- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (41 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (168 opinii)
- 3 Złoty polski ma już 100 lat (135 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (101 opinii)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
Jaką drogę przebywa paczka? Algorytmy w LPP
Jak na obszarze o powierzchni odpowiadającej 9 boiskom do piłki nożnej, w gąszczu regałów, znaleźć dokładnie tę jedną rzecz, spakować i wysłać ją pod wskazany adres, gdy tych adresów do obsłużenia jednego dnia jest nawet 100 tys.? To jest sztuka kompletacji. Gdyby nie automatyzacja i algorytmy sztucznej inteligencji, taka wydajność i skuteczność w magazynach logistycznych nie byłaby możliwa. Sprawdziliśmy, jak działa nowoczesne centrum logistyczne.
Czym jest owa kompletacja? Jest to proces polegający na przygotowaniu, czyli wyszukaniu oraz pobraniu zamówionych przez klienta towarów, w celu spakowania oraz złożenia ich w gotowe zamówienie, paczki, wydawane później do wysyłki. Kluczem jest przygotowanie zamówień do wysyłki w jak najkrótszym czasie, przy wykorzystaniu jak najmniejszych nakładów energii. A tu z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania z dziedziny mechaniki, a od niedawna także obszaru sztucznej inteligencji.
Trójmiejskie spółki zbudują magazyn i plac składowy w Porcie Gdańsk
Żeby to lepiej zrozumieć, udaliśmy się do nowoczesnego Fulfillment Center, czyli centrum obsługi wysyłek do klientów internetowych, firmy LPP Logistics w Pruszczu Gdańskim. Tam na powierzchni liczącej łącznie 64 tys. m kw., czyli właśnie prawie tyle, ile 9 boisk do piłki nożnej, można pomieścić 6 mln sztuk odzieży i akcesoriów, a dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii i zaawansowanej automatyki magazynowej zrealizować do 100 tys. wysyłek dziennie i tyle samo zwrotów. Złożone przez klienta zamówienie najpierw trafia do platformy informatycznej, która analizuje zlecenie, rozpoznaje produkty i weryfikuje ich dostępność.
- Opracowany pod nasze potrzeby system pozwala również na realizację łączonych zamówień. Jeżeli dane produkty znajdują się w dwóch lokalizacjach, czyli np. w sklepie i magazynie, to dzięki wykorzystaniu algorytmów umożliwiających bieżącą kontrolę stanów magazynowych jesteśmy w stanie połączyć zamówienie na styku dwóch magazynów lub magazynu i salonu. Takie podejście omnichannelowe pozwala nam przede wszystkim skrócić czas dostawy do klienta, ale też zoptymalizować cały proces logistyczny - mówi Kamil Kawałek, menadżer ds. rozwoju sieci logistycznej, LPP Logistics.
Gdy zamówienie trafi do magazynu, rozpoczyna się etap kompletacji, polegający na wyszukaniu oraz pobraniu produktu z właściwego regału. Pomaga w tym system WMS (Warehouse Management System) odpowiedzialny za zarządzanie towarem w magazynie. Wykorzystując terminal mobilny z wgraną aplikacją, pracownik kompletuje produkty z określonej puli zamówień i rejestruje tym samym ich ruch w magazynie.
Najprościej rzecz ujmując, system wie, w której części magazynu jest poszukiwany towar i dzięki temu pomaga w jego szybkim odnalezieniu wśród setek regałów. Pracownik magazynu może bez niepotrzebnego kluczenia wśród alejek zapełnić sprawnie kosz zamówionym towarem i przekazać do dalszego sortowania.
Duże zmiany w firmie odzieżowej LPP
- W kolejnym etapie zebrany towar jest sortowany i rozdzielany na indywidualne zamówienia klientów. Tak posegregowane produkty trafiają na stanowiska pakowania, gdzie pracownik przeprowadza ostatnią kontrolę jakości, starannie je układa i pakuje do kartonów lub kopert - mówi Dariusz Skorb, kierownik ds. operacyjnych e-commerce, LPP Logistics.
System podpowiada im, co spakować do paczki, kto zamówił dany produkt i gdzie przesyłka powinna trafić.
- Gotowe paczki, czyli skompletowane zamówienia, wędrują przenośnikami w kierunku automatycznego sortera. Ten rozdziela je pod kątem kraju wysyłki oraz firm przewozowych obsługujących dostawy do klientów - mówi Daniel Potoczniak, dyrektor ds. logistyki e-commerce LPP Logistics.
Sorter odczytuje etykiety i steruje przepływem gotowych, zapakowanych i ometkowanych zamówień. Centrum w Pruszczu Gdańskim realizuje wysyłki krajowe, jak i za granicę - do Niemiec, Ukrainy, krajów bałtyckich, Włoch czy Hiszpanii. Dzięki sztucznej inteligencji, dzięki algorytmom, nie ma mowy o pomyłce.
- Cały proces od momentu złożenia zamówienia, poprzez jego kompletację, pakowanie, sortowanie, aż do momentu wysyłki odbywa się przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii i zaawansowanych systemów. Dzięki nim optymalizujemy pracę w naszym Fulfillment Center i jeszcze szybciej docieramy do klienta - dodaje Daniel Potoczniak.
Szacuje się, że ponad 1/3 kosztów logistyki magazynowej pochodzi właśnie z tzw. kompletacji zamówienia. Ten proces jest kosztowny szczególnie w przestrzeniach, gdzie występuje dużym wolumen zamówień, np. w e-commerce, czyli handlu internetowym. Nic więc dziwnego, że specjaliści od logistyki szukają sposobów, aby ten proces usprawnić, dla dobra firmy, aby ograniczyć koszty i dla dobra klientów, aby skrócić czas dostarczenia zamówionego produktu.
Robot kaucyjny z Trójmiasta. Skup butelek albo wysokie kary
LPP Logistics to spółka z Grupy LPP, właściciela marek odzieżowych. Podmiot ten jest odpowiedzialny za zarządzanie siecią zaopatrzenia i dystrybucji, czyli operacje logistyczne w Grupie. Zarządza obecnie obiektami magazynowymi o łącznej powierzchni przeszło 400 tys. m kw., czyli 7 obiektami magazynowymi, a w tym 3 centrami dystrybucyjnymi (wysyłka do salonów sprzedaży) i 4 magazynami typu Fulfillment Center (wysyłka do klientów e-commerce).
Firma obsługuje dystrybucję marek: Reserved, Cropp, House, Mohito oraz Sinsay. LPP Logistics zaopatruje przeszło 2 tys. sklepów stacjonarnych na 27 rynkach i realizacje zamówienia internetowe do klienta na 34 rynkach.
- W ubiegłym roku spółka wysłała ponad 44 mln przesyłek z zamówieniami internetowymi do klientów marek LPP. Bez sprawnej organizacji, czyli połączenia pracy osób zaangażowanych w proces ich realizacji oraz rozwiązań technologicznych, nie udałoby się osiągnąć takiego wyniku - podsumowuje Daniel Potoczniak.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-10-18 14:37
Robi wrażenie
Jak się człowiek cofnie w czasie... Na ten rynek, na te łóżka polowe...
- 38 0
-
2023-10-18 18:20
Pięknie ! (4)
Brawo Kamil, Brawo Dariusz. Z takim zespołem można zdobywać szczyty.
- 8 13
-
2023-10-18 21:04
nie pucuj sie tak (3)
bo i tak skonczysz w tych kartonach
- 9 2
-
2023-10-18 21:13
Nie rozumiem (2)
Więcej wyrozumiałości zalecam. Po co takie nadęcie. Warto czasami docenić wysiłek.
- 2 5
-
2023-10-18 21:46
Mogę docenić to że jest to polski kapitał i o dziwo jeszcze tego zachód nie wykupił. (1)
Ale wyczytuje jakże polskie akcenty w artykule, np. "ponad 1/3 kosztów logistyki magazynowej pochodzi właśnie z tzw. kompletacji zamówienia." W takim razie jak to np. w Anglii funkcjonuje, skoro tam minimum płacy to 7 Funtów na godzinę netto a superwajzery, menagiery mają dużo więcej gdzie ceny odzieży praktycznie te same co u Nas...
- 6 0
-
2023-10-19 15:01
Język korzyści
Trzeba doceniać wszystkie pozytywne zachowan ia. Nawet te najmniejsze. Za dużo w nas jadu, zawiści i braku zrozumienia. Motywacja, wspólne pasje, patrzenie w tym samym kierunku. To buduje zgodę i zaangażowanie wśród pracowników.
- 0 1
-
2023-10-19 06:07
Super biznes
100 tys. wysyłek i tyle samo zwrotów
- 8 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.