• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milionowe kary dla banków

erka
25 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że banki nie zawsze uczciwie traktują swoich klientów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że banki nie zawsze uczciwie traktują swoich klientów.

Reklama lokaty, która wprowadzała w błąd, stosowanie sprzecznych z prawem postanowień - to praktyki, które zakwestionowała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na rynku usług bankowych. O tym, że są niedozwolone przekonało się niedawno siedem banków. UOKiK nałożył na nie w sumie 4,4 mln zł. kary.



Efektem działań Urzędu na rynku finansowym w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy jest wydanych osiem decyzji wobec siedmiu banków: Alior, Banku Przemysłowo-Handlowego, Banku Gospodarki Żywnościowej, Banku Ochrony Środowiska, Getin Noble Banku, GE Money Banku, Sygma Banque Societe Anonyme (dwie decyzje). Ponadto Urząd skierował do sądu pozew o uznanie stosowanych przez Bank Ochrony Środowiska postanowień za niedozwolone.

Bezpłatne e-konto w prezencie, Dostaniesz więcej, 8 proc. - takimi hasłami Getin Noble Bank zachęcał klientów do założenia lokaty. Nie informował jednak o wszystkich warunkach. Zgodnie z informacjami zawartymi w reklamie, oprocentowanie lokaty wynosiło 8 proc. w skali roku, a e-konto było bezpłatnym prezentem. W rzeczywistości konto nie było dodatkowym prezentem do lokaty. W przypadku nieutrzymywania na nim minimum tysiąca złotych, bank potrącał jednoprocentową prowizję od kwoty lokaty.

Stosowanie postanowień wpisanych do Rejestru klauzul niedozwolonych oraz sprzecznych z ustawą o kredycie konsumenckim - to praktyki Banku Gospodarki Żywnościowej. Bank zastrzegł sobie prawo do zmiany regulaminu nie wskazując sytuacji, w jakich mogło do tego dojść.

O tym, że stosowanie klauzul niedozwolonych jest zabronione przekonały się także banki: BPH, BOŚ, Alior. BPH zobowiązał się do zmiany postanowienia, które przyznawało prawo do pobierania opłaty za obsługę nieterminowej spłaty zadłużenia. Zdaniem UOKiK tym samym przedsiębiorca mógł podwójnie karać konsumenta zalegającego ze spłatą zadłużenia, pobierając dodatkową opłatę oprócz przewidzianych przez prawo odsetek.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły także postanowienia stosowane przez Bank Ochrony Środowiska. Jedno z nich decydowało o skuteczności doręczeń listów poleconych. W przypadku nieodebrania takiej korespondencji przez konsumenta, pismo było automatycznie uznawane za doręczone. Takie postanowienie może prowadzić do tego, że konsument, który z różnych przyczyn nie będzie mógł zapoznać się z listem, będzie musiał ponosić konsekwencje jego nie zawsze korzystnych treści.

Prezes UOKiK zakwestionowała także praktyki Alior Banku polegające m.in. na zamieszczeniu informacji o opłatach i warunkach związanych z udzieleniem kredytu konsumenckiego nie w umowie, a w załącznikach do niej. Obowiązek podawania w umowie chociażby zasad i terminów spłaty, wysokości prowizji i opłat, kosztów wezwań do zapłaty nakłada prawo. W związku z tym kredytobiorcy, czytając umowę mieli utrudniony dostęp do wszystkich istotnych informacji.

W skierowanym do sądu pozwie przeciwko Bankowi Ochrony Środowiska Urząd zakwestionował sześć postanowień we wzorcach umowy kredytu hipotecznego. Zastrzeżenia UOKiK wzbudziły m.in. te, które uniemożliwiały zwrot składki z tytułu ubezpieczenia pomostowego i niskiego wkładu własnego.
erka

Miejsca

  • UOKiK Gdańsk, Podwale Przedmiejskie 30

Opinie (6)

  • Alior... Śmiechu warte :D (3)

    A taki bank przyjazny dla klienta :) Taki jaki każdy chciałby mieć :) A tu się okazuje, że pochowane są rzeczy które mogłyby zmienić to wrażenie ;)

    • 6 1

    • nie mam kredytu w Aliorze, ale poza tym wszystko gra (2)

      a nie jak w PKO BP, gdzie upoważnienia gubią notorycznie

      • 2 0

      • (1)

        No to teraz się spodziewaj nowego rozliczenja

        • 0 1

        • a dlaczego, skoro mam tylko konto tam?

          przynajmniej nie ma kolejek w banku

          • 0 0

  • najwazniejsze

    aby doprowadzic teraz wszystko do konca. wszak bogaczom nie trudno u nas wywinac sie od odpowiedzialnosci...

    • 2 0

  • I tak zapłacą klienci w różnych prowizjach i tyle..

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane