• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kozłowski: Dodatkowe 200 mln euro dla Pomorza

30 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jedną z największych inwestycji na Pomorzu współfinansowanych przez Unię Europejską jest Kolej Metropolitalna. Ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł z dotacji unijnej. Jedną z największych inwestycji na Pomorzu współfinansowanych przez Unię Europejską jest Kolej Metropolitalna. Ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł z dotacji unijnej.

Dzięki nowym rozwiązaniom przedstawionym 29 czerwca Komisji Europejskiej, tylko na Pomorze może trafić o 200 mln euro więcej niż w obecnej perspektywie - pisze z Brukseli specjalnie dla Trojmiasto.pl Jan Kozłowski, były marszałek województwa i poseł do Parlamentu Europejskiego.



Jak oceniasz sposób wydawania unijnych pieniędzy na Pomorzu?

Projekt Komisji stawia na politykę spójności - najbardziej prorozwojową politykę unijną, ważną dla wszystkich europejskich regionów. To właśnie polityka spójności może dopomóc Unii Europejskiej w otrząśnięciu się ze skutków kryzysu i w powrocie na drogę wzrostu gospodarczego. Nakłady na tę politykę mają wzrosnąć o 28 mld euro.

Projekt jest bardzo korzystny dla takich krajów jak Polska, które dynamicznie się rozwijają, nadrabiając wieloletnie opóźnienia. Według projektu, do naszego kraju może trafić w latach 2014-2020 nawet 80 mld euro przeznaczonych na politykę spójności.

Biorąc pod uwagę tylko środki pozostające w dyspozycji samorządu województwa, do Województwa Pomorskiego może trafić nawet 200 mln euro więcej (czyli ponad 800 mln zł) niż w obecnym budżecie. Także rolnicy w naszym regionie otrzymają wyższe dopłaty, mimo, ze ogólne nakłady na Wspólna Politykę Rolną będą mniejsze.

W projekcie Komisji pojawił się także nowy instrument, finansujący duże, transgraniczne inwestycje infrastrukturalne w dziedzinie energii, transportu i sieci cyfrowych, tzw. Connecting Europe Facility. Inwestycje te, ściśle skoordynowane z inwestycjami finansowanymi przez politykę spójności( zwłaszcza Fundusz Spójności), są szczególnie ważne dla umocnienia Wspólnego Rynku. Według projektu Komisji, instrument ten ma sfinansować kluczowe dla Pomorza połączenie Bałtyk - Adriatyk.

Oczywiście, projekt Komisji jest punktem wyjścia do trudnych negocjacji. Należy spodziewać się dużego krytycyzmu ze strony niektórych państw członkowskich dążących do zmniejszenia unijnego budżetu i forsowania interesów poszczególnych państw kosztem wspólnych polityk.

Należy spodziewać się zatem bardzo trudnych negocjacji pomiędzy Parlamentem Europejskim a Radą. Dla Komisji Budżetowej, której jestem członkiem, będzie to okres bardzo wytężonej pracy.
Bardzo się cieszę, że pierwszy etap tych negocjacji przypadnie na okres Polskiej Prezydencji, która z pewnością będzie rzecznikiem utrzymania projektu Komisji Europejskiej.

Jan Kozłowski - pomorski poseł do Parlamentu Europejskiego, były marszałek województwa pomorskiego.

Opinie (82) 9 zablokowanych

  • .. od lat miliony tylko wiekszość do kieszeni PO (3)

    miasto coraz większa ruina, bród i smród -szkoda, ze UE nie kontroluje na co zostały wydane dotacje!!!

    • 5 6

    • Zmień okulary. (2)

      A może na taką ślepotę żadne okulary już nie pomogą?
      Cały Gdańsk w budowie, niby budują za darmo!

      Ciekawe co Ciebie zadowoli ?

      • 1 3

      • ..jesli ilosc dziur policzymy za nowa budowe to masz racje (1)

        nigdy tak wiele nie było

        • 0 2

        • heh czemu my tylko narzekać potrafimy

          Nie budują źle, budują źle. Łatają dziury źle, nie łatają też źle. I jak wam tu dogodzić, pewnie ty nigdy nie byłeś zagranicą. Za granicą jesteśmy znani z naszej mentalności i mówią, że tylko Polaka nic nie zadowoli, zawsze powie, że mu źle.

          • 0 0

  • Trasa leborska !!!

    • 0 0

  • 200 mln dla kolegów
    w uczciwych i transparentnych przetargach i dofinansowaniach
    by żyło się lepiej

    już nieługo już za chwilę kolejny CUD

    • 0 2

  • jak to dobrze, że tym razem Władze Gdańska i b.Marszałek przekonali się do gdyńskiej inicjatywy w zakresie reaktywacji KM (5)

    Brawo, razem możemy więcej, tylko aby to były potrzebne inwestycje. Do tego ważne, aby dać priorytet mądrym ludziom z wizją rozwoju gospodarczego, a nie politykierstwa.
    Wszyscy wiemy jak Gdańsk uciekał od tego projektu tworząc wyimaginowane bariery. Dobrze, że w końcu zrozumieli. Osobiste podziękowanie dla dr Wołka

    • 18 23

    • tyle potrzebnych inwestycji w pomorskim

      a skoro gdansk nie chce to niech mu Marszałek prezentu nie robi

      • 0 1

    • (2)

      Heh Gdańsk nie jest przeciwko KM, tyle że KM Gdynia nagle skróciła tylko do stacji SKM tak aby nie musieć nic wykładać. I dzięki temu Gdynia nie musi ani jednego kilometra nowych torów wybudować, a Gdańsk musi wybudować trasę Rębiechowo - Osowa oraz Rębiechowo - Zaspa.

      Ale w sumie po co ma być linia KM do lotniska w Gdyni, skoro one tylko w planach póki co więc Gdynia poprostu pokazuje jak zwykle, że dużo gada mało robi. Tak samo do SKM się dokłada tyle co kot napłakał, a potem mówi, że skm jej nie chce peronów remontować.

      • 16 4

      • ta trasa była za niemca (1)

        tylko ją zniszczyliście. Gdynia wykorzystuje wszystko jak może np. lotnisko, a Wy żyjecie nieracjonalnie i rozrzutnie

        • 5 12

        • Kolejny mitoman

          O to fakty kto zniszczył tą linie :

          W dniu 26 marca 1945 na 5 wiaduktach linii Niemcy ustawili parowozy i wysadzili je w powietrze. Zwalone parowozy i wiadukty na krótko zahamowały ofensywę radziecką, a później, przez wiele powojennych miesięcy, utrudniały komunikację drogową Gdańska z Gdynią i Sopotem.

          Linia kolejowa bez tych wiaduków nie miała rzadnego sensu, zwłąszcza że po wojnie lotnisko było usytuowane na pasie startowym na Zaspie. Po drugie była to linia kolejowa do Piły, ale nawet odcinków poza gdańskiem nikt teraz nie używa do przewozów pasażerskich a tylko do towarowych.
          A przy okazji te tory są innej szerokości niż pozostałe.

          A jeżeli chodzi o linie to cały czas jeszcze jest w większości miejsc, ale będzie wymagałą gruntownej przebudowy.

          • 9 3

    • ......................

      podejrzewam ze jestes urzednikiem - pewnie sie nudzisz kazda wiadomosc musi byc przez Ciebie skomentowana

      • 14 9

  • Znowu rozdadzą unijne dotacje, (2)

    które w większości trafią do bogatych panienek-utrzymanek, które z nudów pootwierają sobie salony kosmetyczne, odnowy biologiczne, pijalnie czekolady, herbaciarnie i tym podobne wynalazki.

    • 30 18

    • (1)

      a niech otwierają, płacą podatki i dają pracę!!

      • 2 2

      • One nie płacą, bo nie umieją gospodarować pieniędzmi. Pensje w terminie to też dla nich abstrakcja. Dobre kwalifikacje łóżkowe nie przekładają się na głowę do interesów.

        • 1 2

  • Bardzo ważna jest Trasa Lęborska !!!!!!!! (1)

    Dlatego dofinansowanie się należy. Po powstaniu Trasy Lęborskiej zmniejszy się ruch drogowy na dotychczasowej drodze Gdańsk- Wejherowo- Lębork.

    • 3 0

    • i co jeszcze więcej kaszubów będzie zadawać szyku i ronbić korki w "3m"...

      swoimi 20-30 letnimi Golfami

      • 0 0

  • ergo hala to inwestycja strategiczna podobnie jak stadion!!gdy inne miasta stawiaja parki wodne (1)

    które przyciagaja turystów i sa porzyteczne dla mieszkańców!

    • 4 4

    • oto jakich pracowników ma Budyń

      matury pewnie nie zdał z matematyki i z polskiego pewnie też - ale dla swojego szefa jest "poRZyteczny"

      • 0 1

  • adamowicz aleje

    ulice na oruni nazwac aleje adamowicza bo te eurusy to tylko przed wyborami

    • 0 0

  • Przed wyborami chcemy kosmodrom! (1)

    Niech PO obieca!

    • 3 3

    • Kosmodrom to mają budować w Kosakowie gdynianie

      Bo to lotnisko nie jest położone w gminie Gdynia

      • 4 0

  • W dalszej perspektywie to tu będzie Grecja (3)

    Te 200 baniek utonie w syfie, którym jest nasza władza i wszytko co się wokół niej kręci, widać to na przykładzie przepłaconych stadionów itd,
    Urzędnicy oraz fir80my z nimi powiązane wszystko przeżrą, spójrzcie na 80 tys nowych urzędników za czasów Donalda, 80. tys razy średnio 2 tys brutto ? to już jest ponad 160 mln złotych, a to tylko urzędnicy przyjęci za tego rządu, nie mówię o całej reszcie, w skali roku to prawie 2mld a to i tak tylko bardzo przybliżone wyliczenia, to ponad 2 razy tyle co"załatwił" pan b.marszałek.
    Więc niech pan były przestanie nam mydlic oczy i te 200 baniek ....eh

    pozdrawiam

    • 18 11

    • w jeszcze dalszej bedzie koniec swiata, slonce spuchnie i spali ziemie....

      • 1 0

    • ..kartoflisko

      pierwsze otworza w czerwcu 2012

      • 0 0

    • jak zwykle matematyka niektórych kole w oczy

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane