• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaką drogę przebywa paczka? Algorytmy w LPP

VIK
18 października 2023, godz. 14:00 
Opinie (40)

Jak na obszarze o powierzchni odpowiadającej 9 boiskom do piłki nożnej, w gąszczu regałów, znaleźć dokładnie tę jedną rzecz, spakować i wysłać ją pod wskazany adres, gdy tych adresów do obsłużenia jednego dnia jest nawet 100 tys.? To jest sztuka kompletacji. Gdyby nie automatyzacja i algorytmy sztucznej inteligencji, taka wydajność i skuteczność w magazynach logistycznych nie byłaby możliwa. Sprawdziliśmy, jak działa nowoczesne centrum logistyczne.



Czym jest owa kompletacja? Jest to proces polegający na przygotowaniu, czyli wyszukaniu oraz pobraniu zamówionych przez klienta towarów, w celu spakowania oraz złożenia ich w gotowe zamówienie, paczki, wydawane później do wysyłki. Kluczem jest przygotowanie zamówień do wysyłki w jak najkrótszym czasie, przy wykorzystaniu jak najmniejszych nakładów energii. A tu z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania z dziedziny mechaniki, a od niedawna także obszaru sztucznej inteligencji.

Trójmiejskie spółki zbudują magazyn i plac składowy w Porcie Gdańsk Trójmiejskie spółki zbudują magazyn i plac składowy w Porcie Gdańsk

Żeby to lepiej zrozumieć, udaliśmy się do nowoczesnego Fulfillment Center, czyli centrum obsługi wysyłek do klientów internetowych, firmy LPP Logistics w Pruszczu Gdańskim. Tam na powierzchni liczącej łącznie 64 tys. m kw., czyli właśnie prawie tyle, ile 9 boisk do piłki nożnej, można pomieścić 6 mln sztuk odzieży i akcesoriów, a dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii i zaawansowanej automatyki magazynowej zrealizować do 100 tys. wysyłek dziennie i tyle samo zwrotów. Złożone przez klienta zamówienie najpierw trafia do platformy informatycznej, która analizuje zlecenie, rozpoznaje produkty i weryfikuje ich dostępność.


- Opracowany pod nasze potrzeby system pozwala również na realizację łączonych zamówień. Jeżeli dane produkty znajdują się w dwóch lokalizacjach, czyli np. w sklepie i magazynie, to dzięki wykorzystaniu algorytmów umożliwiających bieżącą kontrolę stanów magazynowych jesteśmy w stanie połączyć zamówienie na styku dwóch magazynów lub magazynu i salonu. Takie podejście omnichannelowe pozwala nam przede wszystkim skrócić czas dostawy do klienta, ale też zoptymalizować cały proces logistyczny - mówi Kamil Kawałek, menadżer ds. rozwoju sieci logistycznej, LPP Logistics.
Gdy zamówienie trafi do magazynu, rozpoczyna się etap kompletacji, polegający na wyszukaniu oraz pobraniu produktu z właściwego regału. Pomaga w tym system WMS (Warehouse Management System) odpowiedzialny za zarządzanie towarem w magazynie. Wykorzystując terminal mobilny z wgraną aplikacją, pracownik kompletuje produkty z określonej puli zamówień i rejestruje tym samym ich ruch w magazynie.

Najprościej rzecz ujmując, system wie, w której części magazynu jest poszukiwany towar i dzięki temu pomaga w jego szybkim odnalezieniu wśród setek regałów. Pracownik magazynu może bez niepotrzebnego kluczenia wśród alejek zapełnić sprawnie kosz zamówionym towarem i przekazać do dalszego sortowania.

Duże zmiany w firmie odzieżowej LPP Duże zmiany w firmie odzieżowej LPP

- W kolejnym etapie zebrany towar jest sortowany i rozdzielany na indywidualne zamówienia klientów. Tak posegregowane produkty trafiają na stanowiska pakowania, gdzie pracownik przeprowadza ostatnią kontrolę jakości, starannie je układa i pakuje do kartonów lub kopert - mówi Dariusz Skorb, kierownik ds. operacyjnych e-commerce, LPP Logistics.
System podpowiada im, co spakować do paczki, kto zamówił dany produkt i gdzie przesyłka powinna trafić.

- Gotowe paczki, czyli skompletowane zamówienia, wędrują przenośnikami w kierunku automatycznego sortera. Ten rozdziela je pod kątem kraju wysyłki oraz firm przewozowych obsługujących dostawy do klientów - mówi Daniel Potoczniak, dyrektor ds. logistyki e-commerce LPP Logistics.

Sorter odczytuje etykiety i steruje przepływem gotowych, zapakowanych i ometkowanych zamówień. Centrum w Pruszczu Gdańskim realizuje wysyłki krajowe, jak i za granicę - do Niemiec, Ukrainy, krajów bałtyckich, Włoch czy Hiszpanii. Dzięki sztucznej inteligencji, dzięki algorytmom, nie ma mowy o pomyłce.

- Cały proces od momentu złożenia zamówienia, poprzez jego kompletację, pakowanie, sortowanie, aż do momentu wysyłki odbywa się przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii i zaawansowanych systemów. Dzięki nim optymalizujemy pracę w naszym Fulfillment Center i jeszcze szybciej docieramy do klienta - dodaje Daniel Potoczniak.
Szacuje się, że ponad 1/3 kosztów logistyki magazynowej pochodzi właśnie z tzw. kompletacji zamówienia. Ten proces jest kosztowny szczególnie w przestrzeniach, gdzie występuje dużym wolumen zamówień, np. w e-commerce, czyli handlu internetowym. Nic więc dziwnego, że specjaliści od logistyki szukają sposobów, aby ten proces usprawnić, dla dobra firmy, aby ograniczyć koszty i dla dobra klientów, aby skrócić czas dostarczenia zamówionego produktu.

Robot kaucyjny z Trójmiasta. Skup butelek albo wysokie kary Robot kaucyjny z Trójmiasta. Skup butelek albo wysokie kary

LPP Logistics to spółka z Grupy LPP, właściciela marek odzieżowych. Podmiot ten jest odpowiedzialny za zarządzanie siecią zaopatrzenia i dystrybucji, czyli operacje logistyczne w Grupie. Zarządza obecnie obiektami magazynowymi o łącznej powierzchni przeszło 400 tys. m kw., czyli 7 obiektami magazynowymi, a w tym 3 centrami dystrybucyjnymi (wysyłka do salonów sprzedaży) i 4 magazynami typu Fulfillment Center (wysyłka do klientów e-commerce).

Firma obsługuje dystrybucję marek: Reserved, Cropp, House, Mohito oraz Sinsay. LPP Logistics zaopatruje przeszło 2 tys. sklepów stacjonarnych na 27 rynkach i realizacje zamówienia internetowe do klienta na 34 rynkach.

- W ubiegłym roku spółka wysłała ponad 44 mln przesyłek z zamówieniami internetowymi do klientów marek LPP. Bez sprawnej organizacji, czyli połączenia pracy osób zaangażowanych w proces ich realizacji oraz rozwiązań technologicznych, nie udałoby się osiągnąć takiego wyniku - podsumowuje Daniel Potoczniak.
VIK

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (40)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane