• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjne zdjęcie na koszulce Reserved

Robert Kiewlicz, Michał Stąporek
15 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Koszulka marki Reserved. Koszulka marki Reserved.
Oryginalne zdjęcie Rockie Nolan umieszczone w jej profilu na portalu deviantart.com Oryginalne zdjęcie Rockie Nolan umieszczone w jej profilu na portalu deviantart.com

Rockie Nolan, 19-letnia Amerykanka, zarzuca gdańskiej spółce LPP bezprawne wykorzystanie jej wizerunku na koszulkach marki Reserved.



Dziewczyna o całej sprawie dowiedziała się przypadkiem, kiedy dostała od znajomych zdjęcie sprzedawanej w Polsce koszulki marki Reserved. - Ze zdziwieniem odkryłam, że jest na niej moje zdjęcie - napisała Rockie Nolan na stronie internetowej YouThoughtWeWouldntNotice.com (Myślałeś, że nie zauważymy), która opisuje więcej podobnych przypadków.

Dziewczyna, która zajmuje się fotografią, swoje prace umieszcza w portalu deviantart.com. Stamtąd właśnie pochodzi zdjęcie wykorzystane przez gdańską firmę.

19-latka krytycznie ocenia estetykę tej konkretnej koszulki: "Nie jestem pewna, co jest dla mnie bardziej obraźliwe. To, że wykorzystali mój wizerunek bez mojej zgody, czy to, że dodali ohydną błyskotkę do i tak już idiotycznego napisu".

Prawnicy LPP skontaktowali się z dziewczyną i przeprosili ją za bezprawne wykorzystanie jej zdjęcia. Winę zrzucili jednak na swoich podwykonawców. W rewanżu zaproponowali Amerykance 150 dolarów za każde ze zdjęć, jakie chcieliby w przyszłości wykorzystać. "Tyle zwykle płacimy za licencję na używanie podobnych zdjęć" - napisali.

"Cóż, pochlebia mi to, że chcą skorzystać z innych zdjęć, ale nie zmienia to faktu, że jedno z nich ukradli" - pisze Nolan.

O komentarz do całej sytuacji poprosiliśmy LPP. W gdańskiej centrali firmy usłyszeliśmy jedynie, ze w tej sprawie spółka nie chce na razie udzielać żadnych informacji.

- Jeśli spółka rzeczywiście wykorzystała wizerunek tej pani, to odpowiada za to w 100 proc. Bez względu na to czy jakiś projektant, czy fotografik wprowadził spółkę w błąd. Ona i tak ponosi wszelkie konsekwencje - komentuje mecenas Roman Nowosielski.

Jakie konsekwencje może ponieść LPP? - Odszkodowanie w takiej sprawie może być bardzo wysokie. Tym bardziej, że spółka zarabiała na tych koszulkach. Osoba poszkodowana może żądać nie tylko odszkodowania za straty, ale także udziału w zyskach ze sprzedaży tych koszulek.

Jak twierdzi Nowosielski, przy każdym wykorzystaniu wizerunku powinna zostać zawarta umowa regulująca jego wykorzystanie.

LPP SA to jedna z nielicznych polskich firm, która w niespełna kilkanaście lat stała się liderem w swojej branży i stworzyła 6 wiodących marek odzieżowych (Reserved, Cropp, Esotiq, House, Mohito i Promostars), obecnych na 12 różnych europejskich rynkach.

Obecnie LPP SA jest właścicielem sieci detalicznej, na którą składa się 140 salonów Reserved w Polsce i 130 salonów w 10 europejskich krajach, 168 salonów marki Cropp w Polsce i 70 salonów zagranicznych, 177 salonów House w Polsce i 110 za granicą, 53 salonów Mohito oraz 58 salonów Esotiq.

Przychody spółki w 2009 roku wyniosły ponad 1,6 mld zł, zysk netto ponad 121 mln zł.

Prawo, a wizerunek

Kwestię rozpowszechniania wizerunku reguluje artykuł 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.). Stanowi, iż "rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku zaś wyraźnego zastrzeżenia takiej zgody zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną opłatę za pozowanie".

Miejsca

Opinie (230) ponad 50 zablokowanych

  • To może Szanowna Redakcja przy okazji zajęłaby się zdjęciami, które zakupiła na iStockphoto.com? (2)

    I których licencje łamie umieszczając je w całości przy swoich artykułach, umożliwiając tym samym ściągnięcie ich każdemu kto ma Internet.

    Przyganiał kocioł garnkowi, jak to się mówi.

    • 13 1

    • Słuchaj, nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę, że zdjęcie musi być ściągnięte przez przeglądarkę (1)

      żeby mogło być wyświetlone na ekranie?

      • 4 1

      • ???

        Słuchaj, nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę, że wodę trzeba podgrzać, żeby zaczęła wrzeć.

        Mniej więcej tyle samo ma Twój komentarz wspólnego ze sprawą.

        • 0 1

  • u nas w niemiec som za take cuś bardzo wysoki odszkodowanie, kary

    • 1 2

  • bez przesady (3)

    gdzie ona widzi tam maskotke? i czy napis jest faktycznir idiotyczny to rzecz wzgledna. A czy ta pani o taka piekna jest? Zeby chiec kase za swoj wizerunek najpierw trzeba na tym wizerunku cos reprezenowac. A ona? Blade to takie, zamyslone, nic ciekawego 1$ jej sie nalezy i tyle.

    • 7 15

    • błyskotkę, a nie maskotkę

      • 4 0

    • (1)

      Nawet jakby była najbrzydszą kobietą świata to należaloby jej się odszkodowanie.

      Inaczej trzebaby wprowadzić jakieś prawo, że brzydkich wolno okradać. Albo wolno kraść brzydkie zdjęcia.
      Jeszcze powołać komisję, która będzie oceniać co ładne, a co brzydkie.

      Dura lex sed lex.

      • 8 0

      • durex

        • 2 2

  • 150 X 1000 = 150 000 $ (1)

    Za taki rozbój należy się panience nie mniej niż tyle co w nagłówku czyli 150 000 + koszty sądowe i finito !

    • 9 3

    • Ciekawe kto był kupił te 1000 koszulek, gdyby ich wszędzie nie zareklamowali?

      A ja myślę, że należy się 150 X 999 = 149 850 $.

      • 1 0

  • była już podobna akcja...

    tylko jakaś firma wykorzystała fotę bez wiedzy rodziny do reklamy herbaty czy kawy... rodzinka ze zdjęcia dostała odszkodowanie, z tego co pamiętam w okolicach miliona dolarów.

    150$ to jakiś nonsens, mam nadzieję że dziewczyna nie jest głupia i utrze nosa wieśniakom.

    • 7 1

  • Dobra reklama

    i tyle w temacie, nie wierze ze ktos byl na tyle glupi.

    • 3 3

  • I wbijamy gwoździk w Polską markę.

    • 8 8

  • leżym i kwiczym !!!

    • 1 0

  • nie mieli pomysłu?

    tyle łąk kwiecistyc mamy w kraju poszliby zrobili fotke i byłoby git

    • 6 0

  • House

    Markę house stworzyła firma Artman. LPP tylko ją kupiło

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane