• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto przejmie udziały w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos?

Robert Kiewlicz
27 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
PKN Orlen musi zbyć 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej i 80 proc. sieci stacji paliw Lotosu. To warunki niezbędne do zakończenia fuzji Orlen-Lotos.

PKN Orlen musi zbyć 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej i 80 proc. sieci stacji paliw Lotosu. To warunki niezbędne do zakończenia fuzji Orlen-Lotos.

BP, Total, Shell, MOL, a może lokalna firma z branży naftowej wraz z partnerem zagranicznym? Jak na razie nie wiadomo, kto przejmie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos oraz 80 proc. jej stacji paliw. Mamy do czynienia z domysłami, spekulacjami, a czasami ktoś postraszy rosyjskim kapitałem.


Jak przyszłość czeka Grupę Lotos po fuzji z Orlenem?


Przypomnijmy, że 14 lipca 2020 roku Komisja Europejska wydała zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zgoda została wydana warunkowo, a warunki nie są łatwe do spełnienia.

Jednym z podstawowych wymogów KE jest zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z  dużym pakietem praw zarządczych. Towarzyszy mu przydział 50 proc. produkcji Lotosu przysługujący nowemu inwestorowi. Dodatkowo sprzedaży ma ulec 80 proc. sieci stacji paliw Lotosu.

Podczas uroczystości związanych z wydaniem zgody przez KE nikt z władz Orlenu ani strony rządowej nie pokusił się o odpowiedzi na pytania dziennikarzy w tej sprawie. Prezes KN Orlen, Daniel Obajtek, w wywiadzie dla PR24 stwierdził jedynie, że Orlen ma parę tysięcy stacji w Polsce, więc jeżeli odstąpimy 380 stacji, mając stosunkowo duży kraj, to naprawdę nie jest rzecz, która się nie obroni ekonomicznie.

Natomiast na antenie Radia Maryja prezes Obajtek odniósł się do kwestii zbycia 30 proc. gdańskiej rafinerii.

- To nie jest wiele, nadal mamy pełną kontrolę. Pragnę zaznaczyć, że Skarb Państwa nie ma tu [w Grupie Lotos - dop. red.] stuprocentowego akcjonariatu. Skarb Państwa ma 53 proc. akcji. Zgodnie z listem intencyjnym mamy wykupić więcej akcji, więc rafineria nadal będzie pod pełną kontrolą PKN Orlen - powiedział Obajtek.

Posłowie pytają o Lotos i inwestorów



W ostatni czwartek w Sejmie wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki przekonywał, że przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen to korzystne rozwiązanie dla klientów indywidualnych i gospodarki oraz przyszłości dla Lotosu, a podatki płacone przez koncern pozostaną w Gdańsku. Posłowie Koalicji Obywatelskiej zadali wiceministrowi liczne pytania dotyczące fuzji.

- Czy pozbawienie Grupy Lotos kluczowych aktywów nie narusza strategicznych interesów Skarbu Państwa? Jaka jest łączna wartość pakietu środków zaradczych zaproponowanych przez Orlen i zaakceptowanych przez Komisję Europejską? W jakim trybie odbędzie się zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym pakietem praw zarządczych i czy znany jest już inwestor i jaka jest wartość tej transakcji? Jakie zabezpieczenia zamierza wprowadzić zbywający, aby aktywa Lotosu, w efekcie kolejnych odsprzedaży, nie trafiły w ręce podmiotów, których działalność może być sprzeczna z polską racją stanu? Czy rozważane jest odstąpienie przez Orlen od przejęcia Grupy Lotos - do czego serdecznie namawiam - pytał w sejmie poseł PO Tadeusz Aziewicz.
Szacunkowa liczba stacji paliw w Polsce w latach 2013-2020. Szacunkowa liczba stacji paliw w Polsce w latach 2013-2020.
W odpowiedzi minister Małecki stwierdził, że Polska jest jedynym przypadkiem, gdzie na tym samym, niewielkim rynku rywalizują dwie spółki Skarbu Państwa w sektorze paliw.

- Kiedy słucham pytań posłów Platformy Obywatelskiej, chciałbym wierzyć, że są one podyktowane rzeczywistą troską o Lotos. A mam wrażenie, że tak nie jest. Bo 10 lat temu nie kto inny, tylko Platforma Obywatelska, sprzedała prawie 11 proc. akcji Lotosu. Wtedy nie protestowaliście, państwo. Wasz lider, wasz czempion, Donald Tusk, nie wykluczał sprzedaży Lotosu nawet Rosjanom - powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. - Sprzedaż Rosjanom dopuszczaliście, a konsolidacja w ramach potężnej Grupy Orlen jest dla was problemem.

Preferowana będzie wymiana aktywów



- Otrzymał pan pytania wcześniej na piśmie. Dlaczego się pan nie przygotował? Dlaczego opowiada pan jakieś bzdury o tym, co było, o tym, że ktoś chciał coś sprzedawać Rosjanom? Ja się pytam, kto kupi te 80 proc. stacji Lotosu? Czy to nie będą Rosjanie. Ma pan taką gwarancję? Ma pan gwarancję, że to wszystko zostanie w Polsce? Przecież właśnie mówi o tym Komisja Europejska, że ma być dekoncentracja, że ma być wyprzedaż majątku narodowego. Państwo tak często mówią o wyprzedaży majątku narodowego. To gdzie wy teraz jesteście? - pytała posłanka PO Agnieszka Pomaska.
Małecki stwierdził, że pełna ocena jet możliwa dopiero po poznaniu potencjalnych nabywców i warunków transakcji. Preferowana ma być transakcja polegająca na zamianie aktywów w Polsce na aktywa w innym kraju. Finalną zgodę na konsolidację Orlenu i Lotosu podejmie Rada Ministrów.

Ministerstwo Aktywów Państwowych prowadzi też analizy, których celem jest wzmocnienie pozycji Skarbu Państwa po połączeniu.

- Nie mogę w tej chwili przekazać szczegółów, ale wierzę, że to będzie wzmocnienie pozycji Skarbu Państwa. Dzisiaj ta pozycja jest bardzo różna. W Lotosie posiadamy większościowy pakiet, w Orlenie jest to pakiet mniejszościowy, ale dający kontrolę nad podmiotem. Utrzymanie tej kontroli jest warunkiem koniecznym, by mówić w przyszłości o tej transakcji - poinformował, podczas posiedzenia senackiej Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności, wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Gryglas.

Pomorscy przedsiębiorcy zaniepokojeni fuzją



Pracodawcy Pomorza wyrażają zaskoczenie i niedowierzanie w związku z komunikatem o zamiarze przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen na skrajnie niekorzystnych, dla rozwoju tej flagowej polskiej firmy, warunkach uzgodnionych z Komisją Europejską. W specjalnym liście do premiera Mateusza Morawieckiego zwrócili się z postulatem rozważenia możliwości ponownej analizy zasadności tej decyzji.

- Analitycy zadają pytanie, czy Orlen jest gotów wyprzedać niemal całą Grupę Lotos w zamian za zgodę KE na fuzję? Już tylko jeden z warunków zbycia 30 proc. udziałów Lotosu wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych budzi ogromny niepokój. Nabywca otrzyma przecież prawo do blisko połowy produkcji ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie otrzyma dostęp do istotnej infrastruktury i logistyki. Warto zadać sobie pytanie, ile tak naprawdę zostanie z całej grupy kapitałowej po spełnieniu kolejnego warunku zbycia 80 proc. stacji benzynowych Lotosu? - czytamy w liście Pracodawców Pomorza. - Wydaje się, że nieposkromiony apetyt PKN Orlen spowoduje, że przez najbliższe kilka lat będzie on miał problemy organizacyjno-rozwojowe, budząc jednocześnie niezadowolenie i wątpliwości co do zasadności takiej polityki gospodarczej rządu i właściwego zarządzania polskimi aktywami państwowymi. Jednym z wielu argumentów będzie utrata kontroli nad kluczowymi polskimi firmami poprzez ich sprzedaż do spółki, w której Skarb Państwa jest tylko akcjonariuszem mniejszościowym.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (172) ponad 20 zablokowanych

  • Ups (1)

    Nasza ''mała sycylia'' chyba poczuła, że ktoś tu w końcu chce zrobić porządek

    • 4 5

    • Twoja sycylie to tworzy organizacja przestepcza sprawujaca wladze,

      • 1 1

  • to nie warunki to skandal

    Czy następuje II etap wysprzedaz majatku narodowego i dotyczy przedsiebiorstw strategicznych Kto na takie warunki łączenia się zgodzi .Za takie warunki fuzji to można tylko pęknąć sobie w łeb .

    • 3 1

  • Sonda (4)

    To kto kupi stacje paliw, rafinerię Czechowice i Jasło ?
    1. MOL
    2. TOTAL
    3. BP
    4 . Shell
    5. AMIC

    Obstawiam MOL (Orban się ucieszy) a po paru latach przejmie je lukoil. i kto odda Lotos Rosji ?

    • 24 5

    • (2)

      dlaczego MOL miałby sprzedawać to Lukoilowi? AMIC to przykrywka bez rafinerii, obstawiam że nie sprzedadzą ani Jasła ani Czechowic

      • 1 0

      • (1)

        Bo MOL jest Węgierski. A Orban staje przeciw UE i może dogadać sie z Rosją na sprzedaż udziałów.

        • 1 2

        • ale deal poszedł na linii Warszawa-Bruksela, nie po to się Belgowie z Niemcami i Francuzami na to zgadzają by sprzedać to Węgrom, Kupi albo BP (choć jest brytyjski to może nie) albo Shell (Holendrzy) OMV (Austria-Niemcy), Total (Francja) a może wreszcie oficjalnie wejdzie Aral niemiecki?

          • 1 0

    • Uczciwość wobec swoich wyborców

      I ciekawe jak oni to wytłumaczą tym ludzikom z Podkarpacia, gdzie nawet 90% głosów jest oddawane na PiS i Dudę w wyborach, że teraz ich rafineria w Jaśle pójdzie w obce ręce i że nagle przy ich podkarpackich drogach gdzie Lotos miał większość stacji ajenckich będą ich teraz witać banery Totala albo innego Exxonu

      • 4 2

  • Lukoil pewnie, przez jakas spółkę córkę, której nikt nie "sprawdzi" (10)

    • 53 8

    • (1)

      Lukoila już w Polsce nie ma, jest AMIC, nikt na to się nie zgodzi bo na ten rynek czają się zachodnie korporacje

      • 3 7

      • rozwalenie lotosu to kolejne zlecone zadanie do wykonanie

        • 0 0

    • Morawiecki = Balcerowicz (6)

      • 14 26

      • (1)

        święty gorszy bo co rusz kłamie

        • 1 1

        • w ogole porownanie z d...

          • 0 0

      • dulkiewicz - karierowicz (3)

        • 7 11

        • (2)

          kacperek - nieudacznik

          • 7 5

          • (1)

            ale Was nadal pupa piecze o Kacpra :)

            • 4 5

            • specjana kasta

              • 0 0

    • Orlen zasugerował z kim może wymienić się aktywami gdańskiej rafinerii. Potencjalnymi kandydatami do takiej transakcji z Orlenem są działające na rynku niemieckim BP, Shell, Total czy OMV - czytamy w dzisiejszym "Dzienniku Gazecie Prawnej".

      • 3 0

  • Gadacie na PiS (3)

    To co zrobił Lewandowski w programie prywatyzacji w latach 90 to woła o pomstę, UE mówi Nam co mamy robić z własnymi spółkami, chore

    • 6 12

    • ch mnie lewandowski. (1)

      Teraz jest 2020 pisi lischayu i interesuje mnie to co jest teraz i dlaczego Pis oddaje rafinerię ruskim

      • 4 2

      • Donkowa koncepcja zakupu przez Rosjan...

        ... Przestała ci pasować?

        • 1 0

    • Wyciągnij i lata 20 XX wieku bo czemu nie?
      Tak UE mówi nam co robić z własnym spółkami bo daje nam dużą ilość przywilejów za to.
      Nie mówiąc o tym, że inne kraje w UE musza przestrzegać dokładnie tych samych praw.

      • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    czy ma to wpływ na cokolwiek (3)

    dzisiaj na detalicznym rynku paliw istnieje monopol. ..
    na rynku kapitałowym.czytaj zyskowności inwestorskiej.. co znaczy ..dochodów budżetu państwa od Firm PKN Orlen..oraz Lotos.. zysk od kapitału jest bliski zeu..
    jaką kozryśc ma Polska.lub państwo.
    Zysk ma jedynie Panstwo PISowskie..Armia nieudaczników intelektualnych pasożytuje na majątku którego z żadnym stopniu nie budowała..nie przyczyniła się do jego rozwoju.. a tylko obsadza kompletnymi ignorantami .

    • 50 13

    • Jakby Janusze L.

      ... sprywatyzowały to za złotówkę, to byłoby coś. A tak - pisowskie nieudacznictwo.

      • 1 6

    • jakie to panstwo pisowskie? (1)

      masz cos z głowką?

      • 2 13

      • chodzi o rak ktory obecnie trawi polske, nie wiedziales?

        • 11 3

  • (6)

    Kradzież stulecia. Rozszabrowanie lotosu i wyprzedanie jego dorobku... Macie swoich pawicowych rycerzy prawosci idoci.

    • 143 27

    • (1)

      Pawicowych jak najbardziej, mam nadzieję, że nie mylisz ich z prawicą :)

      • 4 6

      • po prostu prawactwo

        • 0 0

    • (1)

      Będzie posadka?

      • 19 8

      • Nie wiem, prezes nie odbiera.

        • 12 4

    • (1)

      Jak można ukraść coś, co do ciebie należy?

      • 7 12

      • on ma jakis dziwny sposób myslenia - jak troll z UM.

        • 8 12

  • Zakamuflowana prywatyzacja

    Tyle w temacie, wygranym w krotkim okresie jest Skarb Panstwa i befeficjenci wszystkich programow spolecznych. Problem polega na tym ze te pieniadze ze sprzedazy Lotosu beda przejedzone. jezeli Ministerstwo Akt. Panstwowych nie jest w stanie efektywnie zarzadzac Lotosem i Orlenem majac nad nimi pelna kontrole, to jak ma efektywnie przeprowadzic tzw. fuzje i pozniej zarzadzac tym kolosem z trzecim graczem majacym 30% akcji? Po wtore zeby taniej kupowac rope czy sprawniej zarzadzac wspolna sprzedaza - do tego sa inne znane powszechnie dedykowane modele biznesowe, jak grupy zakupowe czy znane z motoryzacji alianse strategiczne. Tutaj idzie na prawde tylko o wplyw kasy do skarbu panstwa z tej ukrytej czesciowej prywatyzacji lotosu. Natomiast prawda nadrzedna i podstawa kapitalizmu jest prawo wlasnosci i wolnosc wyboru, ostatecznie to wlasciciel zrobi co zechce...

    • 2 1

  • (1)

    Byle nie żadne zagraniczne siły.

    • 2 2

    • A kto zabroni im pozniej odkupic akcje?

      • 0 0

  • Do autora: udziały to są np. w sp. z o.o., w S.A. i w związku z tym w publicznych są akcje, a to nie to samo

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane