Lotos zainwestował 500 mln zł w projekt Grupy Azoty

Najnowszy artukuł na ten temat

Saudowie zainteresowani rafinerią Lotosu

Budowa zakładu już trwa, koreański Hyundai, który jest nie tylko partnerem kapitałowym, ale też generalnym wykonawcą, już wszedł na plac budowy.
Budowa zakładu już trwa, koreański Hyundai, który jest nie tylko partnerem kapitałowym, ale też generalnym wykonawcą, już wszedł na plac budowy. fot. materiały prasowe

Grupa Lotos, Grupa Azoty SA, Grupa Azoty ZCh "Police", Grupa Azoty Polyolefins oraz koreańscy partnerzy: Hyundai Engineering Co. oraz Korea Overseas Infrastructure & Urban Development Corporation zawarły umowy na finansowanie projektu "Polimery Police". Całkowity szacowany budżet projektu wynosi ponad 1,5 mld euro. Budowa ma zostać zakończona już w 2022 r. Moce produkcyjne powstającego kompleksu wyniosą 437 tys. ton polipropylenu rocznie.



-  To jedna z największych obecnie inwestycji nie tylko w polskim, ale też europejskim przemyśle. Ta budowa już trwa, koreański Hyundai, który jest nie tylko naszym partnerem kapitałowym, ale też generalnym wykonawcą, wszedł na plac budowy już na początku tego roku. "Polimery Police" to inwestycja ważna nie tylko dla nas, ale dla całej polskiej gospodarki. Grupie Azoty pozwoli na strategiczną dywersyfikację przychodów, a nasz kraj dzięki niej z importera polipropylenu stanie się jego eksporterem - mówi Wojciech Wardacki, prezes Grupy Azoty.
Lotos i PSE łączą siły przy projekcie wodorowym

Moce produkcyjne instalacji polipropylenu wyniosą 437 tys. ton rocznie. Szacuje się, że w momencie uruchomienia polickiej instalacji popyt na to tworzywo w Europie przekroczy 12 mln ton rocznie. Polipropylen jest jednym z podstawowych tworzyw, stanowi blisko 20 proc. całego rynku tych materiałów w Europie. Ze względu na swoje właściwości (m.in. wytrzymałość temperaturową, chemiczną, niską gęstość, transparentność), jest powszechnie wykorzystywanym tworzywem w większości gałęzi gospodarki, w tym w sektorze opakowaniowym, tekstylnym, medycznym, motoryzacyjnym czy też budowlanym.

Wkład Grupy Lotos w finansowanie projektu wyniesie 500 mln zł, a łączny wkład Hyundai i Korea Overseas Infrastructure & Urban Development Corporation (KIND) ukształtuje się na porównywalnym poziomie 130 mln USD. Z powyższych kwot wkład Grupy Lotos w kapitał akcyjny Grupy Azoty Polyolefins wyniesie 300 mln zł, a partnerów koreańskich 78 mln USD (73 mln USD od Hyundai i 5 mln USD ze strony KIND). Pozostałe środki od Grupy Lotos i KIND (odpowiednio 200 mln zł i równowartość 52 mln USD) zostaną wniesione do projektu jako pożyczki podporządkowane.

- Realizowane przedsięwzięcie ma strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki. Stawiamy na projekty innowacyjne, które wybiegają w przyszłość, a takim projektem są właśnie "Polimery Police". Z uwagi na szerokie doświadczenie Grupy Lotos w organizacji oraz realizacji dużych i złożonych projektów inwestycyjnych, będziemy również wspierać tę inwestycję swoją wiedzą i posiadanymi przez naszych pracowników unikalnymi kompetencjami - podkreśla Paweł Jan Majewski, prezes Grupy Lotos.
Projekt zostanie również zasilony dodatkowymi środkami od Grupy Azoty SA i Grupy Azoty ZCh Police - całkowite zaangażowanie tych spółek wyniesie docelowo 1 832 mln zł, z czego 60 proc. stanowić będzie kapitał akcyjny a 40 proc. pożyczki podporządkowane. Po realizacji przez partnerów wszystkich wynikających z podpisanej umowy wpłat kapitał spółki Grupa Azoty Polyolefins wzrośnie do ok. 1,7 mld zł. Skład akcjonariatu będzie wyglądał w następujący sposób: Grupa Azoty SA - 30,52 proc., Grupa Azoty ZCh "Police" - 34,41 proc., Grupa Lotos - 17,3 proc.,  Hyundai - 16,63 proc., KIND - 1,14 proc.

Opinie (49) 2 zablokowane

  • Dużo tych grup. Taka ośmiornica jakby .... (2)

    • 31 9

    • po drodze wszystko powolutku wsiąknie jak kamfora

      i będzie czym się poPiSowo dzielić...

      • 8 1

    • Czyli dojna zmiana po prostu

      przekłada nasze pieniądze z lewej kieszeni do prawej, oczywiście przy okazji skubiąc opłatę za ten "transfer". Nie tankuję na państwowych stacjach...

      • 9 2

  • (1)

    Podwyższą cenę paliwa, to wyrównają straty.

    • 23 8

    • wstrzymaja podwyżki i premie pracownikom i bilans się przePiSowo sam wyrówna

      • 2 1

  • Dawno się tak nie uśmiałem wypowiedzią prezesa Lotosu (10)

    Chce wesprzeć inwestycję unikalnym doświadczeniem pracowników firmy.Wcześniej pis zwolnił kadrę z takim właśnie doświadczeniem .A na ich miejsca wprowadził synekurową karuzelę stanowiskową,wymieniając co kilka miesięcy ludzi nie na profesjonalistów tylko na bardziej wiernych Obajtków też z doświdczeniem na poziomie burmistrza Pcimia.

    • 77 9

    • (6)

      Który to Obajtek ma więcej oleju w głowie,doświadczenia i kompetencji niż Ty i cała Twoja rodzina razem wzięci.

      • 2 28

      • Obajtek to pisowski konkwistador dojący finanse gdańskiego Pomorza.

        • 17 5

      • GL (2)

        Obajtek wybitny manager prosto z Pcimia ha ha

        • 15 3

        • Za jego rządów w Orlenie rekordowe zyski nie do pomyślenia za czasów PO. (1)

          • 2 14

          • Jasne...

            Za rządów PO baryłka ropy ponad 100$ i paliwo po 5 zł. Za PiS baryłka po 30$ a paliwo po 4,30... Te zyski Orlenu to nie z zarządzania wójta Pcimia, ale z dojenia współobywateli.

            • 5 1

      • oleju to on ma

        • 0 3

      • Trolluprzedstaw się obrażasz moją rodzinę

        Moi krewni chętnie ci wytłumaczą że to się nie opłaca.Bo ja z trollami nie walczę ,ale część z nich chętnie

        • 6 3

    • Chodzi o inżynierów, technologów

      • 4 0

    • Inwestycja jest potrzebna

      Inwestycja jest potrzebna, ake w testy na covid praciwników!!! Tylko pewnoe mają zakaz, żeby nowe ognisko nie zostało ujawnione

      • 1 0

    • Słabe politycznie

      Jak sie slyszy ze poprzednicy kombinowali to nic dziwnego

      • 0 0

  • Darowizna pomiedzy 2-ma spółkami skarbu państwa (1)

    Jojo ciśnie żeby coś się działo w okolicach szczecina to wyciągają kase od nas

    • 32 6

    • Ty weź się ogarnij bo bredzisz.

      • 1 9

  • PiS kazał to Lotos dał

    • 50 7

  • Budujemy (2)

    Wielka fabryka, wielka inwestycja.
    To z jednej strony cieszy, ale ani słowa o oddziaływaniu takiego chemicznego kombinatu na środowisko. Ekologia - a co to?

    • 24 12

    • (1)

      Surowiec z importu, głównie ze wschodu, produkt na eksport. Ciekawe jak to się zepnie finansowo.

      • 3 1

      • praca pokora umiar - a te Nagrody nam się po prostu należały!

        kombinat będzie jechał na straty - ale ile miejsc dla nieoPiSanej liczby $adzeniaczków

        • 5 2

  • Lotos napewno?? Brednie to wam, ale nie nam. KCPiS z Orlenu.

    • 22 4

  • Grupa Azoty SA za rządów PiS (1)

    Stopa zwrotu 1R: -14,70%

    Max 1R: 45,7000 zł (2019-07-12)
    Min 1R: 17,7100 zł (2020-03-16)

    Zezwólmy Morawieckiemu na zarządzanie piaskiem na Saharze - po roku zabraknie

    • 36 8

    • Przecież Morawiecki to znakomity inwestor, kupił tanio działki od kleru, teraz są warte 70 mln...

      • 3 1

  • Plastik?! o tak tego nam brakuje w kraju. PIS -- Plastik I Synekura

    Zachód szuka innych tworzyw , my brniemy w "sprawdzone technologie"

    • 20 6

  • Pod prąd... (2)

    Inni poszukują surowców biodegradowalnych i stosują nanotechnologie - u nas "wungiel" i polipropylen... Będziemy światową potęgę w produkcji plastikowych kubków i słomek!
    Właściwie to powinniśmy się cieszyć, że PiS nie uruchamia nowej fabryki parowozów....

    • 37 7

    • (1)

      Np. w samochodach deski rozdzielcze będą robić z liści kasztanowca czy skórek od bananów? Się znasz jak kura na pieprzu. My nie będziemy produkować tych słomek, tylko robić surowiec do ich produkcji.

      • 5 10

      • widać, że ty się znasz

        • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Ryszard Krauze

Gdyński biznesmen. Karierę w biznesie zaczynał w latach osiemdziesiątych. Jego spółka Prokom...