• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary dla influencerów za brak współpracy

VIK
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu.

We wrześniu ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że sprawdzi działania influencerów. Chodziło o to, czy treści sponsorowane na blogach czy mediach społecznościowych gwiazd Internetu są właściwie oznaczane. Dziś posypały się pierwsze kary, ale za brak... współpracy z Urzędem.



Czy umiesz odróżnić treści reklamowe od prywatnej opinii?

W ramach prowadzonych postępowań w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu, prezes UOKiK skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Niestety kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał Urząd.

Reklama czy opinia? UOKiK prześwietli influencerów



- Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi. Sprawdziliśmy m.in. z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Influencerzy i ich trampolina do sławy. Nie każdy leży, pachnie i zarabia



Celem tych działań ma być zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych i wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom. 

- Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego - dodaje prezes UOKiK.
Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe, gdyż jest to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro. Tym razem skończyło się na 139 tys. zł kary łącznie dla sześciu influencerów.

Kary pieniężne otrzymali:

  • Kruszwil Marek Kruszel - 50 tys. zł
  • MD Marcin Dubiel - 25 tys. zł
  • Maffashion Julia Kuczyńska - 30 tys. zł
  • Paweł Malinowski - 20 tys. zł
  • Marcin Malczyński - 10 tys. zł
  • Marley Marlena Sojka - 4 tys. zł

Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.
VIK

Miejsca

  • UOKiK Gdańsk, Podwale Przedmiejskie 30

Opinie (85) 8 zablokowanych

  • O 10 lat za późno i kary są śmiesznie niskie!! 90% ten patologi internetowej kłamie oszukuje i sprzedaje sie za reklame i kase!! (1)

    Bezrozumne gimbusy wszystko co w necie łykają jak pelikany !!
    10lat temu był reportaż własnie o tych blogerach i ich odmianach tiktokowych itp .Pokazali jak oszukuja jak kupuja sobie pozytywne opinie w Indiach, layki ,liczbe odsłon i itp .
    Nawet pytali sie czy informują swoich fanów o tym ze na tym, zarabiaja ze dostaja kase za pseudo testy produktów itp .Mówili bezposrednie ze nie bo po co !!Kary powinny sie dla nich zaczynac od 30 tys zł najmniej!!

    • 9 0

    • "patologi"- odróżnianie kiedy jest jedno i a kiedy dwa to jest pierwsza klasa podstawówki.

      • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Za karę tych influencerów zamknąć na noc w celi z Bosakiem.

    • 33 14

    • portal trojmiasto to samo robi

      reklamujac wespol z UM deweloperow niszczacych miasto

      • 11 0

    • influencerzy oplacali sie wladzom miasta gdanska i nazwajem

      taka grupa wsparcia patologii
      Kilka razy ECS dla nich organizowal blog forum, itp "konferencje"

      za kase miasta..

      • 2 2

    • a co masz do Bosaka?

      jeden z rozsądnych w Konfie

      • 5 5

  • Opinia wyróżniona

    Co to za bzdety. (6)

    Kiedy się wezmą za resztę reklam? Na przykład tych wszystkich reklam z cudownymi tabletkami na wszystko. Jesteś senny weź tabletkę, chcesz jeść więcej tłustego weź tabletkę, więcej witamin? Tabletka i do tego ciągle wymyślanie jakiś pseudo chorob typu rls. Niech się wezmą za takie reklamy skoro tak się troszczą o obywateli. Wola się uganiać za oszołomami w kolorowych włosach a korporacje mogą robić co chcą bo tam wchodzi w grę większą kasa.

    • 73 8

    • Jo pis u działa

      • 1 3

    • Zgadzam się z tobą

      Te wielkie korporacje unikają odpowiedzialności prawnej, kosztów marketingowych i pracowniczych, wykorzystując naiwność ludzką. Kiedyś w tym celu tworzyli siatki "networkingowe" i wysyłali tych ludzi z "towarem" po domach, potem przerzucili działalność do internetu i stworzyli swoją grupę "influencerów", która dla nich odwala robotę tzw. "Twarzy reklamowej". Wszystko, by osiągnąć jak największą liczbę potencjalnych klientów i nie płacić za powierzchnię sklepową, czy reklamową np. w czasopismach, na billboardach itp.
      Dlatego jak tylko tzw "influencer" zaczyna gadkę na temat wybranej grupy produktów natychmiast przewijam jego filmik do momentu, gdy już kończy się ta pseudoreklama. Nie na to wykładam pieniądze, gdy korzystam z internetu. Wszelkie próby manipulowania moich zachowań konsumenckich poprzez tych "influencerów" natychmiast blokuję.

      • 11 0

    • chocby oszustwa trojmiasta pl

      ponoc mamy wlaczac reklamy bo nas wspieraja. od kiedy i komu pomoglo ?

      • 5 0

    • Reklamy w TV

      są jasno oznaczone, więc każdy wie że to reklama. Jak ktoś mało rozgarnięty to w nie wierzy, ale to już drugorzędna sprawa. W przypadku influencerów bywa tak, że reklamę robią w formie udawanej recenzji, i to wprowadza ludzi w błąd.

      • 8 0

    • Oglądając reklamę produktu korporacji wiesz, że to reklama, influencerzy reklamują coś nie mówiąć, żę to opłacona reklama.

      • 5 0

    • A z jakiego powodu maja się wziąć za resztę reklam?

      Czy Ty rozumiesz cokolwiek z tego artykułu?

      • 1 0

  • Kara finansowa dla nich to żadna kara, zabronić postów to od razu dostarczyliby wszystkie informacje

    • 5 0

  • A co to za gatunek ludzi? (2)

    • 1 0

    • Czemu mieszasz do tego ludzi? (1)

      • 1 0

      • Ich ofiary

        będa za parę lat miały prawa wyborcze, jak ludzie

        • 1 0

  • Twórcy?

    Wolne żarty!
    A tak na poważnie, oni istnieją tylko i wyłącznie dlatego, że są tacy, którzy ich słuchają i oglądają.
    Do śmierci księżny Diany wcale nie przyczynili się paparazzi, ale wszyscy ci, którzy kupowali brukowce z jej zdjęciami. Gdyby nie było popytu, ona dalej by żyła.
    Jak mawiał Gogol: z samych siebie się śmiejecie!

    • 7 0

  • Czy influencerzy od koronawirusa i szczepionek też będą ganiani?

    Te różne grzesiowskie, fiałki, simony i inne rady medyczne?

    • 5 2

  • reklamujac wespol z UM deweloperow niszczacych miasto

    portal trojmiasto to samo robi

    • 2 0

  • Na początek dobre i tyle

    tylko duuużo za późno. Sierść się jeży kiedy pomyślę, że ofiary tych manipulantów niedługo będa miały prawa wyborcze. Część pewno juz ma.

    • 3 0

  • tylko głupek nie czuje różnicy.

    ale spokojnie, cały świat ulega osobom bezmyślnym.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane