• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja ma uwagi. Orlen liczy na szybkie przejęcie

Robert Kiewlicz
10 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Komisja Europejska zastosowała procedurę "Statement of Objections" w stosunku do wniosku koncentracyjnego Orlenu. Komisja Europejska zastosowała procedurę "Statement of Objections" w stosunku do wniosku koncentracyjnego Orlenu.

Wyniki analiz przeprowadzonych w drugiej fazie postępowania, związanego z przejęciem kapitałowym Grupy Lotos zostały przesłane przez Komisję Europejską do PKN Orlen. Zastosowana została procedura "Statement of Objections". Pisemne zgłoszenie przez Komisję Europejską uwag spowoduje dostosowanie propozycji środków zaradczych do wytycznych Komisji i ich formalne złożenie w najbliższym czasie.


Jak oceniasz działania PKN Orlen w regionie?


Wydane przez Komisję Europejską "Statement of Objections" nie uwzględnia propozycji środków zaradczych, które wkrótce formalnie zostaną złożone przez PKN Orlen. Jak twierdzą przedstawiciele koncernu, będą one rezultatem wielomiesięcznych rozmów zarówno z KE, jak i innymi uczestnikami rynku. Koncern spodziewa się, że w pełni odpowiedzą na wątpliwości sygnalizowane przez Komisję i pozwolą na wydanie pozytywnej decyzji dotyczącej przejęcia Grupy Lotos w zakładanym terminie, czyli do końca pierwszej połowy tego roku.

Orlen liczy na pozytywną decyzję Komisji Europejskiej


 
- Komisja przedstawia swoje uwagi pierwszy raz w tak pełnej formie na piśmie. Z pewnością dokładnie je przeanalizujemy i odniesiemy się do nich, składając jednocześnie formalną propozycję środków zaradczych. Wierzymy, że rozwieją one wątpliwości Komisji - mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. - Jesteśmy zdeterminowani, żeby przeprowadzić transakcję przejęcia Grupy Lotos. Obecna sytuacja na rynku paliwowo-energetycznym najlepiej pokazuje, że firmy muszą dywersyfikować działalność, ponieważ zwiększa to ich odporność na wahania makroekonomiczne i sytuację geopolityczną. Przejęcie Grupy Lotos to racjonalny krok biznesowy. W dłuższej perspektywie wzmocni obie firmy i zapewni ich funkcjonowanie oraz utrzymanie konkurencyjnej pozycji na międzynarodowym rynku. Wpłynie także na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski. Wydane przez Komisję Europejską zastrzeżenia nie są dla nas zaskoczeniem. To naturalny etap w bardziej skomplikowanych postępowaniach, a takim jest właśnie fuzja z Grupą Lotos.


PKN Orlen przejmuje Lotos



Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN ORLEN został zainicjowany w lutym 2018 r., podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W kwietniu 2018 r. w Grupie Lotos rozpoczął się proces due dilligence, czyli badanie jej kondycji handlowej, finansowej, prawnej i podatkowej pod kątem przejęcia. W lipcu ubiegłego roku PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na koncentrację. Z kolei pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Przypomnijmy, że do 30 czerwca 2020 roku wydłużono termin na rozpatrzenie wniosku PKN Orlen dotyczącego planowanego połączenia z Grupą Lotos. Wcześniej Komisja zastosowała procedurę "stop the clock" w odniesieniu do badania skutków ewentualnej fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos.
 

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (72) ponad 20 zablokowanych

  • Lotos za rządów PO

    dzięki inwestycjom i samodzielnej ścieżce rozwoju zwiększył swoje moce przerobowe trzykrotnie, wartość firmy wzrosła pięciokrotnie, za rządów PIS zero inwestycji, zero rozwoju i karuzela kilkunastu prezesów w parę lat.... Komisja Europejska się nie zgodzi na to przejęcie, zresztą Orlen nie będzie miał na to kasy, coraz mniejszy obecnie jest popyt na paliwa, mniejsze zyski i teraz są inne potrzeby, dużo ważniejsze jak wykupowanie konkurencji za ciężkie mld pln, których nie ma i nie będzie, gdyby miało dojść do połączenia tych firm to przejmującym powinien być właśnie Lotos / Skarb Państwa ma w nim 53% udziałów/ a nie Orlen / 27% udziałów Skarbu Państwa, reszta rozproszona,część może w rękach Ruskich.../, to cała akcja z tą fuzja to działanie na szkodę Państwa Polskiego.

    • 49 9

  • Ma tak zostać

    Żadnych przejęć, to już było. Jeden koncern zarządzany przez partyjniaków to zły pomysł.

    • 27 8

  • Jedno pytanie panie premierze Morawiecki: W czyich rekach jest 77% akcji Orlenu?

    Powinny chyba posypac sie dymisje.To jest afera .ktora przykrywa Amber Gold i Get back-razem wziete . Prawdopodobne połączenie dwóch koncernów paliwowych PKN Orlen z Lotosem oznacza powstanie firmy o kapitalizacji giełdowej wynoszącej łącznie ponad 53,1 mld zł....Wrus Korona -przycmil najwiekszy przekret w historii Polski....Skutecznie.

    • 32 7

  • Co się martwicie????

    Orlen przejmie Lotos, będzie musiał sprzedać spółki, i z 5500 pracowników zostanie z 2500 a reszta zasili budżet Państwa :-) Proste.
    Taka dobra zmiana.
    Ja tylko przypomnę jak aktualnie rządzący zajęli się Stocznią Gdańską. Rozkwitła w najlepsze....
    To samo będzie z Lotosem, będzie to silny podmiot na rynku europejskim....
    Buhahahahahah

    • 23 4

  • Marco (2)

    Unia to obawia się że powstanie gigant na rynku europejskim

    • 9 20

    • Jaki gigant? Ty widziałeś kiedyś kapitalizację BP lub Totala? (1)

      • 4 1

      • poza tvpinfo to chyba niewiele widział..))))

        • 0 0

  • Oj nie kilku biznesmenów od koryta odstawi

    • 2 0

  • Słusznie! Duży może więcej, to ogólny trend w biznesie

    Podatki za Lotos zostaną w mieście Gdańsk, także spokojnie politycy, będziecie mieli za co żyć.

    • 9 19

  • prosba o usunięcie reklamy z Kubicą (1)

    uzasadnienie: on nigdy dla Polski nie startował, barw Polski nie reprezentował.

    • 9 6

    • Ależ głąb z ciebie...

      Jak już f1 w tvtrwam nie ma to nie wiesz...

      • 1 1

  • Niesmaczne to płacenie ciężkich milionów celebrytom. (1)

    Włączając w to Orlen i kampanię z Kubicą. Czy naprawdę bez znanej gęby nie będziemy chcieli tankować paliwa na tych stacjach? Może już czas zrobić kampanię ze zwykłymi ludźmi: Pan Tadek, młody Antek, ciocia Basia itd. Zwykli ludzie, my wszyscy korzystamy z usług danej firmy a nie multimilioner, były kierowca rajdowy/wyścigowy, którego uśmiech z billboardu jest wart pewnie tyle, ile miesięczne wynagrodzenie kilku tysięcy osób pracujących na stacjach Orlenu. To nieprzyzwoite po prostu!

    • 13 2

    • taaaa, lepsze było wyprowadzanie miliardów lewymi fakturami ???

      PO*rańcy

      • 1 2

  • Orlen jest w długach a Lotos ma zyski. (2)

    A pisowcy przeżyć nie mogą, że inni gospodarują lepiej niż oni i nie kradną. Zamknęli prezesa Olechnowicza a potem musieli mu płacić odszkodowanie. Kiedy oni zrozumieją, że Gdańsk nie dla kaczystów? Tu się gospodaruje, a nie kradnie. Ich były prezydent miasta, Jamroż, wyszedł niedawno z więzienia, skazany za łapówki.

    • 12 8

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Rydwan

      150tys.
      Niezliczone mieszkania gospodarza.
      Rzeczywiście się gospodaruje.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane