• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port stał się wielkim placem budowy

Wioletta Kakowska-Mehring
26 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Dzięki planowi inwestycyjnemu, kosztem prawie 500 mln zł, w ciągu najbliższych lat port ma się unowocześnić i  ma być bardziej efektywny , dzięki czemu ma skuteczniej konkurować na rynku bałtyckim. O tych zmianach opowiada Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.



Idąc do portu minęłam gruzowisko. Stare robi miejsce dla nowego? 
Janusz Jarosiński: Dziś jak ktoś odwiedzi port, to na początku będzie widział więcej obiektów rozbieranych niż powstających. Tak musi być w firmie, która nie cierpi na nadmiar powierzchni, a wprost przeciwnie ma tej powierzchni zdecydowanie za mało. W tej sytuacji jest niezwykle istotne, aby każdy metr kwadratowy wykorzystywać jak najlepiej. Często musimy  burzyć obiekty, na miejscu których będzie mogło powstać coś bardziej potrzebnego.  Aby myśleć o rozwoju portu, nie wystarczy myśleć o tym, co ma być w samym porcie - o halach, obiektach, urządzeniach. Niezwykle istotny, co było przez wiele lat niedoceniane, jest dostęp do portu. My zaczęliśmy właśnie od tego. Druga nitka ul. Janka Wiśniewskiego w trzech czwartych sfinansowana jest z unijnych środków, ale w jednej czwartej z funduszy Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Cały nowy układ drogowy ul. Polskiej na razie jest finansowany całkowicie z funduszy zarządu portu. Mamy nadzieję, że będzie dofinansowany przez Unię.
 
A bez dróg port mógłby się... "udusić".
 
Im lepsze obiekty wybudowalibyśmy wewnątrz, tym szybciej - bez dróg - byśmy się zakorkowali. Klienci byliby bardzo szybko niezadowoleni i spowodowałoby to, że duże pieniądze inwestowane wewnątrz, nie przyniosłyby efektów. Jeżeli zaczęliśmy od układu drogowego, to otworzyliśmy sobie wielkie możliwości rozwojowe wewnątrz portu. Bo dziś nikt nie ma wątpliwości, że z obszaru portu gdyńskiego błyskawicznie wyjedzie. Na razie na obwodnicę i początek A1, ale... W naszym interesie leży, aby ten układ drogowy powstawał dalej i jak najszybciej. Zawsze mnie cieszy jak słyszę o postępach prac na autostradzie. My zadbaliśmy o ten pierwszy, bardzo istotny element, czyli wyjazd z portu. Z ul. Polskiej, w Janka Wiśniewskiego, na Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdańska, potem na obwodnicę i już jesteśmy poza obszarem miejskim. Od tego się wszystko zaczęło. Na tej bazie możemy rozwijać to, co jest wewnątrz. A tam też dzieje się bardzo dużo. Jest jeszcze drugi element istotny. Niektóre porty mają to dane w darze. My, niestety, nie jesteśmy portem głębokowodnym, więc musieliśmy pomóc sobie, inwestując w pogłębienie, które właśnie kończymy.

Ile port zyskał?
 
Zyskaliśmy 13,5 m głębokości, czyli dopuszczalne zanurzenie dla statków 13 m. Nie wszędzie, ale w tych najważniejszych miejscach, czyli w terminalu masowym przy Nabrzeżu Holenderskim oraz w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Tam konstrukcyjnie możemy mieć maksymalnie 13,2 m,  to dużo, ale chciałoby się więcej. Ostatnie zawinięcie statku MSC Fortunate (5700 TEU - od red.), o którym było głośno, odbyło się dzięki temu, że port został pogłębiony. Mamy więc te dwa podstawowe elementy wykonane. Od strony lądu i od strony wody. Teraz tylko, albo aż, trzeba rozwijać to wszystko, co powinno być wewnątrz. W porcie trudno planować na rok, my chętniej mówimy o tym co mamy do zrobienia przez najbliższe trzy lata. W tym czasie zostanie tu zainwestowanych prawie 500 mln zł. Jeżeli wykonamy tę pracę domową konsekwentnie, to rzeczywiście port Gdynia będzie wyglądał i ładnie i będzie bardziej efektywny. I mam nadzieję, że będzie skutecznie konkurował na rynku bałtyckim.
 
Jakie zadnia czekają port w ramach tej "pracy domowej"?
 
Szczególnie istotna jest przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego. W najbliższej przyszłości to nabrzeże będzie istotnym składnikiem  całej układanki portowej, bowiem, po pierwsze, ciążą tam te statki, które przywożą węgiel importowany - a jesteśmy absolutnie przekonani, że tego węgla w porcie będzie więcej - a po drugie, mamy plany inwestycyjne związane ze śrutami. Chcemy wybudować obiekt, który też potrzebuje głębokości 13,5 metra. Chodzi o magazyn paszowy. W tej sprawie jesteśmy w fazie projektowania, ale zaraz za tym pójdzie realizacja. Kolejna inwestycja dotyczy Nabrzeża Śląskiego. Tam też obsługujemy statki z węglem, ale mniejsze. Z kolei w styczniu podpisaliśmy umowę z Mostostalem, dotyczącą rozbudowy terminalu ro-ro II etap. Te wyburzane obiekty na ulicy Polskiej, o które pani pytała, to część tej realizacji. W pierwszym etapie oddaliśmy do użytku podwójną rampę ro-ro. Dzięki tej inwestycji mamy połączenie pasażersko-towarowe z Helsinkami i dalej do Rostoku.

Terminal ro-ro wymaga jednak znacznych powierzchni placowych, dlatego trzeba było wyburzyć zbędne obiekty. Tu powstanie też zupełnie nowe połączenie z ulicą Janka Wiśniewskiego. Wyjeżdżający z terminalu ro-ro całkowicie ominą węzeł drogowy, który jest przy pomniku. Pod ul. Solidarności będziemy wyjeżdżać bezpośrednio z Janka Wiśniewskiego, czyli część ruch ominie ten węzeł. Terminal ro-ro został zbudowany pod potrzeby naszych klientów i staramy się iść dalej tą drogą, by w odpowiednim momencie odpowiadać na potrzeby rynku. Kolejna bardzo duża inwestycja to przebudowa Nabrzeża Bułgarskiego. Po niej będą mogły tam cumować statki 5-6 tys. TEU. To jest jeszcze jedyny taki fragment, który jest nieuregulowany. Powstanie tam całkowicie nowe nabrzeże, a że jest to w bezpośrednim sąsiedztwie trasy Kwiatkowskiego oraz centrum logistycznego, to czas i o nim pomyśleć. Centrum logistyczne to osobna historia. Rozbudowujemy je krok po kroku. Pierwszym było zbudowanie magazynu. Oddaliśmy go do użytku na przełomie listopada i grudnia zeszłego roku.  Magazyn został natychmiast wydzierżawiony. Obok niego jest budowane centrum serwisowe Rolls-Royca - i znakomity partner, i nowe miejsca pracy. To jednak nie koniec. Zainteresowanie pierwszym magazynem, który zbudowaliśmy zachęciło nas do... zbudowania kolejnego. Trwa projektowanie.
 
Kwota 500 mln zł to pokaźna suma. Czy uda się pozyskać takie środki?
 
W ubiegłym roku uzyskaliśmy pierwsze 50 mln zł z funduszy unijnych i mamy olbrzymie apetyty, żeby tych pieniędzy było znacznie więcej. Niedawno wysłaliśmy kolejny projekt. Mamy nadzieję, że na układ drogowo-kolejowy do wschodniej części portu, rozbudowę terminalu ro-ro i na Nabrzeże Bułgarskie też pozyskamy środki unijne. To pomoże nam w realizacji tych zamierzeń. A one mogą być ambitne dlatego, że udało nam się zgromadzić sporo pieniędzy. Dzisiaj jesteśmy spokojni, że mamy środki na wkład własny. Te inwestycje, które mamy nadzieję, że będą realizowane ze środków unijnych rozpoczynamy i nie czekamy na prefinansowanie. Chyba jesteśmy firmą sukcesu.

Świadczy o tym wynik również finansowy, jaki osiągnęliśmy w ub. roku. Przeszło 43 mln zł zysku. Nic dziwnego, w porcie naprawdę dużo się dzieje. Dzięki temu też jesteśmy całkiem niezłym zleceniodawcą dla firm, które realizują te inwestycje. Dla firm z regionu, czy firm zatrudniających ludzi stąd - Hydrobudowa, Hydromega, Doraco, Mostostal, Portowy Zakład Techniczny. A oni mają podwykonawców. To jest cały łańcuch. Najważniejsze jest jednak to, że nasze działania - powiem nieskromnie - przynoszą efekty. Bo jak się patrzy na to co zostało zrobione i przejrzy się plany, to można pozwolić sobie na chwilowy brak skromności.

Miejsca

Opinie (107) 6 zablokowanych

  • "ma tej powierzchni zdecydowanie za mało" (4)

    Panie Prezesie należy zacząć myśleć i nie budować w Porcie baraków a Magazyny Wysokiego Składowania (MWS) a nawet MBWS - magazyny bardzo wysokiego składowania min. to 20 poziomach z 20 nawami. Tylko to zapewni racjonalną gospodarkę przestrzenią portową jak i magazynową, dając jasny i mądry oraz czytelny obraz wykorzystania terenu. Tak zresztą dzieje się w całym świecie tylko nie w Gdyni.

    • 12 3

    • i tu się mylisz (1)

      na ukończeniu jest magazyn wysokiego skladowania przy ul Kontenerowej.

      • 2 1

      • co to za wysokie składowanie?

        koń by się uśmiał a co tu mówiąc portowiec

        • 1 1

    • Gg

      Jak widac jestes niedoinformowany. Wlasnie niedawno oddano pierwszy nowy magazyn wyspokiego skladowania. A z tego co sie slyszy powstanie kolejny.

      • 3 0

    • zanim cos napiszesz na temat magazynow to sie zastanow

      jakie magazyny sa potrzebne w porcie.

      • 1 1

  • Prawo Gdynia (2)

    miasto i port rozwija się na przekór władzom województwa pomorskiego.Ale taki los pod górkę gdy nie PO tej stronie Politycznej

    • 7 8

    • (1)

      Miasto własnie ogranicza rozwój portu wpychając się na tereny portowe i po stoczniowe, a potem będą pretensje do kolejnego rządu, np Muzeum Migracji na Dworcu Morskim.

      • 9 4

      • Masz rację. Ja też pisałem już nie raz o tym. Jaskrawym przykładem są tereny upadającego "Dalmoru", na który łakomie patrzą pazerne i pozbawione wyobraźni władze miasta Gdyni ze swoim szkodliwym planem ich zagospodarowania i za które i tak nikt nie chce zapłacić Skarbowi Państwa godziwych pieniędzy, a które z kolei przydałyby się portowi gdyńskiemu, ograniczonemu w terytorialnym rozwoju.

        • 8 1

  • Propnuje zmianę (1)

    Myślę że w związku z tymi wszelkimi sukcesami Gdyni jest potrzeba zmiany nazwy
    Zatoki Gdańskiej na "Zatokę Gdyńską".

    • 8 4

    • Propozycja

      Idźmy na kompromis i nich to będzie "Zatoka sopocka". W Gdyni betonowe plaże, w Gdańsku śmierdząca Rafineria tylko Sopot OK

      • 0 0

  • a co to za propaganda Maerskowo-DCTowska

    Pytam sie grzecznie !!!

    • 1 6

  • Gdyński port to paskudzwo (4)

    Gdyński port to paskudztwo technologiczne witające pasażerów statków turystycznych stertami śmieci i złomu, a smród przeładowywanego eteru i pasz roztacza się nad całym miastem. Takie to nowoczesne okno na świat.
    Chyba już czas na jego pełną likwidację...

    • 7 7

    • ciekawe (3)

      a co powiesz o zwałach siarki i innego syfu - wiesz że gdańsk ma najwyższą w Polsce umieralność na raka !!

      • 5 2

      • O jakich zwałach siarki piszesz?

        Czasem mam wrażenie, że koleżeństwo z Gdyni nie ma zielonego pojęcia o tym co się dzieje u sąsiada. Czy po wizycie tuż po wojnie byliście chociaż jeszcze raz nad Motławą?

        • 2 3

      • Czy wy w Gdyni używacie specjalnych klawiatur?

        Widzę, że zawsze wam shift szwankuje przy słowie Gdańsk.

        • 2 3

      • Boję się raka

        Racja, ale o tym się nie mówi. Można dziękować Rafinerii i GZNF. Kasę dla miasta dają o której Gdynia może tylko pomarzyć, ale ile za to duszyczek do Pana Piotra idzie ciężko zliczyć.

        • 0 0

  • WUŻ (4)

    No ciekawe, ciekawe. Taka propaganda - szkoda, że nie chwalą się złodziejską prywatyzacją WUŻ Gdynia. Kupi jakiś gigant nowoczesne holowniki (centaur, kronos) za grosze i pewnie dobrze wykorzysta je w porcie ... niemieckim.

    • 3 6

    • Jak to jest z WUŻ-em (2)

      O jakim złodziejstwie piszesz? ZMPG S.A., jako właściciel WUŻ-u ma ustawowy obowiązek sprywatyzowania tej spółki. Te sprawy są tam rzetelnie i przejrzyście prowadzone. Jak do tej pory to destrukcyjne działania ze strony m. in. związków zawodowych uniemożliwiały tę prywatyzację. Na dłuższą metę nie da się utrzymać waszego monopolu na obsługę holowniczą statków. Prędzej, czy później będzie musiał się tym zająć jakiś efektywnie działający podmiot o rozsądniejszych stawkach. Tak jest w Europie i tak będzie w Polsce. Jeżeli się nie sprywatyzujecie i zrestrukturyzujecie, to wypadniecie z tego rynku i dopiero wtedy będziecie mogli sobie tak naprawdę pobiadolić.

      • 4 0

      • (1)

        no własnie zapomniałem o WUŻowskiej solidarności zwiazek który was ciagnie na dno pozdro dla towarzysza Połoma

        • 5 0

        • ludzie o czym mowa w WUZu zarabjaja lepiej niz na kontraktach, zobaczcie ilu pracowników jest na dwóch etatach

          • 1 0

    • Marku, jeśli to twoje prawdziwe imię to zapewne w poniedziałek staniesz na dywaniku u Prezesa B...
      boisz sie prywatyzacji a dlaczego sami nie weźmiecie w spółke pracownicza ,macie za dobrze 8 dni w miesiącu pracy, na holownikach przemyt i pijaństwo marnotrastwo forsy własciciela

      • 0 0

  • Obiektywny idz dziecko spac

    bo juz jest pozno.jutro wez tate za reke niech ciebie przywiezie do sasiadow za miedze to zobaczysz jak wygladaprawdziwy port D.C.T.

    • 2 2

  • a kiedy port Gdańsko-Gdyński?

    Szczecin-Świnoujście poszły po rozum do głowy, .. "prowincjonalna" Kopenhaga gra współnie z Malme" a u nas darcie kotów, dublowanie inwestycji (terminali), czesto finansowanych z UE?
    Bylaby kasa na co innego.

    • 5 2

  • terminal przeładunku złomu (2)

    Ostanio chyba powstał w porcie w Gdyni nowoczesny terminal przeładunku złomu bo wielkie hałdy tego surowca można dostrzec w reprezentacyjnej części portu przy dworcu morskim i pomniku budowniczych portu,oryginalny widok.Całkiem jak wysypisko śmieci.

    • 8 1

    • A CO MA BYĆ W PORCIE (1)

      Wybieg dla panienek .

      • 1 1

      • Świetne miejsce

        Na góry złomu i innych śmieci,niedaleko miejsca cumowania wycieczkowców które przychodzą z całego świata,tysiące turystów schodzący ze statków mają co oglądać.Świetna wizytówka na Dzień Dobry Polsko.Może jednak tą złomownie przenieść po prostu w inne miejsce w porcie,terenów chyba nie brakuje.

        • 0 0

  • Ludzie - ten port powstał przed wojną.. (1)

    perspektywocznie to jest kaplica raczej - ile mogą pogłębić - do 15 m?
    I tak większość kontenerowców w ciągu następnych kilku lat przesiądzie się na DCT - szczególnie po wybudowaniu tam zaplecza logistycznego i bazy kontenerowej..
    Bałtycki lepiej by się zajął drobnicą i kopalnianymi - tu jest nisza i ma ku temu infrastrukturę - co pawda pamiętającą Gierka ale zawsze..

    • 3 2

    • Drobnica "nieskonteneryzowana " jest w odwrocie, a docelowo 15m głębokości w porcie bałtyckim wystarczy, bo statki o większym zanurzeniu nie będą tu pływać. Towary masowe są i będą w Gdyni przeładowywane i te również potrzebują nieraz głębokości podobnych do dużych kontenerowców. A Gdański DCT faktycznie stanowi potencjalnie dużą konkurencję dla terminali gdyńskiego portu.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane