• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grupa Alibaba w Polsce. Inwestycje w magazyny i centrum logistyczne

Robert Kiewlicz
2 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
AliExpress, należący do Grupy Alibaba, działa w Europie Środkowo-Wschodniej od 2017 roku, a Polska jest dla koncernu kluczowym rynkiem w regionie. AliExpress, należący do Grupy Alibaba, działa w Europie Środkowo-Wschodniej od 2017 roku, a Polska jest dla koncernu kluczowym rynkiem w regionie.

Potężne, nowe centrum logistyczne Alibaby w Polsce i liczne magazyny w całym kraju. Chiński gigant chce dzięki temu szybciej zaopatrywać klientów w Czechach, Niemczech czy Skandynawii. Duże inwestycje Grupy Alibaba w Polsce zaplanowane są na 2021 r., jednak jak na razie koncern nie podaje lokalizacji centrum logistycznego. Wiadomo jednak, że Chińczycy badają różne możliwości. Czy na ekspansji Alibaby zyska też Trójmiasto?


Największa zaleta robienia zakupów online to:


- Poprawa łańcucha logistycznego w Polsce jest zdecydowanie jednym z naszych priorytetów na nadchodzący rok i badaliśmy rożnego rodzaju rozwiązania. Polska jest dla nas jednym z najważniejszych rynków i bardzo się cieszymy, że już usprawniliśmy naszą logistykę dzięki gwarantowanej trzydniowej dostawie z naszych magazynów partnerskich w Polsce - mówi dla Trojmiasto.pl Gary Topp, dyrektor operacyjny Alibaba Group na Europę Środkowo-Wschodnią. - Ponadto wprowadzamy produkt, aby zagwarantować dostawę w ciągu 15 dni w przypadku zamówień wysyłanych z Chin o wartości powyżej pięciu dolarów, zaczynając w pobliżu naszej wyprzedaży rocznicowej w marcu lub kwietniu.

Inwestycje Grupy Alibaba w Polsce



Jak zaznacza Topp, w chwili obecnej lokalizacja centrum logistycznego nie jest jeszcze ostatecznie przesądzona. Czy jest szansa na to, że chińska inwestycja zostanie zlokalizowana na Pomorzu?

- Jesteśmy otwarci na inwestycje z każdego zakątka świata. Oczywiście Daleki Wschód i Chiny to obecnie kierunki bardzo ciekawe. Nie zapominajmy, że cały nasz region to wielki węzeł komunikacyjny i nie tyle jesteśmy bramą do Polski, ale bramą do Europy. To z naszych portów ładunku są dystrybuowane do milionów Europejczyków. Potencjał na Pomorzu jest, co pokazują inwestycje Amazona, który postawił u nas nie na logistykę, ale na wysokie procesy, i jest szansa, że będzie się nadal mocno rozwijał - komentuje Marcin Grzegory, wiceprezes Invest in Pomerania.
W Trójmieście od 2019 r. obecna jest też chińska firma Globalway - wywodząca się z grupy Costway - jednego z największych importerów mebli, akcesoriów do domu i ogrodu, zabawek oraz artykułów sportowych z Dalekiego Wschodu. Wśród partnerów strategicznych Grupy Costway znajdują się między innymi Wallmart, Home Depot, Sears, Amazon, eBay oraz Wish.

Amazon i Aliexpress na polskim rynku



Kilka dni temu inny internetowy gigant - Amazon - oficjalnie poinformował o rozpoczęciu prac nad polską wersją swojego sklepu. Firma działa w Polsce od 2014 r. Posiada obecnie dziewięć centrów logistycznych w: Sadach, Sosnowcu, Kołbaskowie, Bielanach Wrocławskich (dwa), Pawlikowicach, Łodzi, Okmianach i Gliwicach. W Gdańsku koncern posiadł Amazon Web Services i Centrum Rozwoju Technologii. W 2021 r. uruchomione zostanie też 10. centrum w Świebodzinie.

Kupujący w sieci - demografia. Kupujący w sieci - demografia.

- AliExpress, należący do Grupy Alibaba, działa w Europie Środkowo-Wschodniej od 2017 r., a Polska jest kluczowym rynkiem w regionie. Od tego czasu jesteśmy świadkami ogromnego wzrostu, zwłaszcza jeśli chodzi o polski rynek e-commerce, który jest jednym z najszybciej rozwijających się i najbardziej innowacyjnych w Europie - mówi Gary Topp. - AliExpress jest obecnie drugą co do wielkości platformą e-commerce, wyłącznie online, w Polsce i jesteśmy z tego bardzo dumni. W naszym łańcuchu dostaw dokonujemy znacznych inwestycji, a naszym ostatecznym celem jest zapewnienie najbardziej konkurencyjnej ceny i najszerszego asortymentu na rynku w połączeniu z pewnością dostawy. Myślę, że w nadchodzącym roku będzie to ogromny przełom dla naszych klientów. W ciągu ostatniego roku pandemia pomogła również przyspieszyć cyfryzację i przyjęcie handlu elektronicznego zarówno przez kupujących, jak i sprzedających, co zmotywowało nas do zwiększenia inwestycji w naszą platformę, ponieważ chcemy mieć pewność, że konsumenci mogą otrzymać produkty, których potrzebują, w każdej chwili w tym trudnym okresie. Jeśli chodzi o konkurencję, nie możemy komentować bezpośrednio, jednak zawsze kierujemy się zasadą, że większa konkurencja czyni nas silniejszymi i jest dobre dla całego rynku. Jeśli będziemy trzymać się naszych podstawowych zasad konkurencyjnych cen i szerokiego asortymentu, zawsze będzie istniał silny rynek dla AliExpress.


Coraz więcej kupujących online



Jak wynika z dorocznego raportu "E-Commerce w Polsce", Allegro niezmiennie pozostaje najlepiej rozpoznawalną marką spośród wszystkich polskich e-serwisów. Jest ona wymieniana spontanicznie aż przez 86 proc. badanych. Natomiast w przypadku marek serwisów zagranicznych najczęściej wskazywany jest serwis AliExpress, rozpoznawany spontanicznie przez 50 proc. spośród tych, którzy dokonali zakupów na serwisach zagranicznych w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

- W porównaniu do poprzedniego badania odnotowaliśmy wzrost kupujących online.
Stanowią oni już ponad 73 proc. wszystkich badanych internautów. Tak duży odsetek w oczywisty sposób obejmuje wszystkie grupy internautów. Zapewne niewątpliwy wpływ na wzrost liczby e-konsumentów oraz ich preferencji zakupowych ma bieżąca sytuacja pandemiczna - komentuje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. - Kolejna ciekawa liczba dotyczy internautów zagranicznych, którzy kupują w polskich e-sklepach, a jest ich aż 72 proc. To wskazuje na fakt, że warto wzmocnić działania w kontekście cross-border e-commerce. Istotne jest, aby e-przedsiębiorcy w swoich strategiach działania zakładali od początku sprzedaż globalną e-commerce.

Alibaba Group została utworzona w 1999 roku przez 18 założycieli, a na jej czele stanął Jack Ma. Jack Ma był z zawodu nauczycielem języka angielskiego. Chciał, aby nazwa jego firmy była łatwo rozpoznawana i dobrze rozumiana na całym świecie. Wykorzystał jedno z opowiadań o Ali Babie z księgi Tysiąca i jednej nocy. Obecnie według danych statystycznych Alibaba Group zatrudnia blisko 93 tys. pracowników. Wartość rynkowa Grupy to 730 mld dolarów, co czyni z niej jedno z największych przedsiębiorstw świata.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (106)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane