• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos i Autosan. Wodorowe autobusy

erka
23 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Lotos chce współpracować z Autosanem przy budowie autobusów napędzanych wodorem. Na zdjęciu elektryczny Sancity 12lfe. Lotos chce współpracować z Autosanem przy budowie autobusów napędzanych wodorem. Na zdjęciu elektryczny Sancity 12lfe.

Gdański koncern finalizuje porozumienie ze spółką Autosan, która do napędu swoich autobusów ma testować wodór wytworzony przez Grupę Lotos.


Autobusy z napędem wodorowym to:


Autosan, polski producent autobusów, pracuje obecnie nad stworzeniem pierwszego w swojej ofercie pojazdu zasilanego tzw. paliwem przyszłości. Firma zamierza testować do napędu tych autobusów wodór wytworzony przez Grupę Lotos.

Autobusy na wodór



Współpraca zakłada wymianę doświadczeń oraz wyników badań nad najnowszymi technologiami wodorowymi, co z kolei pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska naturalnego oraz poprawi szeroko rozumiane bezpieczeństwo.

Jeszce w 2019 roku Autosan zapowiedział budowę autobusu z napędem wodorowym Autosan Sancity Hydrogen. Ma być on wyposażony w silnik elektryczny TM4 SUMO produkowany w Kanadzie.

Obecnie autosan produkuje autobusy z napędem tradycyjnym, niskoemisyjnym gazowym oraz bezemisyjnym elektrycznym, przeznaczone do komunikacji miejskiej, podmiejskiej i międzymiastowej, a także autobusy specjalne.

Plany wodorowe Lotosu



Wodór, będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem, jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Gdańska rafineria obecnie produkuje go około 16,5 ton na godzinę. Finalizowana właśnie budowa instalacji Węzła Odzysku Wodoru zwiększy tę zdolność produkcyjną o dodatkową jedną tonę na godzinę.

Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest natomiast wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). To dlatego Grupa Lotos realizuje właśnie projekt Pure H2, zgodnie z którym na terenie rafinerii powstanie instalacja do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwa punkty tankowania tego paliwa (w Gdańsku i Warszawie). Lotos zamierza wytwarzać aż ok. 160 kg czystego wodoru na godzinę. Wartość inwestycji to niemal 10 mln euro, ale 20 proc. budżetu tego przedsięwzięcia pochodzić będzie ze środków unijnych pozyskanych w ramach programu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF).
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (69) 4 zablokowane

  • a to z własnych czy już kredytów

    Lotos generuje ZYSK.. czy pokrywa z kredytów..

    • 0 1

  • To tylko skok na kasę z UE, NCBiRu, PFRu, Lotosu itd.

    Tak czy inaczej to obywatele wypłacą za to ze swoich portfeli.

    • 1 0

  • najpowszechniejszy pierwiastek ???

    W szkole uczyli, że najpowszechniejszym jest azot i nic do tej pory się nie zmieniło.
    Co na to autor ?

    • 1 0

  • Autosan nie potrafi dostarczyć kilku wozów w przetargach, które wygrał, a tu nagle wodorowe będzie robił? hahah

    • 3 0

  • Ratowanie trupa za nasze pieniądze

    • 3 0

  • Moglibyśmy produkować również silniki, akumulatory etc.

    • 1 0

  • Marzenia.

    Lotos to se może chcieć. Ta firma została rozkradziona przez pis.

    • 1 1

  • a czym był wypełniony słynny Zeppelin?

    • 1 0

  • Gosc

    To trzeba silniki z Kanady ściągać ? A w Polsce brakuje inżynierów konstruktorów chore troche

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane