• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny kolos w Porcie Gdynia. MSC Ivana w BCT

Wioletta Kakowska-Mehring
17 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (62)

Kontenerowiec MSC Ivana przy nabrzeżu w terminalu BCT.

Do Portu Gdynia przybył kolejny kontenerowy kolos. Statek ma 363 m długości, 46 m szerokości i można powiedzieć, że wszedł do portu na tzw. "żyletkę". Jednostka zacumowała w terminalu BCT.



MSC Ivana jest jednym z największych statków, jakie gościły w Porcie Gdyni, ale nie rekordowym. Ten wciąż należy do kontenerowca MSC Gaia, który był w Gdyni w marcu tego roku. Ma on 366 m długości i 51 m szerokości.

Rekordowy kontenerowy kolos w Porcie Gdynia Rekordowy kontenerowy kolos w Porcie Gdynia

Operacja wejścia tak dużego statku była wymagająca, bo warunki manewrowe w Porcie Gdynia nie są łatwe dla takich kolosów. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała m.in. dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.

Jest szansa na zobaczenie kolosa, jak wychodzi z portu



Według zapowiedzi statek będzie w Porcie Gdynia do soboty, 19 listopada, do godz. 10, choć z powodu warunków pogodowych termin może ulec zmianie. Warto więc sprawdzać wiadomości na serwisie śledzącym ruch statków. Wyjście statku można obserwować z Ostrogi Pilotowej, tam, gdzie znajduje się ławeczka budowniczych Portu GdyniaMapka (ul. Polska 2).

Gdyński port od kilku lat przygotowuje się do przyjmowania dużych statków. Docelowo mają to być jednostki dużo dłuższe od MSC Ivany.

Najpierw udało się powiększyć obrotnicę nr 2Mapka (miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić), dzięki czemu do Gdyni teoretycznie mogą zawijać statki mające do 370-400 m. Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu ub. r. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi PilotowejMapka i zyskano dodatkowo prawie 40 m.

Jednak to nie koniec niezbędnych inwestycji. Na początku listopada rozpoczęły się prace związane z pogłębianiem wewnętrznych akwenów Portu Gdynia. Inwestycja ma spowodować pogłębienie portowego basenu o ok. 2,5 m, co pozwoli obsługiwać w terminalach już swobodnie statki 400-metrowe o zanurzeniu sięgającym nawet 15 m.

Miejsca

Opinie (62) 3 zablokowane

  • Dopłacimy za zabranie tępych pisowców

    • 7 4

  • Limit - Obrotnica Nr 2

    Nawet po pogłębieniu kanału i przebudowie Nab.Helskiego nie wejdą statki o dł. 400m - to parametry obrotnicy będą ciągle ogranicznikiem. Zorientowani wiedzą. Może Pani redaktor zapyta port jak to jest z tą obrotnicą?

    • 7 3

  • Ale łaska

    • 0 1

  • Ivana to takie piękne polskie imię.

    • 0 1

  • A ja czekam... (7)

    ... na artykuł, który będzie mówił o tym jak "oni" wiedzą skąd jaki kontener wziąć i załadować/rozładować. W którym miejscu, w które miejsce itd. ;)

    • 16 5

    • To jest wszystko dokładnie zaplanowane przez odpowiedni pion, zanim krypa do portu wejdzie. (6)

      • 9 0

      • zaplanowane i ustawione przez system terminalowy - (5)

        w BCT działa 'Mainsail Online' gdzie wszyscy użytkownicy obrotu kontenerowego (spedytorzy/przewoźnicy/operatorzy morscy/służby państwowe) wpisują/uzupełniają dane dzięki którym operator terminala ma wszystkie dane.

        • 9 0

        • Założenia znam... (4)

          ... ale, chciałbym to zobaczyć np. w filmie wykonanym przez trójmiasto.pl. Najbardziej nurtuje mnie, obliczenie w którym miejscu odłożyć kontener tak aby nie trzeba było go przestawiać z miejsca na miejsce bo inny "ważniejszy" jest pod nim. A może tak się robi? Skąd pewność, że ten kontener, to "ten" kontener? itd itp ;)

          • 6 0

          • każdy kontener ma swój unikatowy numer (4 litery i 7 cyfr), (3)

            a miejsce złożenia na placu i w systemie odpowiada miejscu załadunku statku i portowi przeznaczenia (bądź przeładunku). I tak na przykładowym stocku leżą kontenery np. na Bremerhaven i na mv MSC Ivana, a na innym np. na Hamburg i mv Elbwater. Kontenery z ładunkami niebezpiecznymi i specjalistyczne (np reefery) składowane są na oddzielnych stockach.

            • 13 0

            • A... (2)

              ... zdarzają się pomyłki? ;)

              • 5 0

              • jak wszędzie, ale niezbyt wiele, bo (1)

                nad całością czuwa właśnie terminalowy system operacyjny, a każdy z kontenerów na terminalu i cyfrowo w systemie ma przydzielone miejsce (np. Plac. C1-19-9-1) odpowiadające numerowi placu, rzędowi i warstwie składowania. W system włączone są suwnice (placowe i statkowe), więc ich operatorzy na monitorach widzą sekwencje ładunkowe jakie mają do wykonania. Dodatkowo przy statku pracują checkerzy (rki), a na burcie lukowi, którzy na ręcznych komputerkach odnotowują ruch poszczególnych kontenerów.

                • 16 0

              • Dzięki...

                ...wiem już więcej na temat waszej pracy ;) Kawał dobrej roboty.

                • 11 0

  • ale kontenery pogubił (1)

    ale towaru za wiele nie przywiózł

    • 3 4

    • Ale wywiezie powietrze w pustych kontenerach.

      • 1 2

  • Fakt, duża łódka. Jednak jak zarząd bct dalej tak będzie traktował swoich pracowników, to następnym razem prezes sam będzie

    na suwnicy zasuwał.

    • 20 4

  • To moja paczka z ali przypłynęła

    ;)

    • 11 2

  • To i tak mniej od 399x59 (1)

    Pozdrowienia z Singapuru

    • 5 8

    • Kontenerowiec?

      Suez lubi to

      • 4 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane