• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Model rakiety jest już gotowy, teraz testy na poligonie

VIK
28 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Model rakiety firmy SpaceForest będzie testowany jeszcze w tym roku. Model rakiety firmy SpaceForest będzie testowany jeszcze w tym roku.

Model rakiety suborbitalnej Perun, zwany Bigos 4 jest już gotowy. Teraz inżynierowie ze spółki SpaceForest z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia szykują się do testów, które odbędą się jeszcze w tym roku. Będzie to pierwsza polska rakieta zdolna wynieść ładunki o masie 50 kg na wysokość 150 km, co umożliwi transport małych satelitów.


Czy powinniśmy inwestować w technologie kosmiczne?


- Nasza rakieta ma być rakietą typowo badawczą, wykonującą pomiary w stanie mikrograwitacji, a więc bardzo niskiego ciążenia, który występuje np. na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Dziś badania na pokładzie podobnych rakiet można przeprowadzić np. w północnej Szwecji i Norwegii. Dostęp do tego rodzaju badań jest jednak bardzo kosztowny i trudny - mówi Robert Magiera ze SpaceForest.
Polski model rakiety będzie testowany jeszcze w tym roku. Obecnie inżynierowie SpaceForest zakończyli prace nad modelem redukcyjnym rakiety Perun w skali 1:2, który pozwoli sprawdzić poprawność działania wybranych podsystemów pojazdu oraz zmierzyć parametry aerodynamiczne w trakcie lotów testowych.

Czytaj też: Firma z Gdyni wystrzeli w kosmos pierwszą polską rakietę

- Cieszymy się, że dzięki zaangażowaniu Polskiej Agencji Kosmicznej, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Instytutu Lotnictwa oraz przychylności instytucji wojskowych usunięte zostały ograniczenia dotyczące pułapu lotów z poligonu wojskowego w Ustce. Obecnie, po spełnieniu stosownych procedur, możliwe są już testy lotne rakiet suborbitalnych z Ustki - dodaje podkreśla Magiera.
Start pełnowymiarowego modelu rakiety zaplanowano na czwarty kwartał 2019 roku, natomiast docelowa rakieta ma polecieć w roku 2022.

Usługi realizowane za pomocą gdyńskiej rakiety mają być najtańsze z dostępnych dotąd na światowym rynku. Wszystko za sprawą właściwości konstrukcji, której części mają być w pełni odzyskiwane i gotowe do użycia przy kolejnym locie. Perun ma być napędzany hybrydowym silnikiem rakietowym opracowanym w SpaceForest. Zastosowanie takich silników pozwala regulować poziom przyspieszenia pojazdu w trakcie lotu. Dzięki opcjonalnemu układowi stabilizacji rakiety możliwe jest również kontrolowanie trajektorii jej lotu.

Projekt SIR (Suborbital Inexpensive Rocket), czyli lot polskiej rakiety suborbitalnej na wysokość umownej granicy kosmosu (100 km) został wpisany na listę projektów realizowanych w ramach Krajowego Programu Kosmicznego.

SpaceForest ma już na koncie wiele "kosmicznych" sukcesów. W 2016 roku jej inżynierowie rozpoczęli współpracę z koncernem RUAG Space AB ze Szwecji nad projektem Jupiter Icy Moon Explorer, którego celem jest zbadanie księżyców Jowisza - Ganimedesa, Kallisto i Europy. Specjaliści ze SpaceForest zajmują się systemem zarządzania danych kontrolnych pojazdu kosmicznego zaprojektowanego przez Airbus Defence and Space.
VIK

Miejsca

Opinie (73) 8 zablokowanych

  • Sława Perunowi!

    • 0 0

  • krytykanci

    najwięcej krytykują ci so sami nic nie osiągneli a jedynie zieją jadem i to jedyny sposób aby zrekompensowac sobie własną impotencję(w tym umysłowa)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane