• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos i Autosan. Wodorowe autobusy

erka
23 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Lotos chce współpracować z Autosanem przy budowie autobusów napędzanych wodorem. Na zdjęciu elektryczny Sancity 12lfe. Lotos chce współpracować z Autosanem przy budowie autobusów napędzanych wodorem. Na zdjęciu elektryczny Sancity 12lfe.

Gdański koncern finalizuje porozumienie ze spółką Autosan, która do napędu swoich autobusów ma testować wodór wytworzony przez Grupę Lotos.


Autobusy z napędem wodorowym to:


Autosan, polski producent autobusów, pracuje obecnie nad stworzeniem pierwszego w swojej ofercie pojazdu zasilanego tzw. paliwem przyszłości. Firma zamierza testować do napędu tych autobusów wodór wytworzony przez Grupę Lotos.

Autobusy na wodór



Współpraca zakłada wymianę doświadczeń oraz wyników badań nad najnowszymi technologiami wodorowymi, co z kolei pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska naturalnego oraz poprawi szeroko rozumiane bezpieczeństwo.

Jeszce w 2019 roku Autosan zapowiedział budowę autobusu z napędem wodorowym Autosan Sancity Hydrogen. Ma być on wyposażony w silnik elektryczny TM4 SUMO produkowany w Kanadzie.

Obecnie autosan produkuje autobusy z napędem tradycyjnym, niskoemisyjnym gazowym oraz bezemisyjnym elektrycznym, przeznaczone do komunikacji miejskiej, podmiejskiej i międzymiastowej, a także autobusy specjalne.

Plany wodorowe Lotosu



Wodór, będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem, jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Gdańska rafineria obecnie produkuje go około 16,5 ton na godzinę. Finalizowana właśnie budowa instalacji Węzła Odzysku Wodoru zwiększy tę zdolność produkcyjną o dodatkową jedną tonę na godzinę.

Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest natomiast wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). To dlatego Grupa Lotos realizuje właśnie projekt Pure H2, zgodnie z którym na terenie rafinerii powstanie instalacja do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwa punkty tankowania tego paliwa (w Gdańsku i Warszawie). Lotos zamierza wytwarzać aż ok. 160 kg czystego wodoru na godzinę. Wartość inwestycji to niemal 10 mln euro, ale 20 proc. budżetu tego przedsięwzięcia pochodzić będzie ze środków unijnych pozyskanych w ramach programu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF).
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (69) 4 zablokowane

  • Skoro ten wodór taki ekologiczny to może elektrownie na wodór ? (4)

    Samochody na wodór to mrzonki - paliwo stanowczo za drogie i niebezpieczne . A co do elektrowni na wodór to ile ten prąd z nich by kosztował ?

    • 7 13

    • Wodor jest drogi. To fakt. (2)

      Dlatego farmy wiatrowe powinny zasilac wytwornie wodoru zamiast bez sensu pchac energie w system, kiedy jej nie potrzebuje.
      Farmy wiatrowe powinny zasilac tez elektrownie szczytowo- pompowe.
      Wtedy te wiatraki mialyby sens, teraz nie bardzo. Teraz to bardziej propaganda niz ochrona srodowiska.

      • 0 1

      • Skoro jesteś inżynierem to na pewno wiesz, że największym wyzwaniem w pracy z wodorem jest jego przechowywanie.

        • 1 0

      • Dokladnie tez sobie o tym pomyslalem.

        Powinni zainwestowac w zbiorniki z wodorem w kazdym gospodarstwie i wiatr i panele by ta energie wytwarzaly.Jednoczesnie prace nad wodorowaniem zloz wegla powinny zostac kontynlowane.

        • 2 0

    • Wodór ale elektryczny silnik

      Tak działają dzisiaj napędy wodorowe. Ogniwo paliwowe produkuje z wodoru prąd, który zasila silnik elektryczny. To JEST bezpieczne. Inna sprawa, to Partnerzy biznesowi - dwie Spółki Państwowe! Sukcesu nie wróżę!

      • 2 1

  • To tylko skok na kasę z UE, NCBiRu, PFRu, Lotosu itd.

    Tak czy inaczej to obywatele wypłacą za to ze swoich portfeli.

    • 1 0

  • Szanowny Redaktorze (2)

    Wodór nie jest "najpowszechniejszym pierwiastkiem". Na Ziemi najwięcej jest tlenu, potem idzie krzem, potem glin itd. Wodór w wolnej postaci występuje szczątkowo, a jego uwalnianie wymaga sporej energii. Jest również ciut, ciut niewygodny do magazynowania.

    • 0 5

    • Na wagary się chodziło zamiast uczyć się fizyki i chemii?! (1)

      • 1 0

      • Pisownia w języku polskim też pozostawia sporo do życzenia.

        • 1 2

  • a to z własnych czy już kredytów

    Lotos generuje ZYSK.. czy pokrywa z kredytów..

    • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Lotos produkuje ten wodór z gazu ziemnego. Powstaje od groma CO2 przy tej produkcji. Jaka tu ekologia ?

    • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    i to jest paranoja! (6)

    1. Wodór o piekielnie wysokiej czystości można otrzymać w wyniku elektrolizy wody.
    2. Elektrolizę wody można przeprowadzić dzięki energii elektrycznej uzyskanej ze Słońca.
    Reasumując:
    Wiadro wody, 2 butle do zbioru gazów, bateria słoneczna -> otrzymuję wodór i tlen (za darmo) nawet w domu.
    To po ch... mi Lotos, ropa, kraking plus mnóstwo odpadów i zanieczyszczeń?
    No, ale do tego trzeba znać chemię - bycie wójtem z Pcimia to jednak za mało!

    • 11 10

    • Jeden szczegol

      Elektroliza, ale wody slonej. Sam robilem...temat przemyslowy to inna bajka. Benzyne mozna zrobic z wegla- tym razem niemcy sie nie mylili, bo musieli lac to do wszystkich czolgow i samolotow...

      • 1 0

    • Możesz też sobie ulepić fajną dziewczynę lub chłopaka (2)

      99% masy ciała człowieka stanowi tylko 6 pierwiastków: tlen, węgiel, wodór, azot, wapń i fosfor - a wszystkie masz przecież pod ręką.

      Biorąc jeszcze pod uwagę, że DNA człowieka w 55% jest identyczne, jak u banana, uprościsz ten proces kupując ze trzydzieści kilo tych owoców w pobliskiej Biedzie.

      • 5 1

      • Albo nazbieraj meduz 96% podobieństwa (1)

        :)

        • 3 0

        • takie rzeczy tylko w necie

          Jak widać, wszystko można. Tylko trzeba chcieć:)

          • 1 0

    • Ale wtedy nie odprowadzasz podatku i nie płacisz koncernom. Taka sama sytuacja jak z generatorami Searla, Tesli, paliwami tworzonymi gospodarczo, nawet solary jak masz w własnym domu to musisz energie najpierw odprowadzić do sieci a potem ją z powrotem z sieci kupić.
      "Energia jest wszędzie, w każdej cząsteczce powietrza, darmowa dla wszystkich, trzeba ją tylko złapać" John Searl

      • 2 2

    • To zrób sobie ten wodór i se zatankuj. No i dobranoc.

      • 7 0

  • gdy spadnie popyt na paliwa (1)

    to spadną możliwości wytwórcze wodoru, kt teraz jest odpadem produkcyjnym. Wybudowanie EJ i generacja wodoru przy użyciu energii jądrowej będzie dopiero neutralne środowiskowo

    • 2 2

    • Brednie.

      • 1 0

  • Waldek (1)

    Czytam komentarze i nie wierze. Ludzie na serio tyle w was jadu niechęci złości nienawiści frustracji. Co sie dzieje, ze wszystko skrytykować opluć wyśmiać. Żenujące.

    • 7 2

    • Przeżywają głęboką frustrację. Już 5 rok. A najdziwniejsze jest to, że nawet gdyby ich idole byli u władzy, nic by z tego nie mieli, poza zmniejszonym napięciem w czapeczce.

      • 0 2

  • taaa flota promów pisowskich już lata

    na księżyc od 2015

    • 3 1

  • Ale niestety nie w Gdańsku bo władza Gdańska ma umowe z mercedesem a raczej z jego dopadami na rynek wschodni. (3)

    Dlatego zamiast elektrycznych czy wodorowych zamawiają stare diesle z Turcji!!

    • 20 15

    • Raczej z Niemiec ;-) owszem są Mercedesy z Turcji, ale zostały one zakupione z 9-10 lat temu, a model to Conecto, a tak to niemieckie są autobsuy.

      • 1 0

    • Daj spokój ...

      Łoj nie świadomy jesteś.A gdy tylko tobie się wydaje to daj sobie spokój.

      • 0 2

    • Nie wiesz, nie pisz!

      Ostatnie dostawy to Mercedesy Citaro produkowane we Francji .
      W Trucji już dwano nie było nic kupowane i nie zanosi się na to.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane