Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku

Centrum logistyki kolejowej PKN Orlen ma powstać wokół spółki Lotos Kolej w Gdańsku.
Centrum logistyki kolejowej PKN Orlen ma powstać wokół spółki Lotos Kolej w Gdańsku. mat. prasowe

Nie dojdzie do sprzedaży kolejowej spółki Orlenu - Orlen KolTrans. Ma nastąpić jej konsolidacja z gdańską spółką Lotos Kolej. W ramach fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos w Gdańsku powstanie centrum kompetencji związane z logistyką kolejową. Centrum zbudowane ma być wokół podmiotu mającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności - w tym przypadku jest to Lotos Kolej.



Wodorowa lokomotywa i inne atrakcje



Inwestycje w logistykę kolejową w Trójmieście:

Zobacz wyniki (360)
Sprzedaż aktywów należących do Orlen KolTrans była jednym ze środków zaradczych, które zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej miały być zaproponowane inwestorowi zainteresowanemu współpracą w ramach pakietu rafineryjnego jako opcja.

- Ponieważ w zdefiniowanym w decyzji Komisji terminie żaden z potencjalnych inwestorów nie wyraził chęci nabycia aktywów kolejowych, Orlen nie jest zobowiązany do sprzedaży tych aktywów do inwestora - informuje biuro prasowe PKN Orlen.

Centra kompetencyjne w ramach aktywów Lotosu



Po połączeniu Grupy Lotos z PKN Orlen w planach jest powstanie centrów kompetencyjnych, opierając się na aktywach Lotosu:

  • zajmujące się zielonym wodorem, powstanie nowa spółka,
  • paliwami żeglugowymi - powstanie nowa spółka,
  • serwisowanie morskich farm wiatrowych w oparciu o Lotos Petrobaltic,
  • logistyka kolejowa w oparciu o Lotos Kolej,
  • oleje bazowe w oparciu o Lotos Oil,
  • rafineria procesingowa.

Planowane centra kompetencji Lotosu w Trójmieście.
Planowane centra kompetencji Lotosu w Trójmieście. mat.prasowe

Jaka przyszłość czeka pracowników Lotosu po fuzji z PKN Orlen?



- PKN Orlen po połączeniu z Grupą Lotos planuje prowadzenie licznych działań integracyjnych oraz maksymalizację wartości podmiotów poprzez wykorzystanie najlepszych praktyk obowiązujących w ramach grupy. W połączonej grupie koncern będzie dążył do optymalnego wykorzystania kompetencji, a jedną z istotnych synergii jest właśnie optymalizacja logistyki pierwotnej (przede wszystkim kolejowej, do terminali) produktów rafineryjnych. Zgodnie z przedstawioną w maju 2021 r. strukturą nowego podmiotu jedno z centrów kompetencji zlokalizowanych w Gdańsku ma być związane z logistyką kolejową. Ma ono zostać utworzone poprzez konsolidację obszaru logistyki kolejowej wokół podmiotu mającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności. W tym przypadku będzie to Lotos Kolej - informuje biuro prasowe Orlenu.

Logistyka kolejowa ważna dla Orlenu



Orlen twierdzi, że obszar logistyki surowcowo-paliwowej jest jednym z kluczowych obszarów występowania synergii pomiędzy PKN Orlen a Grupą Lotos, a Orlen w obszarze logistyki konsekwentnie realizuje strategię wzmocnienia tych kompetencji, opierając się na własnych aktywach.

Paliwo po 4 zł. Do Sejmu trafił projekt obniżki podatków od paliwa



- Przede wszystkim upatrujemy oszczędności w obszarze: optymalizacji logistyki kolejowej paliw do terminali z uwzględnieniem dwóch lokalizacji oraz doboru optymalnych tras, optymalizacji wielkości składów pociągowych czy optymalizacji wykorzystywanego taboru kolejowego. Tego typu działania przekładać się będą na wymierne oszczędności. O szczegółach będziemy informować na późniejszym etapie procesu transakcyjnego - wyjaśnia PKN Orlen. - Już teraz Lotos rozwija obszar logistyki kolejowej i realizuje projekty dotyczące zakupu dwóch lokomotyw i 324 wagonów do transportu intermodalnego. Poprzez częściowe zastąpienie transportem kolejowym transportu drogowego ładunków intermodalnych będzie można ograniczyć emisję zanieczyszczeń czy poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu.

Lotos Kolej jednym z liderów przewozów kolejowych



Lotos Kolej to drugi największy przewoźnik kolejowy w Polsce pod względem pracy przewozowej i lider na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Aktualnie mająca siedzibę w Gdańsku spółka eksploatuje ponad 120 lokomotyw i ponad 4 tys. wagonów, świadcząc usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Spółka oferuje również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (65)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną...

Najczęściej czytane