• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka temperatura powinna być w miejscu pracy?

21 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szkolenie po nocnej zmianie. Czy to legalne?
Pracodawca jest obowiązany zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie dla rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników. Pracodawca jest obowiązany zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie dla rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników.

Zbyt niska temperatura w zakładzie pracy nie dość, że powoduje dyskomfort pracownika, to może jeszcze zagrażać jego zdrowiu. Jaką temperaturę w miejscu pracy, zgodnie z prawem, powinien zapewnić pracodawca?



Pracuję na stanowisku stolarz i na hali maszynowej jest 5 stopni. Czy można w takich warunkach odmówić pracy?

Na pytanie odpowiada Paweł Kasprzyk z Kancelarii Radców Prawnych Kasprzyk Waliszewski.

Na wstępie stwierdzić należy, że zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy jest jedną z podstawowych zasad prawa pracy (art. 15 Kodeksu pracy, zwanego dalej k.p.). W myśl art. 207 § 1 k.p. pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Konkretne obowiązki pracodawcy w tym zakresie zostały sprecyzowane w k.p. oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Paweł Kasprzyk, radca prawny Paweł Kasprzyk, radca prawny
Zgodnie z art. 214 § 1 k.p. pracodawca jest obowiązany zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie dla rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników. Jeśli chodzi o temperaturę, jaka powinna panować w takim pomieszczeniu, to odnosi się do niej Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, § 30 ww. Rozporządzenia stanowi, że w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14°C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C.

W kontekście przywołanego wyżej przepisu Rozporządzenia, stwierdzić należy, że w hali maszynowej, wskazanej w pytaniu pracownika, temperatura jest stanowczo za niska. Nieważne, jak mogłaby zostać zakwalifikowana praca stolarza (ciężka albo lekka praca fizyczna), temperatura 5°C jest znacznie niższa niż ta, która jest przewidziana w Rozporządzeniu. Nie sposób również uznać, że niska temperatura panująca w hali maszynowej mogłaby być uzasadniona względami technologicznymi. Względy technologiczne można bowiem brać pod uwagę w przypadku np. chłodni, ale nie hali, na której pracują stolarze.

Czy zdarzyło ci się zmarznąć w pracy?

Art. 210 § 1 k.p. stanowi: "W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego". Niewątpliwie temperatura wskazana w stanie faktycznym nie odpowiada tej przewidzianej w Rozporządzeniu, natomiast dyskusyjne może być to, czy stanowi ona bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika. Jeśli pracodawca wyposażył pracowników w odpowiednią tzn. ciepłą odzież roboczą, która umożliwia im pracę i jednocześnie zabezpiecza ich zdrowie przed niską temperaturą otoczenia, a także zapewnił pomieszczenie, w którym mogą się ogrzać (art. 44 Załącznika nr 3 do Rozporządzenia), to nie można raczej mówić o bezpośrednim zagrożeniu dla zdrowia pracownika. Jeśli jednak pracownicy są zmuszeni do pracy w stosunkowo niskiej temperaturze bez odpowiednich działań ochronnych ze strony pracodawcy, to takie zagrożenie dla zdrowia może wystąpić.

Odpowiedź na pytanie, czy pracownik pracujący w temperaturze 5 °C stopni może powstrzymać się od wykonywania pracy, zależy więc od konkretnych okoliczności dotyczących wykonywanej pracy. Samo określenie temperatury nie jest wystarczające dla kategorycznej oceny sprawy pod kątem możliwości powstrzymania się od wykonywania pracy.
Kasprzyk Waliszewski Kancelaria Radcow Prawnych

Opinie (36)

  • To jest kurka dramat

    • 8 2

  • w pewnej rodzinnej firmie ochroniarskiej...

    w gdyni na całodobowych stanowiskach pracy w ZAKŁADZIE PRACY CHRONIONEJ temperatury wynosza od -5st c zima do 45st latem...pracodawca nie daje nic a na obiekcie jest 10 letnia kurtka smierdzaca no 4 osoby.Zaden organ kontrolny nie reaguje a sprawy sa pzez sad pracy zamiatane pod dywan (wymuszane przez sad ugody....) jak jakis organ naszego Panstwa chce zobaczyc dokumenty to słuze...tylko na pracownikach zatrudnionych w pewnej sopockiej prokuraturze okradziono kazdego pracownika na min.27 tys przez okres 4,5 roku!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 14 1

  • bzdura ze paniom to zimno

    mój szef grzeje więcej gdy sam jest w pracy albo mają do niego przyjść goście

    • 17 1

  • plandeki (1)

    Pracowali kiedyś w firmie produkującej plandeki.
    Tam nawet na mrozie pracowaliśmy.
    Pracodawca nie dbał o nic nawet nie zaopatrywał nas w ubrania. Za to siebie w nowe samochody tak.
    Stary skąpiec

    • 24 2

    • to twoj byly szef to frajer

      • 8 1

  • A u mnie w pracy jest tak napięta atmosfera, że już od wejścia jest mi gorąco. i co zrobić?
    eh..

    • 33 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane