- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (55 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (116 opinii)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (59 opinii)
- 4 Zużywamy coraz więcej energii (98 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (190 opinii)
Nowy terminal promowy. Port Gdynia szuka przewoźników
Budowa terminalu w Gdyni.
Ogłoszono postępowanie mające wyłonić przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, którego budowa trwa przy Nabrzeżu Polskim. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza część ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem.
Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Przewoźnicy, którzy do 15 grudnia złożą wnioski o udział i zostaną zakwalifikowani w postępowaniu, będą mogli złożyć oferty, których treścią będą plany zawinięć, parametry promów oraz propozycje wysokości opłat portowych. Postępowanie ma wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025.
Czy jest zainteresowanie? Spodziewana jest oferta od Steny Line, która od lat prowadzi połączenia promowe na linii z Gdyni do Karlskrony. Ruch frachtowy, czyli towarowy i pasażerski realizują obecnie trzy statki tego armatora. Kim będzie drugi armator? Według nieoficjalnych informacji jeszcze dwie firmy interesują się nowym terminalem promowym w Gdyni. Mówi się o Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, która teraz pływa z Gdańska oraz o TT-Line z Travemunde.
Gospodarka morska w Trójmieście
A budowa terminalu weszła w kolejną fazę. W ostatnim czasie wykonywane zostały prace związane z montażem ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem, które składają się z dwóch pokładów ładunkowych. Kilka dni temu na teren terminalu dostarczona została pierwsza, dolna rampa.
- Ze względu na wagę i gabaryty dostawa dolnej rampy na teren realizacji terminalu odbywała się drogą morską, przy użyciu specjalistycznego dźwigu o udźwigu 400 ton. Rampa jest częścią innowacyjnej konstrukcji, która będzie stanowiła połączenie infrastruktury lądowej z promami pasażerskimi. Montaż całego systemu ramp planowany jest w lutym 2021 r. - wyjaśnia Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco, firmy realizującej inwestycję.
Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem, warunki pogodowe pozwalają na prowadzenie prac zewnętrznych, a zatem na ukończeniu są prace żelbetowe przy modernizacji Nabrzeża Polskiego i prace wykończeniowe przy estakadzie najazdowej, na której układane są masy nawierzchniowe. Rozpoczęto także wyposażenia głównego obiektu terminalu. Zakończenie prac zaplanowano na 2021 r., a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.
- Terminal zostanie wyposażony w nowoczesne, przygotowane specjalnie dla Portu Gdynia urządzenia pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków, co istotnie ułatwi wejście jak i zejście z jednostki pasażerom poruszającym się zarówno pieszo, jak i pojazdami kołowymi - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.
Przypomnijmy. Terminal powstaje przy Nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.
Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.
Jak twierdzą władze portu, zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciągnięcie nowych potoków ładunkowych i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych. Obecnie w ramach połączeń ro-ro Port Gdynia współpracuje z trzema operatorami: Finnlines i Transfennica, które wykonują łącznie cztery zawinięcia tygodniowo na trasie Gdynia-Hanko, oraz Stena Line, której promy zawijają do Portu Gdynia trzy razy dziennie. Nowa baza promowa podniesie atrakcyjność tych połączeń i znacznie usprawni ich przebieg.
Miejsca
Opinie (78) 3 zablokowane
-
2020-12-11 09:52
(16)
Czyli, że wybudowali terminal nie mając w rękach kontraktów czyli biznesu, dla którego ten terminal powstał?
Po drugie Gdynia sie zachowuje jakby chetnych bylo wiecej niż możliwości terminala a może się okazać, że chetnych brak i będzie kolejna słomiana inwestycja jak u Barei.- 56 69
-
2020-12-11 11:10
(5)
To tak jak budowa CPK -nie wiadomo kto tam będzie latać. Budowanie metra - nie wiadomo czy będą chcieli jeździć. To tak jak budowanie mieszkań przez deweloperów - nie wiadomo czy kupią. Stary terminal nie mógł się rozwijać. Kto będzie czekać 3 lata na wybudowanie nowego terminala? Widocznie jest zapotrzebowanie.
- 14 25
-
2020-12-11 14:06
oczywiście, że jest... (3)
Terminal powstaje pod protektoratem Stena.
Takie przedsięwzięcia nie powstają bez umocowania gospodarczego. I trzeba brać to pod uwagę z wyprzedzeniem.
Gdynia to ignorowała i Maersk przeniósł się do Gdańska.- 12 2
-
2020-12-12 12:50
Stena juz zainteresowana nie jest... (2)
Stena nie ma na razie wolnych wiekrzych statkow by jej sie oplacalo przeniesc.. A umowe na dzierzawe starego terminala Stena ma chyba 2030 roku.
- 3 4
-
2020-12-12 14:59
ma chyba ? ale jesteś pan mądry, że ręce opadają.
- 2 0
-
2020-12-12 14:33
jest nadal
a miejsca daje wieksze mozliwosci, wiec dlaczego ich nie wykorzystac?
Zmieszcza sie.- 1 1
-
2020-12-11 11:56
metrem będą chcieli jeździć zawsze tak jest nawet jak na pole wybudujesz (przykład Ursynowa)
- 5 0
-
2020-12-12 05:13
Pitolisz jak potłuczony. (1)
Stena już od dawna deklaruje że będzie korzystać z nowego terminala. Jak nie masz o czymś pojęcia to się nie wypowiadaj.
- 6 2
-
2020-12-12 12:53
To ze deklarowala to nie znaczy ze plany sie nie zmienily...
- 3 5
-
2020-12-11 11:50
Nie będzie bo zlikwidują poprzedni terminal więc siłą rzeczy Stena będzie operować z tego nowego. (1)
Sami zresztą chcieli (STENA).
- 12 2
-
2020-12-12 12:51
Stena ma umowe dzierzawy podpisana jeszcze do 2030 roku.
- 1 1
-
2020-12-11 18:08
Wybudowali...trolu z Gda
Bo pozyskali z UE w h...j kasy i ma być wiecej niż jeden operator, więc ogłosili że szukają.
- 6 3
-
2020-12-11 15:08
sądzisz, że ktoś buduje po uzyskaniu kontraktu?
to nie ten czas, nie to tempo. Sądzisz że ktoś będzie czekał? Gdy wokół tyle ofert a najważniejszym parametrem jest business continuity?
Tutaj akurat jest ten szczęśliwy zbieg okoliczności, że kontrahent jest, wytrwały i cierpliwy.
A port Gdynia nie popełnił takiego błędu jak z Maersk...- 5 1
-
2020-12-11 11:41
Obiektywnie (1)
To nie m. Gdynia buduje terminal.
- 20 2
-
2020-12-11 14:59
i całe...
szczęście...
- 8 0
-
2020-12-11 10:15
budowali na zapotrzebowanie Stena
dla nich kilkanaście minut jest istotne
nie to co dla PKP na trasie Gdynia/Warszawa- 22 1
-
2020-12-11 09:55
Celnie i rzeczowo.
- 8 20
-
2020-12-12 12:26
Inwestycja bez sensu... (1)
Kiedys juz wybudowali nowy terminal promowy w Gdansku Westerplatte i stal on parenascie lat pusty!!! Teraz obawiam sie ze bedzie tak samo z terminalem w Gdyni. A sam terminal to za malo potrzebne sa parkingi oraz drogi dojazdowe do terminala kturych nie ma... Wontpliwe by stena czy inny operator sie zglosil...
- 2 9
-
2020-12-12 14:38
od czegos trzeba zaczac
A parking i dojazd jest.
Znacznie lepszy niz w miejscu, gdzie powstal gdanski terminal. To byl wlasnie przklad niewlasciwej kolejnosci i braku konsekwencji dzialania. Dopiero ostatnie lata to zmienily...
Gdansk - jedyne miejsce na Baltyku gdzie zbankrutowal terminal kontenerowy i promowy.- 3 2
-
2020-12-12 09:12
Mam nadzieje ze w koncu wejdzie drugi i 3 operator i skonczy sie monopol steny
Ceny najwyższe a jakość marna
- 9 2
-
2020-12-11 11:34
To niebieskie stalowe na dźwigu to część linkspana, który został zaprojektowany w Gdyni :) (1)
Zaprojektowany przez firmę mającą siedzibę w Gdyni, przez polskich inżynierów.
- 38 1
-
2020-12-11 20:59
MacGregor
- 3 1
-
2020-12-11 20:25
Będzie dojazd czy tylko estakada?
- 7 2
-
2020-12-11 09:42
Drogi (5)
Dopłyną,ale jak wyjadą ?
- 56 11
-
2020-12-11 11:57
Zgłaszam się (1)
Jestem amatorem
- 5 1
-
2020-12-11 14:57
Kubcio, jesteś najlepszy!
- 2 0
-
2020-12-11 10:37
ulicą (2)
Nie widziałeś nowej ulicy budowanej równolegle do Polskiej i Janka Wiśniewskiego? Dalej jest nowoczesny łącznik z estakadą i nowa nitka Estakady, budowana specjalnie na potrzeby pojazdów przyjeżdżających i wyjeżdżających z terminala. Inwestycja ta w pełni udrożni dostęp do portu i uniezależni mieszkańców od narastającego ruchu samochodowego.
- 11 8
-
2020-12-11 12:58
i wtem zadzwonił budzik
- 10 0
-
2020-12-11 12:34
Tam nie budują żadnej drogi,tylko remontują tory
- 12 1
-
2020-12-11 10:21
historia
terminal będzie koło portowego Dworca Morskiego przy którym cumował MS BAtory.
- 30 2
-
2020-12-11 10:01
XXX (2)
W dobie pandemii, uziemienia promów w portach czy też wręcz ich likwidacji to inwestycja trafiona w dziesiątkę. Zaraz po lotnisku w Kosakowie......
- 35 79
-
2020-12-11 10:11
(1)
Przecież Stena pływa...
- 18 3
-
2020-12-11 10:16
przeciez to jakis ciołek - mysli że bodowa tego typu, to dwa tygodnie
- 21 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.