stat

Orlen i Lotos połączą siły dla rozwoju rynku wodorowego w Polsce

Najnowszy artukuł na ten temat

Nowy prezes w Lotos Oil

Orlen posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na niemieckich stacjach paliw (Mülheim i Wolfsburg). Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy w Czechach. Koncern liczy, że fuzja z Lotosem przyspieszy rozwój technologii wodorowej także w Polsce.
Orlen posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na niemieckich stacjach paliw (Mülheim i Wolfsburg). Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy w Czechach. Koncern liczy, że fuzja z Lotosem przyspieszy rozwój technologii wodorowej także w Polsce. żródło: Orlen Deutschland

Połączenie sił w tworzeniu rynku wodorowego w Polsce, wspólna budowa hubu wodorowego na Pomorzu czy stworzenie sieci stacji tankowania wodoru to tylko część planów, jakie wobec rozwoju technologii wodorowych ma PKN Orlen. Jego przedstawiciele nie ukrywają, że planowana fuzja Grupy Lotos i PKN Orlen może znacznie przyspieszyć rozwój tych technologii w naszym kraju.



Ogniwa wodorowe to:

przyszłość i należy w nie jak najwięcej inwestować 65%
może i przyszłość, ale dosyć odległa. Nie wolno zapominać o rozwoju istniejących technologii 15%
jak na razie drogie rozwiązania i technologia w powijakach 20%
zakończona Łącznie głosów: 325
PKN Orlen już jest zaangażowany w kilka projektów, które pozwolą na zwiększenie możliwości produkcyjnych wodoru oraz na wprowadzenie na rynek nowego produktu, jakim jest wodór do zasilania pojazdów z ogniwami wodorowymi.

- Obecnie realizujemy kilka projektów o różnym stopniu zaawansowania w różnych częściach, w Grupie Kapitałowej. Testujemy te rozwiązania w sprzedaży detalicznej. Koncern posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na niemieckich stacjach paliw (Mülheim i Wolfsburg). Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy w Czechach. W tym roku rozpocznie się budowa trzech stacji wodorowych, zlokalizowanych w Pradze, Litwinowie i Brnie - informują przedstawiciele PKN Orlen.
Wodór może być wykorzystany także do napędu pojazdów komunikacji miejskiej, dlatego spółka prowadzi rozmowy z miastami, które są zainteresowane uruchomieniem zeroemisyjnych, wodorowych linii autobusowych. Pierwszy list intencyjny w tym zakresie został podpisany w 2019 roku z Metropolią Górnośląsko-Zagłębiowską, drugi z miastem Płock. PKN Orlen zawarł również porozumienie z Pesa Bydgoszcz na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego, który ma na celu budowę pojazdu szynowego zasilanego wodorem.
źródło: PKN Orlen

Wspólny rozwój rynku wodorowego w Polsce



PKN Orlen chce kreować rynek paliwa wodorowego, angażując się we współpracę przy tworzeniu regulacji krajowych  i zostać liderem produkcji i sprzedaży wodoru na potrzeby automotive w Polsce.

- Przyglądamy się również możliwości wykorzystania wodoru jako magazynu i nośnika energii na potrzeby regulacji sieci elektroenergetycznych oraz jego produkcji z różnych surowców, np. odpadów - twierdzą władze koncernu. 

Także gdański Lotos pracuje nad projektami wodorowymi w tym: wejściem na rynek paliwa wodorowego dla pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi, m.in w Trójmieście. Realizowany jest również projekt budowy hubu i stacji wodorowych. Jak twierdzą władze Orlenu, planowane przejęcie Lotosu mogłoby spowodować połączenie sił i wspólne tworzenie rynku wodorowego w Polsce.

Pierwsze punkty ładowania wodoru w Polsce



Przedmiotem projektu Pure H2, prowadzonego przez Grupę Lotos, jest budowa i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży wodoru o wysokiej czystości (99,999 proc.), spełniającego wymagania norm dla paliwa wodorowego przeznaczonego do zasilania ogniw paliwowych. W Gdańsku zostanie zbudowana instalacja oczyszczania wodoru do odpowiednich wymogów, która zostanie umiejscowiona na terenie rafinerii Grupy Lotos. Druga część zostanie zbudowana od podstaw na terenie obecnego placu składowego zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii przy ulicy Benzynowej. Drugi punkt powstanie w Warszawie. Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru mają powstać do końca 2021 roku.

Rafineria w Gdańsku produkowała dotychczas około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA ponad 16,5 ton na godzinę. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.
źródło: Grupa Lotos

Klaster wodorowy na Pomorzu



W 2017 roku na Pomorzu powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Głównym inicjatorem powołania klastra była Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, która obecnie jest administratorem klastra.

Klaster łączy podmioty, skupia interesariuszy i tworzy porozumienia, ale ma ambicje, aby wesprzeć lokalne firmy i samorządy mocnym dofinansowaniem do projektów ze środków unijnych, które przełoży się na budowę sieci transportu wodorowego w naszym województwie. W tym nie tylko autobusów miejskich na wodór, ale także pociągu na wodór czy promu na Hel o napędzie wodorowym.

Pierwsze pomysły dotyczące testowania wodorowej floty autobusowej oraz wodorowej lokomotywy są już zaplanowane na 2020 rok. Grupa Lotos oraz Grupa Energa są członkami klastra.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....