• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Stena Ebba. Najpierw do Remontowej, a od stycznia na trasę

Wioletta Kakowska-Mehring
16 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (28)
  • Stena Ebba w drodze do Trójmiasta.
  • Stena Ebba w drodze do Trójmiasta.
  • Stena Ebba w drodze do Trójmiasta.

Stena Ebba, najnowszy prom szwedzkiego armatora, który ma pływać na trasie Gdynia-Karlskrona już w poniedziałek, 21 listopada, przybędzie do Gdańska. Zanim zabierze pierwszych pasażerów przejdzie przegląd w Gdańskiej Stoczni Remontowa.



Na początku września tego roku na trasę w regularne rejsy wypłynęła Stena Estelle, pierwszy z najnowszych promów Stena Line. Dziś już wiemy, że siostrzana jednostka, czyli Stena Ebba wejdzie w grafik rejsów już w styczniu przyszłego roku. Pierwszy rejs zaplanowano na 2 stycznia o godz. 21.

- Rezerwacje na nowy statek są już dostępne przez naszą stronę internetową - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska.
Wcześniej jednostka przejdzie przegląd w Gdańskiej Stoczni Remontowa, do której ma trafić już w poniedziałek 21 listopada.

Prom właśnie zakończył najdłuższy etap swojej podróży do Europy z chińskiej stoczni i już powinien wypływać z Wielkiej Brytanii, po postoju i rozładunku. A dlaczego zatrzymano się w brytyjskim porcie? Okazuje się, że po drodze prom wykonał już swoje pierwsze zadanie. W Yantai, w chińskiej prowincji Shandong, statek Stena Ebba został w pełni załadowany i wypłynął w swój pierwszy rejs do Europy. Ładunek składał się m.in. z setek pojazdów elektrycznych zmierzających właśnie do Wielkiej Brytanii.

Psuje się rękaw dla pasażerów w nowym terminalu promowym Psuje się rękaw dla pasażerów w nowym terminalu promowym

Mając długość 240 m, Stena Ebba jest o 36 m dłuższa od pozostałych trzech E-Flexerów - Stena Edda, Stena Embla i Stena Estrid - eksploatowanych przez Stena Line. Jest siostrzaną jednostką promu Stena Estelle. Nowy prom ma pojemność frachtową 3,6 tys. m i zapewnia miejsce dla 1,2 tys. osób. Stena Ebba, mając 240 m długości i zwiększoną pojemność - o 50 proc. więcej kabin - może zabrać o 30 proc. więcej pasażerów i 15 proc. więcej ładunku w porównaniu z obecnie kursującymi promami na trasie Gdynia-Karlskrona. Promy Stena Line wcześniej pływające z Gdyni mają tylko 186 m długości (Stena Vision, Stena Sprint, Stena Nordica).

Podobnie jak wszystkie statki typu E-Flexer ma zoptymalizowaną konstrukcję kadłuba, śruby napędowej i sterów dla zwiększenia wydajności. Jest to także jednostka, która w przyszłości może być przystosowana do zasilania paliwem alternatywnym.

Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek znajdą się m.in:
  • Sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach.
  • Do 30 proc. większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów.
  • Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
  • Dwa najnowsze statki będą wyposażone tak aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.

Miejsca

Opinie (28) 3 zablokowane

  • Stena estell to bliźniacza jednostka Ebby (4)

    Płynąłem estell i nie ma to jak stare vision oraz spirit, na nowym promie jest ładnie bo wszystko jest nowe, ale brakuje tej przestronności co w starszych jednostkach.
    Puki co wejście i zejście z promu odbywa się poprzez autobus

    • 34 5

    • przestronność nie zarabia.

      • 20 1

    • Puki ??

      Brakuje przyjemności jak się czyta takie błędy ortograficzne ..

      • 7 2

    • Stena Spirit

      I wyobraź sobie że coś takiego zbudowaliśmy w latach osiemdziesiątych

      • 4 0

    • Nowa jakość

      Odbyłem podróż w jedną stronę Stena spirit, na powrocie Estelle... Estelle to zupełnie nowa, lepsza jakość. Zaczynając od kabin bo sale wideo czy przestrzenie gastronomiczne i inne. Ponad 30 lat różnicy robi różnicę. Dwa minusy to fakt - Karlskrona nie jest dostosowana do obsługi w pełni i wjazd jest autokarem, drugi minus to skutek pierwszego - statek jest duży i dojście z części towarowej do pasażerskiej trochę zajmuje i może być początkowo trudne.

      • 0 0

  • prom (4)

    dopiero zbudowany i już do Remontowej popłynął?

    • 11 24

    • przeczytaj artykuł zanim skomentujesz

      • 15 2

    • Czytanie ze zrozumieniem (2)

      Jednak nadal niektórym czytanie ze zrozumieniem sprawia kłopoty. Jest jasno napisane ze trafi do remontowej na przegląd

      • 13 2

      • przegląd (1)

        To nowe statki się od razu przegląda w stoczniach remontowych? To jak kupię samochód z salonu to też mam z nim zaraz na warsztat pojechać? Odbiorów tam nie mieli czy co?

        • 3 15

        • Nowe też idą na przegląd.

          Nowe statki i samochody obowiązkowo wzywa się na przeglady, auta po pierwszych 1000km lub 2 miesiące i następnie cyklicznie co roku lub prędzej jak się wyjeździ limit podany przez producenta.
          Wszystko co nowe też może się popsuć.
          Jak by ludzie mieli świadomość ile nowych premium aut jest w naprawie i jakim usterką ulegają to fascynacja marką dawno by minęła.
          Teraz auta marek średnich są lepiej wykonane niż premium

          • 12 2

  • Nedza

    • 3 16

  • "Ładunek składał się m.in. z setek pojazdów elektrycznych zmierzających właśnie do Wielkiej Brytanii." (1)

    Jak to dobrze, że dzięki naszemu pro-ekologicznemu podejściu emisja CO2 w Chinach wzrosła 5-ciokrotnie w ciągu ostatnich 30 lat i wynosi pewnie 2x tyle co w USA i wg niektórych źródeł więcej, niż wszystkie pozostałe kraje razem.

    • 24 5

    • Chiny mają pomysł na swoje śmieci:

      Sprzedać jako dobro luksusowe Europie?!

      • 5 1

  • Jak zlikwidują z trasy promy Vision i Spirit (5)

    To na tych nowych będzie totalna nuda, nie ma tam co robić. Tylko się nabzdrynkolić i przespać cały rejs.

    • 17 13

    • Spać?

      Znów będą ładować po 2 osoby do kabiny..i jak tu spać!!!

      • 5 4

    • To czekamy na nowe i bardziej przyjazne turyście te z PŻB (1)

      • 5 1

      • Tak jak te obecne "przyjazne turyście"

        • 1 0

    • Czyli czili (1)

      Czyli to, co drajwy z tyrów lubio najbardziej

      • 0 0

      • Hmm

        Nie mierz wszystkich swoją miarą

        • 0 0

  • SPA ?

    a gdzie SPA? To była największa atrakcja Stenaline

    • 0 1

  • Czyli frachty też będą tańsze o 30%?

    Bo z tego co widzę, ten prom to taki trochę "economic Class" wszystko nowe ale do starszych promów nie ma podjazdu?

    • 8 2

  • Czekamy na Lux prom Pinokio - Będzie gwiazdą na Bałtyku

    Szwedzi i Niemcy juz zazdroszczą w TVP

    • 6 2

  • (2)

    Dlaczego więcej wycieczkowców nie przypływa do Gdańska?? O ile sprawniej można by było przewozić oasażerów!! Z Gdyni w tych korkach przejazd autokarem to makabra!!A większość pasażerów zwiedza Gdańsk!!Do Malborka i Stutthofu też z Gdańska bliżej i łatwiej dojechać!!

    • 0 2

    • Tu jest mowa o promach, a to zupełnie inne statki

      To po pierwsze. Po drugie, co Gdańska wpływa więcej wycieczkowców niż do Gdyni, ale mniejszych

      • 0 0

    • Bo pływają do Elbląga!

      • 1 0

  • A gdzie mój ulubiony prom Stena Nordica?

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane