• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komplet decyzji dla gazociągów lądowych projektu FSRU

Robert Kiewlicz
28 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (70)
Na zdjęciu: pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda.
Na zdjęciu: pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda.

Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał Gaz-System dwie decyzje lokalizacyjne dla gazociągu Gustorzyn - Gardeja. Miesiąc wcześniej spółka uzyskała od Wojewody Pomorskiego dwie decyzje lokalizacyjne dla gazociągu Gardeja - Kolnik. Tym samym część lądowa projektu pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) posiada komplet decyzji lokalizacyjnych. Pływający terminal w Gdańsku ma być oddany do użytkowania w perspektywie 2027/2028 roku.



Gazowce PGNiG w Gdańsku. Transport LNG do pływającego terminala FSRU Gazowce PGNiG w Gdańsku. Transport LNG do pływającego terminala FSRU

Jak oceniasz inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne kraju?

- Program FSRU jest obecnie kluczowym elementem polityki zapewnienia ciągłości dostaw gazu dla polskich odbiorców i rozwoju stabilnego rynku gazu ziemnego w regionie. Wagę tego projektu dla naszej części Europy pokazuje przyznane niedawno przez Komisję Europejską dofinansowanie prac dla części morskiej FSRU. Uzyskanie decyzji lokalizacyjnych dla gazociągów Gardeja-Kolnik oraz Gustorzyn-Gardeja oznacza, że spółka może przystąpić do realizacji kolejnego etapu czyli procedowania decyzji pozwolenia na budowę - powiedział Marcin Chludziński, prezes zarządu Gaz-System. 


Gazociągi w ramach budowy terminala FSRU



W ramach części lądowej programu FSRU planowana jest rozbudowa krajowego systemu przesyłowego, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do centralnej Polski. W skład lądowej części projektu o łącznej długości ok. 250 km wchodzą trzy inwestycje:
  • gazociąg Kolnik - Gdańsk o długości ok. 35 km. 
  • gazociąg Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km.
  • gazociąg Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.


Instalacje gazowe w Trójmieście



Budowa pływającego terminalu gazowego w Gdańsku



W październiku 2022 r. Gaz-System podpisał umowę z firmą Rambøll Danmark A/S na prace projektowe, w tym wykonanie wszystkich niezbędnych badań (w tym przyrodniczych i geologiczno-inżynierskich). Umowa zakłada uzyskanie wszystkich wymaganych pozwoleń, w tym pozwolenia na budowę w zakresie realizacji gazociągu podmorskiego, łączącego jednostkę FSRU z systemem gazociągów lądowych. W listopadzie 2022 r. podpisano umowę na doradcę technicznego, który będzie wspomagał Gaz-System w nadzorowaniu prac wykonywanych przez Rambøll.

Ropa do Niemiec trafi przez Naftoport. Coraz większe dostawy dla rafinerii Schwedt Ropa do Niemiec trafi przez Naftoport. Coraz większe dostawy dla rafinerii Schwedt

Pływający terminal gazowy w Gdańsku

Inwestycja zakłada umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) oraz stworzenie infrastruktury (stanowiska postojowego wraz z niezbędnym wyposażeniem oraz rurociągu podmorskiego), która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską skroplonego gazu ziemnego, jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego.

Terminal FSRU będzie przystosowany do regazyfikacji na poziomie odpowiadającym około 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Dodatkowo zakładana jest możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnych - w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.

Opinie (70) 3 zablokowane

  • U nas od podjęcia decyzji do powstania gazoportu minie 6 lat (11)

    W Niemczech w ciągu 10 mies 3 jednostki, do końca roku 2023 kolejne 3.

    • 29 31

    • (1)

      Polska ma już 2 gazowce, kolejne 6 jest w budowie.
      Natomiast artykuł jest o budowaniu infrastruktury do przesyłu tego gazu. Bo same "jednostki" (które przecież nie muszą być własne) to za mało. Trzeba jeszcze mieć rurociągi, zbiorniki, stacje regazyfikacji, tłocznie, węzły, systemy pomiarowe i kontroli. To jest ta niezbędna, bardziej czasochłonna i ważniejsza część takich projektów.

      • 1 1

      • nie dokońca prawda..

        Polska nie ma żadnego gazowca i nie będzie miała, niestety. Wspomniane 2 gazowce są i będą własnością norweskiej firmy a Polska tzn PGNIG tylko je wyczarterowała na 10 lat. Notabene są one zarejestrowane we Francji i operowane przez firmę Norwegów zarejestrowaną we Francji.
        Hiszpania dla której ta sama norweska firma wozi gaz od kilku lat potrafiła wynegocjować rejestrację firmy i statków u siebie i obsadę swoimi marynarzami i oficerami
        Ma to znaczenie nie tylko prestiżowe ale i podatkowe - podatek tonażowy; podatki osobiste; podatek typu CIT od firmy itp. Tylko trzeba być profesjonalistą a nie politycznym wybrańcem do zarządu PGNIG

        • 0 0

    • Jarek

      Bo u Niemców za decyzje odpowiadają ludzie z właściwą wiedzą i kompetencjami a u nas polityczne miernoty, które tańczą u ojca Tadeusza.

      • 2 2

    • Andy (1)

      Niemieckie są wyczarterowane i nikt tu się nie bawił w jakąś ochronę srodowiska

      • 10 4

      • sami zbudowali

        • 1 6

    • Co za brednie Niemce muszą kozystac z Polskiej infrastruktury bo wlasnej nie posiadaja s a uzaleznienie od Putinka na 100% (3)

      • 14 13

      • Bo u nas najpierw w PiS trwa analiza ...... który ze swoich ma na tym zarobić :))))

        • 7 9

      • Żeby łykać propagandę jak pelikan (1)

        edukację trzeba zakończyć na 3 klasie podstawówki.

        • 10 14

        • której podstawówki?

          ale masz rozeznanie :) w temacie niemieckiej podstawówki. u nas to obowiązek :) witaj w polsce.

          • 8 4

    • WOW... jakie niemce dobre SOM..

      niemce super u nas du*a.
      to trzeba z niemca korzystać >:
      za darmo ... bez zobowiązań. tylko PO nas wyzwoli :)

      • 6 5

    • Niemcy przez lata całowali sie z putinem i dlatego teraz tak im sie spieszy.

      Dziwne, ze jeszcze nikt nie beknął za tą polityke lewackiego europarlamentu....amerykanski wywiad donosi, ze rosja wpompowała 300 mln dolarów na łapówki więc pewnie dlatego wszystko poszlo w zlym kierunku. Na cale szczescie cos sie ruszyło i moze bedą konsekwencje lobbowania za ruskimi interesami i przy okazji uderzania na każdym kroku w Polske ktora od 8 lat odwraca sie od ruskich i byla przeciwko nord stream 1 i 2...w przeciwienstwie do rudego.

      • 17 7

  • Dodać należy, że gdyby Tusk był królem, to do dzisiaj (5)

    Czekałby na to, jakie decyzje zapadną w Berlinie vel Brukseli. Jeżeli zdecydowałby się na cokolwiek, to byłoby to tymczasowe, przejściowe i z pewnością budowane przez Niemców, dla Niemców, a dla gawiedzi przekaz "mimo Niemców". Taki to zły człowiek jest her Tusk.

    • 9 4

    • Przypominam, ze terminal regazyfikacyjny w Świnoujściu zostal zbudowany w czasie rzadów PO, bez udziału Niemcow. (3)

      To tak odnośnie powyższej opinii.

      • 2 1

      • To był pomysł Lecha Kaczyńskiego synek (2)

        • 0 3

        • Dzięki Tato, zapamiętam ten przekaz.

          • 1 0

        • Pomyslow to pis ma wiele ale problemy z realizacja

          • 1 0

    • Dlatego nie można pozwolić sobie na oddanie Polski slupom z Berlina

      • 3 4

  • Dobrze ze Tusk zbudowal terminal w Swinoujciu i kupił leopardy

    Bo pisowcy się dopiero po wybuchu wojny biorą za zakupy

    • 0 0

  • A jeszcze 10 lat temu na Zatoce Gdanskiej miała być rafineria Lukoil ktora miala miec 100% udziałów w Lotosie. (2)

    A dzisiaj prosze, kolejna ważna inwestycja odcinająca nas od ruskich i zabezpieczająca na lata. Ktora to juz? Bo ostatnio juz nie mogę zliczyć....brawo! Nie bać sie duzych inwestycji i budować.

    • 17 9

    • Same kłamstwa ale jeżeli chodzi i fakty to nie kto inny tylko PiS sprzedał w 2022 roku Lotos arabom ( ruskom) :((( (1)

      • 4 5

      • Tusk chciał ruskim sprzedać

        Będziemy pamiętać przy wyborach
        Nigdy więcej Peło

        • 0 0

  • Niemcy i Ruskie nieszczęście świata (1)

    • 5 0

    • Plus Peło

      • 0 0

  • Czekanie bo nur podejmować decyzji (6)

    Mówią że jednostka FSRU ma być w latach 2026/27. W tym samym czasie Niemcy będą mieć 6 przebudowanych tankowców na jednostki FSRU. Śmieszne ale pierwszy tankowiec do przebudowy był oferowany Polsce, bez pozytywnego odzewu. Dla porównania kosztów przebudowy do nowej budowy to jak ok. 1 do 3tyle w temacie

    • 25 10

    • (1)

      SRU to by była lepsza nazwa na pogłębiarkę, taką z otwieranym dnem. Gazowiec mógłby się raczej nazywać PUFF albo PSSST

      • 0 1

      • FSRU

        Niektórych nazw się nie tlumaczy:
        FSRU - floating storage regasification unit

        • 0 0

    • Oni już to mają

      A w Finlandii właśnie taki gazoport LNG rozpoczął działalność przy pomocy także polskich firm i polskich spawaczy.

      • 0 0

    • Niemcy muszą uwijać sie teraz jak mrówki co bedzie dużo droższe. (1)

      Przez ostatnie lata, przez swoją nieudolną politykę teraz mają problem i sie im pali pod tylkami, tak bardzo ze muszą ciagnąc rope z Polski.

      • 4 2

      • co ma ropa do gazu

        • 0 0

    • Polska język, trudna język.

      Tyle w temacie.

      • 1 0

  • Pytam się po co ? (2)

    Mamy to już w Niemczech.

    • 4 6

    • Tak mówił Trzaskowski Szambiarz z Warszawy (1)

      • 3 2

      • Szambelan ! Trochę szacunku.

        • 1 1

  • Glupota

    W razie godziny "W" cala ta infastruktura zostanie zniszczona w klka minut. Gazoporty, rafinerie trzeba budowac jak najdalej od kacapow. Czemu Obajtek nie wybudowal nowej rafinerii gdzies kolo Szczecina?

    • 0 1

  • Brawo rząd Polskich patriotów (1)

    Kolejny przykład działań na korzyść Polski. Tfusk i Niemcy nie będą zadowoleni.

    • 8 5

    • Dokładnie tak

      • 1 1

  • Sikorski na pewno jest niezadowolony. (4)

    Już komunikat poszedł do Moskwy.

    • 12 8

    • (2)

      sp..lać ruskie trole

      • 1 2

      • Synek nie bluzgaj po cię ojciec nie pozna.

        • 0 1

      • Troll jest Ryży słup

        • 2 1

    • Zdradek S to jest słup chyba?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane