Ropa od Saudi Aramco w Naftoporcie
14 marca 2022
(135 opinii)
Połączenie sił w tworzeniu rynku wodorowego w Polsce, wspólna budowa hubu wodorowego na Pomorzu czy stworzenie sieci stacji tankowania wodoru to tylko część planów, jakie wobec rozwoju technologii wodorowych ma PKN Orlen. Jego przedstawiciele nie ukrywają, że planowana fuzja Grupy Lotos i PKN Orlen może znacznie przyspieszyć rozwój tych technologii w naszym kraju.
14 marca 2022
(135 opinii)
17 lutego 2022
(109 opinii)
9 lutego 2022
(109 opinii)
2020-04-25 15:13
Opinia wyróżniona
Wyprzedzaja nas mentalnie I technologicznie o lata I tam zainteresowanie technologia wodorowa widoczne jest już od dawna.
Głównym wykorzystaniem ma być gromadzenie energii w celu zużycia jej w szczytach zapotrzebowania. Nie ma bowiem skutecznych tanich metod gromadzenia bezpośrednio energii elektrycznej.
Drugim sposobem wykorzystania
Wyprzedzaja nas mentalnie I technologicznie o lata I tam zainteresowanie technologia wodorowa widoczne jest już od dawna.
Głównym wykorzystaniem ma być gromadzenie energii w celu zużycia jej w szczytach zapotrzebowania. Nie ma bowiem skutecznych tanich metod gromadzenia bezpośrednio energii elektrycznej.
Drugim sposobem wykorzystania będzie zasilanie pociągów na liniach niezelektryfikowanych oraz promów zeroemisyjnych. Dotyczy to głównie krajów typu Norwegia gdzie są one powszechnie stosowane przez ukształtowanie terenu i konieczność częstych przepraw zw na brak mostów.
W dalszej kolejności zasilić można transport publiczny w miastach gdzie stężenie szkodliwych substancji w powietrzu jest największe a i zagęszczenie ludności również.
Dopiero w dalszej kolejności zasilane będą samochody osobowe.
2020-05-01 20:30
Alternatywnie z gazu ziemnego ;-)
OK, jest tzw. biometan gdzie zero emisji jeszcze się jakoś i może sprawdza choć gromadzenie energii w wodorze, żeby w szczycie jej używać to już chyba wyłącznie bajka.
Do celów energetycznych to się pompuje wodę w górę i spuszcza w dół, można też ciężarek podnosić i opuszczać ale w Polsce to chyba tylko to pierwsze mamy.
2020-04-25 23:21
Opinia wyróżniona
To trzeba mocno pochwalić i wesprzeć wdrożenie zarówno produkcji wodoru, jego magazynowania oraz dystrybucji poprzez stacje ładowania jednostek morskich i rzecznych, pociągów towarowych i osobowych szczególnie na liniach niezelektryfikowanych, ciężarówek, autobusów, aut dostawczych w aglomeracjach oraz aut osobowych ten pobiegnie w sztafecie
To trzeba mocno pochwalić i wesprzeć wdrożenie zarówno produkcji wodoru, jego magazynowania oraz dystrybucji poprzez stacje ładowania jednostek morskich i rzecznych, pociągów towarowych i osobowych szczególnie na liniach niezelektryfikowanych, ciężarówek, autobusów, aut dostawczych w aglomeracjach oraz aut osobowych ten pobiegnie w sztafecie walczącej o zwycięstwo na rynku transportowym. Jeżeli jacyś pacani będą przeszkadzać specjalistom i ustanawiać chore prawo to trzeba ich wysłać do Pacanowa na zamiataczy ulic. Na początek proponujemy aby polscy producenci szynobusów przetestowali wodorowe pociągi regionalne na trasach Gdynia-HEL oraz PKM Gdańsk Główny - Kartuzy - Kościerzyna i do Gdyni. Autobusy i tramwaje na osiedla Morena i pozostałe wyżej położone oraz Gdynia Oksywie.
2020-04-25 11:12
Szkoda tylko że Mercedes i VW wycofują się z programu produkcji i dalszych prac rozwojowych nad autami napędzanymi wodorem. BMW coś jeszcze robi w temacie ale traktuje temat bardziej naukowo . Budować stacje tylko pod jedną markę z Japonii to skok na główkę do basenu bez wody.
2020-04-25 11:16
Później zacznie się hejt
2020-04-25 11:21
bo miesiąc temu oficjalnie Audi podpisało umowę z Toyotą w celu wspólnego rozwoju tej technologii.
2020-04-25 12:46
Bo władowali się w ślepą uliczkę przez to na rynku elektryków są dekadę do tyłu.
2020-04-25 13:04
już tak mocno poszła w hybrydy, że przygotowała mentalnie swoich odbiorców. jak przeskoczą na czyste elektryki, to nie dość że mają przygotowane podłoże, zgłębiony temat ładowania i odzysku energii, to mają na to budżet, bo hybrydy okazały się strzałem w dziesiątkę. nieufne społeczeństwo nie chciało na główkę skakać, tylko mały palec u lewej nogi najpierw zamoczyć i temperaturę wody nim sprawdzić. ten krok pośredni jaki toyota wykonała to mistrzostwo biznesu
2020-04-25 13:31
Zanim pojawiła się Tesla i elektryki miały 80km zasięgu, hybryda faktycznie miała sens. Wpasowali się w niszę idalnie.
Prius praktycznie nie miał konkurencji.
Problem w tym, że ta nisza znika.
Masz wady elektryka - większa masa, łatwopalne akumulatory i spalinówki - dalej trzeba tankować, serwisować, martwić się o pierdoły, jak rozrząd i milion innych ruchomych części.
Do tego poziom skomplikowania całego układu jest wręcz kosmiczny w porównaniu do zwykłej spalinówki, a koło elektryka, który z napędowych części ruchomych ma koła, czasem dyfer i koniec, to nawet nie ma co stawać.
2020-04-25 20:37
Auto napędzane wodorem to dokładnie ten sam samochód co elektryczna wersja, z tą różnicą, że zamiast baterii jest ogniwo wodorowe.
Będąc w delegacji w Niemczech rozmawiałem z kolegą z pracy (Niemcem), którego znajomy pracuje w BMW. Gość mówił, że BMW na razie odpuszcza temat wodoru ze względów technologicznych. Mieli problem ze zbiornikiem paliwa. Wodór ma jedne z mniejszych cząsteczek, co powoduje ulatywanie paliwa ze zbiornika. Mówił, że w ciągu dnia potrafiło im do 60% paliwa uciec do atmosfery.
Są instalacje, gdzie wodór otacza się płaszczem CO2 w celu zatrzymania go w zbiorniku, ale problem z gabarytami tego mieli.
Na koniec dodam, że kwestie bezpieczeństwa nie stanowią problemu, są rozwiązania pozwalające na pełne bezpieczeństwo. Ludzie jeżdżą na Pb, LPG i nie wybuchają masowo, więc i na wodorze da radę.
2020-04-26 00:43
Możesz użyć ogniwa i silników elektrycznych,
ale było też BMW 7 kilkanaście lat temu, które wodoru używało dokładnie, jak LPG.
2020-04-26 11:42
Auta pana "Mózga największego przekrętu" to kompletna ściema, sprzedają się bo koleś stworzył atmosferę histerii kosmicznego sukcesu, tymczasem ich produkcja jest nierentowna i nieekologiczna. Pan M jeszcze trochę ponaciąga frajernie "na stoku" a później "wszystko rąb..e", no chyba że nikt amerykanom nie wmówi że białe jest białe...
2020-04-26 17:19
Ale fakt jest faktem, że przed wynalazkami Muska żaden elektryk nie był w stanie dotelepać się z Gdańska do Warszawy bez ładowania.
Producenci samochodów zauważyli, że to jest podstawowy problem i masz wysyp innych marek.
Ktoś tylko musiał to ruszyć z miejsca.
2020-04-27 13:54
2020-04-27 13:49
nie jesteś uzależniony od gniazdka - lejesz i jedziesz, a silnik elektryczny wspomaga spalinowy, odzyskuje energię hamowania. Co wg ciebie jest skomplikowanego w takim układzie ? Mam priusa 1 generacji od nowości i te auto się nigdy nie zepsuło (czego o szmelcu z Francji nie mogę powiedzieć, którego miałem równolegle i które zrobiło 1/5 tego przebiegu co prius)
2020-05-01 00:28
Hybryda nadaje się na miasto, jak robisz trasy to jest guzik warta bo silnik elektryczny nie pomaga a spalinowy musi ciągnąć dodatkowy, zbędny na trasie szmelc. Do tego silniki spalinowe w hybrydach to wolnossące zamulacze, kiepskie osiągi, wysoka paliwożerność.
2020-04-27 13:43
Chyba nie wiesz co piszesz ... tak się składa, że Toyota jest pod tym względem na topie. Zobacz ile aut w USA lub Skandynawii to auta Toyoty.....80% ciekawe dlaczego ?
2020-04-27 09:12
Dlatego buduje infrastrukture stacji dla zlomow sprowadzanych z zachodu.
2020-04-25 11:20
Tylko jedno 'ale' : produkcja wodoru wcale nie jest 'czysta'. Elektroliza wody jest zupełnie nieopłacalna/nieefektywna, produkujemy więc wodór dalej z paliw kopalnych.
W końcowym efekcie i tak trujemy, tylko i winnym miejscu
-----------------------------------------------------------------------------------------------
W obecnej chwili 48% produkowanego wodoru powstaje w efekcie reformingu metanu przy użyciu pary wodnej, 30% z ropy naftowej głównie w rafineriach, 18% z węgla a pozostałe 4% z elektrolizy wody.
2020-04-25 12:09
Czyli nie róbmy nic, bo teraz jest paliwem kopalnym. Piękne myślenie.
2020-04-25 12:10
ale nikt specjalnie wodoru nie produkuje, wodór to produkt uboczny w rafinerii, odpady poprodukcyjne
2020-04-25 16:44
Wodór odpadam - większych bredni dawno nie czytałem. Hydroodsiarczanie, hydrokraking, instalacje reformingu parowego... Poczytaj zanim się wypowiesz.
2020-04-25 23:45
bo Polacy lubią znicze. Ale dadzą się pokroić, że w zniczach jest parafina.
A wodór się pali w dwóch "świeczkach" w Rafinerii....
Buahahahaha
2020-04-26 14:02
Sam się palisz, ekspercie.
2020-05-01 20:35
Wchodzi gaz ziemny - wychodzi H2 i CO2.
Tą "produkt uboczny" powiedzmy, że się aktualnie buduje. Węzeł Odzysku Wodoru - WOW.
2020-04-25 14:07
I tak lepsze to niż dla elektryków prąd z węgla lub promieniotwórczych i wybuchowych elektrowni atomowych.
2020-04-25 22:44
...
2020-04-25 23:43
W Norwegii są "kioski wodorowe" - wodór jest uzyskiwany w drodze elektrolizy dzięki energii słonecznej.
I pozamiatane.
2020-05-22 17:57
Produkcja produkcja, nawet panele fotowoltaiczne i wiatraki produkuje się nieekologiczne. Chodzi o to żeby ekologiczne było w trakcie stosowania.
2020-04-25 11:26
Stąd też zainteresowanie tym Orlenu i Lotosu. Wodór w masowej produkcji jest kolejnym paliwem kopalnym uzależnionym w dodatku od wydobycia i cen ropy.
2020-04-25 11:39
Prawda taka ze produkuja go duzo tylko nie ma co z jim robic
2020-04-25 16:47
Co za bzdety. Zatrzymałeś się na etapie destylacji atmosferycznej. Wodór jest bardzo ważny dla rafinerii i buduje się instalacje do jego produkcji.
2020-04-25 11:48
Z gazu opałowego wychodzi taniej. Można produkować wodór z gazu, bez posiadania rafinerii.
2020-04-25 12:11
ale tu masz wodór jako produkt uboczny a z gazów kopalnianych nie ma takiej instalacji w Polsce
2020-04-26 00:07
Weź się trochę wysil... Instalacja HGU (Hydrogen Generation Unit). Główny Surowiec - Gaz Opałowy (Orlen/Lotos!!!). Jeśli ekonomia pozwoli to dopiero wtedy LPG lub benzyna lekka.
2020-05-01 20:39
Produkuje się z czego się opłaca, czego jest nadmiar.
Skoro cena gazu jest stała a ropy się zmienia to raz produkują z gazu a raz z cieczy ;-)
2020-04-25 12:06
Może i tak, ale jeśli nie będą nad nią pracowali, to nie wymyślą innej.
2020-04-26 21:14
tyle że ten wodór wykorzystywany w procesach rafineryjnych nie nadaje się do stosowania jako paliwo. Potrzebny jest tzw. czysty wodór.
2020-05-01 20:38
I gdzie je zbudujesz ? Tam gdzie akurat wodoru jest dużo.
No i musi być bogaty sponsor bo chyba nie powiesz, że na instalacjach testowych/pilotażowych robi się kokosy.
2020-04-25 11:26
2020-04-25 12:23
2020-04-25 14:05
były najlepsze i największe karuzele, największa hucpa! Dobrze że się to skończyło.
2020-04-25 14:33
Bez Misiewiczów i Pisiewiczów??? Ilu pisowskich prezesów w Enerdze się już przewinęło? Mało?
2020-04-25 16:55
...Olechnowicz był dobry i nikt gotowe nie wyrzucał.
2020-04-25 11:38
Nie ma aut wodorowych a ci wymyslaja
2020-04-25 12:24
2020-04-25 13:24
2020-04-25 18:20
Stoi w salonach? Jakoś nie widziałem
2020-04-25 20:24
To, ze u Waldera nie ma to nie znaczy, ze nie ma. Na swiecie sie sprzedaje.
2020-04-26 07:45
2020-04-25 14:03
Pół Japonii na tym jeździ! To elektryki to niewypał i już w zasadzie na szczęście przeszłość bo to była pomyłka!
2020-04-26 07:47
Wodorowych samochodów długo nie będzie, przynajmniej osobowych. Elektryczne nas, zaleją.
2020-04-25 11:44
minister aktywów państwowych robi teraz za jednoosobowe PKW i nie wodór mu w głowie, tylko pełne zadowolenie Jarka
2020-04-25 12:40
2020-04-25 14:06
2020-04-25 11:49
Już się boję, ile kasy pójdzie w błoto. Ten program jest tylko po to, by wyciągnąć unijne subwencje i nie stoi za nim żaden twórczy pomysł.
2020-04-25 11:52
Nawet jeśli będą takie autobusy to w Gdańsku kupią je jako ostatni
2020-04-25 12:25
to jak lepiej, ostatni czy zostać przy spalinach?
2020-04-25 12:47
2020-04-25 14:58
2020-04-25 11:54
O ile kierunek 'innowacyjnosc', ktora ta wladza niesie na sztandarach mozna wlozyc miedzy bajki, tak z wodorem mamy szanse wyjsc przed szereg.
Jesli sa producenci wodoru i bedzie infrastuktura to pojawia sie tez samochody.
Podobnie bylo z elektrykami. Ludzie ich poczatkowo nie kupowali z obawy na slaba infrastukture, producenci nie robili aut, bo znali nastroje konsumentow, teraz infrastuktura rosnie, producenci aut zwachali piniadz i praktycznie kazda marka ma w swojej ofercie elektryki.
Pewnie, ze zarowno elektryki jak i auta wodorowe sa aktualnie drogie, ale tak jak z wszystkim, potrzeba czasu i ceny spadna.
2020-04-25 12:19
Elektryki w ofercie każdego producenta występują tylko po to, aby zmniejszyć emisję ogólną produkowanych aut, gdyż inaczej są kary. Zainteresowanie jest dalej niewielkie, bo elektryki są drogie, są ograniczone możliwości ładowania (chcesz jechać na weekend na drugi koniec Polski? Elektrykiem możesz nie zdążyć za dużo zwiedzić na miejscu. Ale stacje ładowania to bardzo dobrze). Wodór jest alternatywą, ale skoro jest produktem ubocznym przetwarzania ropy, to dalej mamy przerób ropy i emisje z nią związane. Dla transportu publicznego i ciężarówek - ok! Kwestia ile będzie kosztować "tankowanie"
2020-04-25 22:06
Prosze nie zapominac, ze Tesla przecierala rynki szerokiej produkcji elektrykow i otwierala oczy niedowiarkom z koncernu VAG, ze mozna na elektrykach robic piniadz. Tesla robi tylko i wylacznie elektyki zatem wierzy w swoja misje i jak pokazuje rynek Europy zachodniej te auta sie sprzedaja.
Obecnie popyt na elektryki generowany jest glownie z powodu panstwowych subwencji i ulg podatkowych poniewaz ich ceny raczej odstraszaja niz zachecaja, ale kwestia czasu jest sprowadzenie ich ceny do poziomu kieszeni przecietnego Kowalskiego
Zmniejszajace sie co kilka lat normy emisji CO2 sprawia, ze juz wkrotce, albo bedziemy wszyscy jezdzili nowymi podwojnie turbodoladowanymi kosiarkami z silnikami 0.6-0.8l albo wsiadziemy w auta napedzane alternatywna energia, ktore dadza nam frajde z jazdy.
Rope tak czy tak bedziemy przerabiac, bo bez watpienia bedzie jeszcze dlugo niezastapiona, ale jesli z jej produktu ubocznego mozemy zrobic niezly uzytek to mysle, ze warto te szanse wykorzystac w imie tej naszej 'innowacyjnosci'
2020-04-25 12:08
Ile kadencji bedzie potrzebował PiS żeby zrealizować swoje plany,za pomocą spółek skarbu państwa.
2020-04-25 12:25
2020-04-25 15:00
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.