• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary dla influencerów za brak współpracy

VIK
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu.

We wrześniu ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że sprawdzi działania influencerów. Chodziło o to, czy treści sponsorowane na blogach czy mediach społecznościowych gwiazd Internetu są właściwie oznaczane. Dziś posypały się pierwsze kary, ale za brak... współpracy z Urzędem.



Czy umiesz odróżnić treści reklamowe od prywatnej opinii?

W ramach prowadzonych postępowań w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu, prezes UOKiK skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Niestety kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał Urząd.

Reklama czy opinia? UOKiK prześwietli influencerów



- Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi. Sprawdziliśmy m.in. z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Influencerzy i ich trampolina do sławy. Nie każdy leży, pachnie i zarabia



Celem tych działań ma być zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych i wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom. 

- Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego - dodaje prezes UOKiK.
Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe, gdyż jest to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro. Tym razem skończyło się na 139 tys. zł kary łącznie dla sześciu influencerów.

Kary pieniężne otrzymali:

  • Kruszwil Marek Kruszel - 50 tys. zł
  • MD Marcin Dubiel - 25 tys. zł
  • Maffashion Julia Kuczyńska - 30 tys. zł
  • Paweł Malinowski - 20 tys. zł
  • Marcin Malczyński - 10 tys. zł
  • Marley Marlena Sojka - 4 tys. zł

Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.
VIK

Miejsca

  • UOKiK Gdańsk, Podwale Przedmiejskie 30

Opinie (85) 8 zablokowanych

  • (3)

    Wreszcie dobierają się tym pajacom do d...py. Stawka jest wysoka, bo jest nią zdrowie psychiczne i pieniadze naszych dzieci/ małolatów. Kara za takie nieładne praktyki i tak jest za mała, bo dla tych "wielkich" influencerek taka kara to max 2 weekendy pracy na roksie xD.

    • 53 4

    • raczej chodzi o to aby zablokować ocenianie czegokolwiek (1)

      • 2 14

      • Jeżeli coś kupujesz i wyraższ swoją opinię to OK . Inflenerzy robią zwykła reklamę, biorą kasę za dobre słowo o produkcie.

        • 3 0

    • Koniec eldorado i bardzo dobrze

      Zbyt wielu cwaniaków, przepraszam gwiazd chce zarabiać duże pieniądze za nic.

      • 18 2

  • reklamujac wespol z UM deweloperow niszczacych miasto

    portal trojmiasto to samo robi

    • 2 0

  • Czy influencerzy od koronawirusa i szczepionek też będą ganiani?

    Te różne grzesiowskie, fiałki, simony i inne rady medyczne?

    • 5 2

  • Twórcy?

    Wolne żarty!
    A tak na poważnie, oni istnieją tylko i wyłącznie dlatego, że są tacy, którzy ich słuchają i oglądają.
    Do śmierci księżny Diany wcale nie przyczynili się paparazzi, ale wszyscy ci, którzy kupowali brukowce z jej zdjęciami. Gdyby nie było popytu, ona dalej by żyła.
    Jak mawiał Gogol: z samych siebie się śmiejecie!

    • 7 0

  • O 10 lat za późno i kary są śmiesznie niskie!! 90% ten patologi internetowej kłamie oszukuje i sprzedaje sie za reklame i kase!! (1)

    Bezrozumne gimbusy wszystko co w necie łykają jak pelikany !!
    10lat temu był reportaż własnie o tych blogerach i ich odmianach tiktokowych itp .Pokazali jak oszukuja jak kupuja sobie pozytywne opinie w Indiach, layki ,liczbe odsłon i itp .
    Nawet pytali sie czy informują swoich fanów o tym ze na tym, zarabiaja ze dostaja kase za pseudo testy produktów itp .Mówili bezposrednie ze nie bo po co !!Kary powinny sie dla nich zaczynac od 30 tys zł najmniej!!

    • 9 0

    • "patologi"- odróżnianie kiedy jest jedno i a kiedy dwa to jest pierwsza klasa podstawówki.

      • 0 2

  • Kara finansowa dla nich to żadna kara, zabronić postów to od razu dostarczyliby wszystkie informacje

    • 5 0

  • Ci ludzie nie są dla mnie żadnym autorytetem. (1)

    Wiec ich opinia nie ma żadnego znaczenia.

    • 34 1

    • dla dzieci i młodzieży niestety często ma...

      • 11 0

  • Te drobne to ma być kara? (2)

    • 22 3

    • (1)

      Też na to zwróciłem uwagę. A proszę zauważyć drugą stronę medalu, konkretnie to jak wyglądają i zachowują się nastolatkowie, którzy są niejako "ofiarami" rycia beretu przez tych wszystkich influencerów. Chodzące, bezrozumne słupy reklamowe. I o to właśnie chodziło reklamodawcom. Dlatego wszelkie zamiany i regulacje w tym kierunku uznaję za bardzo duży pozytyw.

      • 20 4

      • Nie odzywaj się do mnie.

        • 0 9

  • wydawałoby się, ze to zależy od wewnętrznego regulaminu (2)

    serwisu społecznościowego, bo w końcu co ma państwo do tego? jak napiszę tu i teraz, że polecam np. Biedronkę (ani polecam ani nie polecam), to grozi mi kara ze strony państwa? Kara za nieudzielenie informacji czy wyjaśnienia? A jakie wyjaśnienie podlega karze a jakie nie? WTF.

    • 11 57

    • Problemem jest zwyczajne żerowanie na ludzkiej naiwności przez marketingowców, szczególnie, gdy mówimy o nastolatkach(grupie najbardziej narażonej, bo bezkrytycznie zapatrzonej w to co promują influencerzy). Dla mnie jest to godne potępienia, bo na własne oczy widać, jak bardzo niszczycielski i otępiający dla młodzieży jest skrajny i ślepy konsumpcjonizm. Nie mówiąc o tym co to pokolenie warów glonojada wyda z siebie dla świata xD;)

      • 31 3

    • Jeżeli bieżesz kasę od Biedronki i za to ją lubisz to jes reklama. Płacą za lubienie. Jeżeli poprostu lubisz robić tam zakupy i otym mówisz to nic Tobie nie grozi. Influ coś tam biorą kasę za lubienie tylko zapominają o tym powiedzieć. A to już jest nieuczciwe.

      • 45 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane