• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny kolos w Porcie Gdynia. MSC Ivana w BCT

Wioletta Kakowska-Mehring
17 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (62)

Kontenerowiec MSC Ivana przy nabrzeżu w terminalu BCT.

Do Portu Gdynia przybył kolejny kontenerowy kolos. Statek ma 363 m długości, 46 m szerokości i można powiedzieć, że wszedł do portu na tzw. "żyletkę". Jednostka zacumowała w terminalu BCT.



MSC Ivana jest jednym z największych statków, jakie gościły w Porcie Gdyni, ale nie rekordowym. Ten wciąż należy do kontenerowca MSC Gaia, który był w Gdyni w marcu tego roku. Ma on 366 m długości i 51 m szerokości.

Rekordowy kontenerowy kolos w Porcie Gdynia Rekordowy kontenerowy kolos w Porcie Gdynia

Operacja wejścia tak dużego statku była wymagająca, bo warunki manewrowe w Porcie Gdynia nie są łatwe dla takich kolosów. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała m.in. dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.

Jest szansa na zobaczenie kolosa, jak wychodzi z portu



Według zapowiedzi statek będzie w Porcie Gdynia do soboty, 19 listopada, do godz. 10, choć z powodu warunków pogodowych termin może ulec zmianie. Warto więc sprawdzać wiadomości na serwisie śledzącym ruch statków. Wyjście statku można obserwować z Ostrogi Pilotowej, tam, gdzie znajduje się ławeczka budowniczych Portu GdyniaMapka (ul. Polska 2).

Gdyński port od kilku lat przygotowuje się do przyjmowania dużych statków. Docelowo mają to być jednostki dużo dłuższe od MSC Ivany.

Najpierw udało się powiększyć obrotnicę nr 2Mapka (miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić), dzięki czemu do Gdyni teoretycznie mogą zawijać statki mające do 370-400 m. Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu ub. r. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi PilotowejMapka i zyskano dodatkowo prawie 40 m.

Jednak to nie koniec niezbędnych inwestycji. Na początku listopada rozpoczęły się prace związane z pogłębianiem wewnętrznych akwenów Portu Gdynia. Inwestycja ma spowodować pogłębienie portowego basenu o ok. 2,5 m, co pozwoli obsługiwać w terminalach już swobodnie statki 400-metrowe o zanurzeniu sięgającym nawet 15 m.

Miejsca

Opinie (62) 3 zablokowane

  • ale kontenery pogubił (1)

    ale towaru za wiele nie przywiózł

    • 3 4

    • Ale wywiezie powietrze w pustych kontenerach.

      • 1 2

  • Kiedy będą ławeczki dla żyjących Gdynian na Ostrodze? (1)

    • 5 1

    • Były dwie ale zardzewiały, teraz postawili jedną ale stałe zajęta przez dwóch panów.

      • 0 0

  • BTC Gdynia (2)

    Należy do Chińczyków. Gdynia może tylko popatrzeć jak inni robią interesy.

    • 5 11

    • BCT

      Jeśli już

      • 5 0

    • Filipińczyków

      Jeśli już .

      • 5 0

  • Ivana to takie piękne polskie imię.

    • 0 1

  • Tylko nie na żyletkę proszę. (2)

    Do Gdyni wchodziły już statki o długości ok. 500 m, co tam skromne 363 m.

    • 3 11

    • 500m mówisz? (1)

      Jakiś przykład? Zdaje się, że jeszcze nie ma kontenerowców o takiej długości

      • 5 0

      • W TVP mają i 600

        • 5 1

  • Ale łaska

    • 0 1

  • Limit - Obrotnica Nr 2

    Nawet po pogłębieniu kanału i przebudowie Nab.Helskiego nie wejdą statki o dł. 400m - to parametry obrotnicy będą ciągle ogranicznikiem. Zorientowani wiedzą. Może Pani redaktor zapyta port jak to jest z tą obrotnicą?

    • 7 3

  • Dopłacimy za zabranie tępych pisowców

    • 7 4

  • super frachty wkoncu tanieja

    a jak wiecej zaladuja na statek to beda jeszcze tansze :) yeahhhhhhhhhhhhhhhh

    • 3 3

  • Pffff, w DCT tej wielkości są holowniki ...

    • 2 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane