- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (55 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (116 opinii)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (59 opinii)
- 4 Zużywamy coraz więcej energii (94 opinie)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (190 opinii)
Lotos i PSE łączą siły przy projekcie wodorowym
Grupa Lotos uruchamia projekt badawczo-rozwojowy dotyczący elektrolizerów, czyli instalacji wykorzystujących energię elektryczną do rozkładu wody na wodór i tlen. Projekt będzie realizowany przy współpracy z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi, które są operatorem systemu przesyłowego w Polsce.
To już kolejny projekt na rzecz rozwoju paliw alternatywnych realizowany przez gdański koncern. Wcześniej Grupa Lotos podpisała list intencyjny z miastem Tczew na dostawy wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi oraz zakończyła studium wykonalności terminala LNG małej skali w Gdańsku.
Terminal LNG. Jest projekt, czas na decyzję
- Lotos aktywnie uczestniczy w realizacji Pakietu na Rzecz Czystego Transportu, którego zadaniem jest wzmocnienie bezpieczeństwa kraju w sektorze energii i ograniczenie zanieczyszczeń w transporcie. Dziś rozpoczynamy współpracę z PSE. Niedawno podpisaliśmy list intencyjny z Tczewem na realizację dostaw wodoru do napędu autobusów komunikacji miejskiej. To pokazuje, że konsekwentnie realizujemy strategię, zgodnie z którą chcemy umacniać swoją pozycję lidera w obszarze paliw nowej generacji - podkreślił Paweł Jan Majewski, prezes zarządu Grupy Lotos.
Teraz Lotos zamierza pozyskać elektrolizery, by produkować zielony wodór oraz zweryfikować możliwość współpracy tych urządzeń ze zmienną generacją energii elektrycznej pochodzącej z OZE. Elektrolizery wykorzystują energię elektryczną do rozkładu wody na wodór i tlen. Włączenie ich w systemy energii odnawialnej stwarza wyjątkowe możliwości.
Prowadzonych jest wiele badań i projektów rozwojowych na całym świecie w celu znalezienia optymalnych rozwiązań związanych z produkcją wodoru, przy wykorzystaniu energii słonecznej, wiatrowej i konwencjonalnej. W rozwiązaniach tych wodór produkowany jest w procesie elektrolizy. Następnie może być wykorzystany na cele przemysłowe, transportowe czy też, w momencie wyższego zapotrzebowania na energię, może posłużyć do wspomagania sieci energetycznej.
- Projekt Grupy Lotos wpisuje się w szeroki kontekst zachodzących w energetyce zmian. PSE, jako operator systemu przesyłowego, są szczególnie zainteresowane badaniem możliwości świadczenia usług systemowych przez elektrolizery i ich wpływem na pracę Krajowego Systemu Elektroenergetycznego, dlatego też naszą wiedzą chcemy wspierać tego typu inicjatywy - mówi Eryk Kłossowski, prezes zarządu PSE.
Orlen i Lotos połączą siły dla rozwoju rynku wodorowego w Polsce
Wyniki tych prac będą mogły być wykorzystane przez PSE do zapewnienia stabilizacji Krajowej Sieci Elektroenergetycznej, zwłaszcza w kontekście planowanego zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski. Powinno to również wpłynąć na ekspansję rynku wodoru i rozwiązań zeroemisyjnych.
Lotos realizuje już projekt "Pure H2", który otrzymał dofinansowanie z instrumentu CEF "Łącząc Europę". W jego ramach planowane jest wybudowanie instalacji do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwóch stacji tankowania tego paliwa wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T w Gdańsku i Warszawie.
Przedmiotem projektu Pure H2, prowadzonego przez Grupę Lotos, jest budowa i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży wodoru o wysokiej czystości (99,999 proc.), spełniającego wymagania norm dla paliwa wodorowego przeznaczonego do zasilania ogniw paliwowych. W Gdańsku zostanie zbudowana instalacja oczyszczania wodoru do odpowiednich wymogów, która zostanie umiejscowiona na terenie rafinerii Grupy Lotos. Druga część zostanie zbudowana od podstaw na terenie obecnego placu składowego zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii przy ulicy Benzynowej. Drugi punkt powstanie w Warszawie. Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru mają powstać do końca 2021 roku.
Miejsca
Opinie (24) 4 zablokowane
-
2020-05-27 22:17
Perpetuum mobile? (1)
Nie rozumiem zupełnie utopijnej idei paliwa wodorowego. Jaka jest całkowita sprawność cyklu obiegu energii paliwa wodorowego i jak się to ma do sprawności oleju napędowego? Jakie jest źródło energii pierwotnej niezbędnej dla paliwa wodorowego?
A już zupełnie nie rozumiem na czym ma polegać sukces budowy bloku w Ostrołęce, który ma być zasilany paliwem wodorowym.- 1 0
-
2020-06-07 08:23
A jak to się ma do faktu,
Że energia z oże pojawia się nie zawsze wówczas, gdy jest na nią zapotrzebowanie? I że z paliwami węglowymi problem związany jest z emisją, a nie ze sprawnością?
- 0 0
-
2020-06-07 08:26
Problem pojawi się wówczas...
... Gdy okaże się, że samochód wodorowy emituje mniej zanieczyszczeń niż rowerzysta. Jak tu wtedy pisać "blachosmród"?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.