• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Kormoran wróci do stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
9 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (83)
Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r.

Komenda Portu Wojennego Gdynia poinformowała o rozstrzygnięciu postępowania przetargowego w sprawie wyboru podmiotu, który zrealizuje naprawę średnią oraz dokową niszczyciela min ORP Kormoran. Wybrano Gdańską Stocznię Remontowa.



Choć tytuł przetargu to "naprawa średnia i dokowa", to - jak tłumaczy zamawiający - nie o naprawę w istocie chodzi.

- Naprawa średnia oraz dokowa niszczyciela min ORP Kormoran jest naprawą wynikającą z upływającego okresu eksploatacji jednostki pływającej. Jednostka ta nie uległa uszkodzeniu, natomiast musi zostać wydokowana w celu określenia stanu technicznego części podwodnej kadłubu i urządzeń - mówi kmdr ppor. Anna Sech, rzecznik prasowy 3. Flotylli Okrętów.
Szczegółów w sprawie prac nie podano, ale w dokumencie o wyborze najkorzystniejszej oferty pojawia się informacja o "wymianie systemu głębinowego Morświn na system głębinowy DE Sarov". Takie systemy mają kolejne okręty z serii, czyli ORP Albatros i Mewa. ORP Kormoran jest pierwszym okrętem z tej serii, jest więc prototypem. Pobyt w stoczni będzie zapewne okazją do pewnych zmian w wyposażeniu, umożliwiających doprowadzenie jednostki do standardu serii.

Mewa już jest w Gdyni i czeka na banderę Mewa już jest w Gdyni i czeka na banderę

Przypomnijmy, że ORP Kormoran wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Służy w  13. Dywizjonie Trałowców. Jednostkę zbudowała Remontowa Shipbuilding, a teraz prace wykona Gdańska Stocznia Remontowa. Wykonawca został wyłoniony w drodze przetargu.

Oferty ostateczne złożyły trzy podmioty, spośród których komisja przetargowa wybrała GSR w Gdańsku. Uzyskała ona 95 proc. punktów możliwych do zdobycia, a jej całkowita wartość wynosi 136,7 mln zł brutto. Stocznia zaoferowała dwanaście miesięcy gwarancji na zrealizowane prace. Nie ujawniono kiedy ORP Kormoran trafi do stoczni.

Marynarka Wojenna zamówiła kolejne niszczyciele min Marynarka Wojenna zamówiła kolejne niszczyciele min

W przetargu uczestniczyła też PGZ Stocznia Wojenna, której oferta opiewała na 172,2 mln zł brutto. Gdyńska stocznia zaoferowała gwarancję na 24 miesiące. Trzecim podmiotem uczestniczącym w postępowaniu była spółka Net Marine ze Szczecina. Jej oferta została odrzucona przez zamawiającego, m.in. z powodu "rażąco niskiej ceny".

ORP Kormoran

Miejsca

Opinie (83) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Remont okrętu

    a właściwie jego modernizacja o czym autor artykułu wspomniał tylko zdawkowo. Jak można się domyśleć, jeżeli Komenda Portu Wojennego nie ujawnia szczegółów modernizacji, to wiadomo że są to prace objęte klauzulą poufności lub tajności typu wojskowego. Zatem rozpisywanie się pseudo znawców na budowie okrętów i ich modernizacji ma się nijak do faktycznych prac i ich kosztów a właściwie kosztu zakupu tych specjalnych wysokiej klasy urządzeń.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Koszt remontu (5)

    Remont okrętu wojennego kosztuje
    więcej niż jakiegoś statku. Koszty są wyższe z różnych powodów m.in.
    materiały, organizacja wykonywania remontu itd.
    Mówiąc skrótowo koszty remontowsnia jednostki wojennej
    kosztują co najmniej 10 razy więcej
    niż remont statku.

    • 11 2

    • Jakość (1)

      "Budujcie okręty (pseudookrety, zwykły holownik z armatką do straszenia wróbli) w Remontowej. Przepłyną przez 5 lat 2 razy do S-cia i z powrotem ale ich pierwszy remont klasowy będzie kosztował Was 10 razy tyle co statku handlowego tyranego niemiłosiernie 24 godziny na dobę. A kosztował Cię będzie 2 razy tyle co w Damenie, który ma 3 krotnie wyższe koszty pracy i mediów ale sprzeda Ci produkt o 3 półki technologiczne wyżej wraz ze 100 dronów" . Powinni sobie to na banerach umieścić na targach handlowych :-) . Banda kańciarzy de..**li w chorym Państwie. Wy ruskie to tylko w prowizorkach jestęścię dobrzy. Podatnik za kilka miesięcy bankrutuje przez takich jak Wy. Tu jednak musi być Car, Sybir i pasienie niedziwiedzi. Inaczej nic dociera nawet po 33 latach parakapitalizmu. Ale może niewolniczy chłop pańszczyżniany nie jest w stanie zrozumieć normalnej gospodarki rynkowej. A może raty za chabiry trepów tak wzrosły, że idą już na żywioł i maja wy..na juz na wszystko dookoła. Nie wiem. Warto jednak, żeby jakieś służby to sprawdziły, bo to nie jest normalne i pewnie było jak przy Ratowniku.

      • 1 1

      • O przepraszam, w wymaganiach na okręt przewidujące kierownictwo MW zawarło, że okręt musi mieć coś do odganiania

        głodnych mew. I ma. Właśnie tę armatkę. A ponieważ mewy ostatnio coś odpasione przez buszowanie i przy śmietnikach na lądzie, nawet mają wstawić coś kal. 35 mm !

        • 0 0

    • Do koszt remontu

      I dlatego żadna zagraniczna marynarka od wielu lat do RSB nic nie zlecała, nie zleca i zlecać nie będzie, Ale kto by się tym przejmował. Zawsze można wuchać podatnika. I wszyscy na tym zarobią i znać się też za bardzo nie trzeba. Robota typu wykopać dół zakopać dół i wystawić fakturę. Zobaczcie ruskie jak Wasze technologie przegrywają z zachodnimi na Ukrainie !

      • 0 1

    • Dodaj jeszcze, (1)

      że statki pływają niemal bez przerwy, a ORP Kormoran niemal bez przerwy stoi w porcie.

      • 1 2

      • częściowo resurs liczy się od wieku

        nie zawsze są to godziny operacyjne

        • 0 0

  • Rozwiązanie

    Najlepszym rozwiązaniem to jest chyba już tylko zmniejszać straty. Trzeba wszystkie 3 wybudowane oddać na złom i skończyć z następnymi zanim się zaczeły. To nierdzewka. Metale teraz drogie. Trochę by tego było. A tak licząc i bazując że nasze trepy kochają się w jednostkach muzealnych , to będą one w służbie przez 50 lat. 800 milionów za przegląd wszystkich 6 razy 10 przeglądów przez 50 lat to daje 8 miliardów oszczędności czyli 2 mld Euro. (Zakładam, choć to mało prawdopodobne że przeglądy skończą się tyle co w ofercie, a nie 2 razy tyle) Za to już można kupić 9 solidnych fregat, oczywiście pod warunkiem że nie będą zamówione w ukropilińskich patologiach pseudostoczniowych ukradzionych przez Januszy czy państwowych., zawłaszczonych przez Solidaruchów.
    Można sprawdzić na Wikipedii np, Fregaty rakietowe typu Iver Huitfeldt szt3 kosztowały 635 mld Euro, bez uzbrojenia, ale kormoran też nie jest uzbrojony, a koszty pracy i mediów w duńskich stoczniach są 4 razy wyższe jak w tym kibu(l)cu ukropilińskim.
    Można też kupić jakieś lekko przechodzone. Ale po co to pisać jak wy ruskie od Odry po Władywostok nadajecie się tylko na mięso armatnie, żeby robić zawirowanie na giełdzie, dzięki którym międzynarodowa finansjera zarabia.. Takimi praktykami to wy nie wygracie operacji specjalnej na Ukrainie. Wasz Prezydent niejaki Wowa P. wydawał 60 mld dolarów rocznie na armie i co ? Zbankrutowane chachły Wam wpier..ły, boście wszystko same rozkradły, na prowizorce i gratach jechaliście. Jachty nakupowaliście, odrzutowce, kluby sportowe, duupy itd. Wiadomo, że przykład idzie z góry, ale takie numery jak z gawronem i kormoranem to się nie mieściły nawet w głowie Bareji. Dajecie się nabierać koszernej, masońskiej finansjerze i jej pachołkom typu karakan kalksztajn na jakieś medialne pie..lenie patriotyczne, kalksztajnowe bajanie o ukropolinie od morza do morza, a jak Unia nie da kasy to się zesr...cie za 2 miesiące :-) . Wprowadzą Was w długi żeby Was zmusić do bycia mięsem armatni

    • 0 0

  • Jak można odrzucić coś z powodu 'rażąco niskiej' ceny skoro to ona jest decydująca w przetargu (7)

    i jakoś nie ma wzmianki w artykule ile ona wynosiła. Rozumiem jakby była rażąco wysoka. Patrzę na opinie w necie tej spółki ze Szczecina i ma bardzo dobre opinie. Śmierdzi na odległość...

    • 30 36

    • (1)

      szczecin oferowal budowe promu,nie wiedzial ze budowa na stepce sie nie konczy,zerwal umowe ale kasa do dzis leci, jak z CPK.

      • 2 2

      • A co Janusza z promami ?

        A co Janusza w sprawie budowy promu ? 2 lata mineło i nic. Ani projektu ano stępki. Powtórka z rozrywki. Będzie jak Z kormoranem i Gawronem. Tylko propaganda. "Forza Remontowa.... itd "

        • 0 1

    • Bo stocznia robi po kosztach a odbija na stawce serwisu.

      Tak samo jak amerykanie daja nam samolot za pol ceny ale serwisuja go za iles tys procent wiecej

      • 0 0

    • Może żeby bubla nie odwalić?

      • 0 0

    • Bardzo dobrze

      Net-Marin daje niskie ceny rażąco co świadczy o jakości wykonywanych prac . Dla tego projektu dobrze nawet bardzo dobrze że Net-Marin Szczecin jest omijane szerokim łukiem, nic nie zepsuje chociaż co dobrze działa.

      • 1 0

    • Ciekawy jestem czy wykonaliby faktyczny remont średni dla nowoczesnego okrętu MW. Nie piszę już o upgreadzie. Tutaj łatwo jest wsiąść kasę i powiedzieć, że wszystko jest ok i nie wykonać faktycznej pracy którą trzeba zrobić.

      • 1 0

    • orp kormoran

      Zarzuty nt. odrzucenia oferty z powodu rażąco niskiej ceny świadczą o braku znajomości prawa zamówień publicznych przez wypowiadających się.
      Zbyt niska cena kończy się na ogół zerwaniem kontraktu w czasie jego realizacji, a potem nowym kontraktem z innym podmiotem i znacznie wyższymi kosztami.

      • 8 0

  • (7)

    po co to komu ? jeden podwodny dron-torpeda i po kormoranie

    • 12 28

    • (1)

      taaa bo one się nie potrafią bronić :D Zupełnie nie posiadają ani radarów ani sonarów.

      • 0 0

      • sonary i radary mają ale czym odeprzeć atak to już niekoniecznie :D Pozdrawiam, były pracownik

        • 0 0

    • (1)

      Po co żyjesz? Przecież i tak umrzesz.

      • 10 4

      • a ty lubisz wydawać kasę na cos co dawno się już nie sprawdza ? czemu nie remontujesz 40 letniego dużego fiata tylko kupujesz nowe auto ?

        • 1 1

    • Po co to sie latarnie noco

      • 0 0

    • no niestety trochę nie wyciągamy nauki z historii

      podobnie w 1939 mieliśmy, zupełnie nie wiadomo po co, kilka niezłych niszczycieli i okrętów podwodnych, chociaż jasne było że nie jest to ilość znacząca w żaden sposób w razie konfliktu czy to z Niemcami czy ZSRS.
      Co nie zdążyło uciec w sierpniu 1939 zostało zniszczone przez lotnictwo wroga.

      Dziś dokładnie ta sama sytuacja - okręty może mają zastosowanie, ale wyłącznie nad oceanami.

      Na morzach śródlądowych to zupełnie bez sensu - są łatwym celem dla rakiet i samolotów.
      Co m.in. pokazało zniszczenie okrętu Moskwa przez Ukraińców

      • 1 6

    • Drony są ok, ale rosyjska niekompetencja spowodowała, że są przereklamowane. Śmiałe ataki w głąb Ukrainy bez OPL wytworzyły niszę, która Ukraincy zagospodarowali właśnie dronami. Choć oczywiście dużo Rusków wtedy zdechło, więc ok:)

      Tak samo drony morskie są skuteczne, ale do czasu. Nie można przeceniać ich roli, jednocześnie zaniedbując posiadanie floty.

      • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    136 mln na remont 5 letniego okrętu ??? (11)

    Jak będziemy mieli ich 6 to ich remont będzie kosztował 800 mln co 5 lat ?

    • 41 20

    • to nie remont tylko "przegląd" jak w ASO

      motorówkę możesz serwisować u "janusza" na trawniku i "janusz" nie bierze na siebie odpowiedzialności - z okrętami jest "trochę" inaczej .Przeczytaj sobie post poniżej mojego wpisu , dodaj do tego dokumentację ,kompetencje, certyfikaty itd.

      • 0 0

    • Jak z samochodem ...

      To tylko taki okresowy przegląd techniczny :)

      • 0 0

    • O to chodzi w biznesie

      Tanio wybuduja ale doplaca na serwisach. Jak my z amerykanami, tanio kupujemy wyrzutnie ale pocisk za banke ;)

      • 0 1

    • Wiedza (6)

      90 % kosztow to wymiana urzadznia, o ktorym jest wzmianka na taki jaki jest na pozostLych okretach. Kazdy statek naxswieciecw ciagu 5 letniego okresu musi przejsc tzw remont klasowy. I to nie znaczenia ze wszystko jest sprawne. Kazde urzadxenie musi byc rozebrane, zwreyfikowane i złożone. Musi byc wyciagniety z wody i to samo dotycxy przegladow osczelnien walow, pednikow i steru. Koszt takiego 5 letniego przegladu to ok 2- 3 mln zlotych w zaloznosci od wielkosci i typu statku lub okrętu

      • 14 3

      • (2)

        Dla okrętów wojennych te koszta są znacznie większe niż kilka milionów złotych, ze względu na duże nasycenie drogim sprzętem.

        • 4 2

        • To jakiej jakości jest ten sprzęt ? (1)

          Jak trzeba go co 5 lat remontować lub wymieniać. Każdy armator by zbankrutował na czymś takim. Graty na statku pływają po 20 lat.

          • 2 13

          • nie o jakość chodzi tylko o resurs

            samoloty jeszcze częściej przechodzą przeglądy. Wszystko po to by zapewnić bezawaryjność. Pewne sprawy wynikają po prostu z przepisów.

            • 6 0

      • To czemu jest taka różnica w cenie ? (2)

        136mln Remontowa a Stocznia Marynarki Wojennej 172mln ? A ta trzecia firma nie umiała sobie sciągnąć oferty na urządzenie to o wartości 90% oferty ?

        • 3 2

        • (1)

          Remontowa nie przesadziła z ceną bo pracy jest tutaj dużo do wykonania. Zwrócić uwagę trzeba na to że mają dokumentację, technologię i pracowników którzy dopiero co zbudowali dwie jednostki tego typu.
          Stocznie MW musiałaby zbudować kompetencje remontowe dla tej jednostki i dlatego chciała tyle pieniędzy.

          • 9 0

          • Prawda, i pewnie z rok zajęłoby przygotowanie dokumentacji i stworzenie projektu

            A tak mieli na gotowo

            • 1 0

    • Podniesienie do standardu Albatros/Mewa będzie dużo kosztować. Jednak generalnie TAK, utrzymanie sprzętu wojskowego kosztuje dużo i niestety trzeba te koszta ponosić. Kormorany to dobre jednostki, których potrzebujemy. Nawet teraz odławiają z Bałtyku sporo syfu po II WŚ.

      • 6 3

  • Gwarancja czyli Wał Kaszubski masonów

    A czemu trepy tych błędów nie wykryli jak Kormoran był na gwarancji ? No wiadomo. 130 melonów do podziału :-) . . Robota stoczniowa będzie z max. będzie milion kosztować. (bo co tam na tym paroletnim, holowniku 60 metrowym można powiedzieć można zrobić) ? Będa tu o resursach pie.lić, a to zwykłe złodziejstwo i sabotaż. Jak ktoś tu mądrze na forum zauważył szpital na całe województwo można za to wybudować ! Drony, samoloty i NSM kupić . Trepy pseudomarynarki wszystkich stopni na pole do ogórków, To młot Wagnerowców by się o te skorumpowane, zakuty łby roztrzaskał. Nic by nie dotarło.

    • 0 0

  • Geszefty

    To tak jakby ktoś kupił samochód za 100 000 i pojechał do autoryzowanego serwisu producenta na pierwszy roczny przegląd i by mu wyliczyli naprawy na 25 000 PLN. :-) . I dalej byście kupowali i polecali takiego producenta ? :-) . Tego Kormorana wraz z tymi pozostałymi powinno się im zwrócić i niech oddają kasę. No trochę lojalności do tego Państwa i podatników ta 5 kolumna powinna się nauczyć. Gryźć rękę co karmi, bo tylko z państwowych przepłaconych zleceń żyją. Marzą handlowa jest 5-15 % a 1200 % . Dziwne że 10 lat temu jak sami oferowali ale dla zagranicznych klientów to wyszło poniżej kosztów materiału. I to było O.K. a armatorzy wycisnęli ich bez litości jak cytrynę. A teraz podatników będą rżnąć na żywca i sobie odbijać. Powinno się powiadomić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Wał Kaszubski jak przy Ratowniku pewnie już z rok wcześniej ustalany. W młode łby tłuka pierdoły typu "Forza Remontowa, Pan Piotr patrzy na nas z góry, albowiem daliśmy jego rodzinie przyrzeczenie, psy szczekają karawana jedzie dalej, państwo niech się wtrąca prywatny poradzi sobie lepiej" i wychowują sobie niewolnicze bydło pańszczyźniane. A ta wyciągnięta od podatnika kasa i tak pójdzie na spłatę długów i opcji do zagranicznej finansjery. Bareja to by dzisiaj kręcił filmy dokumentalne + Dzień Świra. Ruskie ogarnijcie się ! To geszefty, a nie biznes !

    • 0 1

  • Są najtańsi, niech budują !

    Jeżeli Net Marine dało najniższą cenę, a zostało dopuszczone do przetargu w którym cena była najważniejsza to powinno przetarg wygrać. Prawnicy powinni tak napisać kontrakt żeby uniemożliwić wzrost cen, zrobić lumpsumy i niech Janusz robi. Prywatna firma w 100 %. Chyba Janusz wie co robi i jakie będą tego konsekwencje. A tak wygrała prywatna jednostka budżetowa, utrzymywana z kasy podatników, której przewagą jest to że spiepszyła wszytkie i 3 jednostki i wie co i jak zostało spiepszone i ma na to dokumentacje. :-) Kormoram 1,2 mld dwa pozostałe po 700 mln. Kilkakrotnie przepłacone. I teraz czekają nas co 5 lat remonty wszystkich po 127 milionów. I dlatego w Patolin nigdy nie będzię kasy na jakiekolwiek okręty. Ale może o to chodzi. Po co projektować i budować fajny produkt jak za remont klasowy jednego holownika można wydusić 130 mln PLN. :-) . Świńska inteligencja ! Kryminał Oj ruskie ruskie zastanówcie się nad sobą. Nadajecie się tylko do podpuszczania i mordowania nawzajem przez koszerną finansjerę. A oni kasę na tym i Waszym mięsie armatnim biją. A mówicie wszyscy jednym językiem. Nikt tych Waszych dialektów, spoza Was tak naprawdę nie odróżnia :-) .

    • 0 0

  • 5-letni przegląd klasowy rozszerzony (3)

    Tak byłoby lepiej. Statki co 5 lat muszą przejść obowiązkowy przegląd klasowy.

    • 12 2

    • 5 lat t bylo w ZSRR,noralny swiat ma 4 letni przeglad klasyfikacyjny.

      • 0 0

    • (1)

      Czytaj ze zrozumieniem...

      • 0 4

      • on właśnie czyta, nomenklatura pojęć jest natomiast taka że to ty nie zrozumiałeś

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane