• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary dla influencerów za brak współpracy

VIK
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu.

We wrześniu ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że sprawdzi działania influencerów. Chodziło o to, czy treści sponsorowane na blogach czy mediach społecznościowych gwiazd Internetu są właściwie oznaczane. Dziś posypały się pierwsze kary, ale za brak... współpracy z Urzędem.



Czy umiesz odróżnić treści reklamowe od prywatnej opinii?

W ramach prowadzonych postępowań w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu, prezes UOKiK skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Niestety kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał Urząd.

Reklama czy opinia? UOKiK prześwietli influencerów



- Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi. Sprawdziliśmy m.in. z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Influencerzy i ich trampolina do sławy. Nie każdy leży, pachnie i zarabia



Celem tych działań ma być zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych i wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom. 

- Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego - dodaje prezes UOKiK.
Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe, gdyż jest to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro. Tym razem skończyło się na 139 tys. zł kary łącznie dla sześciu influencerów.

Kary pieniężne otrzymali:

  • Kruszwil Marek Kruszel - 50 tys. zł
  • MD Marcin Dubiel - 25 tys. zł
  • Maffashion Julia Kuczyńska - 30 tys. zł
  • Paweł Malinowski - 20 tys. zł
  • Marcin Malczyński - 10 tys. zł
  • Marley Marlena Sojka - 4 tys. zł

Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.
VIK

Miejsca

  • UOKiK Gdańsk, Podwale Przedmiejskie 30

Opinie (85) 8 zablokowanych

  • Influencer - rak wspolczesności. (1)

    Leżę i pachnę... Pstrykne fotkę, pokażę wytapetowany ryyyj, dam głos udowadniając ,ze jestem intekektualnym warzywem. Jestem influ i trzeba o mnie pisać. Co za świat ........

    • 8 0

    • niestety, te wynaturzenia sa jedynie odzwiecieleniem poziomu intelektualnego wiekszosci i zapotrzebowania tejze wiekszosci

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    To nie żadni "twórcy", a odtwórcy (2)

    Bazują na pomysłach sprawdzonych wcześniej w USA - co samo w sobie nie jest zbrodnią, ale oczywiście naśladują najgłupsze, najmniej wartościowe treści. Internet jest pojemny i można w nim znaleźć dużo interesujących inspiracji, niestety ludzie idą na łatwiznę i kopiują to co proste, mało wymagające, a przede wszystkim zyskowne.

    • 33 0

    • a tu dostaja nagrody - np najlepszego tik tokera

      i to ma byc podobno chluba dla trojmiasta.

      • 7 0

    • Jaki tam pojemny, przecież Chuck Norris spakował wszystkie internety na jednej dyskietce... Tyle właśnie treści ma to całe influencerstwo.

      • 4 0

  • Czyzby nie chcieli...

    Reklamować ko(nio)widać?

    • 2 0

  • Zrobiliście tym całym influencerom dodatkową reklamę (4)

    podając ich nazwiska i nazwy kanałów/stronek; Brawo wy! Spłacą karę z samych kliknięć.

    • 3 1

    • nie sadze. zwykla informacja to nie reklama (2)

      tak jak pisanie o oszustwach i przestepstwach adamowicza nie bylo jego reklama. wrecz odwrotnie.

      oczywiscie dla wielu to powod by takiego wspierac, ale to juz ewenement.

      • 0 1

      • Jesteś w głębokim błędzie (1)

        odpalenie np. filmu na yt przyczynia się do monetyzacji. Ile osób przeczytawszy o tych osobach kliknęło, żeby zobaczyć, co robią?

        • 1 1

        • no i co ?

          ludzie dorosli i tak im nie ulegna, a warto by rodzice wiedzieli o zagrozeniach.

          • 0 0

    • ludzie z inteligencja wieksza niz ziemniak raczej sie opanuja i nie beda ich po nazwiskach w sieci szukac

      • 0 1

  • A ECS dla nich organizowal blog forum, itp "konferencje"

    za kase miasta..

    • 0 0

  • Wysokość kar... (2)

    To raczej dla nich 1-2 dni zarobku, czyli tak jakby mnie ukarano 200zł

    • 4 0

    • za sikanie pod drzewem ;)

      • 0 0

    • I jak byś dostał karę 200 zł, to następnym razem też byś olał takie zapytanie od urzędu bo to tylko 200 zł?

      • 0 0

  • A Gaciola Nikola mamaginekolog? To jest jakaś kpina co tam się na insta dzieje

    • 2 0

  • Pasożytnictwo i tyle

    to co się dzieje z tą "branżą" widać po sytuacji w federacji rosyjskiej. Pani influ kończą na ....cy

    • 2 0

  • Co to jest ten twój "influencer" patolu, po Polsku nie można? (2)

    • 2 1

    • Przysłówki i przymiotniki typu "polski" pisze się z małej litery, wielki obrońco ojczystej mowy.

      Poza tym chętnie się dowiem jak jest influencer po naszemu. Oraz jak mówisz po polsku na komputer, telefon czy garaż.

      • 0 0

    • bez wyzwisk nie umiesz?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane