• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietrafiony prezent. Co ze zwrotami i reklamacją?

Wioletta Kakowska-Mehring
27 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (19)

Przed świętami kupujemy dużo, czasem są to nieprzemyślane zakupy, czasem nietrafione prezenty. Czy można je zwrócić? A kiedy skorzystać z reklamacji? Okazuje się, że wiele sieci handlowych elastyczniej podchodzi do zwrotów niż prawo.



Czym jest zwrot, a czym reklamacja? Reklamować można towar, który jest wadliwy. Wadą może być nie tylko uszkodzenie rzeczy, lecz także brak cech, które obiecał nam sprzedawca. W ramach reklamacji możemy ubiegać się o zwrot pieniędzy, naprawę lub wymianę przedmiotu. Zwrot z kolei dotyczy sytuacji, gdy produkt nie posiada wad, ale chcemy z niego zrezygnować, bo np. się rozmyśliliśmy. Sprzedawca zwraca wówczas pieniądze, które zapłaciliśmy.

Okazuje się jednak, że nie zawsze możemy oddać produkt tylko dlatego, że nam się nie podoba czy się nie przyda, bo jest nietrafionym prezentem. Problem może być ze zwrotem, gdy towar kupiliśmy w sklepie stacjonarnym. Te sklepy według prawa nie mają żadnego obowiązku przyjmowania zwrotów towaru od swoich klientów. Ten przywilej należy się tylko osobom, które zamawiały produkty zdalnie lub nabyły je poza siedzibą sprzedawcy.

Średnia płaca mocno w górę Średnia płaca mocno w górę

Według przepisów, jeśli kupiliśmy przez internet, mamy możliwość zwrotu produktu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Także gdy kupujemy w sieci, a odbieramy w sklepie. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy zamawiamy przez telefon lub gdy kupujemy poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli np. podczas prezentacji. Według przepisów odsyłamy towar na własny koszt.

Tyle przepisy, a teraz praktyka. Coraz więcej sklepów sieciowych z własnej inicjatywy wprowadziło możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny. Zdecydowali się na to głównie dlatego, aby nie rozróżniać klientów na tych kupujących stacjonarnie i tych przez internet. Wówczas zwrot odbywa się na zasadach, jakie oferuje dany sklep. Dlatego jeszcze przed zakupem warto się dowiedzieć, jakie panują reguły. Może być tak, że są pewne wyłączenia. Jedno jest pewne, towar nie może nosić śladów używania i musi być nienaruszona metka. Zwykle też jest problem ze zwrotem tzw. karty podarunkowej. A czas? Sieci dają nie 14 dni, a aż miesiąc. Często dotyczy to też zakupów przez internet.

A co z reklamacjami? Na nie mamy więcej czasu, więc zdążymy zgłosić wadę towaru.
  • 14 dni - termin na odstąpienie konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, liczony od dnia wydania towaru lub zawarcia umowy dotyczącej świadczenia usługi.
  • 14 dni - termin na poinformowanie konsumenta o rozstrzygnięciu reklamacji złożonej z tytułu rękojmi.
  • 30 dni - termin na wydanie towaru konsumentowi, chyba że z umowy wynika inny termin.
  • 1 rok - okres szczególnej ochrony towaru sprzedanego konsumentowi, liczony od momentu jego wydania. Jeżeli w tym okresie zostanie stwierdzona wada, przyjmuje się, że istniała w chwili przekazania rzeczy.
  • 1 rok - termin liczony od momentu zauważenia wady, w którym należy zgłosić sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i określić swoje żądania.
  • 2 lata - okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi, liczony od dnia wydania towaru.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (19)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy firmy Invena. Zajmuje się ona dystrybucją armatury i urządzeń przeznaczonych do wewnętrznych instalacji grzewczych i sanitarnych. Kamiński jest też założycielem Instytutu Marka Kamińskiego, Fundacji Marka Kamińskiego. Włada ośmioma językami obcymi: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, norweskim, rosyjskim i japońskim.

Najczęściej czytane