• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kormoran wejdzie do służby w przyszłym roku

VIK
29 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 09:40 (2 listopada 2016)

ORP Kormoran na próbach morskich.


Przesunął się termin wejścia okrętu Kormoran do służby - poinformowało Ministerstwo Obrony Narodowej. Miał być listopad tego roku, będzie marzec przyszłego. A wszystko z uwagi "na trwający proces badań i prób, zarówno portowych jaki i morskich".



Aktualizacja, godz. 9:40 W związku z informacjami przekazanymi przez MON wykonawca postanowił przekazać swoje stanowisko w tej sprawie:

- Remontowa Shipbuilding oświadcza, że wszelkie dotychczas zrealizowane etapy budowy wykonane zostały zgodnie z przyjętym harmonogramem prac. Wkrótce rozpocznie się ostatni etap prób morskich, w ścisłym porozumieniu z zamawiającym (Inspektoratem Uzbrojenia) i przeprowadzony przy współudziale Sił Zbrojnych RP. Obecnie uzgadniane są szczegóły udostępnienia przez Marynarkę Wojenną RP niezbędnych środków technicznych koniecznych do skutecznego przeprowadzenia ostatniej fazy prób morskich. Dotrzymanie przyjętych terminów jest dla stoczni sprawą priorytetową. Stanowczo zaprzeczamy jakimkolwiek spekulacjom, iż Remontowa Shipbuilding nie wywiąże się z podjętych zobowiązań wobec zamawiającego. ORP "Kormoran" będzie gotów do przekazania zamawiającemu w terminie zgodnym z postanowieniami umowy. Zadanie MON: "Wykonawca zobowiązał się wykonać całość pracy rozwojowej w terminie do 31 marca 2017 r" dotyczy zakończenia umowy a nie przekazania jednostki - czytamy w komunikacie.



Kormorana dla Marynarki Wojennej RP zbudowało konsorcjum z Remontowa Shipbuilding na czele. Od połowy lipca okręt przechodzi próby morskie w różnych warunkach i różnych scenariuszach działania. Okręt miał zostać przekazany do służby w listopadzie tego roku. Wejdzie w skład 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety. Dowódcą jednostki został kmdr ppor. Michał Dziugan. Niestety, tego terminu nie udało się dochować.

- Zapowiadany wcześniej termin wejścia okrętu Kormoran do służby najprawdopodobniej nie będzie mógł zostać dotrzymany z uwagi na trwający proces badań i prób, zarówno portowych jaki i morskich, które musi przejść okręt, zanim zostanie przekazany MW - poinformowała Katarzyna Jakubowska, cz. p. o. rzecznika prasowego Ministerstwa Obrony Narodowej. - Należy pamiętać, że okręt powstaje w wyniku realizacji pracy rozwojowej, dlatego też mogą zaistnieć sytuacje, których nie można było wcześniej przewidzieć. Wykonawca zobowiązał się wykonać całość pracy rozwojowej w terminie do 31 marca 2017 r. W chwili obecnej okręt przechodzi wstępne badania portowe i morskie. Po ich pozytywnym zakończeniu wykonawca będzie mógł przedstawić okręt do badań kwalifikacyjnych (państwowych) i dopiero po ich przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym okręt będzie mógł być przyjęty przez MW.
Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, faktycznie pojawiły się problemy, ale nie są one na tyle trudne do rozwiązania, aby termin oddania jednostki był aż tak odległy. Z kolei wykonawca nie komentuje sprawy i odsyła do zleceniodawcy, czyli Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Okręt Kormoran ma prawie 59 m. długości, 10 szerokości, a jego kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej. Przeznaczony jest do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Budowa jednostki rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r.

ORP Kormoran po raz pierwszy wychodzi ze stoczni na wody Zatoki Gdańskiej.


Wodowanie okrętu ORP Kormoran.

VIK

Miejsca

Opinie (88) 2 zablokowane

  • Zagłoba (2)

    Następny zakup/okręt bez sensu. ....kto,kiedy,dlaczego ma "minowac" i co? W 3 godziny sowieci zniszczą rakietami lotnictwem te złomy - nie ma porządnych systemów p/lot. i antyrakietowych, nowoczesnego lotnictwa,etc. ,ale jest Antoni , plebs ma +500 i na tacę czarnym dadzą teże i ogólnie "kacza d*pa"....

    • 17 9

    • (1)

      Bałtyk akurat bardzo łatwo można zablokować za pomocą min morskich. Podejścia do portów, cieśniny, Zatoka Gdańska... Niszczyciel min to przydatna na Bałtyku jednostka chociaż szkoda, że nie uzbrojona chociaż w 4 Harpoony albo NSMy + w armatę przeciwlotniczą (Goalkeeper albo Phalanx).

      • 2 1

      • Żeby zablokować, najpierw trzeba tam dopłynąć.

        Rosjanie nie wypływając na morze mają polskie porty w zasięgu Granitów i Oniksów.

        • 0 0

  • taki piękny "polski" okręt, dobry zarobek dla niemców
    swoją drogą wps-y nie były jak widać przestrzegane...

    • 1 5

  • Jeszcze 15 podobnych

    i flota się troche odbuduje

    • 7 0

  • barany (2)

    widać jak lewackie ścierwa kochały armię że tyle lat budowały im jeden statek

    • 4 6

    • barany

      Barany to nazywają okręt statkiem

      • 5 0

    • "Budowa jednostki rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r."

      • 4 0

  • Tylko dozbroić!

    Ładnie prezentuje się ta korweta. Wygląda na to, że w środkowej części można by zamontować kilka wyrzutni pionowego startu dla rakiet balistycznych średniego zasięgu 2,5 tys km.

    • 2 4

  • to jest dramat

    jeden okręt ,reszta złomy po radzieckie i darowizny U.S.A .Robimy szum bo jeden okręt wejdzie do służby.Ten kraj nie ma czym się bronic na morzu .

    • 7 1

  • Kormoran (1)

    To okręt, który jest zbudowany w dwa lata od wodowania, pewnie w MON myśleli, że ta budowa też się przeciągnie jak w Gdyni Gawrona i nie mają kasy aby stoczni zapłacić. Dlatego to MON poinformowało a nie stocznia w której zgodnie z planem okręt zbudowano.

    • 7 3

    • Okręt jest prawie całkowicie zapłacony i przewłaszczonej na MON.
      Pozostały do zapłaty jakieś końcówki.
      Ale trzeba opóźnić odbiór bo wiąże się z zobowiązaniem do zamówienie następnych.
      Na to nie ma kady albo chęci zamówieniach prywatnej stoczni.
      Teraz jak technologia opanowana to można zamówić podobne w państwowej stoczni.

      • 2 0

  • martwią słabe środki obrony przeciwlotniczej

    jakaś obrona przeciwrakietowa?
    nie widzę systemów ostatniej szansy?

    • 4 0

  • kolos

    miny to są teraz w muzeum

    • 0 0

  • Bujan M to to nie jest

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane