• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny okręt wywiadowczy powstaje w Remontowa Shipbuilding

VIK
24 stycznia 2024, godz. 08:15 
Opinie (75)
  • Okręty w ramach programu Delfin mają być gotowe w 2027 r.
  • Okręty w ramach programu Delfin mają być gotowe w 2027 r.
  • Podczas uroczystości w stępkę okrętu wspawano pamiątkową monetę.
  • Podczas uroczystości w stępkę okrętu wspawano pamiątkową monetę.
  • Podczas uroczystości w stępkę okrętu wspawano pamiątkową monetę.

W Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego dla polskiej Marynarki Wojennej. To już drugi okręt typu Sigint (Signal Intelligence) w ramach projektu Delfin.



Na okręcie, który otrzyma imię Henryk Zygalski, zakończono już etap obróbki prefabrykacji wstępnej kadłuba i rozpoczęto montaż poszczególnych elementów jednostki w całość. To już drugi okręt budowany tu w ramach programu Delfin. Stępkę pierwszego z nich, który otrzyma nazwę Jerzy Różycki, położono 27 lipca 2023 roku.

Jerzy Różycki i Henryk Zygalski byli polskimi kryptologami i matematykami, którzy przyczynili się do złamania kodu niemieckiej Enigmy.

Rybitwa, Henryk Zygalski i Wicher. Tylko w styczniu rusza budowa trzech okrętów Rybitwa, Henryk Zygalski i Wicher. Tylko w styczniu rusza budowa trzech okrętów

Przypomnijmy, że w listopadzie ub. roku Agencja Uzbrojenia MON podpisała umowę ze szwedzką spółką Saab na zaprojektowanie, wyprodukowanie i wsparcie dwóch okrętów rozpoznania radiolokacyjnego w ramach projektu Delfin dla Marynarki Wojennej RP. Całkowita wartość kontraktu wynosi ok. 620 mln euro, a dostawy jednostek zaplanowano na rok 2027.


Saab Kockums AB pełni rolę głównego wykonawcy, odpowiedzialnego za projekt i produkcję obu okrętów, w tym integrację zaawansowanych systemów na potrzeby misji wywiadowczych. Z kolei podwykonawcą została Remontowa Shipbuilding, która jest odpowiedzialna za budowę gotowych do operowania okrętów oraz wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób dokowych HAT oraz morskich SAT. Podwykonawcą projektowym jest MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni.

- Będą to wysoce niezawodne i zaawansowane jednostki, zaprojektowane w celu ułatwienia gromadzenia danych komunikacyjnych i elektronicznych. Wierzymy, że te okręty zwiększą możliwości zbierania informacji przez naszą Marynarkę Wojenną, armię i automatycznie zwiększą nie tylko nasze bezpieczeństwo, ale także bezpieczeństwo NATO i Unii Europejskiej. Dziękuję Agencji Uzbrojenia, szwedzkiemu koncernowi Saab i wszystkim pracownikom stoczni, zaangażowanym w realizację tego projektu - mówił Dariusz Jaguszewski, prezes Remontowa Shipbuilding.

- Jestem bardzo dumny z postępów w budowie. Jednostki będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy, które pozwolą zwiększyć zdolności obronne nie tylko na Bałtyku. Ufam, że dzięki nim już wkrótce marynarze i żołnierze będą mogli zapewnić nam wszystkim bezpieczeństwo - powiedział Lars Brännström, wiceprezes Kockums AB.
Okręty rozpoznania radioelektronicznego pod kryptonimem Delfin przeznaczone są do pozyskiwania danych wywiadowczych w pełnym zakresie zadań Marynarki Wojennej. Zastąpią one eksploatowane obecnie przez Marynarkę Wojenną jednostki rozpoznania radioelektronicznego projektu 863: ORP Nawigator i  ORP Hydrograf zbudowane odpowiednio w latach 1975 i 1976 w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, czyli w obecnej Remontowa Shipbuilding.
VIK

Miejsca

Opinie (75) 5 zablokowanych

  • Wywiadowcy to byli w polskiej policji 90 lat temu. To jest (a raczej ma kiedyś być) okręt rozpoznawczy (3)

    • 19 6

    • (1)

      A nasłuchiwanie i odszyfrowanie tajnych wiadomości radiowych to rozpoznanie czy wywiad?

      • 7 2

      • Rozpoznanie, stąd trzeba pisać "okręt rozpoznawczy" a nie "okręt wywiadowczy"

        Rzeczy w polskich siłach zbrojnych dawno temu znane, typu istniejący 45 lat temu Pierwszy Pułk Rozpoznania Radioelektronicznego Wojsk Obrony Powietrznej Kraju. I nie było to coś istniejące od dwóch czy pięciu lat. Ulokowany na Mazowszu. Marynarka też coś podobnego miała, tylko nie wiem gdzie i jak się nazywało. Nie pływało, na ziemi stało.

        • 4 0

    • VIKa to córka po dwóch pasach więc nie dziwią użyte słowa w artykule

      • 2 0

  • Trzeba zrobic audyt wydatków na te okręty (11)

    Czy one są uzasadnione, a może doszło do jakiś nadużyć? A w sumie po co nam te okręty? Przecież są już takie okręty w Niemczech.

    • 24 45

    • uwaga to pisze (2)

      ruski troll z pisolandu

      • 14 12

      • No co ty Halina (z dużej litery się pisze imiona) nie powiesz...

        • 1 1

      • Brawo, widać, że yntelygentny i postępowy.

        • 3 0

    • (6)

      kacperek napisał i napełnił pieluchę

      • 6 8

      • (1)

        przeżywa powtórne ułaskawienie kumpli

        • 6 8

        • nieprawdopodobne

          A jednak was sieją:)

          • 2 1

      • (3)

        boicie się tego Kacperka oj boicie

        • 11 9

        • (2)

          Nie wiem czy zauważyłeś, ale wszyscy z niego łacha drą :D
          Stał się pośmiewiskiem całego Gdańska.

          • 10 10

          • Paru internetowych, partyjnych, trolli określasz mianem "wszyscy?? Zaiste, skąd cię wykopali?

            • 8 3

          • Godny kandydat pis na zastępce innego pajaca w pałacu

            • 1 1

    • Audyt robi ci codziennie twoja stara, jak nie napiszesz bzdur w internecie to nie dostaniesz na piwo

      • 7 5

  • Będzie cumował w Wielkim Rowie Jarosławowym na Mierzei i nasłuchiwał (3)

    Jeszcze jedna atrakcja turystyczna

    • 10 27

    • Heh analfabeto (1)

      Wielki rów Jarosława jest wielkim rowem Donalda, bo to to on obiecywał w wyborach w 2007 roku zarówno Przekop Mierzei jak i ówczesny CPL (dzisiejszy CPK). Info jest w sieci bez problemu do znalezienia, choć w pewnym momencie z wielu serwerów zaczęli usuwać to jak Kaczor się tym zajął. Były nawet plakaty wyborcze w Krynicy Morskiej w tym czasie przed wyborami. I tak, ten wielki rów przyciągnął więcej turystów w ciągu ostatnich lat niż pobliskie wiochy rybackie w których nie ma co zwiedzać z cenami w sklepach różnych januszexów 2-3 razy większymi niż w Elblągu albo w Nowym Dworze Gdańskim a nawet większymi niż w kurortach w Niemczech jak Sellin, co jest zabawne.

      • 7 4

      • No teraz weź łopatę i masz go pogłębić aby normalne statki mogły przez niego przepłynąć.

        • 0 1

    • Stary, co za odlot! Podziel się z bliźnim:)

      • 3 1

  • ze stoczni to tylko hałasy i brzydkie zapachy (5)

    nie można tego budować w niemieckiej stoczni??

    • 7 18

    • (4)

      Jacy Wy jesteście już nudni z tymi głupimi żartami. Aż mnie mdli. Wymyślcie coś oryginalnego. Na więcej Was nie stać?

      • 8 5

      • Nowogrodzka na razie nowego przekazu dnia nie ma

        Na topie jest dwóch bandziorów ponownie ułaskawionych przez notariusza

        • 6 8

      • jakimi żartami? przecież to twoi idole bredzili (2)

        po co nam lotnisko skoro jest w Berlinie itd

        • 6 5

        • Sam bredzisz.

          • 2 0

        • Wasze jest w Radomiu

          • 2 0

  • U- 007, albo J- 23.

    • 0 4

  • Do korwety rakietowej bujan m daleko ma kalibry

    Prokurator

    • 0 4

  • polski projekt, budowa (11)

    Fajnie. Już jeden taki pływa w szwedzkiej marynarce wojennej.

    • 17 4

    • (7)

      "Saab Kockums AB pełni rolę głównego wykonawcy, odpowiedzialnego za projekt i produkcję obu okrętów, w tym integrację zaawansowanych systemów na potrzeby misji wywiadowczych"
      czytaj nie nagłowki tylko też treść....
      wg mnie to w Polsce skorupa a sprzęt ze Szwecji, także nic się nie zmieniło :)

      • 6 1

      • Mało tego, ta skorupa to do Szwecji musiała być zaholowana z powodu braku silników oraz układu napędowego (6)

        • 1 1

        • skorupa dla szwedów tak (5)

          bo Nauta nie była w stanie zrobić dobrze. Natomiast projekt jest polski, i z remontowej statki wypłyną po ukończeniu i wszelkich próbach morskich.

          • 6 3

          • Polacy zaprojektowali typ statku który dawno w Szwecji istniał (4)

            Co jeszcze nam opowiesz?

            • 5 3

            • sam doczytaj (3)

              Pierwszy okręt, budowany dla SAABa i szwedzkiej marynarki w Naucie, pierwowzór naszych dwóch - też był projektowany w MMC Ship Design.

              • 2 4

              • Absolwent KUL? (2)

                Saab Kockums AB pełni rolę głównego wykonawcy, odpowiedzialnego za projekt i produkcję obu okrętów, w tym integrację zaawansowanych systemów na potrzeby misji wywiadowczych

                • 3 0

              • z innych portali

                pierwszy statek z 2017, z portalu milmag pl:
                Saab Defence and Security otrzymał zlecenie w dniu 11 kwietnia 2017, a następnie podpisano stosowną umowę z polskim wykonawcą. Za projekt jednostki odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting.

                albo z defence24:
                "Projektantem okrętu jest polskie biuro konstrukcyjne MMC Ship Design & Marine Consulting, zaś PGZ Stocznia Wojenna występuje jako podwykonawca Nauty,"

                Podobnie jest tymi dwiema jednostkami. SAAB odpowiada za dostarczenie produktu, ale projekt tego produktu powstał tutaj.

                • 1 1

              • albo jeszcze jedno źródło, z forumokretowe org pl

                "Ta zaawansowana technicznie jednostka to kolejny owoc polskiej myśli technicznej zaprojektowane zostały przez inżynierów z biura projektowego MMC Ship Design & Marine Consulting z Gdyni."

                • 2 1

    • ...podpisała umowę ze szwedzką spółką Saab na zaprojektowanie, wyprodukowanie i wsparcie (1)

      Jaki Polski projekt?

      • 3 2

      • "Podwykonawcą projektowym jest MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni."

        • 3 1

    • Poczytaj strony Szwedzkie o temacie, i nie siej dezinformacji

      • 0 0

  • Już niedługo to bezprawie potrwa. (2)

    Tusk POzamyka POnownie wszystkie stocznie. Fur Deutschland.!!!

    • 11 7

    • Ale to Pis stocznie i kopalnie likwidował, ostatnio w Świnoujściu, 2020 (1)

      "Stocznia Gryfia sprzedaje swój zakład w Świnoujściu i daje wypowiedzenia 200 pracownikom"

      • 1 4

      • Minusy ciemnego ludu

        Nie zakłamiecie rzeczywistości

        • 0 0

  • Nieuchronnie będziemy mocarstwem w Europie

    • 2 2

  • Bud Bau (2)

    Firma krzak nie płaci swoim Ludzia nie wypłaca podwykonawca

    • 1 5

    • Napisz to po

      polsku.

      • 2 0

    • Bud bau

      Spytajcie pana Maćka i Niklasa

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów podyplomowych Gdańskiej Akademii Bankowej, a także European Education Centre Hounslow Westdondon – Application Designer. Uzyskała certyfikat - Certificate in Card Bank Management - Visa International Self Study oraz licencję instalatora systemu UNIX. Od 1993 roku związana z branżą bankową, na stanowiskach kierowniczych i eksperckich, od 1997 roku w Departamentach Kart Płatniczych. Do 15...

Najczęściej czytane