyniku niespodziewanej zmiany otoczenia geopolitycznego, w jakim działa spółka, i zwiększonego zapotrzebowania na usługi PGE SA realizuje obecnie historyczne wyniki i przeładowuje miesięcznie prawie milion ton ładunków. Dzięki temu spółka sukcesywnie odrabia dług technologiczny, inwestując w mobilny sprzęt przeładunkowy i zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe. Spółka potrzebuje aktualnie partnera, który w dłuższej perspektywie, co najmniej 10-letniej, zapewni jej odpowiednie wolumeny i masę ładunkową - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Sytuacja geopolityczna wpłynęła na duży ruch w Porcie Gdańsk i wzrost znaczenia oraz wartości spółki Port Gdański Eksploatacja. Władze Portu nie podały jednak, czy dalej będą poszukiwały inwestora, czy tylko - jak to określił prezes Portu - partnera. Od kilku miesięcy mówi się, że ochotę na przejęcie portowej spółki ma PGE Polska Grupa Energetyczna, a dokładnie PGE Paliwa. Ostatniego słowa nie powiedział też Węglokoks, który już wcześniej był zainteresowany PG Eksploatacją.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (49)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane