• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto przejmie udziały w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos?

Robert Kiewlicz
27 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
PKN Orlen musi zbyć 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej i 80 proc. sieci stacji paliw Lotosu. To warunki niezbędne do zakończenia fuzji Orlen-Lotos.

PKN Orlen musi zbyć 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej i 80 proc. sieci stacji paliw Lotosu. To warunki niezbędne do zakończenia fuzji Orlen-Lotos.

BP, Total, Shell, MOL, a może lokalna firma z branży naftowej wraz z partnerem zagranicznym? Jak na razie nie wiadomo, kto przejmie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos oraz 80 proc. jej stacji paliw. Mamy do czynienia z domysłami, spekulacjami, a czasami ktoś postraszy rosyjskim kapitałem.


Jak przyszłość czeka Grupę Lotos po fuzji z Orlenem?


Przypomnijmy, że 14 lipca 2020 roku Komisja Europejska wydała zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zgoda została wydana warunkowo, a warunki nie są łatwe do spełnienia.

Jednym z podstawowych wymogów KE jest zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z  dużym pakietem praw zarządczych. Towarzyszy mu przydział 50 proc. produkcji Lotosu przysługujący nowemu inwestorowi. Dodatkowo sprzedaży ma ulec 80 proc. sieci stacji paliw Lotosu.

Podczas uroczystości związanych z wydaniem zgody przez KE nikt z władz Orlenu ani strony rządowej nie pokusił się o odpowiedzi na pytania dziennikarzy w tej sprawie. Prezes KN Orlen, Daniel Obajtek, w wywiadzie dla PR24 stwierdził jedynie, że Orlen ma parę tysięcy stacji w Polsce, więc jeżeli odstąpimy 380 stacji, mając stosunkowo duży kraj, to naprawdę nie jest rzecz, która się nie obroni ekonomicznie.

Natomiast na antenie Radia Maryja prezes Obajtek odniósł się do kwestii zbycia 30 proc. gdańskiej rafinerii.

- To nie jest wiele, nadal mamy pełną kontrolę. Pragnę zaznaczyć, że Skarb Państwa nie ma tu [w Grupie Lotos - dop. red.] stuprocentowego akcjonariatu. Skarb Państwa ma 53 proc. akcji. Zgodnie z listem intencyjnym mamy wykupić więcej akcji, więc rafineria nadal będzie pod pełną kontrolą PKN Orlen - powiedział Obajtek.

Posłowie pytają o Lotos i inwestorów



W ostatni czwartek w Sejmie wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki przekonywał, że przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen to korzystne rozwiązanie dla klientów indywidualnych i gospodarki oraz przyszłości dla Lotosu, a podatki płacone przez koncern pozostaną w Gdańsku. Posłowie Koalicji Obywatelskiej zadali wiceministrowi liczne pytania dotyczące fuzji.

- Czy pozbawienie Grupy Lotos kluczowych aktywów nie narusza strategicznych interesów Skarbu Państwa? Jaka jest łączna wartość pakietu środków zaradczych zaproponowanych przez Orlen i zaakceptowanych przez Komisję Europejską? W jakim trybie odbędzie się zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym pakietem praw zarządczych i czy znany jest już inwestor i jaka jest wartość tej transakcji? Jakie zabezpieczenia zamierza wprowadzić zbywający, aby aktywa Lotosu, w efekcie kolejnych odsprzedaży, nie trafiły w ręce podmiotów, których działalność może być sprzeczna z polską racją stanu? Czy rozważane jest odstąpienie przez Orlen od przejęcia Grupy Lotos - do czego serdecznie namawiam - pytał w sejmie poseł PO Tadeusz Aziewicz.
Szacunkowa liczba stacji paliw w Polsce w latach 2013-2020. Szacunkowa liczba stacji paliw w Polsce w latach 2013-2020.
W odpowiedzi minister Małecki stwierdził, że Polska jest jedynym przypadkiem, gdzie na tym samym, niewielkim rynku rywalizują dwie spółki Skarbu Państwa w sektorze paliw.

- Kiedy słucham pytań posłów Platformy Obywatelskiej, chciałbym wierzyć, że są one podyktowane rzeczywistą troską o Lotos. A mam wrażenie, że tak nie jest. Bo 10 lat temu nie kto inny, tylko Platforma Obywatelska, sprzedała prawie 11 proc. akcji Lotosu. Wtedy nie protestowaliście, państwo. Wasz lider, wasz czempion, Donald Tusk, nie wykluczał sprzedaży Lotosu nawet Rosjanom - powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. - Sprzedaż Rosjanom dopuszczaliście, a konsolidacja w ramach potężnej Grupy Orlen jest dla was problemem.

Preferowana będzie wymiana aktywów



- Otrzymał pan pytania wcześniej na piśmie. Dlaczego się pan nie przygotował? Dlaczego opowiada pan jakieś bzdury o tym, co było, o tym, że ktoś chciał coś sprzedawać Rosjanom? Ja się pytam, kto kupi te 80 proc. stacji Lotosu? Czy to nie będą Rosjanie. Ma pan taką gwarancję? Ma pan gwarancję, że to wszystko zostanie w Polsce? Przecież właśnie mówi o tym Komisja Europejska, że ma być dekoncentracja, że ma być wyprzedaż majątku narodowego. Państwo tak często mówią o wyprzedaży majątku narodowego. To gdzie wy teraz jesteście? - pytała posłanka PO Agnieszka Pomaska.
Małecki stwierdził, że pełna ocena jet możliwa dopiero po poznaniu potencjalnych nabywców i warunków transakcji. Preferowana ma być transakcja polegająca na zamianie aktywów w Polsce na aktywa w innym kraju. Finalną zgodę na konsolidację Orlenu i Lotosu podejmie Rada Ministrów.

Ministerstwo Aktywów Państwowych prowadzi też analizy, których celem jest wzmocnienie pozycji Skarbu Państwa po połączeniu.

- Nie mogę w tej chwili przekazać szczegółów, ale wierzę, że to będzie wzmocnienie pozycji Skarbu Państwa. Dzisiaj ta pozycja jest bardzo różna. W Lotosie posiadamy większościowy pakiet, w Orlenie jest to pakiet mniejszościowy, ale dający kontrolę nad podmiotem. Utrzymanie tej kontroli jest warunkiem koniecznym, by mówić w przyszłości o tej transakcji - poinformował, podczas posiedzenia senackiej Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności, wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Gryglas.

Pomorscy przedsiębiorcy zaniepokojeni fuzją



Pracodawcy Pomorza wyrażają zaskoczenie i niedowierzanie w związku z komunikatem o zamiarze przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen na skrajnie niekorzystnych, dla rozwoju tej flagowej polskiej firmy, warunkach uzgodnionych z Komisją Europejską. W specjalnym liście do premiera Mateusza Morawieckiego zwrócili się z postulatem rozważenia możliwości ponownej analizy zasadności tej decyzji.

- Analitycy zadają pytanie, czy Orlen jest gotów wyprzedać niemal całą Grupę Lotos w zamian za zgodę KE na fuzję? Już tylko jeden z warunków zbycia 30 proc. udziałów Lotosu wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych budzi ogromny niepokój. Nabywca otrzyma przecież prawo do blisko połowy produkcji ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie otrzyma dostęp do istotnej infrastruktury i logistyki. Warto zadać sobie pytanie, ile tak naprawdę zostanie z całej grupy kapitałowej po spełnieniu kolejnego warunku zbycia 80 proc. stacji benzynowych Lotosu? - czytamy w liście Pracodawców Pomorza. - Wydaje się, że nieposkromiony apetyt PKN Orlen spowoduje, że przez najbliższe kilka lat będzie on miał problemy organizacyjno-rozwojowe, budząc jednocześnie niezadowolenie i wątpliwości co do zasadności takiej polityki gospodarczej rządu i właściwego zarządzania polskimi aktywami państwowymi. Jednym z wielu argumentów będzie utrata kontroli nad kluczowymi polskimi firmami poprzez ich sprzedaż do spółki, w której Skarb Państwa jest tylko akcjonariuszem mniejszościowym.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (172) ponad 20 zablokowanych

  • Mam 2 domy - 2x 1/2 bliżniaka. To moja własność. (4)

    Chcę je połączyć przejściem, żeby zrobić motel. To wg UE muszę 2 pokoje sprzedać sąsiadowi, który ma pensjonat obok, żeby zrobić zmianę w moich domach. CHORE!!!

    • 21 11

    • Ale to POwcom nie przeszkadza hehehe (2)

      tupet, nie? A oni na Zachodzie mogą przejmować kupować dowolnie co chcą i jak chcą.

      • 3 9

      • Co za matoł minusuje?

        Czy ja piszę nieprawdę? Prawda boli???

        • 2 9

      • Nie, nie mogą. Dokładnie na tej samej zasadzie.

        • 2 1

    • Jak przez to stajesz się monopolistą w kraju - to musisz, na tym polega działanie antymonopolowe.

      • 1 1

  • PiS wyprzedaje największą i najnowocześniejszą rafinerię w płn środkowej eur (4)

    Polską rafinerię. Sprzedam komu? Sobie pwnie i ruskim przez podstawionego słupa. Oto wasze Prawe i Sprawiedliwe wybory

    • 32 10

    • juz sie nie powtarzaj... bo robisz sie nudny ze swoja obsesja. (2)

      • 3 12

      • spyerd (1)

        lay pisowski lischayu. będzie posadka przy korycie?

        • 3 2

        • Twoje wypowiedzi świadczą o Tobie, brak kultury i rozeznania w temacie

          • 2 1

    • Miro

      Przecież Orban jest przyjacielem Putina dostanie MOL i odda komu będzie chciał

      • 1 1

  • Orlen już mial super pomysł ze stacjami bliska

    co z tego pomysłu wyszło?

    • 13 4

  • Z punktu widzenia Orlenu to się opłaca

    Z punktu widzenia Lotos i skarbu państwa to chyba nie bardzo. No chyba, że SP liczy jedyni na pieniądze ze sprzedaży, by załatać topiący się budżet.

    • 22 4

  • Sonda (4)

    To kto kupi stacje paliw, rafinerię Czechowice i Jasło ?
    1. MOL
    2. TOTAL
    3. BP
    4 . Shell
    5. AMIC

    Obstawiam MOL (Orban się ucieszy) a po paru latach przejmie je lukoil. i kto odda Lotos Rosji ?

    • 24 5

    • Uczciwość wobec swoich wyborców

      I ciekawe jak oni to wytłumaczą tym ludzikom z Podkarpacia, gdzie nawet 90% głosów jest oddawane na PiS i Dudę w wyborach, że teraz ich rafineria w Jaśle pójdzie w obce ręce i że nagle przy ich podkarpackich drogach gdzie Lotos miał większość stacji ajenckich będą ich teraz witać banery Totala albo innego Exxonu

      • 4 2

    • (2)

      dlaczego MOL miałby sprzedawać to Lukoilowi? AMIC to przykrywka bez rafinerii, obstawiam że nie sprzedadzą ani Jasła ani Czechowic

      • 1 0

      • (1)

        Bo MOL jest Węgierski. A Orban staje przeciw UE i może dogadać sie z Rosją na sprzedaż udziałów.

        • 1 2

        • ale deal poszedł na linii Warszawa-Bruksela, nie po to się Belgowie z Niemcami i Francuzami na to zgadzają by sprzedać to Węgrom, Kupi albo BP (choć jest brytyjski to może nie) albo Shell (Holendrzy) OMV (Austria-Niemcy), Total (Francja) a może wreszcie oficjalnie wejdzie Aral niemiecki?

          • 1 0

  • Ale chwila chwila chwila... czy PO psioczy na UE, że każe sprzedać dużą część? (6)

    I pewnie sprzedać Niemcom/Francuzom?

    • 7 22

    • Czy ja piszę nieprawdę? (1)

      Zamiast minusować - odpowiedz cwaniaczku, czy piszę nieprawdę.

      • 1 9

      • łżesz i bredzisz jak Matołusz

        • 7 3

    • Psioczymy na rząd, który uparł się, aby Orlen kupił Lotos, a nie na Unię, która wdraża działania antymonopolowe.

      • 9 1

    • Nie, PO psioczy na PiS, który szykuje tak koślawą fuzję, że głowa tego nie ogarnia. (1)

      • 6 0

      • Fuzja nie byłaby "koslawa" gdyby zostala zrealizowana przed wstapieniem Polski do UE.

        Tylko przed tym terminem Niemcy już trzymali rękę na Tuska pulsie. Może coś powiedzieć na ten temat skarbnik Kongresu Liberalno - Demokratycznego.
        Tak. Lemingi gdańskie. Głowa Wasza tego nie ogarnia. Jak czytam wasze opinie, jakoby KE wdraża działania antymonopolowe, to mnie Was żal.

        • 0 2

    • Może ci taki przykład pomoże?

      Pyta Drugi Sort Mateuszka: Czy przestałeś już gwałcić zakonnice? I co na to odpowiedzieć?
      Pewne pytania są głupie i tyle. Zwykle zadają je ludzie o małej sprawności intelektualnej.

      • 0 0

  • Jak to kto. Oczywiście Srebrna. Ewentualnie handlarz bronią a ostatnio respiratorami.

    • 13 5

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    LOTOS należy do najnowocześniejszych rafinerii na świecie. Musi jednak postawić na dywersyfikacje produkcji i przeprowadzać potężne inwestycje, choćby w paliwa alternatywne, które dawałyby szansę na długotrwałe utrzymanie się na rynku. Samodzielnie jednak nie jest w stanie sfinansować projektów z obszaru niskoemisyjnych źródeł energii, petrochemii czy energetyki.

    Szansą dla lotosu jest wejście do jednej grupy kapitałowej razem z Orlenem, który nastawiony jest na rozbudowę przemysłu petrochemicznego. Rafineria w Gdańsku będzie stanowić cenny wkład dla rozwoju tego obszaru działalności płockiej spółki. Grupa LOTOS nie ma rozbudowanej petrochemii i w pojedynkę trudno byłoby jej ją stworzyć. Natomiast włączenie firmy do dużej grupy multienergetycznej, mającej zdywersyfikowane źródła przychodów, daje gwarancję długoterminowego funkcjonowania w zmiennej rzeczywistości.

    To może Lotos przejmie Orlen, odda 80% stacji paliw Orlenu ( ma ich 1792) , zostawi rafinerie Czechowice i Jasło i tak silna będzie głównym graczem na rynku paliw w Europie ?

    • 23 94

    • najnowocześniejszych na świecie :) ha ha ha może w Europie ale do świata to mu daleko

      • 3 6

    • Pranie mózgu działa (1)

      Problemem nie są stacje a utrata kontroli nad rynkiem paliwowym.
      Obecnie rząd ma pełną kontrolę poprzez zarządzanie 2 koncernami.
      Lotos jako najnowoczesniejsza rafineria skupiona jest na produkcji paliw. Ma w swoich strukturach firmę zajmującą się biopaliwami.
      Chętnie rozwijałaby się bardziej i szybciej gdyby zarząd miał jaja i pozwolił na to. Niestety przez 15 lat tylko kłody na południu.
      Niemniej mając 30% udziałów otrzymuje 50% produkcji - czy naprawdę trzeba kończyć "szkole z TVP" by nie widzieć tutaj nieprawidłowości?
      Mało tego. Te 50% nie będzie obarczone marżą co oznacza że oddajemy 50% czystego zysku rafinerii.
      Dodajmy do tego wszystkie kontrakty magazynowe Lotosu oddane na rzecz nowego nabywcy przy jednoczesnym zastrzeżeniu że Orlen nie może ich zwiększać.

      Tak wygląda w ogromnym skrócie dil Orlenu z KE. Sprzedajemy jeszcze na kredyt i już jest bajobongo.
      Za taką umowę powinni zamykać

      • 16 1

      • golym okiem widac ze chodzi o uwlaszczenie

        • 2 0

    • dziś najlepszym rozwiązaniem byłoby utworzyć zarządzanie dwoma(!) ściśle współpracującymi firmami, a stawiać na rozwój można

      bezpieczniejszą droga, a taką jest pozostawienie dwu dużych podmiotów ściśle współpracujących ze sobą, takie dwa konglomeraty trudniej przejąc na rynku przez jakiś koncern paliwowo- chemiczny o światowym nawet zasięgu, Orlen niech rozwija petrochemię, przejmuje naszą energetykę, a Lotos dalej inwestuje i rozwija rynek paliw konwencjonalnych, i alternatywne źródła ekologicznej energii, poprzez "fuzję" na warunkach KE utracimy nasz rynek paliwowo energetyczny a w dalszej perspektywie także i petrochemię

      • 9 0

    • bla bla bla (1)

      Na inwestycję 10+ znaleźli miliardy kasy, a na EFRA jeszcze więcej

      Lotos nie musi się z nikim łączyć żeby realizować inwestycje

      • 9 1

      • A wiesz ze to wszystko na kredyt? A efre realizuje lotos asfalt bo lotos nie ma zdolności kredytowej juz

        • 0 0

    • jeśli Orlen zmieni taktykę,nazwę i obsade oraz strone polityczną to rzeczywiście stoimy przed szansą

      • 0 1

  • ideowi pracusie ,tylko dla Polskie z pisdostwa-dziadostwa,no i ten regionalny śięty pierd...ty co wczoraj produkował się w tvn 24,w ,,kawa na ławę,,z dziewicą marysią chyba ostrobramska,tyle że podstawił w tle ,widać że wyjęte z pod szafy,na pokaz robi z siebie i**otę

    • 2 5

  • No jakto kto przejmie? Pisowcy, albo

    ci którzy pisowcom za to zapłacili - zapewne mocodawcy kaczynskiego z z moskwy przez podstawiona spółkę utworzoną specjalnie na ten cel.

    • 17 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane