• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku

Robert Kiewlicz
22 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Centrum logistyki kolejowej PKN Orlen ma powstać wokół spółki Lotos Kolej w Gdańsku. Centrum logistyki kolejowej PKN Orlen ma powstać wokół spółki Lotos Kolej w Gdańsku.

Nie dojdzie do sprzedaży kolejowej spółki Orlenu - Orlen KolTrans. Ma nastąpić jej konsolidacja z gdańską spółką Lotos Kolej. W ramach fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos w Gdańsku powstanie centrum kompetencji związane z logistyką kolejową. Centrum zbudowane ma być wokół podmiotu mającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności - w tym przypadku jest to Lotos Kolej.



Wodorowa lokomotywa i inne atrakcje



Inwestycje w logistykę kolejową w Trójmieście:

Sprzedaż aktywów należących do Orlen KolTrans była jednym ze środków zaradczych, które zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej miały być zaproponowane inwestorowi zainteresowanemu współpracą w ramach pakietu rafineryjnego jako opcja.

- Ponieważ w zdefiniowanym w decyzji Komisji terminie żaden z potencjalnych inwestorów nie wyraził chęci nabycia aktywów kolejowych, Orlen nie jest zobowiązany do sprzedaży tych aktywów do inwestora - informuje biuro prasowe PKN Orlen.

Centra kompetencyjne w ramach aktywów Lotosu



Po połączeniu Grupy Lotos z PKN Orlen w planach jest powstanie centrów kompetencyjnych, opierając się na aktywach Lotosu:

  • zajmujące się zielonym wodorem, powstanie nowa spółka,
  • paliwami żeglugowymi - powstanie nowa spółka,
  • serwisowanie morskich farm wiatrowych w oparciu o Lotos Petrobaltic,
  • logistyka kolejowa w oparciu o Lotos Kolej,
  • oleje bazowe w oparciu o Lotos Oil,
  • rafineria procesingowa.

Planowane centra kompetencji Lotosu w Trójmieście.

Planowane centra kompetencji Lotosu w Trójmieście.

Jaka przyszłość czeka pracowników Lotosu po fuzji z PKN Orlen?



- PKN Orlen po połączeniu z Grupą Lotos planuje prowadzenie licznych działań integracyjnych oraz maksymalizację wartości podmiotów poprzez wykorzystanie najlepszych praktyk obowiązujących w ramach grupy. W połączonej grupie koncern będzie dążył do optymalnego wykorzystania kompetencji, a jedną z istotnych synergii jest właśnie optymalizacja logistyki pierwotnej (przede wszystkim kolejowej, do terminali) produktów rafineryjnych. Zgodnie z przedstawioną w maju 2021 r. strukturą nowego podmiotu jedno z centrów kompetencji zlokalizowanych w Gdańsku ma być związane z logistyką kolejową. Ma ono zostać utworzone poprzez konsolidację obszaru logistyki kolejowej wokół podmiotu mającego największe kompetencje, doświadczenie i skalę działalności. W tym przypadku będzie to Lotos Kolej - informuje biuro prasowe Orlenu.

Logistyka kolejowa ważna dla Orlenu



Orlen twierdzi, że obszar logistyki surowcowo-paliwowej jest jednym z kluczowych obszarów występowania synergii pomiędzy PKN Orlen a Grupą Lotos, a Orlen w obszarze logistyki konsekwentnie realizuje strategię wzmocnienia tych kompetencji, opierając się na własnych aktywach.

Paliwo po 4 zł. Do Sejmu trafił projekt obniżki podatków od paliwa



- Przede wszystkim upatrujemy oszczędności w obszarze: optymalizacji logistyki kolejowej paliw do terminali z uwzględnieniem dwóch lokalizacji oraz doboru optymalnych tras, optymalizacji wielkości składów pociągowych czy optymalizacji wykorzystywanego taboru kolejowego. Tego typu działania przekładać się będą na wymierne oszczędności. O szczegółach będziemy informować na późniejszym etapie procesu transakcyjnego - wyjaśnia PKN Orlen. - Już teraz Lotos rozwija obszar logistyki kolejowej i realizuje projekty dotyczące zakupu dwóch lokomotyw i 324 wagonów do transportu intermodalnego. Poprzez częściowe zastąpienie transportem kolejowym transportu drogowego ładunków intermodalnych będzie można ograniczyć emisję zanieczyszczeń czy poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu.

Lotos Kolej jednym z liderów przewozów kolejowych



Lotos Kolej to drugi największy przewoźnik kolejowy w Polsce pod względem pracy przewozowej i lider na rynku pod względem przewozów towarów niebezpiecznych. Aktualnie mająca siedzibę w Gdańsku spółka eksploatuje ponad 120 lokomotyw i ponad 4 tys. wagonów, świadcząc usługi dla spółek Grupy Kapitałowej Lotos i dla klientów zewnętrznych. Spółka oferuje również usługi obsługi bocznicy kolejowej, wynajmu i serwisu technicznego taboru kolejowego oraz czyszczenia cystern kolejowych.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (65)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane