• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Norweska i japońska oferta na budowę pływającego terminalu gazowego

Robert Kiewlicz
14 listopada 2023, godz. 09:00 
Opinie (44)
aktualizacja: godz. 15:51 (14 listopada 2023)
Norweska oferta BW Group pozostała jako ostatnia w przetargu na budowę pływającego terminala gazowego na Zatoce Gdańskiej. Norweska oferta BW Group pozostała jako ostatnia w przetargu na budowę pływającego terminala gazowego na Zatoce Gdańskiej.

W procesie przetargowym na budowę pierwszego polskiego terminala FSRU (ang. Floating Storage & Regasification Unit) pozostał dwóch oferentów. Do ostatniego etapu przetargu przeszły dwie oferty: japońskie Mitsui OSK Lines i norweskiej firmy BW LNG.



Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji
AKTUALIZACJA, godz. 15.50: Porozumienia Term Sheet zostały podpisane z dwoma podmiotami: Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG, wyłonionymi w trakcie pierwszej części postępowania przetargowego. Porozumienia regulują najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy, okres czarteru. Postanowienia zawarte w Term Sheet nie mają charakteru wiążących zobowiązań stron, jednak określają "mapę drogową" dalszych negocjacji umowy czarterowej i w zasadniczym kształcie będą odzwierciedlone w docelowej umowie czarterowej (Time Charter Party), którą Gaz-System, planuje zawrzeć na okres 15 lat z jednym z tych podmiotów.

Dwie firmy w przetargu na dostawę pływającego terminala gazowego



Obydwie firmy są światowymi liderami w branży FSRU. BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit.

Program FSRU obejmuje też inne inwestycje, niezbędne do uruchomienia Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Oprócz jednostki FSRU niezbędne jest wybudowanie infrastruktury morskiej i lądowej. Infrastruktura morska to przede wszystkim platforma cumownicza i gazociąg podmorski, za które odpowiada Gaz-System. Dodatkowo niezbędne jest wybudowanie falochronu osłonowego, za który odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni. Cała planowana infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w odległości ok. 3 km od brzegu.

Gazociągi, falochron i platforma cumownicza na Zatoce Gdańskiej


Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru podejściowego do Portu oraz w jego obszarze. Połączenie gazociągiem podmorskim umożliwi przesył gazu do Krajowej Sieci Przesyłowej. Istotnym elementem całego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa gazociągów lądowych. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie około 250 km sieci przesyłowej, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do centralnej Polski. Przewidywany termin rozpoczęcia prac to IV kwartał 2024 r., nie później jednak niż I kwartał 2025 r.


AKTUALIZACJA 14:49:Zawarto porozumienia z armatorami zmierzające do czarteru pływającego terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej - poinformowała we wtorek pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Anna Łukaszewska-Trzeciakowska.





Jednostki FSRU, jakie mają stanąć na wodach Zatoki Gdańskiej, nie będą własnością spółki Gaz-System. Będą one czarterowane. Spółka ma sobie jednak zapewnić możliwość wykupu jednostek.



Gazowa inwestycja w Gdańsku zakłada umiejscowienie na Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Pierwszy pływający terminal FSRU zostanie zakontraktowany jeszcze w 2023 r., a cała inwestycja ma ruszyć już 1 stycznia 2028 r. W planach jest też Projekt Terminala FSRU 2 - drugiej jednostki zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG na poziomie 4,5 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.

Opinie (44) 8 zablokowanych

  • W obliczu tego, że w Polsce zmienia się władza, takie wiadomości są po prostu śmieszne. (3)

    Przecież wiadomo, że nowy/stary premier, to wszystko uwali. Nikt już nie wierzy w terminal kontenerowy w Świnoujściu, inwestycje i rozwój Polski,

    • 35 43

    • (2)

      Przegraliście komuchy. Pogódźcie się z tym :)

      • 16 10

      • Mówisz o tym oszuście który skakał z komuchami jak im przywileje odebrali? (1)

        Ktoś kto pisze takie rzeczy akurat o partii karakana ma nierówno z banią, pytanie czy jest tak tępy czy ma tak wyprany mózg...

        • 4 12

        • Jaroslav Balbina Rajmundowicz, syn komunistycznego kapusia ci tak powiedział?

          • 8 3

  • Wszystkie Publiczne wystapienia POlityków mówily ze umowy z nowrwegami sa nam niepotrzebne i za drogie a to oni beda rzadzic (1)

    wiec nic podobnego nie bedzie

    • 11 22

    • Wszystkie pomysły PiS polegały na tym jak wyprzedać polski majątek narodowy arabom za bezcen :(((((((((

      kulawy to zdrajca i ruski kolaborant :))))))))))))))))))))))))))))))))

      • 12 3

  • Dlaczego dopuszczono do tego, że (6)

    Czarterującym w programie związanym z budową strategicznego łańcucha dostaw LNG do Polski nie ma polskich armatorów? Zarówno PŻM jak i PLO (co ważne Spółki Skarbu Państwa) bez problemu uzyskałyby finansowanie pod tak lukratywne i długoterminowe kontrakty gdzie płatnikiem jest podmiot państwowy. Kto podjął decyzję, że cały projekt przeprowadzony został przez podmioty zagraniczne, w tym finansowe? Nie mówimy tutaj o budowie gazowców w Polsce, gdyż nie mamy kompetencji w tym zakresie, ale podmiotem zamawiającym mógłby być PŻM lub PLO. Zarządzanie w pierwszym okresie, dla zdobycia know-how mogłoby być dzielone.
    Tak się robi.
    To bardzo ciekawy wątek wielkiej polityki....warty analizy.

    • 14 9

    • Kompetencje są i bez problemu by to zbudowali (4)

      problemem są często oferty naszych firm dziwnym trafem wyższe od zagranicznych, którym i tak się opłaca zlecając np budowę u nas....

      • 4 7

      • (2)

        Kompetencje są? Gdzie? Jaka firma zbuduje Ci tu taki statek? Budowa czy remonty kawałków kadłubów to nie to samo co zbudowanie 273m statku do przewozu gazu. To byłaby dopiero nauka dla stoczni podczas gdy w Azji to po prostu będą kolejne z serii.

        • 6 1

        • Budowa jak budowa (1)

          Każdy kadłub jest trudny w budowie i w zależności od kształtu ma swoje wymagania. Ale to zwykły statek z zabudowanymi zbiornikami i instalacją. Chyba nie sadzisz, że kadłub to wielki zbiornik na gaz, który zajmuje całą objętość statku pod pokładem. Są u nas firmy które robią zbiorniki i instalacje od zera i projektują je dla zagranicznych kooperantów i żeby było śmieszniej dla jeszcze bardziej wymagających substancji niż gaz. Ludzie od nas siedzą np przy projektach statków do przewozu schłodzonego wodoru.

          • 0 1

          • Doskonale wiem jak zbudowane są takie statki, bo pracuję w branży ale nadal nie widzę na rodzimym podwórku nikogo, kto byłby w stanie to zbudować na czas i za rozsądną kasę. To byłaby nauka od zera, co oznaczałoby przekroczone terminy i masę niedociągnięć, które trzeba by później poprawiać. I tu nie chodzi mi o to, że u nas są słabi fachowcy, a o to, że to coś innego niż normalnie się tu robi. Co z tego, że mamy firmy, które robią po małym kawałeczku z takich konstrukcji skoro kluczowe zgranie jest tego wszystkiego w całość, a tego u nas nie ma i ze względu na skalę kosztów raczej nie będzie. Gdyby nie utopiono przemysłu stoczniowego w Polsce to może i dziś budowane by tu były takie statki, a nie tylko kawałki kadłubów, małe promiki czy jakieś małe, specjalistyczne jednostki. Tę grę wygrała azja i te statki już raczej tylko tam będą budowane, bo takiego doświadczenia jak hhi, shi, soe, jn itp itd to tu nie ma nikt.

            • 0 0

      • Gazowce to bardzo trudny temat. Azja robi to od lat i bardzo dobrze.

        • 3 1

    • Bo tutaj we władzach

      bylo zbyt wielu "solistów" robiących biznes "pod siebie" czyli krótko pisząc złodziei na rządowych posadach

      • 0 0

  • bzdura...po co (2)

    PO CO..............zanieczyszcza doszczetnie nasza zatoke..........juz ja zanieczyszczyli sposzczajac solanke ze zbiornikow do przechowywania gazu,,,,,i byla cisza.........niech se je postawia na wisle pod warszawa...............Polacy.

    • 1 30

    • ale po co, skoro będą w Hamburgu (1)

      po co w to inwestować, skoro tam są, jak będzie trzeba to kupimy od nich....tok rozumowania wyborców rudego

      • 8 11

      • po co inwestować w rozwój jak można rozdać nierobom, po co myśleć skoro jest tvp - typowy bojówkarz siwego

        • 8 1

  • skoro PiS tyle inwestuje w region Gdański

    To co dopiero będzie jak zmieni się rząd :) Nic tylko przeprowadzać się do Trójmiasta!

    W międzyczasie musimy zmienić włodarzy w Gdańsku i Gdyni, idą czasy prosperity potrzebujemy ludzi którzy mają wizję na Trójmiasto! Najlepiej z Koalicji Obywatelskiej żeby była dobra współpraca z rządem. Dlatego przybudowki prezydent Gdańska i Gdyni nie są najlepszą opcją, trzeba mieć władze bezpośrednio z obozu rządzącego

    • 1 7

  • Pewnie znowu nie wynegocjują na tych jednostkach określonej kwoty miejsc pracy dla Polaków (3)

    Tak jak Orlen i polskie gazowce pływające pod francuską banderą.

    • 20 18

    • jurek

      to że statek pływa pod francuską banderą, nie oznacza iż pływają na nim francuzi

      • 2 3

    • Gazem niech zajmują się ci co się na tym znają. (1)

      Budowa i obsługa tylko dla fachowców. To nie szkoła zawodowa.

      • 0 1

      • Akurat sporo naszych rodaków się na tym zna

        Na LNG pływa bardzo wielu polskich nawigatorów i mechaników

        • 2 0

  • Bardzo dobry pomysł. Po 8 latach rządów PiS kiedy jeszcze bardziej uzależniano Polskę od rusków pora na zmianę myślenia :)))) (3)

    Jeszcze gdyby udało się odzyskać Lotos który Rząd PiS oddał arabom za darmo?

    • 37 32

    • Ty naprawdę liczysz na to, że ktoś oprócz ciebie wierzy w te bzdury ?

      • 11 16

    • Weź tabletki

      Bo najwyraźniej zapomniałeś

      • 8 12

    • ruski trol ma z tego przyejmnosc ze bredzi tutaj co dziennie ciekawe czy to nie ten sam co musialem na fejsie blokowac

      • 1 7

  • (9)

    Czyli to bedzie taki statek, ktory bedzie tam stal w miejscu i odbieral od innych gaz?

    • 14 1

    • Tak

      • 2 0

    • Nie od innych tylko głównie od Norwegów i USA. Od ruska nic więcej nie kupimy - kulawy już w Polsce nic nie znaczy :)))) (4)

      • 8 10

      • A LPG to niby od kogo możemy kupować ? (1)

        • 2 0

        • tylko od Marsjan

          • 1 0

      • Taaa a amerykanie kupują ten gaz

        Od ruskow , składują u siebie co podnosi cenę i sprzedają go nam drożej

        • 0 2

      • Skoro jesteś kulawy to czy to znaczy ze jesteś kaleką?

        • 0 0

    • Tak, jest praktykowane w wielu krajach na całym świecie.

      • 0 0

    • C/O

      regazyfikował

      • 0 0

    • To statek-fabryka

      • 0 0

  • Nowe terminale,nowa infrastruktora w porcie-cuda na kiju a pilnuje tego karykatura ochrony zlozona 3 pseudo firm bez broni i

    Oczywiscie za najnizsza krajowa buahaaaa yhyy.oto polska w pigulce.czyli jak w drogiej knajpie-gdzie papier i mydlo najtansze yhyyy.zalosne...

    • 0 5

  • Ta, zaraz rudy wybuduje niemiecko - ruski nord stream 3.

    Nam nie będą potrzebne takie inwestycje.

    • 5 13

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane